Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø


Roza

Recommended Posts

Ja, man skal ta hensyn til dem med mindre fysisk motstandskraft. Stikkordet er imidlertid "å vise hensyn". Ikke å utradere sin egen frihet til å gjøre ting som man lyster (som er lovlige, by the way).

At noen har kraftige allergier er jo selvfølgelig et seriøst problem. Jeg ville klart ta mer hensyn til en jeg kjente til som hadde dette ENN en som mislikte lukten. Sistnevnte ville jeg nok bare ignorert som en med store fritidsproblemer.

Jeg satt på uteseksjonen av en restaurant en sommer, nøt en øl eller to, når en amerikansk dame ba meg flytte meg fordi sigarettrøyken min plaget henne. Vel, sorry, jeg flytter meg ikke- det får hun gjøre. Det samme svaret hadde nok kommet om personen hadde overbevist meg om at hun var superallergisk også.

Jeg er rimelig lei av å måtte være den som hele tiden tar hensyn pga at jeg røyker. Staten har stigmatisert en gruppe mennesker for noe staten selger lovlig over disk (og, som de tjener en god del på). Det hadde vært mye forurensning å spare ved å ta tak i bensinbil problematikken contra elbil.... Men det er klart utenfor denne diskusjonen, i og med at de fleste allergikere angriper mer lett en røyker enn en sjåfør. Røykerne oppfattes som regel mer alene og mer åpen for hugg enn en stor samling av norges befolkning som klamrer seg til sin kjørerett (jada, jeg har bil også jeg- super ego mao :))

Litt urettferdig er jeg kanskje mot de som faktisk er alvorlig allergiske. Noe av grunnen til dette er at jeg har møtt ekstremt mange mennesker som periodevis var "seriøst allergiske" mot sigarettrøyk. Det merkelige var at de bare var det akkurat når det passet dem. Nå var dette i Amerika da.. men dog. Videre har jeg en slektning som (passende nok) bruker allergi som unnskyldning for nok en måte å forsøke å kontrollere sine omgivelser på.

Seff er dette urettferdig overfor de som faktisk er allergiske, da få tror dem når de sier det (føyser det bort som et ikke problem). Det er imidlertid også urettferdig å dra alle røykerne over en kam. Hvis jeg kommer til et busskur det står noen i, da står jeg utenfor hvis jeg skal tenne en sigg. Men høfligheten min har en grense... Hvis noen hadde ankommet busskuret etter meg og bedt meg om å gå ut av det fordi jeg røykte, så er det nok tvilsomt at jeg hadde gjort det. Hvorfor? Fordi førstemann til mølla skal få de rettigheter det medfører, det være seg allergikeren som står der (sto der først= røykere utenfor), eller røykeren (røykeren først= allergikeren utenfor). Kun da blir det likhet for alle.

Man kan ikke ta hensyn til alle og enhver i samfunnet som har en eller annen plage. Dessverre, men det går ikke.

MEN, når du snakker om innendørsrøyking, det er noe helt annet. Der skal røykerne finne seg i å måtte gå ut, IKKE i private selskap, men i klubbers regi osv.

Røyking utendørs ved ringbånd? Herregud... kreve å stumpe røyken der, dette blir å trekke det for langt.

Hva med meg da? Jeg hater virkelig å bli "overfalt" av jenters trang til å dynke seg i parfyme eller hårspray... På offentlig transport er det jo en f*** uting. Men, sånn er det bare, jeg har ingen mer rett til å kreve at de lar være å ta bussen enn hva de kan kreve det av meg! Har jeg et problem med det, så tilpasser jeg situasjonen slik at jeg slipper å være oppi den. Og ikke minst, slik at jeg slipper å få mavesår av all irritasjonen det skaper inni meg.

Hm, nå kan dette kanskje oppfattes som en kritikk av deg personlig, men det er det altså ikke. Bare en generell sammenfatning av idiotiske opptrinn jeg har vært med på.

Cluet til løsning er veldig enkelt: har man et problem, så forsøker man å løse det.

Er det inne og ute arealer ved et arrangement, så røyker man utendørs (medfører seff at anti røykerne holder seg inne). Reagerer man allergisk, så har man da vitterlig et behov for å få medisin eller behandling mot dette (forsøkt alternativt? Homeopat, akkupunktur osv osv? ). Er man på en treningsbane og det regner og røykerne står under tak, ja, da flesker man til med paraplyen sin.

Hva hvis en hundeallergiker hadde seriøse utslag av pelsene deres? Ville dere unngått å gå forbi vedkommendes hus eller hadde dere mumlet i skjegget "se til helv*** å få noe medisin da menneske"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 390
  • Created
  • Siste svar
Jeg er røyker, og jeg røyker når jeg er på trening, utstilling og stevner - ringside om det er utendørs - ute om det er innendørs - jeg står imidlertid ikke rett foran døren - jeg går litt til siden..

Men du..... før det ble forbudt med spraying med hårlakk og alskens drit i pelsen på hunden din - stoppet du noen gang å tenkte at du kanskje ødela dagen for noen når du sprayet hunden din full av clynol eller elnett?

Tenkte du på at dette kanskje plaget allergikere?

Jeg er nemlig en av dem som reagerer voldsomt på hårsprayer, og helt ærlig - jeg ønsket forbudet velkommen og ble varm i hjertet når det kom. Å måtte bevege meg forbi puddelringen for å komme til egen ring var en sann plage og nok til å ødelegge en hel dag for både meg og hunden min (han nøys i lange tider etterpå).

Det har vært lite hensyn å spore der...........

Og når du kommer tidlig til utstilling - gjerne en tre fire timer før du skal i ringen - rigger du deg til ved ringen UTEN å ta hensyn til de 50 hundene som skal dømmes før puddel? Bare for å få plass til ditt stellebord, din stol, koffert og stasj?

Neida, man blir ikke syk av å bli skvist bort fra ringen sin eller ikke få plass ved ringen fordi pudler beklageligvis skal dømmes i samme ring eller ringen ved siden av - men det er skrekkelig irriterende når man faktisk nesten misser bedømmelsen fordi det ikke er mulig å komme frem til ringen grunnet stasj og styr til raser som skal dømmes fire timer senere...

Jupp, det er mye å irritere seg over - beklager at jeg høres litt krass ut. Men vi røykere blir drevet fra skanse til skanse - selvsagt skal vi ta hensyn, men jeg må nok si at kanskje man bør finne seg en annen hobby enn utstilling om man er så plaget.

