Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

Var å kikket i romjula under utstillingen i Leto hallen, og ruslet da ute blandt alle parkerte hundebilene der og fikk se at sjokkerende mange ikke sikrer hundene i bilen. :):P Mange bruker tøybur, men de fleste jeg så hadde samenleggbare nettingbur ! Ren og skjær galskap.

De fleste dyrebutikkene selger jo slike samenleggbare nettingbur med skrå front beregnet på bil, men er det pga profitt eller er det rett og slett dummhet ?

Disse samenleggbare burene er jo like solide som en pappeske ved en kollisjon.

For det første vil jo hunden bli most ved ett kraftig samenstøt, og en hund på 20-30 kg+++ vil komme i frontruta med en kraft på flere tonn. Så i verste fall vil du drepe hunden og deg selv.

Mange bruker flere tusen kroner i året på stæsj og utstyr til hunden, men ett trafikk sikkert bur blir for dyrt? Lurer på hvor mange her på forum sidene som kjører rundt med hunden sin uforsvarlig sikret?

Det er jo enkelte som synes bilbelte til hund er Ok, men sjekk hvor stor bevegelses frihet hunden har i et slikt belte, og med et rundvelt med bilen vil hunden sikkert bli skremt og redd . Da vil hunden mest sansynelig prøve å komme seg ut gjennom en knust siderute full av glass skår.

Hunder reagerer jo litt anneledes enn vi mennesker om ulykken skulle inntreffe.

Og siden ikke alle eiere er så opptatt av hundens sikkerhet så tipper jeg at vi vil om 2-3 år følge Tysklands (og snart Sveriges)eksempel på redusert forsikring om hunden ikke er i godkjent bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

De siste to årene har jeg kjørt en Kia Sportage varebil. Der er rommet bak ganske lite og akkurat plass til to GD. Der har jeg ikke hatt plass til bur, og ike trengt det heller etter min mening da buret måtte være like stort som rommet bak i varebilen. Det er stål-gitter mellom meg og hundene.

Nå har jeg kjøpt en stor van, med gedigent bagasjerom, og skal ta med bilen til en bedrift som skal måle og lage bur som passer bak i bilen, da jeg ikke får tak i store nok bur til mine gutter...burene må være ca 1.20-30 høye og samme i lengde noe smalere i bredden :rolleyes: Har ikke begynt å bruke bilen ennå, og kommer til å ordne i stand burene før hundene begynner å være med..i ett så stort lasterom kan de jo bli slengt både hit og dit om de skal være "løse".

En del av de sammenleggbare burene er vel goide nok som bilbur vil jeg tro? Har selv lånt ett slikt bur da yngste hunden her var valp, ikke til å ha i bil, men inne. Det virket veldig solid og fint, tror ikke det ville "plaffet" sammen ved kollisjon om ikke bilen ble helt klemt og da ville jo ett hvilket som helst bur gitt etter..

Men ja...det er utrolig mange usikrede hunder i bilene rundt omkring. Bor selv på bygda og her er det en elghund/fuglehund u name it i nesten annenhvert framsete når man tar seg en kjøretur :) (litt og ta i men man ser det veldig ofte ja...)

De hundene går jo rett igjennom frontruta ved kollisjon,utforkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu er jeg en af dem der bruger sikkerhedsele til mine hunde, jeg har altid tilpasset længden på deres seler så de kun kan sidde eller ligge ned på sædet, og hvis bilen rullede rundt og vinduerne smadrede, ville de ikke have mulighed for at gå ud af vinduessiden.

Mængden af glasskår der ville ryge til dem ville være ligeså stor som hvis de var i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er sjokkerende hvor få som sikrer hunden sin i bil. Men se på hvor mange som ikke sikrer seg selv heller, så ser man jo hvor realistisk det blir at folk kommer til å høre på et påbud...

Likevel vil jeg ønske et eventuelt påbud velkommen, men det vil ikke løse problemet. Jeg er også sterkt uenig i at belte ikke er god nok sikring. Ser også på hvor mye hunden får bevegd seg inne i et bur, så ser du at det buret egentlig gjør, er å sikre deg selv mot en flyvende hund. Hunden er absolutt ikke helt sikker der inne. For at et bilbelte skal være sikkert (det gjelder for både mennesker og dyr), kreves det at det brukes korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har sammenleggbare bur. Nei jeg syns ikke det er det beste alternativet, absolutt ikke. Men sånn som det er nå, så prioriterer jeg faktisk mat til meg og hundene :rolleyes: Jeg har derimot prøvd å gjøre burene så trygge som mulig. Jeg har stripset burerene overalt. Og jeg har festet burene med en sånn reim. Dette er desverre det beste jeg kan få til slik min økonomi er per dags dato.

