Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø


Roza

Recommended Posts

Dette er et hjertesukk over all røykingen i hundemiljø.

Jeg har astma og kraftig røykallergi. Jeg blir altså svært syk av røyk, og får store pusteproblemer. Hoster opp slim og blod, og slimhinnene rundt øynene hovner opp, som gjør at jeg får elendig syn og kan verken lese, kjøre bil, og rett og slett få problemer med å orientere meg. Problemet med øynene var er i 12 – 24 timer etter reaksjonen.

Men pusteproblemene, med slim og blod hoste, kan vare i flere uker etter på. Er reaksjonen kraftig og gjentatte ganger har jeg vært ute for at det kan ta flere måneder å komme seg til hektene igjen. I enkelte tøffe tilfeller havner jeg på sykehus for plagene mine.

Min store lidenskap er hund og hundetrening.

Men jeg har gjentatte ganger fått erfare at hund og røyk henger sammen. Og forståelsen for astmatikere er heller laber i disse kretser.

Jeg skriver derfor dette i håp om å få en økt forståelse for problemet.

Jeg våger ikke delta på utendørs utstillinger, for da sitter folk rundt ringen og røyker. Og spesielt med puddel så må en jo installere seg med bord og bur for å fiffe på pelsen før en skal i ringen. og mulighetene for å flytte seg etter som folk tenner røyken er vanskelige. Like ledes blir en jo tvunget til å gå i røyken når en er i ringen.

Mange vil nok si at det er jo ute, så da kan det vel ikke gjøre noe. Men når en er allergisk for røyk så reagerer en på røyken uansett hvor en befinner seg. Bare en puster inn røyken, og røyken treffer øynene, så begynner jo slimhinnene rundt øynene å hovne opp.

På innendørs utstilling må jeg være blant de første som kommer inn i lokalet, uavhengig av når jeg har time i ringen, for å unngå at det har samlet seg opp røykere foran inngangs døren. Men like vel så siver røyken inn gjennom den åpne døren, og en blir dårlig. Problemet er like stort når en skal forlate området. Da må en gjennom røykteppet. Jeg er avhengig av å treffe noen jeg kjenner på utstillingen som kan ta hunden min ut gjennom ”røykteppet” for at han skal få gjort fra seg før vi går inn i ringen. Går jeg i gjennom røykteppet, kommer jeg ikke til å være i stand til å løpe i ringen etterpå.

Hvis jeg ikke finner en alternativ vei ut av utstillings lokalet, og jeg må gå mellom røykerne, er det ikke uvanlig at jeg måtte få tak i taxi med to sjåfører så den ene kan kjøre min bil. Til Campingen.

Forige utstilling prøvde jeg å hjelpe på egen situasjon med å henge opp store røyking forbutt skilt rundt dørene. Men ingen så ut til å bry seg med at skiltene stod der. Jeg snakket med arrangør og spurte om en kunne be røykerene flytte seg mer vekk fra døren. Men fikk som svar at de har stått akkurat der å røyka i alle år, man kunne ikke si at de skulle flytte seg da. (Var vel gått hevd på å røyke i døråpningen da.)

Har opplevd å måtte overnatte en ekstra natt på Campingen fordi jeg ikke er i stand til å kjøre hjem etter en utstilling. Sitter oppe om natta og hoster opp blod og slim. Tar gjerne en uke til fjorten dager å komme seg til hektene etter jeg har vært på utstilling.

I lydighets ringen er det samme problemt. Det røykes rundt ringen ute, og når en har fellesdekk med skjult fører så røykes det når en står sammenpresset bak det lille dommerteltet. Jeg opplyser om at jeg ikke tåler røyk og ber om at man ikke røyker der. Noen ganger har de akseptert det. Men også mange ganger har man røyket til tross for min bønn. Noe som har gjort resten av lydigheten svært vanskelig etter som en går rundt som en halvblind, gispende person med blod og slimhoste og dundrende hodepine. Ikke gøy kan jeg love.

En gang konkurerte hunden min og jeg på en konkuranse arrangert av schäferhundklubben.

Det ble arrangert på traverbanen i Bergen. Det var et skrekkelig regnvær den dagen. Så det var fullt av folk i alle skurene, og alle skurene var også fulle av røyk. Så der inne hadde jeg ikke noe å gjøre. Men Hunden min og jeg gikk ute i regnværet i fem timer før det ble vår tur. Det var mye forsinkelser, og vi hadde vært ute i god tid. Vi var begge gjennomvåte og forfrosne.

