Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet


Tonje
 Share

Recommended Posts

Erfaringen jeg hr med whippet er at de former ser bra etter eier.. Er eieren lite i "farta" blir hunden like lite i farta.

Min var veldig bedagelig, selv som valp (er nå 10 mnd) og jeg ville gjerne ha litt mer sprut i henne, har bare lekt masse med henne, og nå er hun klar som ett egg bare man sier "BØ"

Men jeg har også erfart at hun er lettere å trene lydighet ol med hvis hun får løpe løs på tur og frese fra seg litt ett par ganger i uken (minimum 2) trenger ikke mer enn 15-30min, så er hun fornøyd:D

men dette er sikkert også litt individuelt i rasen de også..!

Jeg er aldrig redd for t hun skal stikke av, men hun har en ganske vid radius når hun løper løs, men hun er lett å kalle inn igjen, sitter selvsagt ikke helt ennå, men det kommer seg hver dag:D

Håper du finner alt du vil om rasen, de er fantastiske, og bør virkelig oppleves;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Må jo legge inn et bilde inn et bilde av Kiwi her å da, som koser seg masse på stranda

Stilken og Scooby leker - eller også kjent som "øyeblikket der alt gikk galt": Merk - alle kom fra det med helsen, om ikke æren, i behold!

Posted Images

Høres bra ut dette ;) Jeg la inn en liten kommentar på Canis-forumet også fordi i rasebeskrivelsen på Canis blir whippet klassifisert som en hund med LITE behov for aktivisering. Men dette høres helt feil ut utifra det jeg har lest og hørt her. Skulle ønske jeg kjente noen med whippet så jeg kunne få hilst på en. Har kun sett de på bilder og Youtube-videoer. Jeg bor i Kristiansand. Noen her med whippet som bor i Kr.sand? ;) Jeg faller mer og mer for rasen jeg...........Får se lengre frem hva det blir til. Foreløbig har jeg masse hund i min kjære bullmastiff. Men han er kronisk syk og jeg vet ikke hvor lenge jeg har han. Kan være noen måneder til, kan være flere år. Så det er litt uti det blå. Uansett spennende å kikke på alternative raser. Holder en knapp på whippet etter det jeg har lært i det siste ;) Takk for tilbakemeldinger folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kvalifisere whippeten til en rase med et lite aktivitetsbehov nei. De er ekstremt sporty om de får lov! Men de flyr ikke på veggen av rolige dager heller,og de er stort sett sofagriser inne ;) Men de fortjener aktive hjem synes jeg,hvor de får mulighet til å løpe løse ofte. Selvfølgelig kan man kompensere litt med sykling osv,men det blir ikke det samme som å la de frese avgårde på et jorde i kjent whippetstil:) Hunden min er ihvertfall aldri mer lykkelig enn når han kan sette inn femte gir og fly som bare en whippet kan( og det hjelper jo på at de er utrolig facinerende å se på når de er i den modusen også;)) ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe vs hannhund: ok, har et spørsmål til da til dere som har whippet. Whippet blir ofte omtalt som omgjengelige hunder, lette å ha med å gjøre etc. Merkes dette også i forhold til forskjell på hann-hund og tispe?? (Selvsagt individuelle forskjeller.) Er det ikke de store forskjellene sånn mentalt/temperament-messig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut dette :icon_redface: Jeg la inn en liten kommentar på Canis-forumet også fordi i rasebeskrivelsen på Canis blir whippet klassifisert som en hund med LITE behov for aktivisering. Men dette høres helt feil ut utifra det jeg har lest og hørt her.

Whippeten, og mynder generelt, har lite behov for aktivisering hvis man med aktivisering mener eks. lydighetstrening o. l. aktiviteter som vi som eiere må "gi" hunden. Eks. en border collie som ikke blir aktivisert kan bli svært problematisk. Det skjer ikke med whippeten. Det den trenger definitivt er muligheten til å løpe, leke og jakte. Min whippet måtte strekke på bena omtrent hver dag frem til han var to år, ellers så ble han rimelig rastløs, selv om vi var på diverse kurs og trente triks o.l hjemme. Nå som 3 år takler båndturer flere ganger i uken, men vi satser jo på en liten løpetur hver dag uansett. Han er fortsatt utrolig leken og bruker mye tid på ha det så gøy som mulig, men han har definitivt blitt mye roligere. Dette er jo selvsagt individuelt, men det kan være greit å ta høyde for når man anskaffer seg whippe.

