Gå til innhold
Hundesonen.no

Gris


trespiser

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe en gris eller 2 og fete dem opp også sende dem til slakteren..

Da lurte jeg på hvor mye en gris koster og om det er noen i oppland som kan selge meg en eller 2 griser og hva dem trenger for at det skal bli skikkelig bra kjøtt og flesk på dem.

Grunnen til at jeg vil ha gris er at det er dyrt kjøtt i butikken og det er av dårlig kvalitet etter min mening. Gris er favorittkjøttet mitt.. Spiser også mye grisesvor både kokt og som snacks fra butikken.. helt hærlig.. kan ikke få nok av grisens matfat.

Det er en låve på gården som ble brukt til ku og sau for 50 år siden men låven er fortsatt brukbar :rolleyes:

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er dette en seriøs tråd? :P Tror ikke du tjener så mye på å selge TO griser.

Dessuten skal ikke griser som sendes til slakt ha vanlig matavfall. de skal ha grisefor. vist ikke skal maten kokes. pga bakterier (tror jeg????).

Grisekjøtt er ufint. Grisen har ikke nyrer. og filtrerer urinen igjennom kroppen.

Legg et stykke oksekjøtt og grisekjøtt på et fat i en stund. ta de bort. Da ser du blod fra oksen, og piss fra grisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er dette en seriøs tråd? :P Tror ikke du tjener så mye på å selge TO griser.

Dessuten skal ikke griser som sendes til slakt ha vanlig matavfall. de skal ha grisefor. vist ikke skal maten kokes. pga bakterier (tror jeg????).

Grisekjøtt er ufint. Grisen har ikke nyrer. og filtrerer urinen igjennom kroppen.

Legg et stykke oksekjøtt og grisekjøtt på et fat i en stund. ta de bort. Da ser du blod fra oksen, og piss fra grisen

For det første, tror jeg vel ikke meninga var å selge grisene? H?n skulle vel sende de til slakter og få tilbake det spisbare kjøttet, eller?

For det andre, nå fikk jeg IKKE lyst på noe mer gris, noen gang. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått på landbruksskole og der var det blant annet grisehus.

Etter å ha gått der, så ble jeg KVALM og sa til meg selv at jeg aldri skulle spise gris igjen.

Makan til grisete og stygge dyr. hehe. logik.png Jeg ble presset opp i et hjørne av to tre kåte purker en gang, og jeg stod og nærmest grin meg ihjel, fordi jeg syns de er så fæle. jeg utviklet etterhvert en grisefobi. :P

Har ikke grisen nyre?!? Det er ganske rart, siden man faktisk transplanterer grisenyrer til mennesker! Bilde av grisenyre kan sees her: http://nn.wikipedia.org/wiki/Nyre

hysj :P

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisekjøtt er ufint. Grisen har ikke nyrer. og filtrerer urinen igjennom kroppen.

Legg et stykke oksekjøtt og grisekjøtt på et fat i en stund. ta de bort. Da ser du blod fra oksen, og piss fra grisen

:P Tror du bør sjekke anatomien din bittelitt bedre frøken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grise er faktisk meget renlige dyr.

Har selv gået på en landbrugsskole i Danmark, hvor vi havde økologiske grise.

For at få godt Kød ud af en gris, sørg for at den både kan være inde og ude, så den får bevæget sig, den skal have tilgang til stråfoder, såsom halm eller hø som den kan gå og gumle på.

De skal have foder beregnet til grise, som er en god ide at strø på en mark, så de går og bruger tid på en "naturlig" måde at finde føde på. De kan derudover også få grøntsagsrester (grise spiser næsten alt du tilbyder dem).

sørg for at få søer og ikke orner, hvis du anskaffer dig orner, så sørg for at de bliver kastreret eller får cikorie i deres mad, da de fjerner orne smagen i kødet, hvis det var mig ville jeg anskaffe hunner.

Normalt bliver grise slagtet når de er ca 6 måneder eller 100 kg, lad dem gå i længere tid end det, så får kødet mere smag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisekjøtt er ufint. Grisen har ikke nyrer. og filtrerer urinen igjennom kroppen.

Legg et stykke oksekjøtt og grisekjøtt på et fat i en stund. ta de bort. Da ser du blod fra oksen, og piss fra grisen

Æsj. om dette er virkelig sant? For i så fall spiser ikke jeg gris mer.

(Og jeg som VAR så glad i pølser :D ) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe en gris eller 2 og fete dem opp også sende dem til slakteren..

Da lurte jeg på hvor mye en gris koster og om det er noen i oppland som kan selge meg en eller 2 griser og hva dem trenger for at det skal bli skikkelig bra kjøtt og flesk på dem.

