Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kan jeg finne kurs?


Maria

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har lyst til å begynne så smått med agility (igjen) med Chessea, men føler vi trenger et nybegynnerkurs før jeg i så fall begynner å trene med henne på egentreninger og fellestreninger. Men så sliter jeg med å finne kurs! Hvor kan jeg gå kurs uten å måtte ha bronsjemerket f.eks? Er medlem av stovner, men har som sagt ikke bronsjemerket, så der tillater de ikke at jeg får delta.

Noen som vet om kurs ikke så alt for langt i fra Lillestrøm? Oslo og utover mot oslo vest går også bra, så lenge jeg slipper å kjøre veldig mye lenger enn en halvtime hver vei.

Det er også en forutsetning at kurset jeg eventuelt begynner på holdes av instruktører som trener med positiv forsterkning, aller helst klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... Det hadde jo vært perfekt! Men siden jeg går på skole (siste år på vgs) og jobber (2-3 ganger i uka) tar det nok for mye tid å reise helt til kongsberg. Søren heller. Tror jeg må flytte på meg snart :P

Takk for tips, Martine! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har bronsmerket før de tar nybegynnerkurs/innføringskurs? Kanskje de i klubben misforsto og trodde du ville gå på nybegynnertrening og ikkje kurs?

Du kan sjekke andre lokale klubber (internett er en fin ting, gulesider) om de har nybegynnerkurs, ring/send mail og spør om opplegget, så får du vite hvilken metode de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har bronsmerket før de tar nybegynnerkurs/innføringskurs? Kanskje de i klubben misforsto og trodde du ville gå på nybegynnertrening og ikkje kurs?

Du kan sjekke andre lokale klubber (internett er en fin ting, gulesider) om de har nybegynnerkurs, ring/send mail og spør om opplegget, så får du vite hvilken metode de bruker.

Bronsemerket i lydighet :D Ikke bronsemerket i agility.

Teit regel som utelukker mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronsemerket i lydighet :D Ikke bronsemerket i agility.

Teit regel som utelukker mange

Tell me about it.. <_< Dummeste regelen jeg vet om. Vel, jeg vil ikke si jeg synes at lydighet har SÅ mye med agility å gjøre sånn sett. Altså, hunden min kan innkalling, bli, plass osv. Hvorfor må vi "bevise" det med en prøve liksom?

Men men. Det er en annen diskusjon.. :D Takk for tips, begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas og Fanny (klickerklok.se, tidligere Canis) har agilitykurs på Lysaker som starter neste uke. PLEASE bli med der! Kurset blir avlyst hvis vi ikke får minst to deltakere til innen en uke! (vi er to påmelte foreløpig)

Det er klikkertrening, og de er veldig flinke med å tilpasse hver enkelt ekvipasje.

Er også eneste agilitykurset jeg vet om som ikke krever at man har bronsemerket i lydighet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell me about it.. <_< Dummeste regelen jeg vet om. Vel, jeg vil ikke si jeg synes at lydighet har SÅ mye med agility å gjøre sånn sett. Altså, hunden min kan innkalling, bli, plass osv. Hvorfor må vi "bevise" det med en prøve liksom?

Men men. Det er en annen diskusjon.. :barfy: Takk for tips, begge to!

Jeg må si at jeg synes synd på dere som befinner dere i nærheten av disse teite klubbene som styrer med dette. Kanskje dette i seg selv burde tilsi at man IKKE burde ta i bruk klubben. Men heller finne seg en annen klubb?

Joda, jeg ser nytteverdien med å ha "bevis" på lydigheten til hunden. Imidlertid, (nå snakker jeg bare for meg selv) så har jeg hatt stor glede av at Sofus og jeg fikk tilgang til ag kurs uten en slik idiotisk regel. Vi har gått eks antall valpekurs, grunnkurs men gutten har enda ikke vært i nærheten av å ta bronse i LP. Men, etterhvert som man trener og man også trener noe som pelsen klarer å holde (innimellom) noenlunde fokus på, SÅ kommer samspillet, konsentrasjonen, fokus og velvillighet fra slike uromomenter som Sofus er :) Dette kommer jo også etterhvert med alderen og jeg tror nok at når vi engang kanskje prøver oss på bronse i LP igjen (etter et nytt kurs i LP seff, hihi....), så har sjansen økt betraktelig for at jeg klarer å nå inn til pelsen underveis og kan gjøre dette morsomt for ham!

En slik regel fungerer kun som utelukking (i mine øyne) samt en genial måte for klubbene å presse mer penger ut av deltakerne på. Og det har jeg personlig, lite sans for. Klubbene skal være der for oss, vi skal gjøre vårt beste for klubben- men ikke hvis de drar nytte av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo og Omegn dressurklubb krever ikke bronsjemerke i lydighet før nybegynnerkurs. Gjør de andre klubbene i oslo-området det? det visste jeg ikke. Men det er jo en fordel å ha litt innkalling ol på hunden før en begynner med ag da siden en skal ta av båndet. Lykke til på jakten ihvertfall.

Besøk oss på www.gwoofer.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Right :barfy: hehe... litt blond avogtil :S Men dette er første gang eg har hørt om at en må ha bronsemerket i agility for å gå nybegynnerkurs i agility...

Eh? Det ble jo nettopp nevnt at man må ha bronsemerket i lydighet, IKKE agility?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi! Jeg har gått kurs hos Fanny og Thomas før, så de stoler jeg på gitt. :barfy: Men jeg har ikke lappen ennå! :) Må ha det før det kan være aktuelt å komme seg noe sted. Har oppkjøring 14. januar, og håper å finne noe som begynner etter det. Men å gå kurs hos dem igjen frister stort :S Vent et par uker, da! hehe

EDIT!