De aktiviserer seg selv som regel så lenge man gir dem muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner :icon_redface: Ja hvis man skiller mellom aktivisering på den måten skjønner jeg jo bedre hva infoen på Canis evt betyr.

Forøvrig ser jeg jo at det må være kjekt å da ha minst 2 whippets, så kan de springe, herje og leke sammen. Takk for tilbakemelding :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg har sett endel med Whippet, og flere har det her på forumet. Jeg syns whippet er så og si kliss lik Greyhound, og da lurer jeg på: Hvorfor har dere valgt whippet? Er det pga størrelsen, at dere foretrekker mindre hunder? Eller er det noen forskjell i gemyttet på whippet og greyhound? Det er mange fler som har whippet enn greyhound, så det må jo være en grunn, og utseendet er jo ikke noen grunn siden de er så like.

Hilsen nysgjerrigper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg valgte rase hadde størrelsen litt å si, men mest av alt var jeg bare frelst fra 1.gang jeg så en whippet..!Jeg har ikke "snakket med" så mange greyhounds personlig, så skal ikke si meg skråsikker på det jeg sier nå, Men opplever whippeten som noe mer outgoing enn greyhounden, noe som passer meg bedre.. Litt kvikkere liksom! (om du skjønner hve jeg mener)

Og så synes jeg (min personlige mening da) at whippeten er litt bedre å hvile øya på enn greyhound.. Selv om de også er nydelige selvsagt..som alle mynder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sikkert litt sent å svare på en så gammel tråd.

Men her er mitt lille innlegg om denne fantastiske rasen.

Min grunn til at jeg valgte whippet var at jeg hadde fra før av saluki og jeg skulle ha en litt mindre rase som kunne prege min neste saluki som kom i hus.

Det jeg hadde sett og hørt var at de var veldig hendige i forhold til str. og lettlærte, også flotte familiehunder og siden jeg hadde fått barn da så passet det ikke bedre med en litt mindre hund denne gangen. Men jeg var fast bestemt at jeg skulle ha saluki med en gang barnet hadde blitt litt større. Men sånn ble det altså ikke, det ble slik at stammen whippet vokste fort.

Enkel og så veldig ukomplisert rase skal man lete lenge etter. Nå ble det slik at samboeren min som var vant med schafer og pittbull ble også helt fasinert av rasen. Og ikke bare vi, men også mine foreldre la også sin elsk til denne lett stelte, lettlærte fantastiske rasen.

Så etter mange års oppdrette med saluki så har vi klart funnet vår rase og bestemte oss fort at vi også ville glede flere med disse små flotte familiehundene. Og slik ble det. Vi har fortsatt saluki i hus i tillegg til whippeten sånn at den ikke blir glemt her.

Nå er vår eldste whippet 12 år og lever i beste vellgående, sprek som en fole og har gitt oss mange flotte opplevelser både i heimen på utstilling, agillity og LC. Og ikke minst er hun stammor til mange av våre 4 bente venner som vi har hær hjemme.

Denne rasen passer de fleste som har et stor kjærlig hjerte som liker å dulle de litt bort, da trives de best. Uten at jeg tråkker noen på tærne så vil jeg nok tro at dette er en av de enkleste mynderasene. Jeg vil alltid ha saluki i huset, men kan si med hånda på hjertet at whippeten er mye enklere og livligere. De er så og si født lydige, da mener jeg at de kommer ved innkalling så snart de blir kaldt inn. Mens en Saluki trenger litt mere tid.. de skal bare først.. Det mest fantastiske er at de lukter ikke, lett å få renslige og utrolig flotte familiehunder for de som har småbarn.

Jeg selv har jo lagt min elsk til hannhunder, vet ikke helt hvorfor, men de tåler på en måte litt mere av alt. Men jeg er også veldig fornøyd med tispene, men de er på en måte litt mere tettere på eierne sine. Da skriver jeg av ærfaring på mine hunder som jeg har hær hjemme.

Størelsen er også hendig, lett å ta med seg rundt om. Slippe, for folk er ikke så redde en liten søt whippet om den kommer bort til noen som en stor Greyhound, saluki osv.