Grunnen til at jeg vil ha gris er at det er dyrt kjøtt i butikken og det er av dårlig kvalitet etter min mening. Gris er favorittkjøttet mitt.. Spiser også mye grisesvor både kokt og som snacks fra butikken.. helt hærlig.. kan ikke få nok av grisens matfat.

Det er en låve på gården som ble brukt til ku og sau for 50 år siden men låven er fortsatt brukbar :rolleyes:

Takker for alle svar.

Ulv, gaupe, gris... Begynner å bli drittlei dine useriøse innlegg. Du skriver inn KUN for i et forsøk på å provosere.

Jeg ønsker å jakte på mennesker! Jeg vet det er ulovlig, men noen må da være villige til å stille opp? Kan ikke du, Trespiser? Jeg har stor skog du kan løpe og forsøke å gjemme deg i. I tillegg så trenger jeg nytt blomsterbed, så traktorgraveren står parat utenfor. Eller så har naboen griser. Og som kjent går jo "alt i grisen". Bare å komme, så skal jeg legge rifla klar!

Over til litt seriøsitet; jeg oppfordrer folk til IKKE å la seg PROVOSERE av Trespiser. Ikke gi slike oppmerksomhet ved å svare på innleggene så slutter h*n snart å skrive så idiotiske innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. om dette er virkelig sant? For i så fall spiser ikke jeg gris mer.

(Og jeg som VAR så glad i pølser :D ) ...

Den HAR nyrer da. overdrev litt der. hehe.

Men etter som jeg har skønt har den en annen nyrefunksjon enn oss mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den HAR nyrer da. overdrev litt der. hehe.

Men etter som jeg har skønt har den en annen nyrefunksjon enn oss mennesker.

Alvorlig talt frøken, du er helt på jordet!!

Hvor i alle dager gikk du på landbrukshøyskole hen?

For det første, grisen er det dyret som er mest likt mennesket innvendig derfor bruker de griseorganer i mennesker.

For det andre, grisen er sannsynsynligvis en av de mest renslige husdyrene vi har, grisen er faktisk FØDT renslig, det er mer enn hva man kan si om både hunder og oss.

For det tredje er de uhyre intelligente og følsomme dyr.

For det fjerde burde du be om å få tilbake skolepengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått på landbruksskole og der var det blant annet grisehus.

Etter å ha gått der, så ble jeg KVALM og sa til meg selv at jeg aldri skulle spise gris igjen.

Makan til grisete og stygge dyr. hehe. logik.png Jeg ble presset opp i et hjørne av to tre kåte purker en gang, og jeg stod og nærmest grin meg ihjel, fordi jeg syns de er så fæle. jeg utviklet etterhvert en grisefobi. :D

Det er helt greit for meg at du har grisefobi, men vær så snill og ikke uttal deg om gris da, gidder du? Griser er faktisk noe av de mer reinslige dyrene som er, og jeg hadde ikke turt å si at jeg hadde gått på landbruksskole om jeg ikke visste mer om disse dyrene enn du gjør.

Ang ikke nyrer/annen nyrefunksjon, så foreslår jeg at du leser artiklen her og dokumentet her. Begge deler handler om organdonasjon fra gris til menneske - hvor en av organene som kan doneres, er nyre. Så hvilken funksjon er det hos grisen som er anderledes enn hos mennesket, tror du? Jeg ble nysgjerrig jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. jeg VET godt hvordan grisen er.

Men jeg har en grisefobi som ikke ligner grisen, og etter å ha vært i grisefjøset og nærmest blitt angrepet av en kåt og hissig råne.

Med grisete mener jeg : ruller seg i skitt og stinker. JEG syns det er et ufint dyr, men det betyr ikke at de er grisete av den grunn.

edit:

Det med nyrer var ikke bokstavligtalt. Jeg så ikke denne tråden som seriøs, og ville komme med et lite seriøst innlegg tilbake.

Men jeg mener å ha hørt at de har en ANNEN nyrefunksjon enn oss mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. jeg VET godt hvordan grisen er.

Men jeg har en grisefobi som ikke ligner grisen, og etter å ha vært i grisefjøset og nærmest blitt angrepet av en kåt og hissig råne.

Med grisete mener jeg : ruller seg i skitt og stinker. JEG syns det er et ufint dyr, men det betyr ikke at de er grisete av den grunn.

Grisen ruller seg ikke i skitt.... En gris ruller seg i gjørme på varme dager for ikke å bli solbrent..en gris ruller seg aldri i skitt og den ruller seg bare når det er mye sol.

