Gå til innhold
Hundesonen.no

Graver inne


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hunden min graver fælt i kurven sin. Hun baler så mye og kan stå i 5-10 minutter å grave og gå rundt seg selv. Og det ender opp med at teppenet ligger i en rar ball under henne, eller at det ligger utenfor kurven og hunden ligger i den harde kurven uten noe underlag. Det gjør hun også andre steder.

Jeg lurer på om hvorfor hun gjør dette, og om jeg skal la henne få lov å gjøre det? Ser jo utrolig tungvindt ut, og det ser ut som at hun ikke får det til.. Hun graver også hull i teppenet med klørne, samt biter og dytter med snuten.

Ps. ikke noe innbildt, for hun gjør det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gjør akkurat det samme - hadde selv en tråd om det --> http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...3&hl=graver

Fikk vel egentlig ikke noe klart svar på fenomenet - kanskje du er heldigere! ^_^

EDIT: Jeg har aldri hindret henne i å gjøre det. Tenker bare at hun får ordne opp i hva det nå skal være selv. Synes ikke du skal kjefte på henne, - med mindre hun ødelegger tepper og slikt da. Da kan du heller bare be henne flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har set flere hunde lave seng/rede, sådan som i beskriver det, oftest er det set hos katte, eller tisper efter løbetid, hvis de indbildsk gravide.

Einstein og Charlie gør det også, Eistein ka gå så meget op i det med liv og sjæl, at han endda begyder at holde tæppet fast med munden, samtidig med at han går rundt og skubber/graver tæppet til rette.

Charlie har vist tendenser til det samme siden han var lille, startede på en pose jeg havde fyldt med andre plasticposer, så jeg købte en seng til ham som han kan grave i og lave rede i, en stof seng fyldt med krøyer kugler(små skumkugler), som han så selv fordeler ved rede/senge bygning. Han gør det endda på vores gulvtæppe hvis han er våd efter en gåtur.

Jeg har aldrig hindret mine i det, heller ikke min gamle tispe når hun var indbildsk gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja det er nok ganske vanlig blandt hundene virker det som.. Jeg syns bare det ser litt stressende og urolig ut for hunden sin del, så ble litt usikker om jeg egentlig bør la henne holde på sånn over lengere tid. Men hun får bare styre selv. Det nytter jo ikke hva jeg gjør. Legger jeg dyna pent sammen i kurven, så graver hun det i en ball uansett. Merkelige dyr.. :wub:

Men har noen en logisk forklaring på hvorfor, hadde det vært moro å høre. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Emma. Hun har gjort det siden hun var valp.. Vi har fått kuttet det ned, men hun graver enda litt. Spesielt i den ene hundesenga.. Også kommer hun gående med labbene full av lo etterpå. :rolleyes: Oppdretteren sa Emma gravde og gravde utrolig mye fra hun var pitteliten av.. Så det ligger nok godt plantet i henne. Hvorfor lurer jeg også på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gjør ikke det.. Han går kanskje litt i ring av og til men :P Graver aldri..

Men uansett, så vett jeg om jeg japansk spisshund, som graver på selve gulvet før den legger seg :blink: .. Ser så snålt ut.. Har vell kanskje med at slike sledehunder "graver" seg ned i snøen eller noe.. Ikke at den japanske spisshunden ble brukt som sledehund da.. Tror jeg :S .. Men han gjør nå i alle fall det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hunder er opprinnelig steppedyr. På stepper vokser som kjent masse gress. Det menes at "å gå rundt seg selv" er en instinktiv atferd for å legge gresset flatt i leiet. Det virker sannsynlig, siden en kan legge merke til at atferden oftest utløses om det er loddent/gress-lignende underlag i leiet. Refleksen utløses instinktivt av hva hunden kjenner under potene når den skal legge seg ned. Hvorfor det er viktig for hunder å "slette gresset" under seg, kan jeg ikke huske at noen har hatt en forklaring på, annet enn at det kan tenkes å være behagelig. Men det fins også andre teorier: en av dem er f.eks er at det er om å gjøre for hunden å få lagt "knoklene"/ ryggraden i en god posisjon. En annen er noe med pusten/lungene å gjøre.

