Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks!


Margrete

Recommended Posts

Ja som overskriften sier, jeg trenger å lære min altfor lydige bc litt triks. Han er lydig i den forstand at han kun tilbyr atferder som har med lp-øvelser å gjøre. Nå har jeg funnet ut sammen med en venninne at vi skal bli flinkere til å tøyse og tulle litt, for å få enda mer fokus på meg. Noen forslag til hva og hvordan får han til å gjøre andre ting enn å være fryktlig lydig hele tiden? I disse juletider kan det jo være artig med litt show :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som overskriften sier, jeg trenger å lære min altfor lydige bc litt triks. Han er lydig i den forstand at han kun tilbyr atferder som har med lp-øvelser å gjøre. Nå har jeg funnet ut sammen med en venninne at vi skal bli flinkere til å tøyse og tulle litt, for å få enda mer fokus på meg. Noen forslag til hva og hvordan får han til å gjøre andre ting enn å være fryktlig lydig hele tiden? I disse juletider kan det jo være artig med litt show :rolleyes:

Altså Z er jo ment til å være freestylehund. Slalom mellom bena sitter jo nesten allerede! Gå på to er sikkert heller ikke vanskelig å få inn på han. Være flau er også et tøft triks :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså Z er jo ment til å være freestylehund. Slalom mellom bena sitter jo nesten allerede! Gå på to er sikkert heller ikke vanskelig å få inn på han. Være flau er også et tøft triks :lol:

Jepp, den siste der MÅ jeg få lært han, han kan jammen meg bruke det når han gått en dårlig konkuranse... også må vi lære highfive. Men hvordan!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om triks å sånn her.. lurte jeg bare på om noen vet hvordan jeg skal få hunden min til å sitte som en teddy* hvis dere skjønner.. Sitte på bakbeina og labbene liksom sånn ned liksom.. xD hvis dere skjønner..

Edit: Sitte bamse som labbetuss sa xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krype, rulle, hoppe gjennom armer, mellom beina, hoppe, sitte bamse, snurre, stupe kråke (har nemlig hørt at elghundene til noen i slakta mi for lenge siden, kunne dette -ganske fantastisk!)

Gå baklengs, sirkle rundt deg, rydde, egentlig alt du vil! Bare finn på nye ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om triks å sånn her.. lurte jeg bare på om noen vet hvordan jeg skal få hunden min til å sitte som en teddy* hvis dere skjønner.. Sitte på bakbeina og labbene liksom sånn ned liksom.. xD hvis dere skjønner..

Edit: Sitte bamse som labbetuss sa xD

Sitte bamse læres inn ved å holde godbiten høyt over hodet til en sittende hund. Ros/klikk når frambeina løfter seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitte bamse læres inn ved å holde godbiten høyt over hodet til en sittende hund. Ros/klikk når frambeina løfter seg :lol:

vet du det har jeg prøvd.. men hun bare reiser seg eller begynner å rygge.. =/ Så jeg har prøvd dette..; Får hun til å sette seg så tar jeg å løfter potene hennes til hun setter seg som hun skal.. men jeg tror liksom det ikke funker helt.. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo skryte litt av den late bc-en min da :lol: .. Han kan sitt, dekk, bli, sitt bamse, i ring, inn i siå (går inn i kanten dersom det kommer biler), opp på to(så lenge jeg holder han litt i labbene ;P ).. Var det noe mer.. Prøvde å lære han rull rundt, men han var ikke så glad i det der.. :unsure:

Men hvordan lærer man hunden å krype.. jeg bruker ikke klikker... ?

EDit: Husker ikke hvordan jeg lærte han sitt bamse.. Men brukte gi labb kunskapene hans og omformet dem til sitt bamse.. De første gangene holdt han seg i meg på en måte med begge labbene.. Men det har vi sånn hallveiss fått bort. Etterhvert så holder du hendene opp på en måte, slik at han forstår hva han skal. Mens du sier sitt bamse.. Fy flate hvor dårlig jeg er til å forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krype:

Få hunden til å ligge. Før godtbiten bortover gulvet og ros/klikk om hunden holder seg nede. Gi ofte godbit. Om hunden reiser seg/løfter på rumpa, avbryt øvelsen og prøv på nytt.

Øvelse gjør mester!

