Gå til innhold
Hundesonen.no

Blondie & Tidi


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk for omtanke ❤️ Dessverre ble det ikke snakk om måneder en gang ?Tidi fikk sovne inn onsdag 13 mars ? Hun virket noe bedre på søndag og mandag etter at hun hadde fått supplerende medisin

Blondie har blitt 14 år! Hipp hipp hurra!

Tidi var tiltenkt å ha et kull hos oppdretter nå i vinter. Men før hun eventuelt skulle parres, så skulle hun ta ultralyd av hjertet da det er dukket opp en del unge kelpier med hjertefeil. På vei til

Posted Images

Fine blondie :D Regner med at m øyne står for mørke øyne?

Kanskje det, ja. Trodde kanskje det var "snuteparti skal ikke bli grovere med øyne", altså at øynene var grove :lol: Skjønte ikke helt det :P Men bra du hjalp til her. Det blir så vanskelig når de setter det i samme setning som noe helt annet :P

Jeg og Blondie deltok på NM Junior i helgen hvor Blondie slo til med to pallplasser! :D Vi meldte oss spontant på LP delen som bestod av øvelser fra klasse 1 og klasse 2, så her var det noe vi ikke kunne i det hele tatt. Det ble Sølv i lydighet med disse karakterene:

Dekk med skjult fører: 0

Fri ved fot: 6,5

Stå under marsj: 6,5

Dekk fra holdt: 5

Apport: 0

Avstand: 5

Hopp over hinder: 9

Helhet: 7

I agility fikk vi en del feil og tidsfeil, men vi kom oss igjennom hopp og agilityløpet og det ble da Bronse i Agility :D(jeg klarte også å bryte ut av vanen min med å si "hopp" på hvert hinder, var jeg flink da Kriistin? :P )

Et bilde av Norgesmesteren min :wub:

6089520585_0794261fd7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Forrige helg var Blondie med Synnøve ned til NKK Stavanger for å jakte på stor certet. Det ble fangst, men ikke helt den fangsten vi ville ha.

30 cm. Meget god typ. En rejäl typ. Välformet, men noget maskulint huvud. Välplaserad öror med vackra frans. Mörka, välformet ögon. Väl utfylt nesparti. Utmerket bett (?). Välbyggd tik med bra proposjoner. Vacker päls. Rör og visar sig meget bra, men burde vare elegantare.

Dommer var Karl-Erik Johanson og han ga Blondie Excellent og 3 konk. Han elsket Blondie, og syntes det var kjempe leit at hun var så kraftig bygget. Blondie har visst også for første gang oppført seg som en "skikkelig" papillon i ringen, der hun hoppet og danset foran dommeren :lol: Han ble nok veldig sjarmert! Ikke minst overrasket over hvor lydig hun var, der hun plasket rumpen ned i bakken da Synnøve sa "sitt" til henne :P

I dag har vi vært på agility konkurranse :D Vi startet med hopp.

Et super løp, hvor alle feilene ligger på meg. Jeg løper alt for sakte fordi jeg er redd for at hun ikke skal følge med om jeg øker tempo. Jeg gikk foran tunnel inngangen som hun vegret på, og jeg var så opptatt av om hun kom ut av pølsen som tidligere har vært en skrekk for henne, at jeg ikke var klar over hvor jeg skulle gå etter på :lol: Det endte med 5 feil og 6,01 i tidsfeil. Vi fikk også en tredjeplass :D Stolt matmor!

Agility løpet derimot, gikk ikke så bra. Konsentrasjons evnen til Blondie var bortevekk og det så jeg før vi gikk inn i ringen. Hun kunne leke med meg i 2 sekunder, så fant hun noe mer spennende å se på.

Jeg hadde brifet banen helt feil mtp at hun var vekke i sin egen verden, så det første blindbyttet gjør at hun faller helt bort. Men jeg er faktisk ikke så lei meg for at vi disket, for vi disket nemlig på pølsen som jeg trodde hun fremdeles var redd for, og det at hun frivillig gikk inn dit, betyr at skrekken virkelig er over :D Mye tull i slalomen, den som var såå fin i det forrige løpet. Men vi trenger mer trening på den. Jeg følte jeg var flink til å sprinte på slutten for å få opp farten hennes ihvertfall :D

I morgen er en ny dag, med nye muligheter. Hunden ligger til lading og jeg er klar! Lært masse fra dagen i dag, så i morgen slår vi til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag!

