Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt Golden?


ingervildesaua

Recommended Posts

Helt reine?

Hvorfor, forresten? :lol:

Hvis jeg ikke tar helt feil er det fordi hun vil ha en sprekere utgave av golden. Vi gikk grunnferdighets kurs sammen, og der var det en utstillings golden og en golden fra jakt linjer. Begge var vel enige om hvilke av hundene som egnet seg best som "brukshund" :P Hun har vært innom flat også, men synes de ble en smule vimsete. (Hvis jeg ikke husker heelt feil da :angel: ) Vet at hun har tenkt å bruke den til LP, AG + spor og rundering. Vet ikke sikkert om hun har tekt å bruke den i jakt da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil er det fordi hun vil ha en sprekere utgave av golden. Vi gikk grunnferdighets kurs sammen, og der var det en utstillings golden og en golden fra jakt linjer. Begge var vel enige om hvilke av hundene som egnet seg best som "brukshund" :blink: Hun har vært innom flat også, men synes de ble en smule vimsete. (Hvis jeg ikke husker heelt feil da :angel: ) Vet at hun har tenkt å bruke den til LP, AG + spor og rundering. Vet ikke sikkert om hun har tekt å bruke den i jakt da. :twitch:

Stemmer det Marita ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med charlotte der. Dårlig utvalg av gode oppdrettere (generellt oppdrettere) på jakt golden i norge.

Men virker som du er ute etter en hund mest for lydighet, agility osv.... ? ?

Jeg har vel muligens samme "mål" med en hund som deg og jeg står på valpeliste hos Vegard og Trude , og håper på valp fra dem for å si det sånn så jeg stiller muligens litt dårlig nøytral her:)

Ellers vet jeg at kennel hanneborgen skal ha valper på sin jaktgolden neste år og hannhunden til det kullet har jeg fått snusen på at kan muligens bli en som er verdt å få valp fra;) Oppdretter veldig dyktig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at jaktgolden blir populær fordi den er mørk og høybeint, slik at folk begynner å avle på nettopp dette og lokke med LP meritter, også er jaktegenskapene glemt - nok en gang.

Jaktgolden er så pene vettu, det må du da skjønne :rolleyes:

Desverre tror jeg det er mye sant i det du frykter.

Kan ikke stikke under en stol at vi nordmenn er generellt veldig flinke til å vaske ut og "øderlegge" en rekke raser:) danmark og sverige for å nevne de nærmeste, har jeg hvertfall inntrykk av er flinkere enn oss til å ha et skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden er så pene vettu, det må du da skjønne :rolleyes:

Desverre tror jeg det er mye sant i det du frykter.

Kan ikke stikke under en stol at vi nordmenn er generellt veldig flinke til å vaske ut og "øderlegge" en rekke raser:) danmark og sverige for å nevne de nærmeste, har jeg hvertfall inntrykk av er flinkere enn oss til å ha et skille.

Ja det skal være sikkert, de har jo et miljø for det meste i Sverige, det er liksom alltid mennesker og oppdrettere (oppdrettere er også mennesker, haha) som er opptatte av gode gjeter/jakt/bruks linjer hos rasene. Utrolig at det er så mange som driver med jaktretriever i Sverige, mens i Norge så er Crufts det O' store arrangementet man skal dra på. Norge er spesielt på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at jaktgolden blir populær fordi den er mørk og høybeint, slik at folk begynner å avle på nettopp dette og lokke med LP meritter, også er jaktegenskapene glemt - nok en gang.

Ja men da er det bare at få noget blod ind fra et af nabolandene, hvor de stadig bliver brugt til jagt og andre ting, og stadig er både i lyse og mørkere varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hos Kennel Solsvingen får man trygge hunder som er fine for aktive familier. Det er ingen ekstreme hunder :ahappy: Hvis du er ute etter en arbeidsmaskin av en hund ville jeg tatt en kikk på oppdrettere i sverige eller danmark.

Hva skal det bety? Blir de for late for sånne folk som "oss" som vil holde på litt mer aktivt med hund? Eller hva legger du i aktiv familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..... Først må jeg si at det hyggelig å se at det er så stor interesse for våre hunder og vårt oppdrett.

Jeg vil oppfordre alle som er interessert i hund av oss, eller lurer på noe angående våre hunder og vårt oppdrett om å ta kontakt. Det vil være fullt mulig å få komme på visitt slik at en kan bli bedre kjent med oss og våre hunder.

Vi satser på hunder som viser meget bra arbeidslyst hovedsakelig i jaktsammenheng, og det er dette vi har rettet vårt oppdrett mot. Våre hunder viser et meget godt arbeid i jaktsammengheng, både aktivitet og passivitet. De har bra markeringer og viser gode villtfinner egenskaper. De er meget tollerante ovenfor andre hunder og lar seg ikke affisere av andre miljøforstyrrelser.

JA, våre hunder er også utmerkede familiehunder, men det er som sportshund de virkelig får vist seg frem!

Ekstremhunder.....? Vi har det også!

Ikke nøl med å ta kontakt om det er noe dere lurer på. Vi har masse spennende på gang i disse dager!

Med vennlig hilsen

Vegar Nordby

Kennel Solsvingen

Ps. Det er kan være greit å kjenne til litt mere av vårt oppdrett og våre linjer enn å ha sett en av våre hunder i lydighet før en uttaler seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...