Griser har faktisk så godt som ingen egenlukt med mindre den er stresset. Noe griser i grisefjøs har lett for å bli pga plassmangel og understimulering. Altså: det du ikke liker med griser er menneskepåført. Hadde du holdt hunder på samme måte så skulle du sett møkkete og ekle dyr...

Kunnskap er fin ting man ikke lærer på skolen skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'kunnskap er en fin ting'. Så flott at du er læreren min i dag.

Skal jeg fortelle alt jeg vet om alle disse fjøsdyrene med det samme og kanskje?(ku, sau, gris, geit)

Grisene ruller seg i skitt/gjørme -kall det hva du vil. De ruller seg for å unngå sola, for å avkjøle seg. (de mangler svettkjertler).

De bæsjer der, og ligger oppi det etterpå. Grisete nok for meg, når det er et dyr jeg ikke tåler. Griseungene kan jeg holde, men de store styrer jeg unna.

edit:

Jeg har vært i nærheten av griser som ikke bor i 'grisehus' og de har en helt annen lukt enn de i grisehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du har grisefobi, men grunnen til at en gris stinker og ruller seg i skit er fordi det er sånn levevilkårene deres er. Hadde grisen kunne valgt selv hadde de hadde meget rent og pent.

Men slik jeg har hørt det så er det ofte slik at slaktergriser dessverre blir overfôret slik at de skal legge mest mulig på seg på minst mulig tid. Noe som resulerer i diare, og da vil det jo stinke og grisen har ikke noe annet å rulle seg i annet enn sin egen drit.

Nå skal det også sies at jeg har lite peiling på slaktegriser og deres levevilkår, men synes selv jeg kan noe om gris. Har selv en stuegris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'kunnskap er en fin ting'. Så flott at du er læreren min i dag.

Skal jeg fortelle alt jeg vet om dise fjøsdyrene med det samme og kanskje?

Grisene ruller seg i skitt/gjørme -kall det hva du vil. De ruller seg for å unngå sola, for å avkjøle seg.

De bæsjer der, og ligger oppi det etterpå. Grisete nok for meg, når det er et dyr jeg ikke tåler. Griseungene kan jeg holde, men de store styrer jeg unna.

I motsetning til deg så er jeg en forhenværende grise eier. En gris ligger aldri i møkk frivellig... Griser skyr sin egen avføring. Faktisk så gjør en gris helst ikke fra seg i nærheten av hjemmet sitt. Mennesker som blir holdt samlet i små celler ligger også i avføring, vil det si at du er et grisete dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisene ruller seg i skitt/gjørme -kall det hva du vil. De ruller seg for å unngå sola, for å avkjøle seg. (de mangler svettkjertler).

De bæsjer der, og ligger oppi det etterpå.

Men hvis grisene kunne velgge om skitt/gjørme og noe mer rent som vann så hadde det vært sistnevnte. De ruller seg vel heller ikke for å unngå sola da griser er veldig glad i sol og varme, men som du sier for å avkjøle seg.

Så må jeg si meg strengt uenig at griser bæsjer og legger seg oppi det etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forholdene i fjøset vært bedre, hadde gris og ku hatt en mye bedre hverdag. De lever så trangt at de ikke har annet valg enn å ligge i sin egen avføring. Og ingen dyr jeg har holdt på med ligger i sin egen bæsj av fri vilje.

Det er folk som skraper bort avføring og tiss to tre ganger om dagen, men uansett.. jeg syns det er helt forjævli at de skal leve slik. Jeg hater griser, men jeg skulle sett de levd et bedre liv. Løsdrift feks. (noe mange bønder har begynt med).

edit:

SD:

Jo, jeg har sett griser ligge i sitt eget tiss og bæsj.

Men det er jo de som jobber i fjøset som har ansvar for å ta bort bæsj. Når de er sløve en dag, og det er mange griser i bingen har de ikke mye valg når de først skal legge seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er i alle grisefjøs, men der jeg gikk skole hadde de største grisene en 'stor' binge med hver sin 'bås'. Den plassen var selvfølgelig renslig.

Men de mindre grisene hadde kun binge uten bås. Når det er 10-12 smågriser i en binge sier det seg selv at det blir veldig 'grisete'.

Men da er jo ikke fordi grisen er sånn av natur og velger det selv, men fordi de ikke har noe annet valg fordi mennesker påfører de denne måten å leve på - dessverre.

Nå har jeg aldri sagt at det var grisen sin feil at de er slik?

Jeg har møtt griser i løsdrift og de var langt i fra like stinkende, og 'urenslige' som de på skolen, som bodde i et fjøs.

Ps:

Hvordan er det å ha minigris i hus? Går den bra sammen med hunder, og er renslig?

(regner med at det er det du har *peke på avatar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...