Seriøst? Skal vi likestille det å bli fysisk alvorlig syk fordi folk ikke tar hensyn og det å måtte brøyte seg fram til ringen fordi det står border og stoler i veien..?

Nå er ikke jeg spesielt bevandret i utstillingsverdenen, men det at det er bord, telt og stoler ved ringen er ikke et stort problem bare ved puddelringen meg bekjent, vi blir heller ikke syke av trang plass, bare irriterte som du selv skriver. For det er nemlig en viss forskjell, astmaanfall kan være dødelig, trang plass kan være irriterende.. Om du ser poenget mitt?

Det handler faktisk ikke om annet enn å ta litt hensyn, dvs ikke stå rett ved inngangen å røyke. 10 meter fra inngangen gjør en viktig forskjell, det skal ikke så veldig mye mer til.

Jeg applauderer Roza for å drive med viktig folkeopplysning, stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler faktisk ikke om annet enn å ta litt hensyn, dvs ikke stå rett ved inngangen å røyke. 10 meter fra inngangen gjør en viktig forskjell, det skal ikke så veldig mye mer til.

Jeg applauderer Roza for å drive med viktig folkeopplysning, stå på! :)

Det handler vel ikke bare om å ta litt hensyn. Det oppfordres nærmest til totaltforbud på kurs og og andre arrangementer utendørs, da det verken skal røykes i fellesskap (fordi hun blir alene) eller i nærheten av ringen.

Jeg er egentlig veldig enig med Vala jeg, litt gjensidig respekt og forståelse, førstemann til mølla liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Liv B.

Koselig sakt.

Flott innlegg Liv.

Det handler vel ikke bare om å ta litt hensyn. Det oppfordres nærmest til totaltforbud på kurs og og andre arrangementer utendørs, da det verken skal røykes i fellesskap (fordi hun blir alene) eller i nærheten av ringen.

Jeg er egentlig veldig enig med Vala jeg, litt gjensidig respekt og forståelse, førstemann til mølla liksom...

Ikke fordi en blir alene, men fordi en har vansker med i det hele tatt å være med. Og ikke tottal forbud. Bar gå vekk fra der man ikke kan unngå røyken. Bar ikke røyke slik at de som ikke har mulighet til å trekke seg unna eller som må forbi har mulighet til det uten å bli syk.

I første omgang hadde det jo vært flott å flytte røyken godt vekk fra døråpninger slik at man i hvert fall kan delta på innendørs arrengement uten å bli dårlig, For det er den døråpning røyken som er det som lager problemer for akkurat det. Både det å passere røyken i døråpningen er et problem, og det at røyken siver inn gjennom de åpne dørene inn i lokalet. Så bare den lille biten der hadde gjort kjempe mye.

Og hadde man kunne fått til å få røykerene til ikke å røyke akkurat rundt ringen, Eller eventelt ta vindrettning i betraktning slik at røyken siver vekk fra selve ringen Slik at man at de som er inni ringen og ikke kan trekke seg unna, kan være der uten å bli dårlig. Det hadde jo vært store framskritt bare det. Og at man slipper å spørre om det, og må legge ut til gud og hver mann om allergi problemer og slike tin, Men at det var vanlig at man tok hensyn til vindrettning eller gikk litt vekk fra ringen akkurat når man trenge en røyk hadde vært supert. Man føler seg så liten når en må ta runden runt ringen å spørre om de kan være snill å ikke røyke når en skal i ringen.

Og ikke minst under fellesdekk med sjult fører hvor man står sammenpresset bak et knøttlite telt så må det da gå ann å vente de minuttene med å røyke. Har flere ganger måtte brutt mitt i fellesdekken fordi røykere ikke vil lavære å røyke akkurat der.

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel ikke bare om å ta litt hensyn. Det oppfordres nærmest til totaltforbud på kurs og og andre arrangementer utendørs, da det verken skal røykes i fellesskap (fordi hun blir alene) eller i nærheten av ringen.

Jeg er egentlig veldig enig med Vala jeg, litt gjensidig respekt og forståelse, førstemann til mølla liksom...

Altså, konseptet første mann til mølla tilsier at det første mann gjør det gjelder. Det har ingenting med respekt og hensyn å gjøre, annet enn respekt for "regelen - første mann til mølla", som er litt vel barnslig i min bok..

Hva med å bare tro oss når vi sier at at det holder i massevis å ta litt hensyn. Ikke stå ved inngangene å røyk, og se litt rundt deg før du tenner opp røyken. Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Det er vel bare det Roza og jeg sier, to av de som er faktisk allergiske, og som blir faktisk syke. Istedet for å blir sure, defensive og mumle i skjegget om å ta litt mer medisiner.. for det gjør vi faktisk nok av. Fortiden pleier jeg en gøyal bronkitt med 40 mg prednisolon daglig, antibiotika (Doxylin), Ventolin, Atrovent, Oxis, Aerobec og Mucomyst (i doble doser). Og jeg skulle så indelig gjerne slippe å ta disse medisinene, men det er faktisk ikke et alternativ, like lite som det et alternativ å ikke leve et aktivt hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt enig i at man skal ta hensyn og ikke stå midt i inngangen med sneipen i hånda. Men så er det nå engang slik at man ikke får bukt med all slags ufyseligheter folk bedriver fordi man selv er allergisk.

Jeg trekker en sammenligning mellom denne diskusjonen og den evig pågående diskusjonen om at vi med hund må ta hensyn til allergikere på offentlige steder og transportmidler. Hvis det var utgangspunktet her, ville vi da ha vært like forståelsesfulle? Tidligere diskusjoner om allergikere på buss osv, tyder ikke på det.

Det er forferdelig å plages med astma og allergi. Moren min reagerer voldsomt på blant annet popcornlukt og har måttet avfinne seg med at kinoer vil for evig selge popcorn. Ergo må hun holde seg unna. Greit det, men synd for henne. Hun er i tillegg allergisk mot parfymelukt, og det er først da man ser hvor mange som bruker parfyme eller parfymerte kremer etc. MEN livet er engang slik at da er det moren min som må flytte seg eller reise hjem.

Allergier er et handikapp for mange, og dessverre er personen selv nødt for å bære mesteparten av den byrden. Hvordan ellers skulle det vært?

(har tatt bort litt her i og med at det er blitt skrevet ting som oppklarte litt).