Først ut i hoppløpet, banen var kjempe fin, jeg gledet meg! Testet en ny måte å starte på i dag med å dytte henne bakover også springer jeg avgårde, og det likte hun visst. Da var det full fart! :D Hopp, hopp, tunnel, også kommer man ut på tre bein. Da hadde hun fått en stein eller noe under poten som gjorde vondt, så vi måtte gi oss. Kjipt :hmm: Det er en ting når jeg selv ødelegger for oss, men når en STEIN ødelegger! Det er kijpt det! Jeg ble skikkelig lei meg.

Så var det agility løpet! Dette måtte jo gå bra når en stein ødelagte det forrige løpet! Hun var litt sliten merket jeg, men var super flink likevel! Holdt på til å stikke avgårde før et hinder, men kom tilbake. Fikk feil på inngangen i slalomen, på den siden vi er best på igjen. Burde ikke trent så mye på den andre siden tydligvis :lol: Vippen var litt glatt og ekkel, så der måtte hun stoppe midt på, så den gikk seeeeeint ned i bakken. Hun prøvde ikke å lure seg opp på stigen der det lå en liten felle, men fulgte meg :D Flinke jenten! Stigen var også litt ekkel, så det gikk litt tregt til å begynne med, så jeg spurtet avgårde. Fikk 10 feil til sammen og 3 sekunder tidsfeil! Ikke gale :D Endte med en fjerde plass.

Jeg aner ikke hva den andre feilen kan være. Kanskje hun hoppet over feltet på stigen, men det syns jeg er rart, for hun pleier alltid å ta feltet når det er en rett linje etterpå.. Men dommeren var veldig streng på feltet, og flere jeg syntes så ut til å ta feltet, ga han feil til. Han var ikke så glad i løpende felt :P

Fikk ikke noen til å filme i dag, det regnet og var alltid først inn, så jeg rakk ikke å finne noen til å filme oss. Litt synd, for man lærer så mye av det, selv om jeg vet at den ene feilen i agility løpet er bare fordi vi må trene mer slalom. Jeg håper det er et uoffisielt stevne i Bergen i Oktober, slik at jeg kan belønne slalomen i konkurranse ringen. Kanskje hun får opp farten da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange søte og fine kommentarer :D Det var deilig etter at jeg nå en stund har følt at jeg har skrevet oppå meg selv her :lol: Men sånn går det når vi er så aktiv :D

I dag kommer jeg med en ny lydighetsfilm fra oss! Litt mer ryddig og planlagt trening dette en den forrige. Vi kjører igjennom klasse 1 programmet. Fellesdekk og tannvisning ble ikke filmet, men det ble tatt med også! Hopp over hinder droppet vi for vi hadde ikke hinder. Blondie viser av og til at hun ikke er så fornøyd med været, men ellers er jeg kjempe fornøyd med henne :wub: Lille lydighetshunden min :D

(Og jeg blir veldig glad for tips! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips: (Ikke at jeg er noen ekspert, men gøy å prøve)

Lineføring: Du kan på sikt øke kravene, slik at hun må ha kontakt med deg lenger og lenger. Men jeg vet ikke hvordan det er med små hunder, klarer hun å gå og kikke opp samtidig? Hun har best kontakt på holdtene, derfor jeg spør. :)

Stå u marsj: Kjempefint ståmoment :D Du trenger ikke håndsignalet, er jeg sikker på :P

Høyere fart på inkalling: Sikrere innganger og evt kaste leke bak noenganger.

Nydelig avstand :)

Også helst ikke gå med sånn godbitveske for ofte :P

Flinkeste dere :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinkeste dere :flowers:

Takk :D Du er kanskje ikke en ekspert, men du er flinkere enn oss, og det er alt som teller :)

Jeg syns hun hadde veldig god kontakt på denne fvf i forhold til alle andre ganger, jeg :o Ihvertfall mtp at belønningen blir holdt tilbake. Til vanlig får hun godbiter konstant under fvf. Hun klarer å gå og skikke opp samtidig, ja :) Men det er litt vanskelig vinkel for henne, så i holdtene f.eks så ser du at hun har en fot i luften og lener kroppen bort fra meg for å få skikkelig øyekontakt.

Jeg har kun håndtegn på ståen :P Ingen verbal kommando.

Innkallingen pleier å være raskere, men hun viser her at hun ikke liker været :P Til tross for regnet så syns jeg hun var flink :ahappy: Men hva mener du med sikrere innganger? At den skal være raskere også?

