Gå til innhold
Hundesonen.no

Gris


trespiser

Recommended Posts

Hvordan er det å ha minigris i hus? Går den bra sammen med hunder, og er renslig?

(regner med at det er det du har *peke på avatar*

Å ha minigris i hus fungerer på samme måte som å ha hund, selv om griser og hunder er veldig forskjellige dyr. Og de er veldig renslige, grisen går ut på do og det har hun gjort siden jeg fikk henne som 8 uker gammel. Trengte ikke å lære henne det engang. Før jeg fikk henne bodde hun i fjøs.

Og her hjemme går det kjempe bra, hund og gris går veldig godt overens. Det har aldri vært noe problem, men så er jeg så heldig å ha en ganske så flink og snill hund også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For å svare på det trådstarter spurte om:

Gris koster ikke rare greiene, og det er skjelden noe problem å få kjøpt en grisunge eller to - alt avhengig av hva du vil legge ned av jobb forøvrig. Noen ganger får de smågris som kanskje ser ut til å dø, de får man ofte gratis om man gidder å flaskefore dem.

Dersom målet ditt er å få bedre grisekjøtt enn det du får kjøpt i butikken så skal de ha variert kost samt mulighet til å mosjonere. Det beste er jo da at de har mulighet til å gå ut på dagtid - soveplassen skal være ren og tørr - hvilket vil si at du må møkke ut hver dag. Uteplassen må ha sikkert gjerde - griser er noen jævler på bryte seg ut - og de trenger ganske god plass for at det ikke skal bli skikkelig motbydelig der de står.

Det er tull det MariaN skriver om at du må koke maten om du skal gi de menneskemat. Du har IKKE lov til å gi de kjøtt - men de kan godt få potetskrell, tørt brød, salatrester osv. - og selvsagt da grisepellets i tillegg om du ikke har skrekkelig mye leftovers.

Når grisene er slakteklare kontakter du fellesslakteriet eller noe der du bor, de henter grisene, slakter de og du får dem igjen ferdig partert (med indrefilet og koteletter fint delt osv.) i esker - dette betaler man jo ikke så mye for tror jeg.

Vi kjøpte halv gris av noen venner som hadde noen få griser på utegang (stort jorde og stor innhegning) - beste grisen ever - den kom ferdig partert fra Gilde og jeg betalte ikke rare greiene pr. kilo tror jeg.

Har du plass tid og anledning så får du i alle fall god mat, for det er ingen tvil om at gris som blir tatt vare på smaker mye bedre enn "fastfood" varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...