Men som sagt; hvis man holder kravet på et nøkternt nivå: f.eks begynne med røykeforbud ved inngangsdørene, så burde det være overkommelig. Å hindre røyking på utendørsstevner ringside eller ikke? Njaaa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jeg skjønner at du har ett problem, og du har min sympati for at du blir så syk av andres uvaner.

Jeg tror faktisk alle røykere ønsker å vise hensyn. Vi vil jo ikke være verken til bry eller irritasjon for andre. Men jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt tanken engang, om at noen i ringen skulle bli syk av at jeg står rett utenfor ringen og røyker. At noen kanskje kunne irritere seg over det ja, men ikke at de faktisk kan bli syke av det..

Jeg tviler på at dette blir en "uskreven regel" med det første, men om du kanskje kan få arrangøren til å oppfordre til at folk går litt vekk fra ringen når det skal røykes, så er du vel kanskje litt på vei? Samme med å be om en plakat utenfor inngangen ved innendørsarrangement kanskje?

Jeg skjønner at du helst ser at dette skjer uoppfordret fra deg, men dog, det er vel kanskje ett stykke unna foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier.

Jeg er ikke enig at du kan sammenligne røyking og det å ta hund med på offentlig transport middler. Det er ikke det samme. Røyken er ikke noe du er, Røyk er en vane, Noe du kan velge om du vil røyke der eller her. Du kan legge den i lommen, eller du kan tenne den. Det er et valg.

En hund er et levende vesen. Man kan ikke pakke den sammen og legge den i lommen til senere bruk. Det er ikke noe en kan velge å ta fram eller legge vekk.

Stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyken er ikke noe du er, Røyk er en vane, Noe du kan velge om du vil røyke der eller her. Du kan legge den i lommen, eller du kan tenne den. Det er et valg.

En hund er et levende vesen. Man kan ikke pakke den sammen og legge den i lommen til senere bruk. Det er ikke noe en kan velge å ta fram eller legge vekk.

Er du en hund?

Har du ikke selv valgt å ha hund? Kan du ikke selv velge å leve uten hund, slik at allergikere skal slippe å lide fordi du på død og liv skal ha med deg hårdotten på bussen?

Stor forskjell.

Jeg ser den ikke helt i denne sammenhengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jeg skjønner at du har ett problem, og du har min sympati for at du blir så syk av andres uvaner.

Jeg tror faktisk alle røykere ønsker å vise hensyn. Vi vil jo ikke være verken til bry eller irritasjon for andre. Men jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt tanken engang, om at noen i ringen skulle bli syk av at jeg står rett utenfor ringen og røyker. At noen kanskje kunne irritere seg over det ja, men ikke at de faktisk kan bli syke av det..

Jeg tviler på at dette blir en "uskreven regel" med det første, men om du kanskje kan få arrangøren til å oppfordre til at folk går litt vekk fra ringen når det skal røykes, så er du vel kanskje litt på vei? Samme med å be om en plakat utenfor inngangen ved innendørsarrangement kanskje?

Jeg skjønner at du helst ser at dette skjer uoppfordret fra deg, men dog, det er vel kanskje ett stykke unna foreløpig.

Ja du har nok rett i at det er et stykke på vei enda. Dette er nok en prosess som vil ta tid. Kanskje når jeg er pensjonist en gang, så blir det sving på sakene. Da skal jeg trappe opp med gåstol og hund, ha. ha.

Men det at vi sitter her å prater om det, er kanskje med på å gjøre det litt bedre.

Og ja jeg har prøvd å snakke med arrangører, gjett om. Og forståelsen er veldig laber. Har til og med bedt om å få bruke en nødutgang som var låst for å komme meg ut utenom røykerene, og fikk avslag, enda jeg fortalte problemet. Jeg spurte om en enten kunne ha utgangsdøren lukket eller kanskje be røykerene flytte seg vekk fra døren, Men de hadde stått akkurat i døråpningen i alle år, så der måtte de få stå. Var gått hevd på å røyke i døråpningen.

Gikk like vel nødutgangen jeg, selv om det ikke var lov. Var nøtt.

Har også prøvd på egen basis å henge opp store røyking forbudt skilt like ved inngangsdører til utstillings lokalet. Men folk står rett under skiltene og røyker.

Så jeg tror det må en holdningendring til, og det er noe som tar tid å skape. Så jeg håper at dette vi gjør nå kan kanskje være med å lage litt endringer hoss noene i hvert fall. Er jo lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en hund?

Har du ikke selv valgt å ha hund? Kan du ikke selv velge å leve uten hund, slik at allergikere skal slippe å lide fordi du på død og liv skal ha med deg hårdotten på bussen?

En vesentlig forskjell er vel f.eks. at dersom man er allergisk mot røyk, så blir ikke det sett på som særlig alvorlig. Det er ikke så nøye det liksom. Er folk allergisk mot hund derimot, har en eventuell hundeeier ingen stemmerett. Rekker noen opp hånden i bussen, og sier at de er allergiske for hunden din, så er det bare å vente på neste buss - man kan glemme å sette seg inn hvis noen angivelig skulle være allergikere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd på egen basis å henge opp store røyking forbudt skilt like ved inngangsdører til utstillings lokalet. Men folk står rett under skiltene og røyker.

Omtrent like sympatisk som folk som river ned "privat"-skilt i sinne fordi de insisterer på at de har rett til å valse rundt på andres gårdstun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en hund?

Har du ikke selv valgt å ha hund? Kan du ikke selv velge å leve uten hund, slik at allergikere skal slippe å lide fordi du på død og liv skal ha med deg hårdotten på bussen?

Jeg ser den ikke helt i denne sammenhengen...

Jo jeg har valgt å ha meg hund, men poenget er at du kan ha med deg røykepakken hvor som helst. På buss og hvor du vil, så tar du den fram og røyker hvor det passer deg. Du har røyken med deg, men du kan gå hvor du vil, enten det er lov å røyke eller ikke, du bare legger røyken i lommen til senere bruk. Røyken er en vane, og noe du kan ta fram når det passer seg.

Når du har med deg en hund, så er den med, ferdig med det. Den kan du ikke legge vekk. Den kan du ikke legge i lommen. Når du har tatt med deg hunden så er den med.

Hum er vist ikke så flink til å forklare. Men poenget er at jeg ikke syntes det var en god sammenligning. Selv om du er røyker så trenger du ikke røyke der og da. Du kan røyke litt senere om du vil.