Men da vil nok du kommentere at "hvorfor tok jeg meg råd til de sammenleggbare burene, og ikke bare sparte litt til ordentlig bur?". Det kan jeg svare på med en gang. Buret til Java hadde jeg fra før av, fra da jeg hadde mer penger å rutte med. Og buret til Rikke kjøpte jeg da jeg hadde bedre råd. Grunnen til at jeg ikke kjøpte et ordentlig solid bur da, var at jeg visste at jeg kom til å få meg en hund til innen kort tid. Derfor ville jeg ha et dobbeltbur, men ville vente til jeg så hvor stor Java ble. Og da ble økonomien for dårlig. Desverre.

Mot våren vil jeg mest sannsynlig få en bedre økonomi og det første jeg skal kjøpe da er et ordentlig bur til hundene.

Så poenget mitt er altså at det er faktisk ikke alltid økonomien strekker til. Og jeg er jo klar over det at hvis dette hadde vært permanent (dårlig råd), så burde jeg aldri hatt hund. Ihvertfall ikke en stor hund. Men dette er for en liten periode, så jeg må bare holde det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan riktignok bevege seg inni buret, men den er sikret mot gjenstander og den er sikret mot å bli kastet ut av bilen. En hund i bur sitter også bak i bilen, i motsettning til f.eks føreren som ofte får dashbordet trykket inn. Helt sikker blir man selvsagt ikke i bil uansett hva man gjør. Ett bur er definitivt langt mer enn bare å "sikre seg selv mot flygende hund", det sikrer hunden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to årene har jeg kjørt en Kia Sportage varebil. Der er rommet bak ganske lite og akkurat plass til to GD. Der har jeg ikke hatt plass til bur, og ike trengt det heller etter min mening da buret måtte være like stort som rommet bak i varebilen. Det er stål-gitter mellom meg og hundene.

Det hjelper selvsagt med stålgitter mellom deg og hundene, og en Sportage har bare plass til burbredde

110 cm og maks høyde 85 pga åpningen på bakluken ( på min Kia ihvertfall) og når man har hunder i størrelse kalv blir det jo litt mere vrient :)

Kanskje du har funnet en som kan lage spesialinnredning for dine hunder, hvis ikke så ta kontakt med Suveren Rørfabrikk. Oslo. De lager hundebur foe Caravelle, vans osv osv De har laget mange til bl.a politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ordentlig bilbur og selv om det koster en del penger er et verdt det.

Synes også dette bråker mindre enn sammenleggbarebur som ofte knikrer og bråker hele tiden ( blir sprø ).

Man får også kjøpt bilbur billig på finn.no

Er et greit tips om man ikke har penger til å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får også kjøpt bilbur billig på finn.no

Er et greit tips om man ikke har penger til å kjøpe nytt.

Ja det er et godt tips og jeg har kikket der flere ganger. Men dobbeltbur som skal passe for mellomstor og liten hund selges aldri! Ihvertfall ikke som jeg har sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden baki baksetet, og så teite som vi er har vi enda ikke kjøpt bilsele. :) Glemmer det hver gang vi er på dyrebutikken. Men nå skal vi gå til innkjøp av en sele over helga når lønna kommer.

Er ikke ofte vi kjører bil med Diesel heller..

Når stasjonsvogna kommer i hus, blir det bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to årene har jeg kjørt en Kia Sportage varebil. Der er rommet bak ganske lite og akkurat plass til to GD. Der har jeg ikke hatt plass til bur, og ike trengt det heller etter min mening da buret måtte være like stort som rommet bak i varebilen. Det er stål-gitter mellom meg og hundene.

Om uhellet er ute, så er det fort at vinduer i bilen knuses. Og hundene har fri tilgang ut i veibanen. Litt synd om de overlever kollisjonen, og så blir påkjørt og drept når de hopper ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan riktignok bevege seg inni buret, men den er sikret mot gjenstander og den er sikret mot å bli kastet ut av bilen. En hund i bur sitter også bak i bilen, i motsettning til f.eks føreren som ofte får dashbordet trykket inn. Helt sikker blir man selvsagt ikke i bil uansett hva man gjør. Ett bur er definitivt langt mer enn bare å "sikre seg selv mot flygende hund", det sikrer hunden også.

Ja, i lettere kollisjoner vil nok kanskje et bur kunne redde hunden. Men i en kraftig kollisjon - f.eks. 80 km/t, vil en hund på 20 kg. få et trykk tilsvarende ca. 1300kg, noe buret ikke kan beskytte helt mot. Tallene snakker vel for seg selv. Hunden har for stor bevegelsesfrihet inne i buret til at det skal kunne beskytte den mot bevegelseskreftene som oppstår. Og det er vel ikke alle som kjører rundt med polstret bur og fastspent hund inni, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass til bur overhodet i bilen vår. Så vi er nødt til å bruke bilbelte. Det fungerer veldig bra, og hunden sitter, ligger og snur seg hvor den vil, samt sitter sånn fast at den ikke blir slengt fremover, eller at den kan krype ut noen steder.