Jeg ser at dere begynner kurset 10. januar. Når må jeg melde meg på? Om jeg kunne høre med husets dronning angående transport, hadde jeg kunne meldt meg på altså. For jeg er veldig interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig greit å komme seg til lysaker da. Går jo lokaltog og buss i massevis dit! Selv har jeg ikke bil, men tar 21-bussen og 31-bussen for å komme meg dit.

Det beste er jo om du melder deg på fortest mulig. :barfy: Bør vel helst meldes mange eller noe sånt ihvertfall.

Håper vi ses der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig greit å komme seg til lysaker da. Går jo lokaltog og buss i massevis dit! Selv har jeg ikke bil, men tar 21-bussen og 31-bussen for å komme meg dit.

Det beste er jo om du melder deg på fortest mulig. :( Bør vel helst meldes mange eller noe sånt ihvertfall.

Håper vi ses der!

Sender jeg mail til Fanny om jeg skal melde meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. fanny@klickerklok.se er adressen. Portiser er kule forresten, blir gøy å trene med en! Håper kurset går med tre deltagere, de har egentlig minimum på fire. Så hvis du vet om noen som kan lokkes med, så er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. fanny@klickerklok.se er adressen. Portiser er kule forresten, blir gøy å trene med en! Håper kurset går med tre deltagere, de har egentlig minimum på fire. Så hvis du vet om noen som kan lokkes med, så er det bra.

Jeg skal se om jeg får sanka sammen penger og melde meg på i løpet av morgendagen! Men kan ikke love noe.. Har sinnssykt lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke noe lenger om du tar dette kurset? Altså, ja, da får du tatt et nybegynnerkurs, men du får jo fremdeles ikke trent i noen andre klubber..

Syns også prisen er relativt pinnestiv (med tanken på at du ikke får noe "kompetansebevis" etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som krever bl.a. bronsemerke godtar ofte et agilitykurs i stedet. Eller hvis man har stilt i konkurranse, og det kan man antageligvis etter dette kurset, om ikke annet enn for å så det "kompetansebeviset".

For min del er også det viktigste å lære grunnreglene egentlig, har mest planer om å trene på egenhånd. Synes ikke prisen er noe verre enn andre skoler heller, spesielt tatt i betraktning at det er to instruktører, og dessuten vet jeg at begge to er flinke med meg og hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis man har stilt i konkurranse, og det kan man antageligvis etter dette kurset

Dette kurset inneholder jo ikke hinderinnlæring (annet enn eventuelt 2-4 pinner slalåm). Dere vil mangle mye før dere kan konkurrere i agility etter et slikt kurs.... men selvfølgelig, det er ingen krav til kurs for å stille i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke noe lenger om du tar dette kurset? Altså, ja, da får du tatt et nybegynnerkurs, men du får jo fremdeles ikke trent i noen andre klubber..

Syns også prisen er relativt pinnestiv (med tanken på at du ikke får noe "kompetansebevis" etterpå).

Men, alle klubber har vel ikke krav om bronsemerket på østlandet? Da kan hun jo bare melde seg inn i en klubb som ikke har dette som issue. Så kan hun trene der?

Sånn er det iaf hos oss. Ekvipagene behøver ikke å ta nybegynnerkurset hos oss, men, de MÅ ha hatt et nybegynnerkurs for å kunne trene med oss på de vanlige treningene (samt være medlem i klubben selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, alle klubber har vel ikke krav om bronsemerket på østlandet? Da kan hun jo bare melde seg inn i en klubb som ikke har dette som issue. Så kan hun trene der?

Sånn er det iaf hos oss. Ekvipagene behøver ikke å ta nybegynnerkurset hos oss, men, de MÅ ha hatt et nybegynnerkurs for å kunne trene med oss på de vanlige treningene (samt være medlem i klubben selvsagt).

Dette er samme reglene vi har i vår klubb, men poenget er at vi krever som et minimum at et nybegynnerkurs betyr at man ihvertfall har vært innom alle hindrene ( for ellers vil instruktøren måtte bruke for mye tid på en ekvipasje for å lære bort grunnleggende hindersikkerhet og innlæring og det vil jo gå utover de andre på samme fellestreningen). Dette er et kurs man kan ta aventuelt FØR man tar et vanlig nybegynnerkurs i en hvilken som helst klubb eller hundeskole for å begynne å trene agility. Med andre ord kan man ikke komme på vanlige treninger før man har tatt et kurs til. Men mulig man ikke krever like mye andre steder. <det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg deltatt på kurs hos Oslo og omegn dressurklubb dersom jeg ikke har bronsjemerket da, Tonje?

Klubben har nybegynnerkurs en gang i året, og på sidene står det ikke noe om når. Jeg er litt "keen" på å komme igang snart. Og er derfor fortsatt åpen for konkrete forslag.

Jeg ser poengene deres ved nærmere ettertanke, helt klart. Men en ting som frister med det kurset er dette med slalåm. Det har jeg veldig lyst til å lære hunden min på klikkervis, gå sakte fram, og lære det ordentlig inn før jeg starter konkurranser. Vet ikke om andre som lærer inn slalåm på den måten. De fleste bruker jo lokkemetoden, og den vil jeg ikke benytte meg av, i alle fall ikke på slalåmen. De andre hindrene er det ikke så viktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...