Og du sammelignet det med å ha hund med på bussen. Men når du først har hunden med deg så kan du ikke legge den vekk. Hunden er ikke noe vane. Ja ok du velger å skaffe deg hund men når du først har skaffe deg en så er det ikke noe du kan legge i en lomme til senere bruk.

Nei dette blir jo bare dumt. Glem det. Poenget, nei bare glem poenget også. Klarer vist ikke å ordlegge meg. Er trøtt, Tror jeg må komme meg i seng nå. Skal tidelig opp i morgen.

En vesentlig forskjell er vel f.eks. at dersom man er allergisk mot røyk, så blir ikke det sett på som særlig alvorlig. Det er ikke så nøye det liksom. Er folk allergisk mot hund derimot, har en eventuell hundeeier ingen stemmerett. Rekker noen opp hånden i bussen, og sier at de er allergiske for hunden din, så er det bare å vente på neste buss - man kan glemme å sette seg inn hvis noen angivelig skulle være allergikere der.

Jøss du fikk det sakt du. Emilie, helt enig.

Her har jeg stauka og prøvd å forklare. Du fikk sakt det så flott du. Jøss jeg må være trøtt.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den gangen jeg var ung i forrige århundre en gang, når jeg begynte å jobbe i en bensinstasjon siste året på ungdomsskolen, da sto vi bak disken og røyka, solgte bensin, pølser og annen moro i samme slengen.. Noen år senere begynte jeg å jobbe i kiosken i det lokale butikksenteret. Den gangen var det lov å røyke hvor som helst i alle fellesarealene i senteret. Så kom det en røykelov, hvor det bare var lov å røyke i visse deler av fellesarealer, 1/3 skulle være røykfritt. Noen år senere, ny røykelov, nå er det bare lov å røyke i egne rom hvor det er "dertil egnet ventilasjon". Så kom enda en ny røykelov, nå er det ikke lov å røyke innendørs noe offentlig sted. Jeg vil ikke bli overrasket om det blir forbud mot å røyke utendørs på offentlige steder - i Tusenfryd f.eks, er det bare lov å røyke på visse steder, utendørs det og. Jeg kommer ikke til å protestere da heller.

Jeg røyker sjøl, bare så det er sagt. Jeg har aldri noen gang klaget på en eneste røykelov, jeg skjønner at min dårlige uvane kan plage andre folk, reelt eller ikke. Jeg tar hensyn, jeg blåser ikke røyken min på noen, jeg går unna om det ser ut til at noen plages av at jeg røyker, og jeg gjør det fordi jeg ønsker å være hyggelig, jeg vil ikke ødelegge dagen for noen.

Men her fremstilles det som om at alle røykere er rasshøl (antar det blir sensurert, men jeg skreiv et styggere ord for rompe) som går inn for å plage andre. DET irriterer meg. Hva med å spørre? Hva med å PRØVE å være hyggelig først? Ikke gå ut fra at vi står der og forpester lufta deres bare for nytelsen av å se dere bli plaget?

Jo, det KAN sammenlignes med allergi for hund. En allergiker som ikke tåler hund, ser like liten glede i vårt hundehold som dere ikke-røykere/røyke-allergikere av vår røyking. En hund er like lite nødvendig for en hundeallergiker som røyk er for dere - og de KAN bruke akkurat det samme argumentet som dere gjør, hvorfor skal vårt hundehold ødelegge DERES hverdag? En av mine tanter er så allergisk mot pelsdyr at hun innimellom reagerer på skinnsofaer, hennes allergi mot hund er minst like alvorlig som din allergi mot røyk. Ikke prøv å si at det ikke er det samme - for henne betyr det fint lite at hunden er et levende vesen, hun får samme reaksjon av DIN hund som du gjør av hennes sigarettrøyk.

Min mor er allergisk mot parfyme. Enkelte parfymer gjør at hun får en tung hodepine som gjør at hun ikke orker noe. Hun har en forholdsvis mild reaksjon i forhold til andre jeg vet om. La oss forby parfyme og? Folk med parfyme får ikke være i offentlige rom, de får ikke være utendørs heller. Når parfyme er forbudt, la oss forby parfymerte produkter - vaskemiddel, skyllemiddel, såpe, kremer osv..

Røyk er ikke bare en vane, jeg har røyket i 22 år jeg, fra siden før jeg kom i pubertet. Ja, det var dumt å begynne, vi er alle enige om det.. Det sies at det er minst like vanskelig å slutte å røyke som det er å slutte å drikke eller avruses fra narkotika, men allikevel så har man ikke det samme støtteapperatet rundt seg den dagen man ønsker å slutte å røyke. Joda, man kan få nikotinplaster, nikotintyggis, piller som tar bort røyksuget (som etter hva jeg har hørt av folk som har prøvd de, slettes ikke hjelper - noen av delene) samt en "Røyketelefon".

Som sagt, jeg vil gjerne være hensynsfull, jeg vil ikke ødelegge dagen for noen. Jeg kan godt gå unna utgangsdører. Men å be meg om å ta hensyn til vind når jeg tenner meg en røyk ved utstillingsringen - som nødvendigvis MÅ være utendørs, da det ikke er lov å røyke noe sted inne lenger - vel.. Enn så lenge ER det ikke forbudt å røyke ute i offentlige rom, så nei, jeg kommer ikke til å ta hensyn til vindretningen til sommeren igjen heller. Beklager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vesentlig forskjell er vel f.eks. at dersom man er allergisk mot røyk, så blir ikke det sett på som særlig alvorlig. Det er ikke så nøye det liksom. Er folk allergisk mot hund derimot, har en eventuell hundeeier ingen stemmerett. Rekker noen opp hånden i bussen, og sier at de er allergiske for hunden din, så er det bare å vente på neste buss - man kan glemme å sette seg inn hvis noen angivelig skulle være allergikere der.

Okei, ingen stemmerett...?

Nå er det BARE ute det blir røyket da. Vi påberoper oss ikke retten til å røyke på bussen, toget, i kafeen osv. Vi røyker utendørs. Om jeg står å røyker på høyre siden av buss-skuret, er det vel ikke verre enn at dere kan stå på venstre siden eller? Nå blir dette liksom litt for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ingen stemmerett...?

Nå er det BARE ute det blir røyket da. Vi påberoper oss ikke retten til å røyke på bussen, toget, i kafeen osv. Vi røyker utendørs. Om jeg står å røyker på høyre siden av buss-skuret, er det vel ikke verre enn at dere kan stå på venstre siden eller? Nå blir dette liksom litt for dumt...

