Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar
Tja, om hunden først kommer seg ut av bilen så er den i stand til å muligens redde eieren. Leste om en episode hvor hunden hadde dratt eier og barn ut av bilen som brant. Og det er ikke alt for fjernt å håpe på tror jeg. Ser det selv at når jeg skader meg prøver hunden å gjøre alt for å hjelpe :)

Trur jeg skal kjøpe en førstehjelpsbok til hundene mine, så kanskje klarer de å lære litt livreddende førstehjelp? Eneste er at Vida har litt store labber, så jeg trur hu sliter med å klare å ringe 113 da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet..bilselen til Loke er og jeg har enda ikke kjøpt ny :) Er det noen som bør vite litt om å sikre hunder i bil så er det meg, Lyra var jo den eneste som kom fra det uten skramme når jeg totalvraket forrige bilen. Desverre er det ikke plass til bur i bilen min, så sele får holde desverre.. *ønsker seg ny bil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg skal kjøpe en førstehjelpsbok til hundene mine, så kanskje klarer de å lære litt livreddende førstehjelp? Eneste er at Vida har litt store labber, så jeg trur hu sliter med å klare å ringe 113 da...

Tja...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_tro...ag/3767094.html

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5718757.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/29/412892.html

Du skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsyneligheten for at hunden skal gjøre noe slikt etter en alvorlig ulykke, anser jeg å være mer eller mindre ikke-eksiterende. Så i mine øyne er det å leve i sin egen Disney verden om man går i håpet på at hunden skal redde en fra en bilulykke. Men man velger selv hva man gjør med egen hund så lenge det ikke er lover og regler om det. Og man kan ikke klandre noen annen enn seg selv, om hunden overlever en ulykke for så å bli påkjørt og drept eller stikke langt pokker i vold ut i skauen om den er skada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sjangsen er nok like stor som at du ender i en bilulykke hvor du blir påkjørt bakfra og greier og krøste en V70 så hardt at hunden blir klemt ihjel. Og skjer dette er jeg forholdsvis overbevist om at du selv er død også.

Nå er det faktisk ikke alle av oss som kjører en Volvo V70, selv om du tydeligvis gjør det. Min venninde hadde to hunder i ett sammenleggbart bur stroppet fast bak i sin peugot. Hun ble påkjørt fra siden bak så buret med begge hundene ble most. Den ene hunden døde fordi den ble klemt ihjel av den større hunden. Den større hunden ble spiddet på buret som splintret seg opp. Så at det er så himla sikkert med sammenleggbare bur i bil kjøper ikke jeg! Jeg bruker kun helsveisete bur ett pr hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke alle av oss som kjører en Volvo V70, selv om du tydeligvis gjør det. Min venninde hadde to hunder i ett sammenleggbart bur stroppet fast bak i sin peugot. Hun ble påkjørt fra siden bak så buret med begge hundene ble most. Den ene hunden døde fordi den ble klemt ihjel av den større hunden. Den større hunden ble spiddet på buret som splintret seg opp. Så at det er så himla sikkert med sammenleggbare bur i bil kjøper ikke jeg! Jeg bruker kun helsveisete bur ett pr hund!

Vel, nå har jeg aldri kommentert andre biler enn Volvo V70 heller da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk gjør noe overhodet for å sikre hunden i bil, er det egentlig "greit". Selvfølgelig er enkelte alternativ mye bedre enn andre, men har man fx. dårlig råd er det bedre med billig skranglebur enn ingenting. Det verste jeg ser er hunder som sitter i passasjersetet, uten sele osv, eller ligger på hattehylla osv. Selv har jeg et varikennel bur, og er svært godt fornøyd med det. Så lenge måten hunden er sikret på, ikke skader den mer med en kollisjon, enn det å være uten sikring ville gjort, er den hvertfall god nok i det øyeblikket det smeller? Derfor ville jeg aldri brukt tøybur.

Men disse sammenleggbare burene, det holder jo ikke å presse på dem for å få dem til å legge seg sammen, man må jo som oftest løfte den ene siden også? Selfølgelig kan et bur bli så komprimert (?) i en krasj, at det skjer, men vil tru selv disse burene holder til en viss grad, litt etter hva slags materiale de er laget av osv. Det jeg ser for meg er farlig med et slikt bur er, som gråtass beskriver, at buret "revner" og hundene skader seg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten sannsynlighet for at glassene moser hunden selv om de kan skade og hunden kan rømme ut av vinduet. At hunden blir *most* når den er bak i lasterommet på en bil er lite sannsynlig, og spesielt dersom påkjørselen skjer bakfra.

Dette er jeg uenig i, for det kommer helt an på hvilken type bil man har. Jeg har en hatchback og hunden min sitter utsatt til der. Søsteren min ble båkjørt bakfra i fjor og hele bagasjerommet ble trykket inn. Hvis en hund hadde sittet der, hadde den blitt most eller hardt skadet.