Men konkurransen gikk bra. Hunden gjorde en kjempeinnsats selv om hun var våt og kald.

Vi ventet lenge på premieutdelingen. Helt til en ung mann ropte til meg at premieutdelingen ble inne på kafeen, jeg måtte komme inn og ta i mot premien. Han fortalte at hunden min hadde vunnet en nydelig pokal. Jeg bant hunden min utenfor og åpnet døren. Lengre kom jeg ikke. Røyken lå så tett i rommet. Om jeg hadde gått inn der, måtte jeg regne med et så kraftig astmaanfall at jeg ville ha havnet på sykehuset etterpå.

Jeg ba mannen om han ikke kunne hente premien til meg. Etter en stund kom han tilbake og fortalte at jeg måtte hente den personlig. De kunne ikke komme ut til meg med den.

Jeg forklarte mannen problemet med allergien. Han tilbød seg å åpne et vindu. Men jeg takket nei til det. Det hadde ikke monnet.

Jeg ba han si til arrangøren at de kunne sende pokalen til meg.

Det var flere år siden, og jeg har hverken sett noe til kritikkskjemaet eller pokalen. Jeg har heller ikke ringt eller gjort noe ekstra for å få tak i den. Jeg føler meg liksom litt dom, det er jo meg det er noe i veien med. Jeg har kanskje blitt for vant med at folk ikke forstår. Men det føles litt surt. Her hadde vi reist lange veier, hatt overnatting, og stått i mange timer ute i regnet, og så gå tomhendt tilbake ikke et kritikk skjema en gang.

På kurs har jeg ringt først å gitt beskjed om at jeg er allergisk mot røyk og at det må være helt røykfritt. Har fått lovet at det ikke skal være noe problem, man kan da ta hensyn. Når jeg ankommer kurset gir jeg beskjed om at jeg ikke tåler røyk, og alle lover at det ikke skal bli noe problem. Og jeg gleder meg, for jeg trener hjemme alene og det ser fram til å kunne snakke hund og være i lag med andre som har samme interesse som meg. Men som oftest ender det faktisk med at jeg må holde meg langt unna de andre kurs deltakerene for de står i en gruppe og røyker. Selv dem som ikke røyker står i lag med røykerene. En og annen stikker gjerne bortom meg, men ellers blir jeg stående alene. Det var den sosialiseringen. Det ender med at jeg må sirkle rundt resten av gruppa og hele tiden sjekke vindrettning. og holde øye med de andre deltakernes hender for å se om hvor det er trygt å gå, og om det er fare for røyk. Svært stressende.

Og av en eller annen grunn har røykerene en tendens for å samle seg foran døråpninger.

Så det å gå på toalettet har ofte vært utrolig vanskelig. Jeg ber jo om de ikke kan flytte seg litt vekk fra døråpningen, så en kan komme på do. Men før du er kommet ut av toalettet så har de samlet seg foran døren igjen og man er innestengt på do.

Vi er tross alt kommet til 2007. Det er da en skam at folk blir ute stengt fra fellesskapet og aktiviteter fordi andre skal kose seg med en røyk. Greit nok at folk røyker. Det må man jo selvsagt gjøre som man vil med. Men ikke på steder hvor andre blir påtvunget røyken.

Det virker som at mange ikke er klar over at astmatikere og allergikere kan bli svært syke av røyk. Så syk at man i et kraftig astma anfall kan havne på sykehus.

Ikke alle allergikere og astmatikere reagerer like kraftig. Noen reagerer på andre måter. med kløe og svie. Noen føler bare ubehag eller kvalme.

Men siden det blir stadig flere astmatikere, er det stadig flere som reagerer på røyk. Og jeg har hørt om flere som også er glad i hund men som ikke tørr delta på hundeaktiviteter på grunn av røykingen.

Det er ikke så mye som skal til for at hundemiljøet skal bli et hyggelig sted for alle. Hvis man ikke røyker rett foran inngangs dører hvor alle må forbi, så er man alt et godt stykke på vei.

Ikke røyke rundt lydighet, utstillings, agilliti, og lignende ringer. Heller gå vekk slik at de som er i ringen og ikke kan gå vekk, ikke blir påtvunget røyken.