Ja, det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker, og ja, jeg står utenfor inngangsdører på inneutstillinger og røyker, helst om det er styggevær og det er tak ved inngangspartiet, ellers kan jeg finne på å flytte meg litt, dog, jeg prøver å gå så langt unna som mulig.

På uteutstillinger røyker jeg også når jeg vandrer rundt eller står ved en ring, og helt ærlig, jeg har alltid tenkt at selv de som er allergisk mot røyk ikke vil reagere ute i friskluft såfremt de ikke står rett oppi meg.

Og ja, jeg røyker på kurs om jeg føler for det, jeg flytter meg gjerne unna ikke-røykere, det gjør jeg nesten alltid og blåser ikke i ansiktet på noen, men at jeg ikke kan røyke fordi en allergiker må stå alene. Hallo? Det er ærlig talt ikke mitt problem er det vel?

Jeg syns det er urimelig av deg og mene at man ikke skal kunne røyke på et kurs fordi du da blir stående alene(For det var jo det du sa). Røykerne tar hensyn ved å flytte seg unna, det er alt du kan be om, og det burde du være fornøyd med.

Jeg er allergisk mot en god del hunderaser, men ikke "min" rase og noen andre, skal da de hunderasene jeg ikke tåler holdes unna utstillinger?

Har noen tenkt på det? Endel hundeeiere er allergisk mot noen raser, og kan derfor ikke gå i nærheten av ei utstilling, men de hyler ikke opp av den grunn?

Jeg kommer helst kort tid før jeg skal i ringen, og går nesten med en gang jeg er ferdig, for ikke å bli veldig dårlig.

Det er mitt valg, noen kan ikke gjøre det, de må holde seg unna helt, hva med dem? Er det ikke synd at de ikke kan stille hundene sine?

Jada, man burde ta hensyn til ikke-røykere/allergikere, men bare til en viss grad, at man nærmest ikke skal kunne røyke noe sted utenom inne i sitt eget hjem syns jeg blir litt vel mye, for det blir jo slik om man skal ta hensyn til alle allergikere som kanskje må passere deg når du røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den gangen jeg var ung i forrige århundre en gang, når jeg begynte å jobbe i en bensinstasjon siste året på ungdomsskolen, da sto vi bak disken og røyka, solgte bensin, pølser og annen moro i samme slengen.. Noen år senere begynte jeg å jobbe i kiosken i det lokale butikksenteret. Den gangen var det lov å røyke hvor som helst i alle fellesarealene i senteret. Så kom det en røykelov, hvor det bare var lov å røyke i visse deler av fellesarealer, 1/3 skulle være røykfritt. Noen år senere, ny røykelov, nå er det bare lov å røyke i egne rom hvor det er "dertil egnet ventilasjon". Så kom enda en ny røykelov, nå er det ikke lov å røyke innendørs noe offentlig sted. Jeg vil ikke bli overrasket om det blir forbud mot å røyke utendørs på offentlige steder - i Tusenfryd f.eks, er det bare lov å røyke på visse steder, utendørs det og. Jeg kommer ikke til å protestere da heller.

Jeg røyker sjøl, bare så det er sagt. Jeg har aldri noen gang klaget på en eneste røykelov, jeg skjønner at min dårlige uvane kan plage andre folk, reelt eller ikke. Jeg tar hensyn, jeg blåser ikke røyken min på noen, jeg går unna om det ser ut til at noen plages av at jeg røyker, og jeg gjør det fordi jeg ønsker å være hyggelig, jeg vil ikke ødelegge dagen for noen.

Men her fremstilles det som om at alle røykere er rasshøl (antar det blir sensurert, men jeg skreiv et styggere ord for rompe) som går inn for å plage andre. DET irriterer meg. Hva med å spørre? Hva med å PRØVE å være hyggelig først? Ikke gå ut fra at vi står der og forpester lufta deres bare for nytelsen av å se dere bli plaget?

Jo, det KAN sammenlignes med allergi for hund. En allergiker som ikke tåler hund, ser like liten glede i vårt hundehold som dere ikke-røykere/røyke-allergikere av vår røyking. En hund er like lite nødvendig for en hundeallergiker som røyk er for dere - og de KAN bruke akkurat det samme argumentet som dere gjør, hvorfor skal vårt hundehold ødelegge DERES hverdag? En av mine tanter er så allergisk mot pelsdyr at hun innimellom reagerer på skinnsofaer, hennes allergi mot hund er minst like alvorlig som din allergi mot røyk. Ikke prøv å si at det ikke er det samme - for henne betyr det fint lite at hunden er et levende vesen, hun får samme reaksjon av DIN hund som du gjør av hennes sigarettrøyk.

Min mor er allergisk mot parfyme. Enkelte parfymer gjør at hun får en tung hodepine som gjør at hun ikke orker noe. Hun har en forholdsvis mild reaksjon i forhold til andre jeg vet om. La oss forby parfyme og? Folk med parfyme får ikke være i offentlige rom, de får ikke være utendørs heller. Når parfyme er forbudt, la oss forby parfymerte produkter - vaskemiddel, skyllemiddel, såpe, kremer osv..

Røyk er ikke bare en vane, jeg har røyket i 22 år jeg, fra siden før jeg kom i pubertet. Ja, det var dumt å begynne, vi er alle enige om det.. Det sies at det er minst like vanskelig å slutte å røyke som det er å slutte å drikke eller avruses fra narkotika, men allikevel så har man ikke det samme støtteapperatet rundt seg den dagen man ønsker å slutte å røyke. Joda, man kan få nikotinplaster, nikotintyggis, piller som tar bort røyksuget (som etter hva jeg har hørt av folk som har prøvd de, slettes ikke hjelper - noen av delene) samt en "Røyketelefon".

Som sagt, jeg vil gjerne være hensynsfull, jeg vil ikke ødelegge dagen for noen. Jeg kan godt gå unna utgangsdører. Men å be meg om å ta hensyn til vind når jeg tenner meg en røyk ved utstillingsringen - som nødvendigvis MÅ være utendørs, da det ikke er lov å røyke noe sted inne lenger - vel.. Enn så lenge ER det ikke forbudt å røyke ute i offentlige rom, så nei, jeg kommer ikke til å ta hensyn til vindretningen til sommeren igjen heller. Beklager..

OMG..!