Slik satt hunden min før jeg flyttet henne frem i baksetene.

hudibil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk gjør noe overhodet for å sikre hunden i bil, er det egentlig "greit". Selvfølgelig er enkelte alternativ mye bedre enn andre, men har man fx. dårlig råd er det bedre med billig skranglebur enn ingenting. Det verste jeg ser er hunder som sitter i passasjersetet, uten sele osv, eller ligger på hattehylla osv. Selv har jeg et varikennel bur, og er svært godt fornøyd med det. Så lenge måten hunden er sikret på, ikke skader den mer med en kollisjon, enn det å være uten sikring ville gjort, er den hvertfall god nok i det øyeblikket det smeller? Derfor ville jeg aldri brukt tøybur.

Men disse sammenleggbare burene, det holder jo ikke å presse på dem for å få dem til å legge seg sammen, man må jo som oftest løfte den ene siden også? Selfølgelig kan et bur bli så komprimert (?) i en krasj, at det skjer, men vil tru selv disse burene holder til en viss grad, litt etter hva slags materiale de er laget av osv. Det jeg ser for meg er farlig med et slikt bur er, som gråtass beskriver, at buret "revner" og hundene skader seg på det.

Det er dessverre ikke tanken som teller når det gjelder bil og sikkerhet. Og det kan godt hende du ikke klarer å presse hardt nok til å klappe sammen et sammenleggbart bur, men det er kollisjonskrefter vi snakker om, ikke menneskelige krefter. De kan være rimelig kraftige, og det fins vel tusenvis av eksempler på at det har skjedd...

Og ja, et slikt bur kan nok beskytte hunden i visse tilfeller - små uhell. Men det kan også drepe en hund hvis det store uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge en hund klarer å bryte seg ut av et slikt nettingbur, så holder det garantert ikke i en kollisjon, Prøv den svenske testen på buret, Legg en 50 kg`s sekk i buret og slipp det ned fra en meters høyde slik at det lander på hjørnet.............buret kollapser.

Men som jeg skrev i starten, hva med alle som selger slike bur? Hvordan kan de stå der å selge kundene falsk trygghet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sammenleggbare burene selges ikke som "kollisjonsikre" bilbur - DET har jeg faktisk aldri sett noen reklamere med! At folk ikke skjønner det av seg selv at et sammenleggbart bur med tynne sprinkler ikke kommer til å tåle en kollisjon, sier vel litt om hvor lite oppegående de er i såfall, så at noen føler en "falsk trygghet" av å ha et sånt bur i bilen, tviler jeg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sammenleggbare burene selges ikke som "kollisjonsikre" bilbur - DET har jeg faktisk aldri sett noen reklamere med! At folk ikke skjønner det av seg selv at et sammenleggbart bur med tynne sprinkler ikke kommer til å tåle en kollisjon, sier vel litt om hvor lite oppegående de er i såfall, så at noen føler en "falsk trygghet" av å ha et sånt bur i bilen, tviler jeg på..

Noen dyrebutikker forsøker seg i det minste på det. Har endt opp i krangel med noen av den grunn. Kanskje ikke så høffelig å blande seg inn, men jeg står faktisk ikke og hører på at noen anbefaler et sammenleggbart bur til bil, og sier at det er kollisjonssikkert. Trur damen ble veldig vred på meg, men de nybakte valpeeierne gikk nå derifra uten dette latterlige buret, og skulle skaffe seg et helsveiset et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dyrebutikker forsøker seg i det minste på det. Har endt opp i krangel med noen av den grunn. Kanskje ikke så høffelig å blande seg inn, men jeg står faktisk ikke og hører på at noen anbefaler et sammenleggbart bur til bil, og sier at det er kollisjonssikkert. Trur damen ble veldig vred på meg, men de nybakte valpeeierne gikk nå derifra uten dette latterlige buret, og skulle skaffe seg et helsveiset et.

Det har jeg aldri hørt faktisk. Altså, jeg veit de anbefaler sammenleggbare bur til bil, men jeg har aldri hørt de argumentere med at det er kollisjonssikkert.. Og igjen, du skal være ganske dum om du ikke skjønner at de tynne jern-greiene ikke kommer til å bøye seg om de får en smell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En annen ting... Hva om bilen begynner å brenne etter en slik kollisjon, hunden vil ikke ha sjangsen til å komme seg løs og vil brenne ihjel om du er for hardt skadet til å åpne bak , evt. buret er blitt ødellagt slik at det ikke kan åpnes.

Det er derfor vi har nødluker i buret i bakerste veggen, slik at man skal kunne få ut hundene sidedøra hvis bakdøra ikke lar seg åpne. Brenner bilen og jeg er så hardt skadet at jeg ikke kommer meg ut, så håper jeg virkelig at noen prioriterer å redde de to beinte først. Da får hundene heller dø. Beklager men sånn er det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi har nødluker i buret i bakerste veggen, slik at man skal kunne få ut hundene sidedøra hvis bakdøra ikke lar seg åpne. Brenner bilen og jeg er så hardt skadet at jeg ikke kommer meg ut, så håper jeg virkelig at noen prioriterer å redde de to beinte først. Da får hundene heller dø. Beklager men sånn er det bare..