Og ikke minst slukke røyken når noen ber om det. Det er tøft å be folk en ikke kjenner om å slukke røyken, så det har kostet personen mye å be om det. Man sier ikke slik uten en svært god grunn. Så vær snill ikke argumenter i mot, men vis forståelse.

Jeg for min del kvir meg mye til å delta på konkurranser, og utstillinger på grunn av all røykingen. Jeg vet sannelig ikke om jeg orker å stille på stort flere ganger verken på utstilling eller lydighet, det er utrolig tøft. Det er ytterst få ganger jeg har kunne deltatt på noe med hund, uten å bli dårlig. Begynner å lure på om det er verd det.

Derfor skriver jeg dette i her i forumet, fordi her når jeg mange hundefolk. Kanskje litt opplysningsarbeid kan gjøre tingene lettere for meg og andre med lignende problemer.

Hilsen Roza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 390
  • Created
  • Siste svar
Var det du som skrev det innlegget om røyking i hundesport?

Ja.

Prøver å gjøre det bedre for meg selv og andre ved å opplyse om problemet. Håper at man i det minste får flyttet røykere vekk fra døråpninger i utstillings saler og slikt. Det hadde vært så flott. Det er ikke så mye som skal til for at det skal bli bedre og alle skal få delta på hunde aktiviteter. Blir jo bare flere og flere med allergier og astma. Vet jeg ikke er alene om dette problemet. Synes det er greit å bruke form hvor en treffer hundefolk for å ta opp nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon. Dette trenger vi mer av!!

Det er så lett å bagatellisere andres problem. Spesiellt vanskelig (kan jeg tenke meg) siden du har hunder. "Da kan det vel sikkert ikke være så ille..." "Allergi er allergi..."

Røyker ikke selv, men er med å arrangere stevner. Jeg må bare innrømme at jeg ikke har tenkt i disse baner i det hele tatt. Skal love å ta det opp i min klubbs arrangementskomite, så skal vi se hva vi kan få gjort. Selv om ikke du deltar på noen av våre stevner, så er du sikkert ikke alene om problemet! (selv om majoriteten av røykallergikere har lettere reaksjoner) Vårt "problem" er plukking av sneiper etter utestevnet. Vil jo ikke at valper skal komme over "godsakene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot folk som røyker, men syns de bør ta hensyn..

Om det blir mye røyk rundt meg også begynner jeg å svi i øynene og blir kvalm, og jeg syns det er plagsomt. Da tenker jeg på hvor slitsomt og plagsomt det er for deg (og sikkert mange andre) som har dette problemet.

Håper de som leser dette innlegget her på sonen og i hundesport tar hensyn, sånn at dere som er allergiske også kan være med på alt innen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon. Dette trenger vi mer av!

Det er så lett å bagatellisere andres problem. Spesiellt vanskelig (kan jeg tenke meg) siden du har hunder. "Da kan det vel sikkert ikke være så ille..." "Allergi er allergi..."

Røyker ikke selv, men er med å arrangere stevner. Jeg må bare innrømme at jeg ikke har tenkt i disse baner i det hele tatt. Skal love å ta det opp i min klubbs arrangementskomite, så skal vi se hva vi kan få gjort. Selv om ikke du deltar på noen av våre stevner, så er du sikkert ikke alene om problemet! (selv om majoriteten av røykallergikere har lettere reaksjoner) Vårt "problem" er plukking av sneiper etter utestevnet. Vil jo ikke at valper skal komme over "godsakene".

Tusen takk alle sammen for koselig respons.

(Det er ingen automatikk i at hvis du ikke tåler røyk så tåler du heller ikke hund. Man kan være alergisk for noe og ikke noe annet. Er jo noen hundeeiere som ikke tåler pollen, men de tåler da hund fordet. Det er også noen hunderaser som selv folk som ikke tåler hund, tåler som for eksempel puddel. Så det at man har hund er ikke et godt nok argument til å bagetalisere en røykallergi. Har mange ganger vert på sykehus på grunn av det, så det kan jeg skrive under på.)