Såvidt jeg kan se er det ingen som har skrevet at "røykere er rasshøl.." Fint om du kan finne det for meg..?

Mantraet er hensyn, (av eldre *hense) omtanke, takt vise h- / ta h- (til noe) / med h- til det du spurte om når det gjelder / ture fram uten h- til følgene / veie kryssende h- mot hverandre / mange h- å ta / ikke ta h- til innvendingene ikke bry seg om, la seg påvirke av / utsette turen av h- til været på grunn av. Skjønner?

Tror ikke Roza eller jeg aspirere til å verdensherredømme under parolen røykere er rasshøl.. Så vidt jeg forstår var tanken å opplyse om hva røyking gjør mot enkelte av oss, og at gjennom helt enkle tiltak så kan et aktivt hundeliv være gøy for alle (til og med lungesyke, røyke og hundeallergiske sjuklinger som meg selv). Og ikke minst å få i gang en debatt, (slik som denne) helst uten stygge kallenavn og nedverdigende beskrivelser.

Hva jeg personlig syns om røykere er nok så skuffende og besserwiss aktig som at at dere vet ikke bedre.. For virkelig.. visste dere hvor mye røyken skader kroppen deres så hadde dere ikke røyket, (med mindre dere er ekstremt tjukke i hodet og har et reelt ønske om å død veeldig langsomt og smertfullt).

Men det er meg, som lever det livet mange røykere ender opp med om noen år. Til tross for at jeg ikke har røykt en dag i mitt liv.

Som en liten preview kan jeg jo anbefale alle som røyker eller vil prøve livet som en spreking med 40% lungekapasitet. Det er veldig enkelt, stikk 1 (et) sugerør i munnen, sett 1 (en) klype på nesen, slik at det blir skikkelig tett, og så løp opp og ned den nærmeste trappen, sett deg så foran peisen og pust inn den deilige røyken.... Herlig..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent så hysterisk som trådstarter har om røyking, kan vi risikere at de allergikerne som er allergisk mot HUNDER drar igang etterhvert - rettere sagt: De er i gang med det nå...

Og da er det snakk om mindretallets diktatur - siden det fremdeles er "normalen" å ikke være hyperallergisk. Men til slutt skal man ikke kunne ta med hunden inn på en buss (noen har allerede forbudt hund, eller hunder blir kastet av det sekundet en allergiker kommer på), folk sliter fordi en som hevder seg allergisk i en leiegård av betong hevder at en liten hund gjør at vedkommende ikke kan ferdes i samme oppgang og krever flytting (selv om man har flyttet dit i ettertid)... selv var jeg borti en som begynte på jobben, valgte frivillig et kontor i "min" etasje selv om det var flere ledige i etasjen over, og etter to uker krevde at "nei, nå fikk jeg la være å ta med hunden på jobb fordi hun reagerte LITT".

Jeg er ikke røyker selv, jeg liker heller ikke røyk, men å kreve røykfrie uteområder på en hundeutstilling... niks. Da er man "for syk" til å kreve full deltagelse - da må man akseptere at man må være mer "delvis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG..!

Såvidt jeg kan se er det ingen som har skrevet at "røykere er rasshøl.." Fint om du kan finne det for meg..?

Mantraet er hensyn, (av eldre *hense) omtanke, takt vise h- / ta h- (til noe) / med h- til det du spurte om når det gjelder / ture fram uten h- til følgene / veie kryssende h- mot hverandre / mange h- å ta / ikke ta h- til innvendingene ikke bry seg om, la seg påvirke av / utsette turen av h- til været på grunn av. Skjønner?

Tror ikke Roza eller jeg aspirere til å verdensherredømme under parolen røykere er rasshøl.. Så vidt jeg forstår var tanken å opplyse om hva røyking gjør mot enkelte av oss, og at gjennom helt enkle tiltak så kan et aktivt hundeliv være gøy for alle (til og med lungesyke, røyke og hundeallergiske sjuklinger som meg selv). Og ikke minst å få i gang en debatt, (slik som denne) helst uten stygge kallenavn og nedverdigende beskrivelser.

Hva jeg personlig syns om røykere er nok så skuffende og besserwiss aktig som at at dere vet ikke bedre.. For virkelig.. visste dere hvor mye røyken skader kroppen deres så hadde dere ikke røyket, (med mindre dere er ekstremt tjukke i hodet og har et reelt ønske om å død veeldig langsomt og smertfullt).

Men det er meg, som lever det livet mange røykere ender opp med om noen år. Til tross for at jeg ikke har røykt en dag i mitt liv.

Som en liten pre-view kan jeg jo anbefale alle som røyker eller vil prøve livet som en spreking med 40% lungekapasitet. Det er veldig enkelt, stikk 1 (et) sugerør i munnen, sett 1 (en) klype på nesen, slik at det blir skikkelig tett, og så løp opp og ned den nærmeste trappen, sett deg så foran peisen og pust inn den deilige røyken.... Herlig..!

Okay, jeg skal prøve å ikke være like oppfarende som du er, og ber deg om å lese hva jeg skreiv en gang til? Jeg har ikke protestert på en eneste røykelov til nå, jeg kommer ikke til å protestere på en eneste røykelov som kommer heller, og jeg prøver å ta hensyn, men denne "offerrollen" dere tar på dere, er ikke videre sympatisk.

Dere (jeg drar alle under en kam nå) som hevder at dere vil tas hensyn til fordi dere er allergikere, vil ikke ta de samme hensynene selv når det kommer til folk som er allergiske mot hund. Det var ikke det samme det, for hund var et levende vesen, ikke en dårlig vane. Jeg er forsåvidt enig, MEN! For en som er svært allergisk mot hund, så er argumentet for å holde hund omtrent like lite forståelig som mitt argument for å røyke er for dere.

Det tas hensyn til allergikere i alle bauger og kanter - og det skulle bare mangle, sant? Det er derfor en hundeeier blir kasta av bussen når det kommer på en som er allergisk, det er derfor det ikke er lov å røyke innendørs i offentlige bygg lenger. Hva om hundeallergikere ba om forbud mot hund i parker, feks? At de ikke fikk GÅ gjennom Frognerparken engang med hunden i bånd, fordi de kan reagere på det? For det finnes folk som er like allergiske mot hund som dere er mot røyk. Hvorfor tror du det har vært en stor debatt i et av våre nord-norske kommuner hvorvidt det bør være lov å ha hundeutstilling i idrettsbygg (husker ikke helt hvor, mener det var Bodø)? Hva tror du DERES argument er?

