Gå til innhold
Hundesonen.no

Azawakh


Ahadi
 Share

Recommended Posts

Det ligger nå en ny norsk azawakh- side ute på nett (www.azawakh.no), jeg har sakset litt raseinfo fra denne siden:

Azawakh

Azawakh er en typisk urhund som ingen helt sikkert kjenner opprinnelsen til. Det man vet er at det er en mynde av afro-asiatisk type. Gjennom tusner av år har nomadebefolkningen i Shael området i Vest-Afrika holdt denne mynderasen som vakt, jakt og krigshund.

Azawakhen er slank og langbent, og dens utseende vitner om evne til ekstrem styrke og fart som er nødvendig i hetsjakt over lange avstander. Azawakhen er høyere enn den er lang, og dens musklatur og benstruktur er godt synelig under tettsittende hud dekket av kort og myk pels. Azawakhen gir inntrykk av en stolt hund, nakken er lang, hodet holdes høyt og halen bæres stolt.

Azawakhen er utpreget kjærlig og lojal ovenfor sin familie. Den kan fungere svært godt i en barnefamilie, men som med andre hunder er det viktig at barna lærer å behandle den med respekt. Ovenfor fremmede er Azawakhen ofte distansert og kan virke uinteressert eller utilnærmerlig, men med tid og på sine premisser kan den knytte relasjoner også til mennesker utenfor sin familie. På dette punktet er det nokså store variasjoner mellom individer, mange er utilnærmerlige og kan virke nærmest sky, andre er mer sosiale og imøtekommende ovenfor fremmede. En Azawakh har potensiale til å bli meget lydig idet den lever for å behage sin eier. I forhold til andre mynderaser er det ganske lett å få en azawakh til å komme når du roper.

nam_9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...
Guest Peersen

Hei.

Blåser litt liv i denne tråden :ahappy:

Linken til Baard er desverre gått ut, men legger til ett par bilder av mine azzer.

Nå er det mest soling i hagen som gjelder :ahappy:

0505031.jpg

audab2b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg er helt forelsket i denne hunden, i den grad det er mulig å bli forelsket i en hund man kun har sett på bilde. Jeg leser på azawakh.no at man planlegger første kull i Norge i 2011, veldig spennende! Kanskje en dag, kanskje en dag...

Men som bygutt, er det tenkelig at en azawakh kunne likt seg i nærheten av Bergen, med folk (bergensere), regn, busser som ikke kommer på tiden (og ikke minst overfulle busser), osv. Er alt mulig med riktig miljøtrening og sosialisering?

Kanskje en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei Bergenseren !

Det er mange som bor i leilighet med azawakh , så jeg tror ikke det er noe stort problem.

Klart, de må ha sted de kan løpe løse, men det har dere vel i Bergen ? En hundepark , eller noe sånt ?

Jeg tror Bani Bangou bor i leilighet i Oslo, så spør Ines om hun har noen problemer i den retning.

Azawakhen er jo helt avhengig i god sosialisering, og dette har du jo veldig god mulighet for, når du bor i Bergen :icon_redface: Bergensere er veldig greie , min sønn har bodd i Bergen i mange år :cry:

Ines snakker om at hun vil ha ett kull på Bani til neste år, og jeg skal ha kull på Auda iår ( om hun er enig ) og Dassine i 2011.

Haha, ja ikke noe vanskelig å forelske seg i rasen , etter bare å ha sett dem på bilder ! De fleste gjør jo det :lol::lol:

Hilsen fra ett veldig varmt Spania !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kullene kommer nok litt for tidlig for oss, men jeg skal følge med videre. Kanskje jeg må hilse på en azawakh en dag, men det er jo ikke så mange av dem her i landet slik jeg har forstått.

Dårlig med hundepark her i byen, gitt. Og mye båndtvang. Vi slipper vår whippetvalp et sted noen dager i uken, hvor andre også slipper hundene sine, men jeg vet om folk som har fått sinte kommentarer fra andre turgåere om dette, så jeg syns det er litt dumt at vi ikke har en "friere" løsning her i området. Jeg merker jo det bare på valpen vår, hvor fantastisk den syns det er å få løpe litt rundt. Mye livsglede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Da er det vel min tur til å blåse litt liv i denne tråden med noen bilder;-)

Nedenfor er noen vinter-bilder av min Azawakh Bani-Bangou. Det er hardt å være Azawakh i Norge om vinteren, men gode klær hjelper...

168063_10150113200766418_638956417_7885444_3647219_n.jpg

DSC_0855.JPG

www.bani-bangou.blogspot.com

www.azawakh.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
Guest Peersen

For noen flotte hunder!

Skulle jeg være på tur i Almeria en dag, Peersen, så må jeg få hilse på hundene dine :)

Det må du gjerne, hadde vært veldig moro å treffes :D

Adressen min står på bloggen, det er bare å slå på tråden, vi er nesten alltid hjemme !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
2 hours ago, anna120 said:

Vi henter hjem en azawakh tispe valp neste uke :wub: Blir utrolig spennende fremover med valpeshow og få bli kjent med denne vakre valpen! 

aza.jpg

Åh nommin hellandussen da :wub: Så utrolig skjønn! Hvordan fant dere ut at dere skulle ha en sånn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 at 1:39 AM, Raksha skrev:

Åh nommin hellandussen da :wub: Så utrolig skjønn! Hvordan fant dere ut at dere skulle ha en sånn?

 

Neste hund skulle være en mynde som kunne brukes til utstilling og være en god venn, og Azawakhen er jo en sjelden rase som virkelig interesserer meg. Vi fikk et tilbud om denne flotte frøkna, fra flotte foreldre med bra gemytt. med et så bra gemytt som fra dette kullet, skal man lete lenge etter, da mange andre oppdrettere som jeg har fått med meg avler på halvville hunder med det sterke vokter gemyttet, der hunden helst er uopnåelig for fremmede. 

Jeg kunne tenkt meg å hjelpe til i avlen med Azawakher med godt gemytt. Men det er jo noen år til enda, så vi får se. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, anna120 skrev:

Neste hund skulle være en mynde som kunne brukes til utstilling og være en god venn, og Azawakhen er jo en sjelden rase som virkelig interesserer meg. Vi fikk et tilbud om denne flotte frøkna, fra flotte foreldre med bra gemytt. med et så bra gemytt som fra dette kullet, skal man lete lenge etter, da mange andre oppdrettere som jeg har fått med meg avler på halvville hunder med det sterke vokter gemyttet, der hunden helst er uopnåelig for fremmede. 

Jeg kunne tenkt meg å hjelpe til i avlen med Azawakher med godt gemytt. Men det er jo noen år til enda, så vi får se. 

Heh, artig. Det at det er halvville er noe jeg har hørt flere ganger. Har møtt en på lc-treninga et par ganger samt luftet den. Virker som de har sterkt flokkinstinkt og ikke er så interessert i andre enn de som er kjent :) Flotte hunder og overraskende sterke i forhold til størrelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...