Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

Peik sitter i nettingbur bak. Ikke for at han skal overleve, men for at jeg eller ungene ikke skal får en hund som i utgangspunktet veier 50 kg flyvende i bakhodet med en bråbrems.

Vi har prøvd å ha ham i sele, men det tok ham et tygg å klippe selve bilens sikkerhetssele i to, slik at hans sele ikke hadde noen funksjon. Så han er forvist til buret. Når det gjelder kvaliteten på buret er det under ymse, det er også kvaliteten på bilen min... en gang skal jeg ha en skikkelig bil med tilbehør... (og når jeg først er ute og drømmer, kan jeg jo også legge til at en gang skal jeg bli lottomillionær...)

Flipp sitter som Ajax gjorde, i sikkerhetssele i forsetet. Jeg er ikke sikker på at den selen virkelig vil hindre ham i å slå seg litt i dashbordet, men det vil i det minste hindre ham i å fly gjennom frontruten.

Min bil er dessverre så dårlig at jeg tror det viktigste for å sikre hundene mine bedre overlevelsesgrad ved et kræsj er å få meg en ny bil. Det kommer ikke til å skje med det første, dessverre.

Og uansett hvor bra bil jeg får kommer jeg til å ha Flipp i ce-godkjent sele foran. Litt fordi jeg tror det er timelig trygt. og litt fordi det er hyggelig. Ideelt sett hadde det sikkert vært tryggere for ungene å sitte i helstøpte bur bak også, men jeg synes faktisk det er hyggelig å ha dem i baksetet. (ok, så ønsker jeg noen ganger at jeg hadde hatt en Londondrosje med glass til bakkupeen og dertil sovegass bak der ungene sitter, men sånn til vanlig er det ganske hyggelig å kunne snakke med ungene...)

Den var litt på viddene den siste komentaren min, men jeg er litt trøtt her. så jeg ble litt flirete, som han som ikke ksulle ha bur inne fordi det var tryggest, Tryggest i tilfelle huset ditt kolliderer? *fnise* nå skal jeg gå og legge meg tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Edit: Angående dette med straff, så har jo politiet alltid i ytterste konsekvens myndighet til å dømme på grunnlag av §3 i vegtrafikklovgivningen, den som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Det gjør man jo ikke akkurat hvis man kjører rundt med et potensielt dødelig projektil i baksetet.

Politiet er heldigvis ikke den samme makten som dømmer deg.

Det er rettsvesenet som dømmer, politiet som sikter, tiltaler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er heldigvis ikke den samme makten som dømmer deg.

Det er rettsvesenet som dømmer, politiet som sikter, tiltaler osv.

Ja, feil valg av ord der gitt. Forandrer likevel ikke faktum at man kan bli dømt i henhold til denne loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har herkules bur vi, og jeg liker de burene veldig godt :)

Men samtidig er jo det ganske dyre bur, så jeg skjønner jo ikke alle har råd til og kjøpe de.

Og jeg har sett det samme som trådstarter her sier, at det er skremmende mange som ikke sikkrer hundene sine godt nok. Selvfølgelig har man forskjellige grunner til det, men jeg er av den greia at jeg ikke syns det er helt godt nok. Det blir litt som med sikring av barn i bil. Mange foreldre har 1000 grunner for hvorfor de snudde barnet når det var 1år, og ikke ventet til det var 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også dårlig samvittighet når jeg ser denne tråden. Jeg har nemlig liten bil uten plass til bur, og bruker heller ikke belte, for hundene er bak i bagasjerommet. Det finnes heller ikke noe gitter som passer til bilen, kan nok få bestilt spesiallaget, men det føles litt dumt- bilen varer nok ikke så veldig lenge, og den kommer ikke til å bli solgt for mer enn max 10 000 etterpå. Mitt håp er at ved en eventuell kollisjon ligger hundene, sånn at de ikke blir slengt forover.Den andre bilen vår er en pickup, uten plass til bur og uten seler hundene kan festes i. Skummelt, men umulig å trygge hundene der. Kjører veldig lite med de i bilen, forøvrig, men det blir jo noen turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilen seler i baksetet? Vi har festet stoppen i baksetet, og tredt den gjennom mellom setene bak i bagasjerommet (krever såklart at setene kan legges ned). Dermed sitter hunden pent og sikret i bagasjerommet. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilen seler i baksetet? Vi har festet stoppen i baksetet, og tredt den gjennom mellom setene bak i bagasjerommet (krever såklart at setene kan legges ned). Dermed sitter hunden pent og sikret i bagasjerommet. :icon_redface:

Nei, bilen har ikke seler i baksetet dessverre, da min kjære hund klippet de over for en stund siden :innocent: Enda en ulempe med å ikke ha bur i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såååå lyst på en stor nok bil, men økonominen strekker ikke til nå desverre :innocent: (og gammel kassebil kommer ikke på tale som "mellombil")

Drømmen er å ha et stort dobbelbur bak som begge hundene har plass i. Nå har vi bare plass til ett bur, og der må Chanti sitte, for hun er mest urolig hvis vi går ut av bilen. (feks spist opp sikkerhetsbeltet :icon_redface: irriterende, sant Aya? :whistle: )

Nitro er desverre usikra, men ligger bakerst i bilen. Det er ikke plass til buret bakerst, så han kan ikke sitte i setet med sele. Vi har vridd og vendt på seter og bur og hele pakka, men fant ingen god løsning. Så buret er i baksetet, og Nitro bakerst. Det er ikke en optimalløsning, men slik det er nå. (irriterer meg ofte over det egentlig)

Kjøpte jo ny bil ifjor, for å få stor bil (Honda CRV), men neida, ikke stor nok når det kom til stykket. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bur rett og slett for at hun er umulig i bilen uten bur xD Hun hadde hoppet opp på hattehyllen, frem til oss, sittet seg på giren om mulig, hoppet opp på dashbordet og gudene vet hva! I tillegg kjører jeg som oftest bil når jeg skal på trening.

Men det hender om jeg er på besøk hos venner og vi kjører hjem at hun bare sitter på fanget etter i vesken sin. Ville man fått bot da? Jeg holder jo henne "fast" om vi bråbremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: En smule irriterende ja :icon_redface: Mamma har forøvrig crv, og hun har et kjempegreit gitter til bajasjerommet, sånn at hundene kan sitte trygt. Ikke tror jeg det var dyrt heller, men vet ikke hvor hun har fått tak i det. Kan sjekke om du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hender om jeg er på besøk hos venner og vi kjører hjem at hun bare sitter på fanget etter i vesken sin. Ville man fått bot da? Jeg holder jo henne "fast" om vi bråbremser.

Du hadde ikke hatt sjans til å holde henne igjen i en virkelig bråstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med "slaget" selen gir mot indre organer? Ser for meg at den vil tåle mindre dersom den har sele enn dersom den hadde sittet i et godkjent bur, men mulig jeg tar veldig feil nå?

Dersom man har sedan må jo buret stå i baksetet. Finnes det en eller annen duppedipp man kan feste det bedre med? Det eneste det står på Trygg Trafikks sider er at det bør stå så nært framsetet som mulig, men da står det jo og vipper ned mot golvet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hender om jeg er på besøk hos venner og vi kjører hjem at hun bare sitter på fanget etter i vesken sin. Ville man fått bot da? Jeg holder jo henne "fast" om vi bråbremser.

Du kommer ikke til klare å holde henne om det smeller. Folk har prøvd på dette, og hunder har mistet livet på den måten også (heldigvis gikk denne i gulvet og ikke ut av noen vinduer).

Men hva med "slaget" selen gir mot indre organer? Ser for meg at den vil tåle mindre dersom den har sele enn dersom den hadde sittet i et godkjent bur, men mulig jeg tar veldig feil nå?

Tysk flim, men du trenger ikke å kunne språket. Bildene taler for seg selv.

http://www1.adac.de/adactv/test_technik/tiertransporte.asp?quer=adactv&ComponentID=213764&SourcePageID=213582

Dessverre kommer ikke hundefolk til å sikre hunder skikkelig før det kommer en lov som både er veldig klar på dette og som blir håndhevet. Så får man bare håpe på at de usikra hundene skader kun seg og sine eiere, og ikke kommer seg ut av bilen, og forårsaker ulykker i veibanen som går utover andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm, det er klare tydelige vegtrafikklover som sier at du skal følge fartsgrensene og kjøre aktsomt - men ser det ut til at folk gjør det? Tror du at en lov vil forandre hundeeires syn på sikring av hund, når tidligere diskusjon her inne viser at folk nærmest i harnisk beskytter sin "rettighet" (den finnes ikke) til å kjøre 10 km/t over fartsgrensa? Det er en veldig klar lov på at man skal følge anbefalt fartsgrense, og denne blir håndhevet med UP-kontroll og fotobokser (om enn noe dårlig håndhevet per dags dato...). Tror du kunnskap vil føre til sikring av hund, når selv vegvesenets egne animasjoner av at økning i fart øker bremselengden 4 gang så mye? 10 km/t er en stor forskjell, og kan utgjøre forskjellen på om du beholder kontrollen ut svingen eller ei. Og oddsen for at dette går utover andre i trafikken, er skyhøy.

