Gå til innhold
Hundesonen.no

BARF


nenis

Recommended Posts

Hvorfor skal man bruke så vanvittigmye tid og ressurser på å lage sitt eget fullkost for, for så å kanskje ikke klare det skikkelig en gang... når det finnes utrolig mye bra ferdilaget for på markede?

Tror det der er en slik ideologisk tankegang... Jeg vil fore hundene med rått kjøtt, som en ulv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bruke så vanvittigmye tid og ressurser på å lage sitt eget fullkost for, for så å kanskje ikke klare det skikkelig en gang... når det finnes utrolig mye bra ferdilaget for på markede?

Tror det der er en slik ideologisk tankegang... Jeg vil fore hundene med rått kjøtt, som en ulv...

Det er ikke snakk om å "kanskje" ikke klare det skikkelig...-det er ikke skikkelig. Problemet er at det tar mange år før det går gale,og når hunden tilslutt dør av nyresvikt,vil de fleste si "jaja..-det var pga alderen"..!

Skal man tenke så ideologisk, så må man tenke litt lenger enn nesa. En hund er ikke en ulv.Den har over 98% av de samme genene,akurat som vi har med sjimpansene, men det gjør oss ikke til komplette sjimpanser fordi om.

En ulv spiser så mye mer enn rått kjøtt,og lever et helt annet liv. Det kan ikke sammenlignes med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å "kanskje" ikke klare det skikkelig...-det er ikke skikkelig. Problemet er at det tar mange år før det går gale,og når hunden tilslutt dør av nyresvikt,vil de fleste si "jaja..-det var pga alderen"..!

Skal man tenke så ideologisk, så må man tenke litt lenger enn nesa. En hund er ikke en ulv.Den har over 98% av de samme genene,akurat som vi har med sjimpansene, men det gjør oss ikke til komplette sjimpanser fordi om.

En ulv spiser så mye mer enn rått kjøtt,og lever et helt annet liv. Det kan ikke sammenlignes med en hund.

Enhund har faktisk bare 78 % av genene til ulven... og vimennesker har 98% lik som sjimpansen... og tenk hvor store forskjeller det er på menneske og sjimpanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke så mange merkelige forkortelser? Hvorfor ikke bare si hjemmelaget mat, enkelt og greit?

Hva er det egentlig som er så farlig med det Calina? Bare lurer altså. Interessant emne.

Problemet er at det er så vanskelig å lage et komplett for! hvorfor tror dere de ledende forprodusentene bruker så mye tid og penger på å sørge for å hele tiden utvikle forene sine så de er best mulig for forbrukerene ?

Forer en med kjøttfarse fra butikken, ren og god, så vet man for det første ikke hvor mye fosfor det er i dette kjøttet...-hva skjer når en får for mye fosfor i seg ? ingenting - på utsiden. På innsiden trekker fosforet kalsiumet ut av skjelettet, og vil over tid forårsake osteocondrose (benskjørhet).

Tilsette mer kalsium høres da ut som en enkel og grei løsning, ikke sant ? men problemet da, er at man risikerer tilsette for MYE kalsium. dette fører til en opphopning av kalsium i skjelett,og det som skjelettet ikke klarer å lagre, går i nyrene. Nyrene klarer heller ikke,over tid, å kvitte seg med dette,og vil svikte. Problemet DA er at før man merker nyresvikt på en hund/katt, er at da er allerede 70% (!) av nyren "ute av stand"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker deler faktisk så mye som 99,3% av samme DNA som sjimpanser

Det man trodde før, 98,6%, ble mer etter en veldig undersøkende DNA testing i 2003 :D

99,3%! Tenk det'a!

OI!! det var mye!!

meeen, det forklarer jo en del av adferden til samboeren min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er så vanskelig å lage et komplett for! hvorfor tror dere de ledende forprodusentene bruker så mye tid og penger på å sørge for å hele tiden utvikle forene sine så de er best mulig for forbrukerene ?

Forer en med kjøttfarse fra butikken, ren og god, så vet man for det første ikke hvor mye fosfor det er i dette kjøttet...-hva skjer når en får for mye fosfor i seg ? ingenting - på utsiden. På innsiden trekker fosforet kalsiumet ut av skjelettet, og vil over tid forårsake osteocondrose (benskjørhet).

Tilsette mer kalsium høres da ut som en enkel og grei løsning, ikke sant ? men problemet da, er at man risikerer tilsette for MYE kalsium. dette fører til en opphopning av kalsium i skjelett,og det som skjelettet ikke klarer å lagre, går i nyrene. Nyrene klarer heller ikke,over tid, å kvitte seg med dette,og vil svikte. Problemet DA er at før man merker nyresvikt på en hund/katt, er at da er allerede 70% (!) av nyren "ute av stand"..

Litt rart egentlig, at hunder trenger så mye bedre mat enn mennesker. Mennesker burde jo egentlig spist hundemat de da? Eller et slags tørrfôr som er lagd spesielt for oss? Merkelig at ikke middagsrester er bra nok for hunden når det er bra nok for mennesket. Gårdshunder har jo levd på det i alle år. Jeg er ikke uenig med deg altså, jeg synes bare det er litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier de trenger bedre mat enn oss?? det trenger annen mat enn oss, og det er der mange feiler! De legger altfor mange menneskelige kvaliteter over på hunden.

Du kan jo titte på gjennomsnittsalderen for gardabikkjene før i tiden - for bare 30 år siden faktisk...og på gjennomsnittsalderen for hunder idag.