Jeg har en bok kalt "Hundetriks", som jeg kjøpte på Canis. Morsom bok med mange idéer og tips. Jeg kan også anbefale å prøve klikkertrening. Det er kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC'er er jo spretne, gale skapninger - og jeg ser for meg at de liker å hoppe - og spesielt hvis hoppingen også har med deg som eier på en måte! Jeg lærte tuppa mi å hoppe igjennom armene mine mens jeg holder dem som en sirkel over gulvet på ca. 10 klikkerøkter.. Shapet det på en måte inn og brukte pittelitt target i begynnelsen som jeg fadet fort.

Du kan jo også shape inn at han står på to bein en god stund, også kan du vidreutvikle det til å danse rundt i ring på bakbeina om du vil. Dette skal vi begynne med snart :lol: Tenker å bruke litt targetstick, men hun tilbyr allerede "stå på to" titt og ofte så jeg håper det går fort å lære henne å styre beina sine litt.

Vi trener masse unødvendige ting, er vel igrunnen det vi er best til. :P Spesielt greit er det å holde på med nå som det er så kaaaldt ute...

OT: Noen som har noen gode "øvelser" for å lære hunden bedre bakpartskontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Trikse-trening er kjempemorsomt og ikke minst god kontakt trening.

"Poten på snuten/Er du lei deg?" er søt, det er også "vinke", "high five" og danse på to. "Atsjo"/Nyse på kommando er veldig søt og morsom, og "Pang"/du er død.

"Husmor-øvelser" er også kjekt, ta ut av vaskemaskinen/tørketrommelen, hente posten, henge opp tøy (dvs gi meg våte klær som skal henges opp), og ta ned klær av lave tørkestativ (det var Sophus en reser på, men så løp han av gårde med fangsten også da.. :lol: ) Hente brus i kjøleskapet, rydde leker på plass osv osv..

Lykke til!

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har mange triks på hjemme siden min.

akita-2006.piczo.com

Under trenings tips.

Der har du for et par uker ;P

Anette & Akita

Takk takk :lol: Da skal jeg gå inn i morgen å kikke der.

Gutten har nå lært seg hightouchfive :P Vi får ikke til det med labben, men vi får til med snuta :tongue: Og vi er godt i gang med å skamme seg, for det trenger han virkelig når vi er på stevner, eller hva Maren? Dette hadde vært noe det og be han skamme seg etter fvf, får i hvert fall sjarmpoeng :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte Zar å mime bjeffing *flir* Nå var vel det mer eller mindre tilfeldig, han var ikke en veldig vokal hund liksom, men folk ble veldig imponert når jeg sa "Hva sier Zar?" og han bjeffa uten lyd.. Særlig når neste greia var "men stakkar, er du stum du?" og han "prøvde" å bjeffe en gang til - folk syns han var veldig smart da, som skjønte hva jeg sa *kremt*

Han kunne også "vise tannebisser", da smilte han så leppene nesten møttes på neseryggen (og vi fikk spørsmål en gang om hva vi skulle med en sånn hund.. hehe). Emma kan nesten samme trikset, hun smiler ikke like bredt bare. Det har jeg lært bare ved å pirke på leppekanten med fingeren når de var valper (er ikke sikker på om det funker like bra med en voksen hund?), da har de gått rett i "spise opp fingeren"-modus, og da er det bare å belønne at de løfter på leppa..

Pang, du er død lærer man vel inn ved baklengskjeding? Sett kommando på det å ligge på siden (helt rolig forhåpentligvis, hvis ikke så er det veldig sjarmerende med "døde" hunder som logrer vilt), og ta det derfra? (må innrømme at jeg aldri har lært en hund akkurat det trikset.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære han å heve bakparten? Har tittet rundt på youtube nå i sikkert en time og studert filmer hvor hunder utfører den atferden.. Utrolig stilig å se på, og det kan jo sikkert vidreutvikles laangt hvis man har en frisk hund med god rygg og nok muskler.. Kanskje til og med til å stå på forbeina?

er blant annet det trikset, og en hel masse andre utført av en utrolig herlig tollerfrøken som gir meg klump i halsen nesten...

er tollerfrøkna igjen, bare 18 uker gammel..! Her løfter hun bakbeina opp på en boks.

I

videoen løfter hun bakbeina opp mot en kontorstol.

Eieren av tollerfrøkna skriver at hun begynte med små ting som ikke var så høye i det hele tatt og fikk henne til å stå oppå med alle fire, så bare forbeina og deretter bakbeina. Så økte hun høyden på tingene hun trente "oppetter" etterhvert. Jeg har så lyst til å prøve selv, så vi har begynt å trene target på nytt igjen siden targeten vår besto av krafsing på targeten.. Nå har vi to forlabber på og to av. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...