Litt historie rundt rasen var at den ble avlet frem av gruvearbeidere i Storbritania for å få en billigere hund i drift i forhold til det Greyhounden var og ble derfor da kalt for en fattigmanns greyhoun (a pour mans greyhound) Det ble innblandet flere typer hunder som Bedlingtonterrier var en av de, dette for å få ned str. Disse spiste lite og kunne også brukes til kaninjakt og skaffe mat på bordet. De ble brukt til løp og gruvearbeiderne som også hadde dårlig råd fra før av hadde da også bedre råd til en liten hund enn en stor Greyhound. Whippet står for Whip it som igjenn betyr "skynde på " eller Whip som betegner dens hale som en pisk. Den skal være aerodynamisk og komme seg fort frem uten luftmotstand(derfor har den også rosen ører).

Det jeg vet var at de to første Championer kom til Norge i 1917 og 1919. Kan også nevne Fru Ribe Salvesen som hadde en stor betydning for whippeten her i Norge. Hun var den som tok inn denne vakkre skapningen "Tipptree May" inn til Norge 11.sept i 1936 . som også ligger langt bak på mange stamtavler. Hun var også innehaver av kennel Brennas som også er aktiv i dag av Hjørdis Espeland.

Dette er en rase som har vokst hurtig i populasjon og flere har fått øynene opp for denne flotte mynden. Derfor som det også skrives i flere innlegg så har den også en stor evne til knoppskyting og det kan jeg vel selv skrive under på.

Det kan også sies at mange har denne rasen som tilleggsrase pga dens hendige str.og enkelhet.

For å få en glad lykkelig whippet som jeg har ærfart, er det beste å gi den masse kjærlighet, la den ligge mykt og som den beste forklaringen jeg har lest var "at om den ikke fikk ligge i sofaen så var det bare å selge sofaen",, denne syns jeg var veldig godt forklart. For er det noe den elsker etter å ha vært ute å strekt sine 4 ben i fri flyt ute i terenget er å la den få hvile ut i puter og tepper høyt oppe som sofa, godstoler fang og andre gode myke steder.

Whppeten er som poteten den kan brukes til det meste som f.eks lydighet, spor, agillity, Lure qoursing, utstilling, turkamerat og må også nenve en super fotvarmer.

Dette var en liten kort forklaring. Og fyll den gjerne litt bedre ut om noen andre har noe å tilføye.

Lykke til med deres vakkre 4 bente venner.

Klem

Kristin Hoff

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan ikke la anledningen gå fra meg til å skryte litt av vår fantastiske whippetgutt Leon - eller Courtborne Eomers Aston Martin, som han heter på fint :-). Takk til Kennel Courtborne for at vi fikk kjøpe ham!

Prinsen har nå passert 6 mnd, og er vakker, aktiv, kosete, rampete, snill og bare heeelt skjønn. Av farge er han beige og hvit. Nydelige varme farger. Han er veldig lettlært - sikkert fordi han forlengst har gjennomskuet opplegget: Gjør som matmor sier, og det vanker premie i form av hundesnacks ,-)

Vi har akkurat begynt å snuse på utstillingslivet. Leon synes det er veldig moro, og nyter oppmerksomhet, lyder og lukter når vi er avgårde. Sist stakk han av med BIR og BIG2. En stolt matmot skyndte seg hjem og meldte gullet på nytt valpeshow om kort tid. Skulle gjerne sett at det var noen organiserte ringtreninger vinterstid også, da :-) Hadde vært fint for oss ferskinger!

post-5186-1234943640_thumb.jpg

post-5186-1234943782_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke la anledningen gå fra meg til å skryte litt av vår fantastiske whippetgutt Leon - eller Courtborne Eomers Aston Martin, som han heter på fint :-). Takk til Kennel Courtborne for at vi fikk kjøpe ham!

Prinsen har nå passert 6 mnd, og er vakker, aktiv, kosete, rampete, snill og bare heeelt skjønn. Av farge er han beige og hvit. Nydelige varme farger. Han er veldig lettlært - sikkert fordi han forlengst har gjennomskuet opplegget: Gjør som matmor sier, og det vanker premie i form av hundesnacks ,-)

Vi har akkurat begynt å snuse på utstillingslivet. Leon synes det er veldig moro, og nyter oppmerksomhet, lyder og lukter når vi er avgårde. Sist stakk han av med BIR og BIG2. En stolt matmot skyndte seg hjem og meldte gullet på nytt valpeshow om kort tid. Skulle gjerne sett at det var noen organiserte ringtreninger vinterstid også, da :-) Hadde vært fint for oss ferskinger!

post-5186-1234943640_thumb.jpg

Hærlige, flotte Leon gutten..

Tusen takk for flotte ord dette varmer i hjertet noe skikkelig til en stolt oppdretter.