Supert Nullet. Ble ordentelig glad da jeg leste at du ville ta det opp i klubben dins arranement møte. Da er det håp om at det skal bli bedre tider. Må jo begynne et sted. Og ja jeg vet at flere har de samme problemene. Kjener et par andre som har de samme probemene som meg og de har også hund, men orker ikke delta på noen form for hundeklubb, konkurranser eller lydighet, på grunn av all røykingen. Så folk blir utestengt fra hundemiljøet på grunn av røyking. Så det hadde vært så flott å få en utvikling hvor man kan delta på hundeaktiviteter uten å rissikere å bli dårlig.

Så tusen hjertelig takk Nullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg er KJEMPE enig! Det er utrolig ubehagelig å få røyk blåst opp i trynet når vi står tett rundt ringen. Folk som røyker kan ta en røyk litt uttafor ringen synes jeg.

Selv røyker jeg ikke, selv om jeg synes det funker litt sammen øl da *det er litt teit kanskje*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en av disse røykerne jeg da. Og ja, hundemiljøet er fult av røykere av en eller annen grunn, og når jeg for en tid siden hadde en pause (*kremt*) så var det i nettopp disse "hunde-settingene" jeg savnet røyken mest...

For meg så er hundemiljøet litt sånn fristed i forhold til røyking... Det er lite aksept for røyking ellers i samfunnet, og ofte er det nærmest litt småflaut å tenne en røyk. På disse hunde-greiene finner man alltid likesinnede som man kan ta en røyk eller 5 sammen med... ^_^

Jeg har en gang opplevd at en på kurs fortalte om sine plager, og dette ble tatt hensyn til. Vi ble da enige om ett sted det var greit å røyke, og røykerne trakk dit i pausene. (og flere ikke-røykere, men det er vel strengt tatt ikke røykerene sin skyld?) Jeg har mange ganger opplevd ikke-røykere (kanskje særlig eks-røykere) som bare irriterer seg (eller er misunnelig) og skal kommentere andres røyking, og det er bare irriterende og jeg tar gjerne en røyk ekstra.

Som regel trekker jeg meg selv litt unna for å ta en røyk om det er ikke-røykere jeg ikke kjenner, og sørger for at det ikke ryker i deres retning, med mindre de sier fra om at det er plagsomt. Da går jeg vekk om de finner det plagsomt.

Røyking utenfor inngangsdører kan jeg skjønne at er ett problem. Ofte går folk ut kun for å ta en røyk, det er gjerne tak over, askebegerene står der (selv om ikke alle er like opptatt av å treffe de) og det er lettvindt. Og jeg tror vel de færreste går rundt å tenker på at det finnes folk som blir så syke av røyk som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen, var allergisk mot det selv når jeg var liten. Og man vil ikke bli kvitt røykerne, men de kan respektere at folk velger å holde seg unna, og da skal man ha det valget å kunne holde seg unna. Men ofte står røykere nettopp rett utenfor utganger, og man har ikke noe valg.

Jeg hater røyk selv, og skjønner deg veldig godt. Så håper folk kan ta dette til seg og respektere og gjøre noe med det :) Er ikke værre enn å stelle seg et stykke unna ringen eller utgangen når de skal ta denne røyken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt ingenting i mot at folk røyker, men synes alle bør vise hensyn! Kan ikke være lett for deg å ha så kraftig allergi. Håper folk blir flinkere til å ta hensyn til deg.

Synes det er veldig tøft gjort av deg å gi beskjed til folk om de kan slukke røyken. Jeg hadde selv blitt glad om du hadde spurt meg om jeg kunne stumpet røyken hvis jeg røyket pga allergien din. Er vel ikke så mange som kommer på at enkelte faktisk kan ha så sterk allergi mot røyk. Så supert om du gir beskjed. Da BURDE man vertfall stumpe røyken når du er så "tøff" å si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som røyker så opplever ikke jeg din verden. Det er sikkert både smertefullt og utrolig plagsomt. Jeg derimot lever i troen om at utendørs kan ikke min røyk plage andre, vel og merke ute på en åpen plass. Det er derfor veldig viktig at folk som har slike plager gir beskjed, slik at vi som har denne lasten kan ta hensyn. Det er selvfølgelig en uting å stå oppi inngangsdører å røyke, men med den nye røykeloven i hånd kan man kreve avstand.. Hevd din rett, men husk at røykere er per i dag en pariakaste i samfunnet og føler seg ofte tråkket på tærne i mange sammenhenger. Så en diplomatisk framferd er ofte å foretrekke. Folk som sier i fra på en ålreit måte blir ALLTID tatt hensyn til, er nå min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke røyker jeg... men etter å ha lest igjennom innleggene synes jeg dette blir litt dumt...