Så, jo.. Vi har forståelse for at ting blir vanskelige for folk som er så super-allergiske - det være seg mot røyk eller hund. Samtlige røykere i denne tråden har vel svart noe sånt, har de ikke? Mens dere som er allergiske mot røyk, mener at hunde-allergikere bør finne seg i at det finnes hunder? Eller har jeg misforstått?

Det er et spørsmål om tid før det er forbudt å røyke på offentlige steder, det være seg innendørs eller utendørs, av hensyn til ikke-røykere. Egentlig litt "artig", med tanke på at røyk faktisk er et lovlig produkt, sant? Men inntil det blir forbud mot å røyke offentlig utendørs, så kommer jeg til å røyke offentlig utendørs - selv om jeg veit hva det gjør med meg - man kan lese selv om man røyker, man evner å ta til seg informasjon selv om man røyker.. Det blir en avregning av fordeler og ulemper, og enn så lenge er røyken verdt det.

Jeg kan godt flytte meg om jeg blir bedt om det, og jeg står ikke og blåser røyken på folk med vilje. Men så lenge det er lov å røyke rundt en utstillingsring, lydighetsring, hundekurs, klubbtreninger, så kommer jeg til å røyke utendørs. Man får ikke tatt hensyn til alt og alle - men spør du meg pent, skal jeg flytte meg. Men slutte å røyke, det gjør jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, konseptet første mann til mølla tilsier at det første mann gjør det gjelder. Det har ingenting med respekt og hensyn å gjøre, annet enn respekt for "regelen - første mann til mølla", som er litt vel barnslig i min bok..

Hva med å bare tro oss når vi sier at at det holder i massevis å ta litt hensyn. Ikke stå ved inngangene å røyk, og se litt rundt deg før du tenner opp røyken. Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Det er vel bare det Roza og jeg sier, to av de som er faktisk allergiske, og som blir faktisk syke. Istedet for å blir sure, defensive og mumle i skjegget om å ta litt mer medisiner.. for det gjør vi faktisk nok av. Fortiden pleier jeg en gøyal bronkitt med 40 mg prednisolon daglig, antibiotika (Doxylin), Ventolin, Atrovent, Oxis, Aerobec og Mucomyst (i doble doser). Og jeg skulle så indelig gjerne slippe å ta disse medisinene, men det er faktisk ikke et alternativ, like lite som det et alternativ å ikke leve et aktivt hundeliv.

Hvordan kan du si at det dårlig valgte ordtaket "førstemann til mølla" ikke har noenting med respekt og hensyn å gjøre? Nå er det en uting å tolke meningen til debattanter på fora, men jeg gjør det uansett. Det jeg vil anta at du glemmer å huske på er at en allergiker skal være like respektfull og hensynsfull som det man krever av en røyker. Dette tilsier at hvis røykeren står i et busskur først, så får allergikeren stå utenfor og omvendt. Verre er det ikke!

Og det faktum at du mest sannsynlig glemmer dette tilsier for meg at du mener at en røyker er den som skal ta hensyn i dette scenarioet fordi vedkommende selv har valgt å røyke, mens allergikeren ikke har valgt det selv.

Når det er tale om rett utenfor innganger o.l. så står jeg selv aldri opp i en inngang med mindre stedet har lagt opp til det selv. Sånn som ved julebordet med jobben. Da var vi på et hotell, vi måtte selvfølgelig ut og røyke og askebegeret sto rett under baldakinen ved inngangen. Ja, folk måtte kjempe seg igjennom for å komme inn i resepsjonen. Men faktisk, dette er hotellets problem. De får tenke ut alternative løsninger etter henvendelser fra publikum.

Men steder som ikke har askebegeret stående rett utenfor en dør, som gjerne har flyttet det tre meter bort eller what ever, har gjort en innsats for å gi fri adgang til de som ikke har så mye til overs for røykingen. Og det er god business.. Der har de tatt hensyn til begge parter, akkurat som allergikere og røykere/hundeeiere/parfymefantaster osv må gjøre. Man skal tenke seg om og ta hensyn, å anta at den andre part ikke gjør det- vel det tilsier jo at man aldri blir fornøyd!

Terrier.

Jeg er ikke enig at du kan sammenligne røyking og det å ta hund med på offentlig transport middler. Det er ikke det samme. Røyken er ikke noe du er, Røyk er en vane, Noe du kan velge om du vil røyke der eller her. Du kan legge den i lommen, eller du kan tenne den. Det er et valg.

En hund er et levende vesen. Man kan ikke pakke den sammen og legge den i lommen til senere bruk. Det er ikke noe en kan velge å ta fram eller legge vekk.

Stor forskjell.

Nope, hensynene er der fremdeles. Og i den diskusjonen mener jeg at respekt og hensyn er fullstendig mangelfull. Hva i all verden gir en allergiker fortrinn på å ta en buss enn en person med hund??? Jeg synes det er en uting at man som eier av hund eller som "innehaver" av en last, skal måtte avfinne seg med å korrigere seg/gå av bussen osv. så fort noen peker på en. DET er total mangel på respekt det! Utgangspunktet for å innføre dette "ops, allergiker kom ombord på bussen, hunder må gå av" forbudet tilsier jo at allergikeren slettes ikke har oppnådd den likestillingen h*n ønsket. Allergikeren har nemlig hevet seg over hundeeieren, og hvis det er likestilling- ja, så er det jo bare til å legge inn årene. Allergikeren har rett og slett fått en særstilling. De får ingen respekt, de får makt.... Og jo lengre "ta hensyn til allergikere" debatten raser frem med kun deres egne hensyn ivaretatt, så kommer det nok neppe til å få stor støtte blant folket generelt.

Edit: ops, 2ne og jeg er visst ganske så enige.. bare at hun skriver raskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så synd når man kaster seg på barrikadene fordi det hele blir et angreps- / forsvars-spill. (Ja da, jeg vet at dette er debatt-forumet!) Men trådstarter har vel aldri foreslått et forbud? Jeg leste det mer som informasjon / henstilling om å ta hensyn.