min hund "går rundt seg selv" og graver. Den har generelt instinktene "langt oppe". Hvis det ikke passer på noe vis at hun gjør det, tar jeg da vekk teppet før hun legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona har det for seg at hun skal grave forran oppvaskmaskina, helst på natta :D Da vi flyttet gjorde hun det foran komfyren på det nye stedet, og et annet sted forran komfyren der også. Aner ikke hvorfor hun gjør dette! Det ligger ingenting der, hun står bare og skraper med labbene i gulvet så det blir fine riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lest om som en teori også. Det kan jo forklare de gangene hunder faktisk ofte også, fjerner- graver vekk - teppet fra leiet - at det blir for varmt. Vi har jo lett for å bruke loddent/mykt/varmt underlag. Vi tenker "mykt, lunt,vennlig, kosete, trygt - som en annen hunds pels, som de mennesker vi er, og tenker at hunden oppfatter det slik også. Er det så sikkert?

Det er mange slags instinkter som gjør seg gjeldende, og samtidig, i en slik situasjon, tror jeg nok. Instinkter slår jo ut bare, frakoblet hundens erfaring og læring. Hunder handler jo også mer og mindre instinktivt, individuelt sett, - alt etter hvor høy reaktivitet de er utstyrt med fra naturens side.

Selv gjorde jeg en skivebom en gang jeg trodde jeg var smart, men som var ganske interessant sett i sammenhengen. En 5 mndr. gammel omplassert hund, helt uten "oppdragelse"/understimulert til da, også ikke renslig. Masse - alt - å ta fatt i på en gang. Jeg la merke til at hun trakk mot å legge seg på en kokosmatte (=gress) i gangen. En voktende plass, som det ikke passet å la henne venne seg til. For å få underlette at hun skulle bruke sengen sin, tok jeg vekk "kose"teppet og la en kokosmattebit i stedet. Det som skjedde var at hun da tisset i sengen - på gresset. Instinktivt oppfattet hun seg kanskje som ute, og dermed gikk instinktet for å holde leiet rent fløyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene kan gjøre dette hvis det er veldig varmt.

Jeg ble fortalt dette av en mann i Italia.. når hundene har det varmt, så graver de etter kulde........

men ikke vet jeg, hunden min gjør også dette, men bare i sengen min ;)

Ja de kan finde på at grave efter kulde, hvis de har det varmt, så vidt jeg kan se er det et helt andet instinkt i forhold til at grave/lave seng.

Begge mine hunde har været vant til have hage og fået lov til at grave sig et hul i jorden under hækken hvis de har haft det for varmt.

Hvorimod indendørs kan jeg direkte se en forandring i deres adfærd med at lave seng i forhold til det at grave hul.

Charlie er lidt som en kat, skraber med forpoterne på samme sted nogle gange, og går rundt om sig selv i op til 5-10 minutter for at få sengen/underlag som han ønsker, hvis underlaget er meget fladt, forsøger han at få det inunder sig og ikke væk.

Einstein er mere energisk når han laver seng, det er gravning, gå rundt om sig selv, og han bruger sin mund til at få lagt tæppet til rette under sig, ikke noget med at få det væk, hvorimod når han får det for varmt, så rykker han sig ind på stuegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
    • Jeg møtte en gårdshund på tur i dag, som jeg hilste på. Jeg er i ferd med å bli hun gærne nabodama som nærmest løper etter hunder for å hilse på. Jeg gråt etter at vi gikk videre, hver vår vei. I morgen er det ett år siden jeg tok farvel med Odin. Bakgrunnen på mobilen min er et av de siste bildene jeg tok av ham. 
    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...