Bare påpeker at bur er ingen vidunderløsning, og at det har minst like mange negative som positive sider når det kommer til kollisjoner om man har en ordentlig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk tør å bruke disse "sprinkelburene" i bil, det er eneorme krefter som utløses i en kollisjon. En kompis av me gjobber i et skadetakseringsfirma (bil). En gang fikk de inn en såkalt sikker bil, som hadde vært i en frontkollisjon. Et strykejern, som hadde ligget i en koffert i bagasjerommet, hadde gått gjennom skilleveggen, gjennom 2 seterygger og havne t inne i motoren. Farten ved kollisjonen var ca. 70 km/t. Tenk litt over det, dere som har usikrede dyr i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes INGEN sikker måte å overleve (verken en selv eller dyrene) hvis bare ulykken er stor nok.. Men selvsagt hjelper de minste ting til - for de minste ulykkene.

Et skranglete sprinkelbur funker som regel helt greit - så lenge det ikke blir "most" - og det forhindrer skadet hund, i sjokk, å forlate bilen i hvertfall.

Det finnes flere personer i dag som kjører rundt uten sikkerhetsbelte også - "i tilfelle det begynner å brenne - i tilfelle..." (Bare jeg kjenner et par stykker)

Men er det dermed sagt at sikkerhetsseler TAR flere liv enn det redder?

Et dårlig bur (eller sele) er bedre enn fritt-flyvende hund i en kollisjon - men det aller beste stedet for en hund å være i en evt. kollisjon er vel på GULVET av bilen - fortrinnsvis bak passasjersetet foran. Dog vil nok de fleste hunder krabbe opp i baksetet av seg selv - og DER er de i stor fare selv ved den minste kollisjon.

Og et tips hvis noen idioter ligger for nærme bilen bak.

Jo nærmere "han" er - jo lengre avstand må du selv holde til bilen foran! (For å unngå bråbrems)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Bare påpeker at bur er ingen vidunderløsning, og at det har minst like mange negative som positive sider når det kommer til kollisjoner om man har en ordentlig bil.

Hvilke negative sider er det ved å ha hunden i bur i bil? Hva legges i "en ordentlig bil" forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt her jeg men....

1. i store flotte Zuki'n (hehe) så hart vi stort sammenleggbartbur som er stripset i hodet og rævva, så det faller ikke helt sammen med det første.. .I tileg står det stripset fast i skilleveggen inne i bilen. Det er en varebil vi snakker om. Ved kollisjoner må nok en bil treffe oss hardt i siden for å skade hunden her. Og buret går på hele bredden av bilen, så hu har litt å "flytte" seg på... Altermativ KAN det skje en skade op dette er på vei il hytta oig vi har bagasje bak som kan fly inn i buret.. Men da snakker vi sjelden store vekten på det som er bak osv.

2. i golfn sitter hu løs, uten noen form for sikring. På langturer (ala sverige) så sitter hu ved beina foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder påkjørsel bakfra er ikke det så skummelt. Det blir litt wiplashskader på mennesker pga påkjørsler bakfra, men det er ikke relevant i forhold til hundens sikkerhet. Påkjørsler bakfra pleier ikke være så kraftige at bilen blir skikkelig deformert.

Må bare kommentere dette. Har du blitt påkjørt bakfra noengang?

Det har jeg. 30- 40 km/t og bilen min ble kondemnert på stedet og jeg fikk whiplash som jeg må slite med i lange tider (ekstremt mye migrene, nakkesmerter og forplantninger ned i ryggen. Det er snart 3 år siden det skjedde). Jeg er sjeleglad for at bikkja ikke var med meg.

Så kutt preiket om "litt" whiplash og bagatellisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere dette. Har du blitt påkjørt bakfra noengang?

Det har jeg. 30- 40 km/t og bilen min ble kondemnert på stedet og jeg fikk whiplash som jeg må slite med i lange tider (ekstremt mye migrene, nakkesmerter og forplantninger ned i ryggen. Det er snart 3 år siden det skjedde). Jeg er sjeleglad for at bikkja ikke var med meg.

Så kutt preiket om "litt" whiplash og bagatellisering.

Jeg har ikke blitt påkjørt bakfra, men sett nok skadestatistikk.

Tror du misforstod litt hva jeg skrev. Skrev på ingen måter at mennesker som blir påkjørt bakfra og ikke får skader som reduserer livskvaliteten, men disse wiplashskadene er ikke så relevante i en diskusjon om *hundens sikkerhet*. Vi mennesker sitter slik at det har stor betydning om vi blir truffet bakfra eller forfra. Dette betyr litt mindre for hundene som tross alt ikke sitter i ett sete med snuten vendt forover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...