Som arrangør er vi avhengig av utstillere, og vi strekker oss så langt som det er mulig for at folk skal bli fornøyd. Vi får flere henstillinger i forkant fra folk som har spesielle ønsker. Det være seg oppmøte-tider, ringplassering, spesielle parkeringsforhold o.l. Selvfølgelig forsøker vi å tilfredsstille flest mulig! Og selvfølgelig bruker vi vår erfaring slik at vi kan unngå endel konflikter. (Dumt å plassere alle "pels-rasene" i samme ring-område. Dumt å gi alle "bur"-utstillerne samme oppmøtetid...). Og nå; hvordan kan vi tilfredsstille folks røykebehov med folks ønske om røykfri inngangsparti? Eller folks røykebehov med folks behov for røykfri luft i konkurranseringen? Det er da ikke værre enn det?

Vi som arrangør, setter stor pris på all informasjon vi kan få på forhånd. Hadde du Roza kontaktet oss, ville jeg svart at vi skal prøve å legge forholdene til rette. Lagt utstillingsringen så langt unna mulige røyke-kilder, satt askebegerne lenger vekk fra inngangen, satt opp skilter med henstilling til røykerne. Vi ville også gitt deg et tlf.nr. i tilfelle det var et røyke-teppe som gjorde at du ikke kom inn. Selvfølgelig skulle du da få både komme inn og gå ut gjennom en annen inngang! Blir flau på arrangørs vegne når jeg hører at dette ikke skulle la seg gjøre.

Er det en annen utstiller som er allergisk overfor enkelte raser, tar vi hensyn til det under ringplasseringen og oppmøtetidene. Vi får ikke tilfredsstillt alle, men vi forsøker iallefall! Om det ikke går, så gir vi tilbakemelding slik at den enkelte på forhånd kan avgjøre om det er "forsvarlig" å komme.

Men alt blir lettere når vi får informasjon om spesielle forhold på forhånd. Vi i klubbene har utstilling som en av inntektskildene, og vi er helt avhengige av fornøyde utstillere som ønsker å komme igjen år etter år. Utstillere både med og uten røyk! Vi tror ikke forbud og formaninger er tingen, men tror vi kommer langt med opplysning og tilrettelegging.

Og det med "første-mann-til mølla" blir dumt om man bare bruker det som prinsipp. Om jeg jobber et sted og får en kollega som reagerer på min parfyme... "Jeg var her først"????.... Lenge leve egoismen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg nullet.

Du har truffet spikeren på hodet. Kjempe flott. Hadde alle arrangører hvert som deg hadde det gjort alt så mye enklere. Ble helt rørt jeg av å lese inlegget ditt. Kjempe bra. Åhh, skulle virkelig ønske at det kunne være slik hoss flere utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent så hysterisk som trådstarter har om røyking, kan vi risikere at de allergikerne som er allergisk mot HUNDER drar igang etterhvert - rettere sagt: De er i gang med det nå...

Og da er det snakk om mindretallets diktatur - siden det fremdeles er "normalen" å ikke være hyperallergisk. Men til slutt skal man ikke kunne ta med hunden inn på en buss (noen har allerede forbudt hund, eller hunder blir kastet av det sekundet en allergiker kommer på), folk sliter fordi en som hevder seg allergisk i en leiegård av betong hevder at en liten hund gjør at vedkommende ikke kan ferdes i samme oppgang og krever flytting (selv om man har flyttet dit i ettertid)... selv var jeg borti en som begynte på jobben, valgte frivillig et kontor i "min" etasje selv om det var flere ledige i etasjen over, og etter to uker krevde at "nei, nå fikk jeg la være å ta med hunden på jobb fordi hun reagerte LITT".

Jeg er ikke røyker selv, jeg liker heller ikke røyk, men å kreve røykfrie uteområder på en hundeutstilling... niks. Da er man "for syk" til å kreve full deltagelse - da må man akseptere at man må være mer "delvis".

Der kom vel det innlegget jeg har gått og tygget på en stund nå - og som kort og konsist beskriver min reaksjon da jeg leste startinnlegget.

Jeg er også ikke-røyker, liker ikke lukta og kan gjerne dra noen gloser til folk som røyker der det ikke er tillatt. Jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen din av røyking overalt, jeg har faktisk aldri opplevd det beskrevne RØYKETEPPET som ligger i inngangspartiene til utstillinger. Ja, jeg kjenner lukta, men jeg har aldri sett noe "TEPPE" for å si det sånn (da har man ikke opplevd skikkelig røykfylte lokaler - DET er ille det).

Det er mange som er allergiske mot røyk, men når man er så til de grader allergisk at man ikke engang tåler at noen UTENFOR en utstillingsring røyker mens man selv er inne i ringen så må jo dette regnes som et stort handicap. Er man handicappet kan man kanskje ikke kreve å få delta på ALT man har lyst til ? Da har man jo en begrensning i sin livsutfoldelse på et vis, og det er noe man SELV må forholde seg til - ikke kreve at andre må ta hensyn til. Jeg lider av en alvorlig, kronisk sykdom. Den kan medføre at jeg blir lammet i bein, armer - eller hele kroppen etterhvert. Om det skulle skje - skulle jeg da kreve at Turistforeningen tilrettelegger alle stier i fjellet for rullestolbrukere slik at JEG kan ferdes der jeg trives aller best - i fjellet ? Eller måtte jeg da kanskje innsett at nei - jeg kan ikke komme meg rundt overalt, men får glede meg over de stedene jeg kan nå ?

Jeg husker forresten fra barneskolen jeg... En klasse hadde en multihandicappet elev som satt i rullestol. Denne klassen kunne ikke delta på alle utfarter og slikt som de andre klassene gjorde fordi DEN ENE eleven i klassen ikke kunne bli med på det. De måtte enten bli "hjemme" eller finne andre steder å dra på tur fordi det ikke var tilrettelagt for folk som brukte rullestol. Var det riktig ? Å legge begrensninger på HELE klassen fordi EN elev ikke kunne bli med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også problemet med at røykere samler seg utenfor dørene.. Spillt håndball i alle år, og der måtte man, før det ble forbudt, omtrent brøyte seg gjennom flokken med røykere som var plantet rett utenfor døren.. Dette resulterte i at det ikke ble lov for dem å samles der, men at dem måtte gå litt lengre vekk.. Noen meter eller noe..

Poenget med røyking, bortsett fra at det er helsefarlig, er at andre personer ikke kan velge.. Så det burde røykere tenkte over litt. Om man røyker på et sted med masse folk, f.eks bussholdeplass, så gjør man automatisk de rundt til passiverøykere.. <_< Er vel egentlig ikke snakk om å være hyperallergisk, men rett og slett det at man ikke liker å få røyk i fjeset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...