Gå til innhold
Hundesonen.no

Såre poter, hva smører dere på?


Recommended Posts

Ja.. Hva smører dere på, dersom hunden skulle være sårføtt.. Kjøper dere noe som er laget for dette problemet. Eller smører dere kanskje bare på vanlig fuktighetskem :kiss: ? Jeg har aldri smurt noenting på føttene til min hund. Men i dag virka det som om han hadde litt vondt i den ene foten... Stakkar. Lurer derfor på hva man gjør :D ??

:icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjelden såre poter på Chicka, men jeg har brukt Spenol eller Locobase (apotek) med barnesokker på over natten de få gangene hun har hatt det og det har fungert perfekt.

Aller best liker jeg Locobasen, den får man i "fet krem" og "ekstra fet krem" og jeg kan garantere at den ekstra fete fukter det meste av ekstra tørr og sprukken hud :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har også veldig god erfaring med spenefett fra felleskjøpet. Billig og bra. Lett å snøre på (men den kjennes sinnsykt kald ute på vintern, så sikkert lurt å varme litt i hånda før du smører på), trekker fort inn og gir fuktighet til såre og tørre/sprukne labber.

Jeg har også brukt, eh, den grønne boksen man får kjøpt på dyrebutikk som lykter tjære (husker ikke hva den heter, men de fleste dyrebutikker har den). Den er også bra, men mye dyrere, vanskelig å smøre ut hvis ikke både salve og hundelabb er varm og den setter flekker på gulvet lenge etter du har smurt på, så den egner seg best å bruke før man skal ut på tur. Men har god effekt på tørre og/eller såre labber. Funker også delvis for å hindre kladding på vinterføre.

Ellers har det vært flere diskusjoner om dette før, så du kan jo bare søke så får du mange svar...

Edit: husk at hvis du skal bruke salve ute på vintern må det være en som ikke inneholder vann

Edit 2:

Spenol ?

http://felleskjopet.no/article/view/4703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis aldri hatt problemer med at mine hunder har hatt tørre poter, men når vi snørekjører om vinteren bruker jeg å smøre potene med spenefett som man får kjøpt på Felleskjøpet. Det er veldig fett og bra :kiss:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri registrert at noen av mine har hatt såre poter jeg...Lurer på om det er jeg som overser noe eller om jeg har vært usedvanelig heldig? Smører inn med en grønn hard gugge jeg må varme i hendene mine før bruk ( kjøpt i dyrebutikk) når jeg tror Loke kanskje kan få det pga sterk belastning (rundering på tørr mose b.l.a), aner ikke om det egentlig hjelper. Gjør bare som de andre jeg :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mine har heller ikke hatt såre poter, men oppdager jeg sprekker i tråputene får de gjerne en omgang eller fem med fett.

Forebygging er jo lurt framfor å måtte holde hunden i ro mens såre poter heles :kiss:.

Forøvrig fungerer spenefett utmerket som håndkrem til folk også... Langt bedre en alskens dyre, velduftende remedier man får kjøpt i parfymerier :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Forebygging er jo lurt framfor å måtte holde hunden i ro mens såre poter heles :kiss:.

Forøvrig fungerer spenefett utmerket som håndkrem til folk også... Langt bedre en alskens dyre, velduftende remedier man får kjøpt i parfymerier :D.

Jeg tenkte jeg skulle skrive noe om forebyggende men kom til å tenke på at prevensjon og alt som ligner kanskje ikke hørte hjemme i denne sammenhengen så derfor lot jeg det være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruger enten Locobase, pattesalve eller potevoks + en babysok eller "sko", da jeg selv har en hund med lyserøde trædepuder, der meget nemt bliver slidt ned.

Idet han har lyserøde trædepuder, så bliver de hurtigere slidt ned ved ture på asfalt og fjell :kiss:

hele vinteren igennem hvis der er salt på vejene skal han have potevoks på før vi går ud, vaskes når vi kommer hjem og så have salve på, ellers er han halt hele tiden, selvfølge kunne jeg så give ham sko på ude også, så han kunne spare sine trædepuder lidt, men er ikke lige hans ting at have på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
×
×
  • Opprett ny...