Gå til innhold
Hundesonen.no

"Lykkepille" for hund?


Recommended Posts

Hunden min Cilla er en hund med såkalte tvangstanker.

Vi begynte på Caniskurs for ett par uker siden. Da kurslederen der anbefalte meg og skrive om Cilla sitt liv. Fra hun var valp og opp til nå. Cilla er en hund me adferdsproblemer. Hun er redd de fleste andre hunder,veldig avhengig av matmor og matfar, bjeffer for hver minste lyd,"vakt" hund i hennes eget hode, opphengt i lys. dvs ting som reflektere og skinner på vegg feks. Hopper på veggen om det er lys der.. Dette blir hun veldig opphengt i og klarer ikke å "slippe" det. Når vi går tur husker hun igjen hver minste ting av det hun har opplevd på de forskjellige plassene. Har nok ett veldig stresset hode. Dette er bare noe av det som plager hun. Hun er en kjempe flott hund. Rolig når vi er hjemme og hun får ro rundt seg. Veldig glad i mennesker og kattene sine. Når vi får besøk blir hun så glad at hun hopper og bjeffer MYE! Dette er også ett problem for da blir jo folk redd hun. Dette er nok fordi hun er usikker og prøver å dempe situasjonen.. Står ofte bak matmor og prøver å dempe situasjoner som hun syns blir for voldsomt. Kurslederen min hadde rådført seg med Gry (husker ikke etternavet, men hun er vist høyest oppe når det gjelder atferdsproblemer hos hund i Norge) og hun anbefalte at Cilla skulle begynne på den såkalte lykkepillen. Vil jo selvfølgelig at hun skal få gå på dette om det hjelper henne i hverdagen. Men har ingen erfaring om dette å har ikke hørt om noen hunder som går på det. Er det noen som vet noe,hørt noe,vet om websider om det eller noen som har hund som har brukt det?

Litt skeptisk til mer medisin til Cilla fordi hun går på en del fra før på grunn av allergien sin. Går på vaksinen hyposensibilisering. Nå går hun på antibiotikakur(synolux) og kortison (prednisolon) for hun har hatt en oppblomstring i utslettet og kløinga. Syns det er forferdelig dumt at hun går på kortison pga alle bivirkningene så håper hun kan begynne på en form for annen klødempende medisin. Den vi har fått tilbud om er en atopia medisin. Men den koster 1200,- for 30 tabletter, men hvis det må til så må det.. Alt for bebisen vår :rolleyes:

Håper noen kan svare meg på noe :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om lykkepiller for hund jeg,men mye mulig det finnes. Men jeg skjønner ikke helt vitsen jeg da.Kan noen som vet noe om dette skrive litt isåfall? Er det meningen hunden skal gå på dette resten av livet da? Og hvis ikke,går hunden tilbake til sitt "sanne jeg" når den ikke lenger får disse pillene?

Uten å ha sett din hund Silje_cilla, og vite hvordan deres hverdag er, kan jeg med hjerte på hånda si at jeg aldri ville gitt min hund "lykkepiller". Hadde han hatt det så ille med seg selv hadde jeg heller latt han slippe,faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det fins. Medisinen heter Clomicalm. Jeg vet jo ikke, men den kan være til hjelp for CIlla. Her i landet tror jeg den brukes mest ved separasjonsangst. Den virker slik at den tar "toppene" av angsten. Hunden skal bli mer likegyldig til det som skjer rundt. Samtidig skal hunden være seg selv. Den skal ikke være trettere enn normalt og man skal kunne bedrive de vanlige aktivitetene med hunden.

Det er ikke meningen at den skal brukes hele livet. Poenget med den er at man skal trene på det hunden er engstelig for under medisinering. Forhåpentligvis vil treningen ha effekt slik at man trapper ned etter noen måneder. Men jeg har forstått det slik at den ikke skal brukes uten at man kombinerer med trening. Rådfør deg med veterinæren din og få satt opp et treningsprogram som dere skal følge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke aktuelt og la hun slippe.. Hvis det er avliving du peker mot.. Hun har ett bra liv. Vil bare at hun skal slippe å være streset i situasjoner.. Hvis lykkepille kan hjelpe hun som det kan hjelpe mennesker er jo det bra.. Mangen mennesker bruker dette til å komme seg "ovenpå" igjen i livet. Dette kan jo og gjelde hunder.

Takk for svar KristinR.. Veldig greit å høre om noen som har hørt om det vertfall! :rolleyes::rolleyes:

Så godt å høre det da Cavalita!

Har katta gått på det lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke, men jeg kan sende henne en PM på et annet forum jeg er på å spørre.

edit: Her er svaret jeg fikk:

Hei!

Ja, Frøya går på antidepressiva, Sarotex heter de. Det er en gammel, velkjent depresjonsmedisin for mennesker, og den er også mer utprøvd på hunder enn den er på katter, med gode resultater, fortalte dyrlegen meg.

