Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet


Tonje
 Share

Recommended Posts

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Må jo legge inn et bilde inn et bilde av Kiwi her å da, som koser seg masse på stranda

Stilken og Scooby leker - eller også kjent som "øyeblikket der alt gikk galt": Merk - alle kom fra det med helsen, om ikke æren, i behold!

Posted Images

@bie Ser ut som blå brindlet (blå pigmentering og blå farge i brindling)? Kan være lyset på bildet også. Fawn grunnfarge.

Min (bildet over) er sort brindlet. Fawn grunnfarge. Noen kaller det også lys sort-brindlet (fordi hun ser lys ut, men genetisk er det likt som en med mer brindling, som vil se mørkere ut)

De som er brindle med fawn grunnfarge pleier bare å kalles sort eller blå brindlet. Men folk bruker veldig mye forskjellige betegnelser på whippetfarger :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jaggu ikke greit å finne ut av disse fargene, de kan vel komme i nesten hva som helst? Kan hende det var et dårlig bilde jeg la ut også, av den fargen jeg prøver å komme frem til. Har sett et par bilder her på sonen av noen whippets jeg synes er såå fine!

Skal se om jeg finner tilbake og heller legge inn bilde av en av sonenhundene ;)

Edit: stjeler et bilde fra tidligere i tråden, @mærra sin hund. Denne fargen:

IMG_5295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne ser blåbrindlet ut :) Dilute hunder har ofte lysere øyne, men de behøver ikke å ha det.

Sort og blåbrindlet kan være ganske like.

Er det spesielle farger som får lyse øyne? Jeg ønsker meg gjerne en med nesten helt sorte øyne slik DP´en min har, begrenser det fargevalget? Har sett en del med lysebrune øyne, men liker så godt de helt mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spesielle farger som får lyse øyne? Jeg ønsker meg gjerne en med nesten helt sorte øyne slik DP´en min har, begrenser det fargevalget? Har sett en del med lysebrune øyne, men liker så godt de helt mørke.

Ikke kjøp dilute hund :P

Valp med blå øyne vil f.eks ikke få helt mørke som voksen. Dilute hunder har oftest blå eller blågrønne som valper.

Vil du ha en hund med mørke øyne, så kjøper du en valp som har mørke øyne :) Ikke verre enn det. Min sortbrindlede hadde sort-brune øyne allerede fra 4-5 ukers alder. Min dilute whippet (blå fawn er hun) hadde blå i flere måneder, hun har nå lysebrune.

Selv liker jeg begge deler, men jeg syns ofte lyse øyne ser stygt ut på bilder. Jeg vet ikke hvorfor. Syns det er pent i virkeligheten :) Mørke øyne er foretrukket på rasen, men øyefargen kan stå til pelsfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvor har du det fra? Det står ingenting i standarden om øyefarge?

Det står ikke i standard, men det er slik det gjerne ofte bedømmes. Det er mulig fordi øyefarge står skrevet så tydelig spesifisert i f.eks akc sin standard? Er jo en del dommere som dømmer etter den, om man skal se på hva som ofte blir satt opp høydemessig.

Det er forøvrig mye det dømmes etter og favoriseres etter uten at det nødvendigvis står skrevet i standarden...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det står ikke i standard, men det er slik det gjerne ofte bedømmes. Det er mulig fordi øyefarge står skrevet så tydelig spesifisert i f.eks akc sin standard? Er jo en del dommere som dømmer etter den, om man skal se på hva som ofte blir satt opp høydemessig.

Det er forøvrig mye det dømmes etter og favoriseres etter uten at det nødvendigvis står skrevet i standarden...

Det kan være, men jeg skulle ønske de som hadde rasen ikke videreformidlet slike feiloppfatninger :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, men jeg skulle ønske de som hadde rasen ikke videreformidlet slike feiloppfatninger :-(

Er det rart det blir krig i verden :P Jeg skulle ordlagt meg på en annen måte, jeg beklager virkelig :)

Jeg har fått trekk for lyse øyne på min blue fawn flere ganger (blant annet av Kirsten Landsverk som selv er whippetoppdretter), så det er absolutt noe som forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippetfolk - Nå må vi trø til om vi vil ha egen raseklubb! :)

Svar i undersøkelsen i linken under :)

http://whippetklubben.no/whippetklubben/Forunderskelse.html

Første feil:

"På generalforsamlingen i Norsk Myndeklubb kom forslaget om å stifte en egen raseklubb opp og flertallet av whippeteiere stemte for dette."

Flertallet av de som var tilstede ja, sånn ca 20 og noen, ikke flertallet av whippet eiere i Norge. Og ikke flertallet av klubbens medlemmer som hadde møtt opp på generalforsamlingen

Andre feil:

"Norsk Myndeklubb sin LC- komite styrer lure coursingen. Alle står fritt til å delta på aktiviteten, men dersom en ønsker å ha verv i denne komiteen, må en også være medlem av Norsk Myndeklubb."

I Norge organiseres LC offisielt gjennom Norsk Kennel Klub og ivaretas av Norsk Lurecoursing Komite i Norge som representerer og godkjennes av Norsk Myndeklubb og Norsk Greyhound Klub. Som alle andre verv i de fleste klubber må en selvfølgelig være medlem i angjeldende klubb, hva er det for argument? Vervene i LC-komiteen besettes av medlemmer fra begge klubber.

Og BTW, hva har forvaltningen av LC med forslaget om en egen Whippet-klubb å gjøre?

Med tanke på hvor snevert forslaget var presentert i innkallingen, og ikke alle forslagsstillere møtte opp og de som møtte "gadd" ikke utdype forslaget litt mer ved forespørsel, samt at flere Whippet-eiere tilstede og ikke-tilstede aldri har hørt om forslaget, uttrykker jeg en dyp bekymring over et slikt vagt fremkastet forslag. Skal man legge inn et forslag om å trekke seg ut av klubben for å starte sin egen raseklubb er det minste jeg forventer at man fremlegger et godt forslag med fremdriftsplan, økonomiplan, drifting etc etc samt at det informeres ut til klubbens medlemmer i god tid hva man har tenkt.

Da har jeg svart og det var litt av en undersøkelse du.....

Navn, adr, tlf nr. Vil du ha egen Whippet klubb? Er du Whippet eier?

SEND......

Norsk Myndeklubb er en liten klubb med få raser og ikke voldsomt mange innad i de fleste rasene og i mitt hode er det ille at man skal ut å starte eget istedenfor å jobbe sammen om et felles mål. Om man nå har så forbasket mye å klage på over måten klubbens styre drifter på er det forunderlig at ikke flere er villige til å stille til valg på diverse verv. Alle rasene i klubben har dessuten sitt eget raseutvalg som har mye ansvar, men at det blir fulgt opp for angjeldende rase ser man lite til.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv til egen whippetklubb, MEN det forutsetter at "noen" legger ned arbeidet for å klare å drive klubben. Det er bedre å være del av en større fellesklubb hvor ting fungerer og man allerede er i gang, enn å starte egen klubb "bare fordi" og uten noen større og bedre planer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 3 months later...
10 timer siden, HeleneFS skrev:

Nå har jeg ikke whippet selv, men Kennel Courtborne ( Det er @Elisabeth00 som er oppdretter.) har vært veldig aktiv her inne og jeg har fått veldig godt inntrykk av de (http://www.courtborne.com/)

Tusen takk for tips HeleneFS!

 

Tips til seriøse oppdrettere? 

Endret av Thersil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...