Gå til innhold
Hundesonen.no

Saarloos Wolfhound


jeanette-k

Recommended Posts

Lurer på om noen vet noe om denne rasen? Har lest litt om den og den intressere meg virkelig, og jeg skulle ønsket å vite mer. Hvordan finner jeg ut om den er lovelig i Norge? Noen som vet om noen kenneler i Norge eller skandinavia med oppdrett av denne rasen som det går an å kontakte om denne rasen? Har har ingen planer om å skaffe meg en slik hund, men har lyst å vite litt mer om den ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Lurer på om noen vet noe om denne rasen? Har lest litt om den og den intressere meg virkelig, og jeg skulle ønsket å vite mer. Hvordan finner jeg ut om den er lovelig i Norge? Noen som vet om noen kenneler i Norge eller skandinavia med oppdrett av denne rasen som det går an å kontakte om denne rasen? Har har ingen planer om å skaffe meg en slik hund, men har lyst å vite litt mer om den ^_^

Den er ikke lovlig i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo belgerpia den er lovlig i norge! Den som ikke er lovlig er kun tjekoslovakisk ulvehund! (av "ulvehundene")

Ellers vet jeg ikke så mye om rasen untatt at den har ett gemytt som tillsier at man burde være erfaren hundeeier om man skaffer seg en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Sarloos Wolfhound var det engelske navnet på Tsjekkoslovakisk ulvehund, og at de ikke er lovlige i Norge?

SW og TU er to raser. Per Olav her på Sonen har en TU, som er forbudt her til lands. SW er ikke forbudt, enda i hvert fall. Har vært noen kull av rasen i Østfold, men de starter vel å dra ganske godt på åra, om de enda er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er registrert 1 sarloos i Norge i 2007.... en import.

Tror man skal være ganske bevisst som eier før man velger en slik hund.

Litt mer; Kennel Yoi-inu har hatt 2 kull, i -96 og -97 med 7 valper.

Så hadde kennel Seppalaska 2 kull, i -01 og -03 med 3 valper. Den ene paringen var en mor-sønn paring. mor var import i 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SW og TU er to raser. Per Olav her på Sonen har en TU, som er forbudt her til lands. SW er ikke forbudt, enda i hvert fall. Har vært noen kull av rasen i Østfold, men de starter vel å dra ganske godt på åra, om de enda er i live.

Åja, takk for oppklaringen. Visste at PO har det, men jeg følger visst ikke så godt med at jeg har fått med meg at det er to forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Sarloos Wolfhound var det engelske navnet på Tsjekkoslovakisk ulvehund, og at de ikke er lovlige i Norge?

Saarlos er lovlig, og tsjekkoslovakeren er ulovlig. Det er to forskjellige raser, fra to ulike opprinnelsesland. Tsjekkoslovakisk ulvehund er fra tidligere Tsjekkoslovakia, mens saarlos ulvehund har sin opprinnelse i Nederland, hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er som sagt lovlig, men er visst sagt å ha sterke instinkter og er ikke lett å få lydig. Har jeg lest, så skal ikke si at det er personlig erfaring. Synes i utgangspunktet at TU virker som en "lettere" hund å ha enn SW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har sett, har virket sky - og jeg mener også å huske at det ble skrevet at de som drev oppdrett, droppet det fordi det var vanskelig, visstnok ikke minst fordi det var vanskelig å finne egnete eiere?

På en raseside står:

"Developed in 1921 by Leendert Saarlos, who introduced Canadian Timber Wolf blood into his German Shepherds, the Saarlos Wolfdog was intended to be a superiour working breed with improved trainability and health. While this is an easier dog to train and handle than some of the similar experimental breeds around the world, the Saarlos Wolfdog retains some of the typical shyness and aloofness associated with wolf hybrids. It bonds to a single master and can be overly suspicious and unfriendly around strangers, although early socialization will help control its temperament."

http://www.milouchouchou.com/fiche_race.php?alpha=311

Fra et seminar i 2005 i regi av Autoriserte Hundedommeres Forening og Norsk Kennel Klub står det å lese:

"Søndagen ble innledet med et snev av villmark, da man hadde invitert ulveforskeren Runar Næss til å snakke om problematikken omkring ulv/hund/hybrider. Han var en særdeles engasjert og underholdene foreleser, som holdt forsamlingen i ånde hele tiden.

Problematikken er ikke veldig stor i Norge, da vi har et forbud mot slike dyr, og de få som kom til landet tidlig på 90-tallet, viste seg å ha svært lite ulv i seg ved nærmere undersøkelse. Næss viste bilder av en rekke hybrider, og redegjorde for de viktigste forskjeller i adferden mellom hund og ulv. Ekstrem skyhet er typisk for ulv, likeledes intensiteten i all adferd. Det er raske reaksjoner og null toleranse for feil. En ulv vil ikke bli til en hund selv om den vokser opp hos mennesker.