Det må da være grenser for hvor mye hensyn det skal taes til andre folk... noen ganger er faktisk verden sånn at man må la være å delta på enkelte ting pga div sykdom eller annet... så har egentlig bare lyst til å si ...slutt å syt å finn en annen hobby.

Du kan da vel ikke for alvor forvente at alle andre skal sosialisere seg med deg å la være å ta seg en røyk pga din allergi...

Hvordan kan man være så egoistisk..du høster faktisk ingen sympati hos meg.... kun irritasjon over sytingen

Høres sikkert brutalt ut men noen ganger er faktisk verden brutal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tiden jobber for alle som ikke synes røyk er trivelig. Det blir stadig nye arenaer hvor røyking er forbudt eller blir så uglesett at folk ikke røyker der. Og denne utviklingen går fort, synes jeg. Da jeg begynte som lærer hadde vi stort, koselig røykerom rett ved siden av personalrommet. Så ble dette røykerommet flyttet til et bittelite rom på loftet, deretter måtte alle (under store protester) ut på trappa for å røyke. Neste skritt var en plakat som sa at det ikke var lov å røyke ved inngangen. Nå har både jeg og de aller fleste lærerne sluttet å røyke, det ble for tungvint, ubehagelig og flaut å stå gjemt bak bilene og smugrøyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke røyker. Jeg har selv små barn og synes det er utrolig plagsomt når folk står oppå deg på f.eks. bussholdeplasser når man tydelig står der med barn. Ikke viser de tegn til å bry seg heller. Jeg har til tider sagt fra, men stort sett bare går jeg lengst mulig vekk i protest. Jeg ønsker på ingen måte å utsette barna mine for sånt. <_< Å røyke oppå folk, allergi eller ikke, er og blir en uting synes jeg.. De som røyker velger dette selv, men det gjør ikke de som blir utsatt for passiv røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er absolutt ikke røyker. men jeg synes også at dette blir litt dumt. Jeg føler jo at det må være en slags behandling(medisin ) mot at du reagerer så sterkt. Hva med eksos fra bilene? Røyk fra pipene osv.osv..

jeg føler jo at så lenge røyk er lovlig som det jo er så om man da står og røyker ute i friluft så blir røyken så lite "konsentrert" akkurat slik eksos fra bil eller røyk fra pipe... dette høres kanskje dumt ut men jeg føler jo igjen at når jeg ikke tåler noe så oppsøker jeg ikke de situasjonene. Ønsker du allikevel å delta i slike situasjoner burde du ta forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er absolutt ikke røyker. men jeg synes også at dette blir litt dumt. Jeg føler jo at det må være en slags behandling(medisin ) mot at du reagerer så sterkt. Hva med eksos fra bilene? Røyk fra pipene osv.osv..

jeg føler jo at så lenge røyk er lovlig som det jo er så om man da står og røyker ute i friluft så blir røyken så lite "konsentrert" akkurat slik eksos fra bil eller røyk fra pipe... dette høres kanskje dumt ut men jeg føler jo igjen at når jeg ikke tåler noe så oppsøker jeg ikke de situasjonene. Ønsker du allikevel å delta i slike situasjoner burde du ta forhåndsregler.

Skal man måtte tenke på dette uansett hvor en skal da? Ut av et kjøpesenter, jo der møter man røykere. Jeg velger å ikke røyke, så hvorfor skal jeg straffes for dette? Skal jeg måtte tenke hvor jeg skal dra og hvor jeg ikke kan dra? Det går an å ta forhåndsregler ved å bare gå rundt et hjørne. Istedetfor å stå rett utenfor innganger der folk faktisk MÅ passere. Litt egoistisk tankegang fra de som røyker, mener nå jeg.

Jeg reagerte veldig på røyk når jeg var liten, det var kun røyk fra røyken som ble store problemer (da begge mine foreldre røyker). og jeg ble skikkelig dårlig på nyttårsaften (pga røyk fra raketter). Heldigvis har jeg vokst fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke røyker jeg... men etter å ha lest igjennom innleggene synes jeg dette blir litt dumt...