Hadde jeg hatt plass hadde jeg brukt bur. Før lå hunden løs i bakgasjerommet, men det er ganske skummelt med tanke på kræsj bakfra, og hunden blir mosa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man et stasjonsvogn alla. V70 får man kjøpt gitter som hindrer flygende hund fremover i bilen, man trenger ikke et bur. Og jeg har aldri ting bak med hunden min uansett.

Litt viktig det andre har påpekt med hensyn til påkjørsel bakfra osv. Et helt bagasjerom er alt for stor plass til å bevege seg på i forhold til kollisjonskrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eksempel på at bilbur hjelper http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article513640.ece

Når det gjelder påkjørsel bakfra er ikke det så skummelt. Det blir litt wiplashskader på mennesker pga påkjørsler bakfra, men det er ikke relevant i forhold til hundens sikkerhet. Påkjørsler bakfra pleier ikke være så kraftige at bilen blir skikkelig deformert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eksempel på at bilbur hjelper http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article513640.ece

Når det gjelder påkjørsel bakfra er ikke det så skummelt. Det blir litt wiplashskader på mennesker pga påkjørsler bakfra, men det er ikke relevant i forhold til hundens sikkerhet. Påkjørsler bakfra pleier ikke være så kraftige at bilen blir skikkelig deformert.

Ånei, og vinduene knuses aldri heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. dags dato er det vel kun ett bur som er såkalt kollisjonssikkert, og godkjent for frakt av hund i bil. Variocage. Sier litt om hvor trafikksikre mange av bilburene er, da det ikke er altfor ofte å se folk som har Variocage. Nå finnes det nok gode alternativer, men prisen er ofte det samme og da er det vel å foretrekke å ta det buret som er testet og godkjent i kollisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker (stort sett) bur godkjent for fly - Varikennel. Sikkert ikke godt nok for en kollisjon, men det er i alle fall ikke sammenleggbart stålbur. Kjører for tiden stasjonsvogn, og buret står baki. Er så stort at det tar borti bakruta.

Forøvrig hater jeg inderlig alle de tullingene som legger seg to meter fra bakenden på bilen, og ikke kjører forbi. Èn ting er å risikere sitt eget liv hvis jeg må bråbremse, men når idiotene risikerer hunden min sitt liv blir jeg virkelig forbanna. Jeg er prisgitt at de har en reaksjonsevne ca 100 ganger over normalen, noe jeg tviler sterkt på. Det trenger ikke være noe spesielt kraftig smell heller for at hunden skal bli fysisk skadet, for ikke å snakke om psykisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten sannsynlighet for at glassene moser hunden selv om de kan skade og hunden kan rømme ut av vinduet. At hunden blir *most* når den er bak i lasterommet på en bil er lite sannsynlig, og spesielt dersom påkjørselen skjer bakfra.

Signerer alt det Moondance har sagt om påkjørsel bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, knuser ikke bilglass på samme måte som drikkeglass. De ender vel opp i tusenvis av bittesmå biter. Men jeg er så blond at jeg husker ikke hva sånt glass heter. Bitene er heller ikke så skarpe som vanlig glass. Ser for meg en frontrute som er knust, den henger på sett og vis sammen, men er delt opp i mange små biter, hvis noen skjønner hva jeg mener.. :) Og det er nettopp pga sikkerhet at sånt glass brukes.

Edit: bilde: link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på vindusruten som en fare i seg selv, men rett og slett det at hunden vil stikke av i panikk, og DET er en stor fare. Jeg har heller ikke sagt at en hund vil bli most ved påkjørsel bakfra...det er som oftest frontkollisjoner det handler om når man snakker kollisjonskrefter... Men ja, et bur er bedre enn ingenting, men de fleste bur beskytter ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten sannsynlighet for at glassene moser hunden selv om de kan skade og hunden kan rømme ut av vinduet. At hunden blir *most* når den er bak i lasterommet på en bil er lite sannsynlig, og spesielt dersom påkjørselen skjer bakfra.

Og så er hunden løs i veibanen etter kollisjonen, skaper nye farlige situasjoner kanskje og blir påkjørt og drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om hunden først kommer seg ut av bilen så er den i stand til å muligens redde eieren. Leste om en episode hvor hunden hadde dratt eier og barn ut av bilen som brant. Og det er ikke alt for fjernt å håpe på tror jeg. Ser det selv at når jeg skader meg prøver hunden å gjøre alt for å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...