Nei - det er som vanlig den manglende evnen til å se den direkte faren. Selv om fysikkens lover, statens lover og moralens lover sier en ting - så har vi fryyyyyyktelig vanskelig for å følge disse når det finnes en bittelitt enklere og mindre arbeidskrevende utvei som føles såååå mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm, det er klare tydelige vegtrafikklover som sier at du skal følge fartsgrensene og kjøre aktsomt - men ser det ut til at folk gjør det? Tror du at en lov vil forandre hundeeires syn på sikring av hund, når tidligere diskusjon her inne viser at folk nærmest i harnisk beskytter sin "rettighet" (den finnes ikke) til å kjøre 10 km/t over fartsgrensa? Det er en veldig klar lov på at man skal følge anbefalt fartsgrense, og denne blir håndhevet med UP-kontroll og fotobokser (om enn noe dårlig håndhevet per dags dato...). Tror du kunnskap vil føre til sikring av hund, når selv vegvesenets egne animasjoner av at økning i fart øker bremselengden 4 gang så mye? 10 km/t er en stor forskjell, og kan utgjøre forskjellen på om du beholder kontrollen ut svingen eller ei. Og oddsen for at dette går utover andre i trafikken, er skyhøy.

Nei - det er som vanlig den manglende evnen til å se den direkte faren. Selv om fysikkens lover, statens lover og moralens lover sier en ting - så har vi fryyyyyyktelig vanskelig for å følge disse når det finnes en bittelitt enklere og mindre arbeidskrevende utvei som føles såååå mye bedre.

Mange regner faktisk ikke med at hund går under "sikring av last", og enkelte i politiet har heller ingen aning om at de gjør det, i tillegg til at de ikke bryr seg. Og når det kommer lover som regulerer ting (det ser ut som om folk ofte er reddere for å få en bot, enn mye annet), så er det alltid noen flere som følger dette. Vil tro at det er fler som kjører med belte nå enn det var før påbudet, og man ser ikke like mye "rar plassering" av barn i bil, som man gjorde da jeg var liten eksempel. Så med en lov som hadde stått "hund skal sikres slik eller sånn", og politifolk som faktisk skrev ut bøter (de burde bare visst hva slags inntektskilde dette kan bli en stund), så hadde nok flere hunder blitt sikret.

Folk har en tendens til å tenke "det skjer ikke meg", eller ha en litt utopisk forestilling på egne krefter (holde en hund fast i en kollisjon). Og mange har nok glemt ganske mye fra da de kjørte opp (se bare på antallet lastebiler som klistrer seg i baken på andre biler under glatt føre). I tillegg til en del rar lastesikring (holde seng på taket mens man kjører, ligge i bagasjerommet og leke tilhengerfeste og alt mulig annet man ser bilder og videoer av med ujamne mellomrom).

Men det vil alltids være noen som sørger for å sikre hundene bedre, om det kom en virkelig klar lov på dette (som ikke omtaler hund som last, men som hund), og det kom reaksjoner fra politiet på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi folket litt informasjon om dette vil i alle tilfeller føre til at noen vil begynne å sikre hundene sine. Det vil alltid finnes forbrytere i samfunnet vårt. Men noen folk går faktisk rundt uten å vite at loven finnes. DET kan forhindres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen kritiserer når jeg forteller dette, men jeg hopper i det.

Jeg har en yorkshire terrier gutt/mann, 8år gammel, og litt for stor for rasen.

Han er en virkelig bil-elsker, og reagerer bare vi sier ordet bil.

I begynnelsen satt han i bur når vi kjørte bil,

men det resulterte i en trist hund, som kastet opp hver gang.

Vi prøvde derfor å la han sitte ved siden av oss, mens vi kjørte bil.

Da sitter han tett inntill oss, slik at en ulykke skulle inntreffe, kommer han mest sannsynlig hel i fra det.

Dette har funket perfekt i over 7 år, og han har heller aldri vært bilsyk etter dette.

EDIT: skrivefeil .. :icon_redface:

Ei venninne av meg hadde alltid hunden sin i bur (liten hund). Men en dag skulle hun bare sitte på med noen ett stykke og sitter i forsetet med lille hunden på fanget. I ca 40 km/t kjører bilen nedi en dump, airbagen utløser seg og hunden dør momentant...