Dere er super flinke med gutten og jeg sikker på at han har det som plommen i egget hos dere.

Mange gode klemmer til dere og vakkre Leon gutten og sefølgelig pusekatten må også få en klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Litt gammel tråd kanskje, men jeg prøver lykken alikevell. Har etterhvert tenkt å gå til anskaffelse av en whippse og tenker at jeg skal kjøpe inn littegrand utstyr på forhånd.

Dere med whippet. Hva er halsomkretsen på hundene deres(halsbånd størrelsen)? Og hva kjønn er hunden din?

Er kanskje litt dumt å kjøpe halsbånd nå, men tenker at halvstrup og halsbånd med mulighet for regulering er ganske så sikkre og satse på :)

Og ja jeg er veldig glad i utstyr :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippsene mine er ca 34cm nederst på halsen der de er breiest. De er gutter begge to. Halsbånd-dilla er lett å få med whippet ja,for det finnes jo så utrolig mye stilige myndehalsbånd. Ville nok godt for regulerbare til valpen får vokst seg til :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Hehe halsbånddilla tror jeg er lett å få uansett rase xD Hehe har Beagle og har nettopp bestilt 2 nye halsbånd og 1 kobbel som jeg egentlig ikke trenger, men alikevell. De var litt stilige/komiske. :)

Så på myndehalsbånd på utstillingen i dag også, men fant ut at "nei skal vente til valp er helt planlakt og 100% sikkert at skal i hus" hehe vist ikke kommer jeg til å gå amokk. :ahappy: Men kanskje jeg kjøper et halvstrup og kobbel som kan passe til eventuell valp? Bare for sikkerhetskyld. :) Hehe lærhalsbånd i størrelse valp er allerede i hus fra forrige valpeperiode og sele xD

Uff nå babler jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Hehe halsbånddilla tror jeg er lett å få uansett rase xD Hehe har Beagle og har nettopp bestilt 2 nye halsbånd og 1 kobbel som jeg egentlig ikke trenger, men alikevell. De var litt stilige/komiske. :)

Så på myndehalsbånd på utstillingen i dag også, men fant ut at "nei skal vente til valp er helt planlakt og 100% sikkert at skal i hus" hehe vist ikke kommer jeg til å gå amokk. :ahappy: Men kanskje jeg kjøper et halvstrup og kobbel som kan passe til eventuell valp? Bare for sikkerhetskyld. :) Hehe lærhalsbånd i størrelse valp er allerede i hus fra forrige valpeperiode og sele xD

Uff nå babler jeg her.

Min er ca 30 cm rundt halsen, og er gutt, om en den litt mindre versjonen.

Halsbånddilla sa du?? Neida, min whippet har bare litt over 60 halsbånd han.... Stort sett maritingale halsbånd, fordi det de jeg liker best. Og det går mest i nylon og kule stoff halsbånd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ca 30 cm rundt halsen, og er gutt, om en den litt mindre versjonen.

Halsbånddilla sa du?? Neida, min whippet har bare litt over 60 halsbånd han.... Stort sett maritingale halsbånd, fordi det de jeg liker best. Og det går mest i nylon og kule stoff halsbånd her.

60 halsbånd!? :ahappy: Jeg har 8 halsbånd tror jeg + de to som er på vei xD Ganske kjedelige de jeg har til nå da egentlig xD

Synst halsbåndene dine(de jeg har sett bilder av her) er utrolig stilige/flotte! Virkelig flink til og sy du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Er det stor forskjell på hannhund og tispe i denne rasen?

Næh

Det er jo veldig individuelt, men opplever vel jevnt over hanhundene som litt mer kjælne og jevnere i humør. Har alltid hatt tisper, men whippet-hanner er vel egentlig vel så gode selskapshunder som sine søstre, når sant skal sies. De kan dog ha litt større radius når de slippes løs på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Er det stor forskjell på hannhund og tispe i denne rasen?

Kunne trengt tips om gode oppdrettere :) Gjerne på PM.

Hei sann.. Jeg har begge kjønnene.. og jeg syns egentlig ikke det er så stor forskjell.. Hannhundene tåler litt mere og er mere robuste enn hva tispene er syns jeg.. Jeg har to tisper og 5 hannhunder og du skjønner sikkert da om hva som er min favoritt av kjønn;)

Jeg driver selv oppdrett av rasen så det er bare å spørre i vei;)

Lykke til i hvertfall

Mvh

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...