Gjerne for en hund på grønnsaker og korn - organisk dyrket og bare stas. Og så obduser den når den dør. Jeg kan si deg at den hunden sin innside ikke har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier de trenger bedre mat enn oss?? det trenger annen mat enn oss, og det er der mange feiler! De legger altfor mange menneskelige kvaliteter over på hunden.

Du kan jo titte på gjennomsnittsalderen for gardabikkjene før i tiden - for bare 30 år siden faktisk...og på gjennomsnittsalderen for hunder idag.

Gjerne for en hund på grønnsaker og korn - organisk dyrket og bare stas. Og så obduser den når den dør. Jeg kan si deg at den hunden sin innside ikke har det bra.

Er ikke hunder åtsel/søppel-etere egentlig? Og jegere? Trodde det jeg. Mener du at hunder ikke tåler grønnsaker? Det er jo grønnsaker i hundemat også. Sammen med kjøtt selvfølgelig. Men villhunder spiser jo stort sett det de kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og et menneske kan håndtere forskjellige typer mat, vi er ikke spesialiserte på å spise verken det ene eller det andre, og har da (logisk nok) mye lenger tarm å fordøye ting på. En hund har ikke det - den har en svært kort tarm,fordi den er designet til å spise hovedsakelig kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke så mange merkelige forkortelser? Hvorfor ikke bare si hjemmelaget mat, enkelt og greit.

BARF kommer fra engelsk og betyr Bones And Raw Food (bein og rå fôr).

Vet ikke helt hva Calina mener med hjemmelaget met, men det er altså ikke noe ferdig mat OG ingenting av det hundene blir fôret er kokt eller stekt. Alt er rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BARF kommer fra engelsk og betyr Bones And Raw Food (bein og rå fôr).

Vet ikke helt hva Calina mener med hjemmelaget met, men det er altså ikke noe ferdig mat OG ingenting av det hundene blir fôret er kokt eller stekt. Alt er rått.

Og her sier det krasj igjen. En hund spiser ikke kun kjøtt og ben - får den for mye rå ben, tærer dette på emaljen på tennene over tid,og det rå kjøttet er fremdeles skylt for mye blod og næringsstoffer, da det skal holde regler satt for dette. Og der igjen, må man tilsette ekstra vitaminer,og da har vi det jeg sa om å tilsette litt for lite eller litt for mye av ting. Dette blir som å balansere på en knivegg - veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene spiser jo ikke bare kjøtt og ben. For eksempel hundene våre får ukokte, moste grønnsaker og ris osv. på morgenen og på kvelden får de rått kjøtt og ben.

Du beviser poenget mitt til fulle.

Hva skal en hund med ris etter? Ris er karbohydrater - full fart opp med blodsukkeret. Vet du da i hvilken mengde du skal gi til hunden i forhold til det andre den får?

Og hvor mye A, D, B, E og C vitaminer får den i seg ?

Hva er f.eks glukosamin mengden i kjøttet ? fosfor ? Kalsium? Omega 3, 6 og 9?

:?

Bare for å nevne noen få ting lixom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BARF kommer fra engelsk og betyr Bones And Raw Food (bein og rå fôr).

Vet ikke helt hva Calina mener med hjemmelaget met, men det er altså ikke noe ferdig mat OG ingenting av det hundene blir fôret er kokt eller stekt. Alt er rått.

Ok, det blir jo noe annet :D Men uansett fint å forklare når man kommer med en forkortelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beviser poenget mitt til fulle.

Hva skal en hund med ris etter? Ris er karbohydrater - full fart opp med blodsukkeret. Vet du da i hvilken mengde du skal gi til hunden i forhold til det andre den får?

Og hvor mye A, D, B, E og C vitaminer får den i seg ?

Hva er f.eks glukosamin mengden i kjøttet ? fosfor ? Kalsium? Omega 3, 6 og 9?

:?

Bare for å nevne noen få ting lixom...

Det er jo ris i flere typer tørrfôr også. Særlig i dem for sensitive hunder. Og er det virkelig så mye nøyere akkurat hvor mye hunden får i seg av vitaminer o.l. enn hva mennesker gjør? Et variert og allsidig kosthold skal jo dekke det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du det ikke er nøye med hvilke vitaminer mennesker får i seg ? Vi har kostholdssykdommer så det holder.

Mitt poeng er fremdeles at mennesker har en mye større sjanse til å fordøye drit vi får i oss - du kan ikke sammenligne en hund og et menneske!

En hund har en tarm kun halvannen gang sin kroppslengde, da den er spesialisert fra naturen til å fordøye hovedsakelig kjøtt.

Man bruker ris i tørrfor i moderate mengder fordi det er en billig karbohydratkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du det ikke er nøye med hvilke vitaminer mennesker får i seg ? Vi har kostholdssykdommer så det holder.

Mitt poeng er fremdeles at mennesker har en mye større sjanse til å fordøye drit vi får i oss - du kan ikke sammenligne en hund og et menneske!

En hund har en tarm kun halvannen gang sin kroppslengde, da den er spesialisert fra naturen til å fordøye hovedsakelig kjøtt.

Man bruker ris i tørrfor i moderate mengder fordi det er en billig karbohydratkilde.

Det er jo sikkert nøye egentlig, men de fleste bryr seg ikke om det. De flester spiser vanlig mat uten tanke på hvor mye det er av det ene i forhold til det andre.

Ja, ok. Da vet jeg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...