Jeg har variocagebur til mine hunder. Trygt for hundene, men også ikke minst for barna som sitter i baksetet rett foran hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange regner faktisk ikke med at hund går under "sikring av last", og enkelte i politiet har heller ingen aning om at de gjør det, i tillegg til at de ikke bryr seg. Og når det kommer lover som regulerer ting (det ser ut som om folk ofte er reddere for å få en bot, enn mye annet), så er det alltid noen flere som følger dette. Vil tro at det er fler som kjører med belte nå enn det var før påbudet, og man ser ikke like mye "rar plassering" av barn i bil, som man gjorde da jeg var liten eksempel. Så med en lov som hadde stått "hund skal sikres slik eller sånn", og politifolk som faktisk skrev ut bøter (de burde bare visst hva slags inntektskilde dette kan bli en stund), så hadde nok flere hunder blitt sikret.

Folk har en tendens til å tenke "det skjer ikke meg", eller ha en litt utopisk forestilling på egne krefter (holde en hund fast i en kollisjon). Og mange har nok glemt ganske mye fra da de kjørte opp (se bare på antallet lastebiler som klistrer seg i baken på andre biler under glatt føre). I tillegg til en del rar lastesikring (holde seng på taket mens man kjører, ligge i bagasjerommet og leke tilhengerfeste og alt mulig annet man ser bilder og videoer av med ujamne mellomrom).

Men det vil alltids være noen som sørger for å sikre hundene bedre, om det kom en virkelig klar lov på dette (som ikke omtaler hund som last, men som hund), og det kom reaksjoner fra politiet på dette.

Greit, jeg skal gi det til de som ikke vet bedre... Men som jeg leser ut i fra de fleste her inne, så VET man jo at det ikke er så lurt - men det passer seg så mye mer å ha hunden usikret. That's the idea. Jeg har faktisk alltid trodd at man ville få bot om man blir stoppet av politiet med usikret hund (altså usikret last), men selv med det i tankene er det ikke en 100% sikringsrate hos meg. På kortere svippturer på butikken hvor bikkja bare skal sitte i bilen kan det fort hende hu stter løs. Og dermed: med tanke på disrespekten folk har til lover og regler, så har jeg vanskelig for å se for meg den helt store revolusjonen innen sikring av hund med lovgivning. Selvfølgelig vil det ha en effekt, men effekt og revolusjon er to forskjellige ting. Heldigvis går usikrede hunder som oftest ikke utover andre traffikanter, slik som råkjøring gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, jeg skal gi det til de som ikke vet bedre... Men som jeg leser ut i fra de fleste her inne, så VET man jo at det ikke er så lurt - men det passer seg så mye mer å ha hunden usikret. That's the idea. Jeg har faktisk alltid trodd at man ville få bot om man blir stoppet av politiet med usikret hund (altså usikret last), men selv med det i tankene er det ikke en 100% sikringsrate hos meg. På kortere svippturer på butikken hvor bikkja bare skal sitte i bilen kan det fort hende hu stter løs. Og dermed: med tanke på disrespekten folk har til lover og regler, så har jeg vanskelig for å se for meg den helt store revolusjonen innen sikring av hund med lovgivning. Selvfølgelig vil det ha en effekt, men effekt og revolusjon er to forskjellige ting. Heldigvis går usikrede hunder som oftest ikke utover andre traffikanter, slik som råkjøring gjør.

Det er vel ingen som mener at det blir en revolusjon bare fordi det kommer en ny lov. Men lover gjør at det alltid er noen fler som sikrer hundene sine. Eller bruker bilbelte. Kjører i fartsgrensa etc. Lovbrytere finner man alltid, og blir man tatt, får man sponse staten med sine surt opptjente og overbeskatta penger...

Det er dessverre uskyldige det går utover ja. Men det er alltids lov å håpe. Likeledes som at den som kjører i 200 km/t i en tunnel bare braser i fjellveggen, og ikke treffer en møtende bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å innføre strengere straffer er ikke nødvendigvis det eneste som kan gjøres heller. Vegvesenet har tidligere hatt veldig stor effekt av sine informasjonskampanjer om f.eks. bruk av bilbelte, og "stopp og sov"-kampanjen som de fleste har fått med seg. Det vises også på ulykkestatistikken. Å vente seg en revolusjon er nok ingen tjent med nei, revolusjoner kommer vel heller når noe som tidligere var forbudt/dyrt, blir lovlig/billig, ikke motsatt! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...