Det må da være grenser for hvor mye hensyn det skal taes til andre folk... noen ganger er faktisk verden sånn at man må la være å delta på enkelte ting pga div sykdom eller annet... så har egentlig bare lyst til å si ...slutt å syt å finn en annen hobby.

Du kan da vel ikke for alvor forvente at alle andre skal sosialisere seg med deg å la være å ta seg en røyk pga din allergi...

Hvordan kan man være så egoistisk..du høster faktisk ingen sympati hos meg.... kun irritasjon over sytingen

Høres sikkert brutalt ut men noen ganger er faktisk verden brutal...

Først vil jeg si takk for all støtten til de aller fleste innleggene her. Flott å høre.

Så til deg som synes jeg er sytete. Du sier at det er da grenser hvor mye hensyn en skal ta til andre folk. Men en blir jo utesteng fra hundemiljøet bare på grunn av en vane andre folk har. Mens de som røyker kan jo gå hvor de vil. Enten det er røykfritt eller ikke ikke noe hindrer at de kan delta på akkurat det de vil. Det er nå litt unødvenig da at bare noe slikt som at folk vil kose seg med en røyk på et bestemt sted, skal bli slikt et hinder for stadig flere og flere mennesker. Og det er faktisk et faktum at stadig flere blir allergiske i dette landet. Det hadde da vært greit at en kan åpne miljøet for alle som er glad i hunder og som har felles interesse.

Du sier at jeg er egoistisk fordi jeg håper og ønsker at folk kan flytte seg vekk fra dører når de skal røyke, forde jeg ikke ønsker å bli syk.

Kjære deg jeg ber da ikke folk slutte å røyke. Den biten blander jeg meg ikke bort i. Men jeg vil gjerne ha muligheten til å delta på noe jeg også. lyst å være i lag med andre mennesker som dyrker samme interesser som meg. Det kan da ikke være så galt.

Du ber meg finne en annen hobby. Hund er ikke min hobby. Hund er min livsstil, jeg lever og onder for hunder. Hund er det som gir livet mening for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker, men viser hensyn hvis noen gir beskjed. Pleier heller aldri å tenne opp en røyk tett oppi folk jeg ikke kjenner. Jeg skjønner at det kan være ett problem utenfor innganger, men det blir bare til at folk samler seg der.Spessielt hvis det regner og det ofte er tak over ved inngangen. Tror de færreste tenker over at det kan være ett problem for noen å bare gå rett forbi noen som røyker ute. Og det er vel faktisk veldig få som reagerer så sterkt på røyk ute i friluft...? Vi har ei dame i klubben vår som er aktiv og med på treninger som er veldig allergisk mot røyk. Hun har ingen problemer med å si fra, og alle viser hensyn til henne. Det er ikke noe problem å la vær å røyke rett ved henne når man er klar over problemet.

Det er jo trist at du føler du ikke kan holde på med det du har lyst til, men å nekte folk å røyke utendørs rundt ringer og diverse tror jeg ikke kommer til å skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er røyker, og jeg røyker når jeg er på trening, utstilling og stevner - ringside om det er utendørs - ute om det er innendørs - jeg står imidlertid ikke rett foran døren - jeg går litt til siden..

Men du..... før det ble forbudt med spraying med hårlakk og alskens drit i pelsen på hunden din - stoppet du noen gang å tenkte at du kanskje ødela dagen for noen når du sprayet hunden din full av clynol eller elnett?

Tenkte du på at dette kanskje plaget allergikere?

Jeg er nemlig en av dem som reagerer voldsomt på hårsprayer, og helt ærlig - jeg ønsket forbudet velkommen og ble varm i hjertet når det kom. Å måtte bevege meg forbi puddelringen for å komme til egen ring var en sann plage og nok til å ødelegge en hel dag for både meg og hunden min (han nøys i lange tider etterpå).

Det har vært lite hensyn å spore der...........

Og når du kommer tidlig til utstilling - gjerne en tre fire timer før du skal i ringen - rigger du deg til ved ringen UTEN å ta hensyn til de 50 hundene som skal dømmes før puddel? Bare for å få plass til ditt stellebord, din stol, koffert og stasj?