Haha, jeg tror ikke hun blir påvirket av godbitvesken og tror at det er kun da jeg har godbit eller hva det er folk mener med det (jeg leste det til og med i klikkertrener boken min at det var fyfy å leke kengeru, men jeg gjør det likevel :P ) men den er så praktisk til å ha godbiter i! Men joda, jeg skal prøve å la vær å ha den der fremover :)

Tusen takk for gode tips og fine ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun hadde veldig god kontakt på denne fvf i forhold til alle andre ganger, jeg :o Ihvertfall mtp at belønningen blir holdt tilbake. Til vanlig får hun godbiter konstant under fvf. Hun klarer å gå og skikke opp samtidig, ja :) Men det er litt vanskelig vinkel for henne, så i holdtene f.eks så ser du at hun har en fot i luften og lener kroppen bort fra meg for å få skikkelig øyekontakt.

Jeg har kun håndtegn på ståen :P Ingen verbal kommando.

Innkallingen pleier å være raskere, men hun viser her at hun ikke liker været :P Til tross for regnet så syns jeg hun var flink :ahappy: Men hva mener du med sikrere innganger? At den skal være raskere også?

Haha, jeg tror ikke hun blir påvirket av godbitvesken og tror at det er kun da jeg har godbit eller hva det er folk mener med det (jeg leste det til og med i klikkertrener boken min at det var fyfy å leke kengeru, men jeg gjør det likevel :P ) men den er så praktisk til å ha godbiter i! Men joda, jeg skal prøve å la vær å ha den der fremover :)

Tusen takk for gode tips og fine ord :D

Hun går fint, men jeg mistenker litt at du ikke tror hun kan gå bedre, og derfor slipper gjennom litt ?

Altså at jeg tror du kan bygge opp en bedre kontakt under marsj, selv uten belønning - på sikt. :)

Det betyr ikke at hun ikke går fint, for hun er kjempeflink :D

Hvis du har kun håndtegn blir det jo noe helt annet, da ser det ut som det fungerer fint! Er det sånn at det er lov i konk. om man sier fra på forhånd?

Okei ang innkallingen. Det virket som om hun hadde litt nølende innsitt, og da er min erfaring at hvis de blir tryggere på akkurat hvordan de skal sette seg inn, så øker farten. :)

Tenker bare hvis du skal konkurrere så er det dumt at hun ser at du ikke har den da. Men det kommer jo ann på hvor ofte du bruker den, om det skal ha noe å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, godt mulig jeg tror dette er det beste hun kan gå. Hvordan kan jeg jobbe med å få kontakten bedre da?

Det står i regelverket "ord eller tegn for stå". Så da regner jeg med det er lovlig å kun bruke tegn, ja. Vanligvis så sier de jo at man skal stå på høyde med dommeren, og da får han jo med seg at jeg kun bruker tegn.

Hun pleier å ha bedre fart på hele momentet, men får av og til en skev innsits om farten er høy. Men da tar jeg momentet på nytt, og belønner jackpot når hun får knall fart OG riktig innsits :)

Jeg tror ikke magetasken har noe å si for henne, men jeg vet selvsagt ikke. På en konkurranse vil hun nok uansett miste konsentrasjon osv over lengre tid pga utelatt belønning og såpass mye inntrykk å ta inn rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre, Anebanana :ahappy:

Jeg er i det kreative, bildehjørne om dagen (høsten gjør meg slik, det var den årstiden jeg ble bergtatt av et speilreflekskamera!) så jeg fyrer løs med litt flere bilder :D

6176118809_87c5415da2_z.jpg

6176118955_eab2d3aae3_z.jpg

6176119069_6f83881c0e_z.jpg

6176119261_c949cbaed6_z.jpg

6176647400_0715acfac3_z.jpg

Jeg driver å jobber med en video også. En av mine "remember all about Blondie" videoer :wub: Forhåpentligvis blir jeg ferdig med den om noen dager, jeg må bare fundere på hvilken musikk jeg skal ha på den. For det må jeg. Dere vil for all del ikke høre en bergenser prate østlandsk til bikkjen sin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun er kjempeflink i regnet, Salza protesterer mye mer hvis det er dårlig vær :D

Du kan ha håndtegn i stedet for verbalkommando, men du må gi beskjed til dommer før øvelsen begynner. Og så må du nok ha et litt mindre håndtegn, eller kortere om du skjønner. Du får ikke bruker mer tid på å gi et håndtegn enn det ville tatt deg å si ordet "stå" da kan du fort få trekk for dobbeltkommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...