Gå til innhold
Hundesonen.no

TIps ang nervøs eier


Kine Helen

Recommended Posts

jeg har planer om å stille ut speedy.,, har fått flere tilbake medl av oppdrettere av rasen at han tegner til å bli en bra utstillingshund... i grunnen er jeg ikke så veldig opptatt av utstilling og slikt.. hvis han hadde fått sisteplass på 100 utstillinger hadde jeg vært like glad i ham UANSETT...

men så er tingen det at jeg må jo prøve meg sant.. kan jo hende jeg vil ha valper etter ham og jeg vil jo ha en proff bedømning av ham.. men så er det jo at jeg er så nervøs da.. jeg kommer til å tisse i buksen... og hvis jeg er nervøs så vil jo hunden merke dette.. så jeg er redd for å ødelegge alt for ham..

så det jeg egentlig vil frem til er at hvis det er noen som kanskje har hatt det på samme måte som meg kan fortelle litt om kossen de taklet det eller noen som bare har noen gode forslag... :?: :?: :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nervøs skal du egentlig alltid være på utstilling.... Eg har ikke så mange råd og gi deg, fordi det går for det meste på erfaring.... Men kan trøste deg med at det blir lettere etterhvert. Men om det finnes en klubb i nærheten av deg så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med den og høre om de har utstilling/ringtrening. da får du hjelp og gode råd om hva og hvordan du skal gjere ting og hva du må trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en trøst, så må vi alle gjennom det.... :? Og jeg er nesten helt sikker på at alle føler seg like dum og er redd for å gjere noe galt første gangen. :oops:

Kan fortelle deg at første gang jeg stilte ut hund så var det en venninne som tok bilde av oss når vi var inne i ringen og jeg såg ut som om jeg hadde hele verdens bekymringer på mine skuldre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er urt å stå slik at hunden ser deg hvis den trekker mot deg i shcæfer ringen, for de skal jo trekke i båndet for å få hvist frem bevegelser og slikt, mens andre hunder skal ikke det. vi skal helst ha hundene til å trave fint "på plass" for å si det sånn og det er ikke enkelt hvis hunden ser noen den vil til på utsiden av ringen tro meg jeg har prøvd. men hvis du gjemmer deg når noe andre går med hunden så går det greit, det gjorde vi på Tinka sitt første valpeskue, jeg fikk noe andre til å stille henne for jeg var for nervøs og hun gikk som en kule og sto som en kule så lenge hun ikke kunne se meg og samboer. på det valpeskuet ble hun bir valp og big 2 og jeg var sååå stolt av henne andre plass i gruppen er jo bra det da.

Kine du får høre med noen av de andre som stiller chihuahua om de kan hjelpe deg i gang med at de stiller første gangen så prøver du neste gang. :wink: vi får se om vi får tid så kan vi jo prøve og øve litt med han en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann ! ser flere har vært inne på det med ringtrening. Er du så heldig at en klubb i nærheten driver med utstilling, kan du få mye trening med det. Vi har stilit ut begge hundene selv, og hatt andre til å stille for oss. Vi har vært så heldige at oppdretter har tatt hundene i ringen noen ganger. Men det er nå viktig å føle seg "vell" også i ringen. Prøv å se hva andre gjør, det er en fin måte å lære på.

Et godt tips er tyggigummi, da føler ikke hunden din nervøsitet.

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...