Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan din hund være alene hjemme?


Wheaten terrier

Kan din hund være alene hjemme?  

40 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      36
    • Nei, lite
      3
    • Er noen hjemme hele tiden
      0
    • Har ikke trent på det ennå
      1


Recommended Posts

Nei det går dårlig. Har trent på dette fra ho var valp, men ho er så avhengig. Har prøvd det meste av hjelpemidler også. men har naboer under og ved siden av som jeg må ta hensyn til og med min samvittighet går det dårlig. Nå prøver vi å gå ifra ho ofte på dagtid og de siste månedene har det gått greit. Men forlater ikke ho på kvelden og sånn pga hensyn. vet liksom aldri når ho setter igang å skrike. Men det har vært et grusomt slit og jeg har måttet ha med hunden overalt, og vært veldig bundet. :) Mne håper det går bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke setter han i bur, så går det greit..

Han går då løs på rommet mitt, og da kan jeg fint gå fra han.. :)

Han er så flink liten valp også, han ødelegger aldri noe.

Sånn så dette gjør han når jeg setter han i bur..

Han ser helt grusom ut.. Hihi..

Stygge lille valpen min..

Grimaser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan de begge to , både inne, eller i graden :)

Det er mye greiere å ha to syns jeg.. da har de selskap i hverandre, også slipper jeg å ha såå sårlig samvittighet ... :)

Samme her, begge mine greier fint å være alene, da er de i buret sitt, siden vi har en destroyer hund, så fort vi driver med noe annet sitter han å ødlegger noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre hunder har blitt trent på å være alene hjemme - det har vært en dyd av nødvendighet. De voksne i familien jobber, og det har aldri vært et alternativ å ha bikkja med på jobb. Så det klarer de veldig fint!

Etterhvert som antallet hunder har økt til tre, så har de jo såklart fordelen av å ha selskap med hverandre i hundegården :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at Eso er så alt for avhengig av meg.. Reiser jeg vekk, men resten av familien er hjemme, så slår han seg ikke skikkelig til ro før jeg kommer hjem igjen.

Jeg har satt han igjen alene hjemme endel ganger, noen ganger tror jeg det går fint (han ligger å sover når jeg kommer hjem igjen), andre ganger så hører jeg langt nedi veien at han står å bjeffer.

Noen forslag?

Forresten, det er verre å ha han inne å jeg holder på eks ute i hagen, enn at han er inne å jeg reiser vekk fra huset og eiendommen. Når jeg er utenfor i hagen så hører han meg, så da blir han jo helt tullete *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og venn han gradvis til det, bare noen minutter av gangen, så øker du på etter hvert, og hvis han bjeffer, må du gå inn til han akkurat da han "trekker pusten", altså da han ikke bjeffer, så han ikke tror at du kom tilbake fordi han bjeffet...

Hmm, skal se om jeg finner en artikkel eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er alene hjemme, noen av og til, noen i flere timer hver dag.

Hvor lenge kan en hund være alene hjemme?

Det finnes ingen fasit, men noen regler bør følges:

Tren hunden gradvis til å takle å være alene. Husk hunden er et flokkdyr.

La ikke hunden være alene lenger enn tiden som pleier å gå mellom to turer, valper kan ikke være alene like lenge som en voksen hund.

Er hunden mye alene, sørg for at den tiden man tilbringer med hunden blir fylt med aktiviteter. (8 timer eller mer er mye).

Er hunden alene over lengre tid, kan det være en løsning å alliere seg med en nabo eller hundepasser slik at hunden blir luftet i løpet av dagen. Noen velger også "dagmamma" for hunden fremfor å la den være alene hjemme.

Alene hjemme er et problem for mange hunder. Mange mistrives og ender opp med å bjeffe kontinuerlig, eller å bite istykker ting. En stimulert hund gjør sjeldent noe galt, en understimulert hund gjør ofte noe galt. Først og fremst må hunden vennes til å være alene gradvis over lengre perioder.

Mange velger og benytte bur når hunden er alene, da har den et trygt krypinn og den kan ikke ødelegge noe. Det er mange meninger for og imot bruk av bur, hver får avgjøre hva som er riktig for sin hund. Ved bruk av bur skal det trenes inn riktig slik at hunden har et positivt inntrykk av dette. Dersom man velger å ta i bruk bur må man passe på at buret er stort nok til at hunden kan stå oppreist og snu seg inne i buret. Hunden skal trives i buret og det skal alldri benyttes som fengsel.

Er du i tvil ta kontakt med våre medarbeidere i Hundesenteret, og de vil gi deg kvalifiserte råd.

http://www.hundesenteret.no/artikkel.asp?artikkelid=13

________________________________________________________________

Ja, det var jo litt da, men ikke så mye om tilvenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ha ting til Hera som ho liker veldig godt. Griseører, bein, kjeks, aktivitesball, favorittleker, men ho rører ikke noen av delene. alt ligger som lå da jeg gikk. Så ingen leking eller spising. :) Ho ligger ikke på pleddet sitt heller (det er ikke varmt) Men jeg har sett på dråpene rundt på gulvet at ho går omkring og peser. Vedder på at ho står i vinduet helt til vi kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: Kanskje hu har for stor plass å tumle på? Noen hunder greier ikke å roe seg når de har for stor plass å gå på. Kanskje hu burde være på ett avgrensa område?

Lunah greier kjempe fint å være aleine hjemme. Da er hu enten i gangen eller i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...