Når det gjelder rasene saarlos wolfhound og tsjekkisk ulvehund, mente Næss disse adferdsmessig kunne sammenliknes med 25 % ulvehybrider. På spørsmål om hvilken rase som hadde mest likhet med ulv av våre hunderaser, svarte han basenji – med henvisningen til adferd."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarloos Wolfhond er offisielt godkjent rase av FCI og også godkjent i Norge. Der finnes en oppdretter av rasen i Sverige, vet jeg, men ikke sikker på hva rasen heter.

Den var representert i Vikingskipet i 2003 eller 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Du skal VIRKELIG vite hva du driver med dersom du skaffer deg en hund som har medfødt redsel, dårlig konsentrasjon, som er stresset og som naturlig ikke liker fremmede mennesker.

Så kan man lure på hvorfor folk ønsker seg en hund som :

Man må bruke dobbelt så lang tid på å få husren, en hund som ikke vil jobbe for godtbit eller ros, en hund som har så mye skarpere skeptisk enn andre hunder mot lyder, lukter,bevegelse osv osv

De er flotte å se på, men man må vel ha noen spesielle ønsker og behov av en hund dersom man velger en slik ?

Håper noen som har en SW vil svare på hvorfor valget var som det var når det skulle velges rase ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Du skal VIRKELIG vite hva du driver med dersom du skaffer deg en hund som har medfødt redsel, dårlig konsentrasjon, som er stresset og som naturlig ikke liker fremmede mennesker.

Så kan man lure på hvorfor folk ønsker seg en hund som :

Man må bruke dobbelt så lang tid på å få husren, en hund som ikke vil jobbe for godtbit eller ros, en hund som har så mye skarpere skeptisk enn andre hunder mot lyder, lukter,bevegelse osv osv

De er flotte å se på, men man må vel ha noen spesielle ønsker og behov av en hund dersom man velger en slik ?

Håper noen som har en SW vil svare på hvorfor valget var som det var når det skulle velges rase ?

Hvor har du den informasjonen fra?

Jeg tror ikke du finner noen SW eiere på dette forumet - ikke på andre norske fora heller tror jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der er jo info som står på SW-siden som ble linket til lengre opp...

Leste litt på den jeg og; in the end følte jeg at SW er noe man får om man har tenkt å bo litt isolert på en hytte i skogen i et lite tiår. Uten å forlate hunden noe nevneverdig i løpet av denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du den informasjonen fra?

Jeg tror ikke du finner noen SW eiere på dette forumet - ikke på andre norske fora heller tror jeg :ahappy:

Den informasjonen fant jeg på info siden om rasen som var linket til denne tråden :

her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Akkurat det der er jo info som står på SW-siden som ble linket til lengre opp...

Leste litt på den jeg og; in the end følte jeg at SW er noe man får om man har tenkt å bo litt isolert på en hytte i skogen i et lite tiår. Uten å forlate hunden noe nevneverdig i løpet av denne tiden.

Takk for linken, den var ..... interessant...

Det er sikkert flott å leve med Saarloos i ei isolert hytte i skogen et lite tiår. Jeg lurer på hvor mange slike hytter og skoger det i det urbane sentrale Europa - for det er jo der det finns mest av dem.

At hjemmesiden er formulert som den er har jeg forståelse for - slik at folk som kan være opptatte av "ulvete" dyr tenker seg om mer enn en gang før de evt anskaffer seg en Saarloos som har sine særtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes slike hytter her i nord! :ahappy:

Men du skjønner hva jeg mener.... Ikke for hvermannsen med jobb i storbyen! Nettopp det du skriver i siste avsnitt - spot on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hjemmesiden er formulert som den er har jeg forståelse for - slik at folk som kan være opptatte av "ulvete" dyr tenker seg om mer enn en gang før de evt anskaffer seg en Saarloos som har sine særtrekk.

Og det er derfor som du sier selv, at de har sine særtrekk at jeg lurer på hvorfor man velger en slik hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det finnes slike hytter her i nord! :hyper:

Men du skjønner hva jeg mener.... Ikke for hvermannsen med jobb i storbyen! Nettopp det du skriver i siste avsnitt - spot on.

Gudene vet. Der er vel nettopp der det finns flest av dem. I storbyene hos folk med jobb :ahappy:

Og det er derfor som du sier selv, at de har sine særtrekk at jeg lurer på hvorfor man velger en slik hund ?

Hvorfor valgte du din med sin rases særtrekk?

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...