Neida, man blir ikke syk av å bli skvist bort fra ringen sin eller ikke få plass ved ringen fordi pudler beklageligvis skal dømmes i samme ring eller ringen ved siden av - men det er skrekkelig irriterende når man faktisk nesten misser bedømmelsen fordi det ikke er mulig å komme frem til ringen grunnet stasj og styr til raser som skal dømmes fire timer senere...

Jupp, det er mye å irritere seg over - beklager at jeg høres litt krass ut. Men vi røykere blir drevet fra skanse til skanse - selvsagt skal vi ta hensyn, men jeg må nok si at kanskje man bør finne seg en annen hobby enn utstilling om man er så plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man måtte tenke på dette uansett hvor en skal da? Ut av et kjøpesenter, jo der møter man røykere. Jeg velger å ikke røyke, så hvorfor skal jeg straffes for dette? Skal jeg måtte tenke hvor jeg skal dra og hvor jeg ikke kan dra? Det går an å ta forhåndsregler ved å bare gå rundt et hjørne. Istedetfor å stå rett utenfor innganger der folk faktisk MÅ passere. Litt egoistisk tankegang fra de som røyker, mener nå jeg.

Jeg reagerte veldig på røyk når jeg var liten, det var kun røyk fra røyken som ble store problemer (da begge mine foreldre røyker). og jeg ble skikkelig dårlig på nyttårsaften (pga røyk fra raketter). Heldigvis har jeg vokst fra dette.

Ja akkurat. Man møter på de problemene over alt i hverdagslivet.

Jeg er røyker, og jeg røyker når jeg er på trening, utstilling og stevner - ringside om det er utendørs - ute om det er innendørs - jeg står imidlertid ikke rett foran døren - jeg går litt til siden..

Men du..... før det ble forbudt med spraying med hårlakk og alskens drit i pelsen på hunden din - stoppet du noen gang å tenkte at du kanskje ødela dagen for noen når du sprayet hunden din full av clynol eller elnett?

Tenkte du på at dette kanskje plaget allergikere?

Jeg er nemlig en av dem som reagerer voldsomt på hårsprayer, og helt ærlig - jeg ønsket forbudet velkommen og ble varm i hjertet når det kom. Å måtte bevege meg forbi puddelringen for å komme til egen ring var en sann plage og nok til å ødelegge en hel dag for både meg og hunden min (han nøys i lange tider etterpå).

Det har vært lite hensyn å spore der...........

Og når du kommer tidlig til utstilling - gjerne en tre fire timer før du skal i ringen - rigger du deg til ved ringen UTEN å ta hensyn til de 50 hundene som skal dømmes før puddel? Bare for å få plass til ditt stellebord, din stol, koffert og stasj?

Neida, man blir ikke syk av å bli skvist bort fra ringen sin eller ikke få plass ved ringen fordi pudler beklageligvis skal dømmes i samme ring eller ringen ved siden av - men det er skrekkelig irriterende når man faktisk nesten misser bedømmelsen fordi det ikke er mulig å komme frem til ringen grunnet stasj og styr til raser som skal dømmes fire timer senere...

Jupp, det er mye å irritere seg over - beklager at jeg høres litt krass ut. Men vi røykere blir drevet fra skanse til skanse - selvsagt skal vi ta hensyn, men jeg må nok si at kanskje man bør finne seg en annen hobby enn utstilling om man er så plaget.

Hei.

Er så hjertens enig med deg, ønsker også det sprai forbudet velkomme, og jeg vil også påpeke at jeg aldri har spraiet noe som hels i pelsen på mine hunder på utstilling. Synes det er ubehagelig selv jeg, men reagerer ikke på det da.

Noe dritt å spraie slik på hundene. Og på en måte greit at du også synes det, for da forstår du også til en viss grad problemet andre har med røyken.

Tror det forbudet kom like etter jeg fikk min første storpuddel.

Og ja jeg har full forståelse for hvor irriterende det er at puddlene tar så mye plass foran ringen, og tar plass i god tid også. Jeg skjønner at det må være kjempe irriterende. Så ideelt sett så burde kanskje arrangører gjøre slik at puddler ble dømt først slik at man fikk fjernet en del bor og oppstalling til de andre rasene kommer. For puddlene tar mye plass.

Men klart at har man puddel i full løve så er det en kjempe jobb å gjørde de klar til ringen også. De må strikkes opp og da må en ha tungen rett i munnen både hund og eier.

Men dette var egentlig et sidespor da.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...