Frøya fikk jo stadig urinveisinfeksjon før, som da kom av stress/depresjon, noe vi selvfølgelig ikke fant ut før dyrlegen ville prøve ut Sarotex. Frøya var da syk omtrent hele tiden, konstant urinveisinfeksjon, gikk på utallige og forskjellige antibiotikakurer, som hjalp, men infeksjonen kom tilbake etter kuren igjen. Hun var tynn, hun gikk rundt og mjauet og ville ha konstant kos, når hun sov sov hun ikke ordentlig, lå bare sammenkrøpet med lukkede øyne og den lille kroppen skalv. Det var tydelig at hun hadde smerter, jeg har et par bilder av det. Hun tisset også overalt.

Nå har hun gått på Sarotex siden januar (tror jeg det var). Dyrlegen skrev at hun skulle ha 10 mg om dagen, altså en tablett hver dag. Men vi doserte de fort ned til annenhver dag, da vi så at det ikke var nødvendig med mer enn det, og nå har vi kuttet ned til en halv tablett annenhver dag, noen ganger går det tre dager før hun får ny tablett.

Men vi har også flytta, og vi er temmelig sikre på at den lille leiligheten vi bodde i før ikke gav nok stimulering til Frøya. Her er vi også stadig ute på turer i hagen i bånd, noe hun elsker. Hun er en mye mer fornøyd katt, hun har lagt på seg, vi kjenner ikke lenger knoklene i ryggraden hennes, og det er jammen lenge siden hun var så kraftig! Det er nok nærmere to år siden. Men hun maser fremdeles på oss om hun trenger litt ekstra kos, eller vil ut, eller når hun rett og slett skal ha tabletten. Sarotex skaper jo avhengighet over lang tids bruk, så vi må bruke lang tid på å kutte ned her, men jeg håper vi en vakker dag kan kutte den helt ut. Det står uansett ikke noe i pakningsvedlegget om langvarige skader utover avhengighet.

Sarotex har tre bruksområder, for depresjon, kroniske smerter og ved problemer med vannlating (jeg fikk den faktisk selv hvis jeg skulle overnatte borte som lita, jeg var sengevæter da), eller for en kombinasjon av disse.

Bare spør mer hvis det er noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det cavalita.

Godt å lese andre sine erfaringer om "lykkepillen"

Vil nok begynne på dette for å prøve om det kan hjelpe jenta vår.. Samtidig som hun begynner på det så skulle hu trene mye fikk vi beskjed om. Å det skal hun selvfølgelig få! Da får vi bare høre hva fagfolka sier og hva det anbefaler for jenta vår.

Er det noen som har hund eller vet om hunder som går på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min går på "lykkepilla" som heter Clomicalm, første så synes jeg ikke at den fungerte, men vi fikk skrudd opp doseringen, og jeg fikk rett og slett en annen hund etter 7 dager... Før så gikk han å trasket og trasket i leiligheten, fant ikke roen, sov aldri ordentlig "sov med et øye på lur" på tur så stresset han, bjeffet på alt som rørte på seg, hang i båndet for å "få bort det skumle" klarte ikke å være alene hjemme i 10 min uten spetakkel hjemme (han fikk seperasjonsangst når vi flyttet til ny bolig) Etter en tur så fikk han strore stressfaktorer inne, han løp rundt og herja, puste og pesa og var veldig stressa...

Nå om dagen (med hjelp fra adferdstrener) kan han være alene hjemme i 2 timer, gå på tur i normalt tempo, kan passere mennesker,hunder, syklister og bilder på 2-3 meters avstand (før kunne han ikke se et annet mennske før han satte i gang) etter en tur, så legger han seg til å sove. Han sover mer på dagtid og stresser mindre, har fått mer matlyst også.

Har veldig mye positivt å si om Clomicalmen, som tidligere nevnt her brukes det egentlig for hunder med spereasjonsangst, men på min hund så roet det ned nervene han og stressnivået hans betraktelig. Vi bruker dette i tett samarbeid med veterinære og adferdstrener. Han skal være på medisinen 2-3 måneder, så av i en periode. Det sliter endel på nyre og lever og må tas blodprøve før du starter på medisinen, og et par ganger underveis for å se om det er noen endring på lever og nyreverdiene.

jeg har virkelig hatt "mitt å stri med" med min hund og det han sliter med, og han hadde det ikke godt rett og slett før vi begynte med denne medisinen, en periode var det nesten så han fikk slippe....

SÅ ikke gi opp, det finnes fler type "lykkepiller" til hund også noe som heter Fevarin. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har vært borti flere hunder på Clomicalm. Det har for noen hatt en veldig god effekt og enkelte andre har liten effekt av det. Det skal være slik at man må trene hunden på alternative adferder mens hunden er under medisinering. Det er også slik at hunden skal i utgangspunktet taes av medisineringen etter relativ kort tid (3-12 mnd) litt avhengig av effekt og dosering. Den siste hunden jeg hadde i trening som gikk på "lykkepillen" var meget lydberørt og stresset i stor grad for angsten av det uventede. Dette høres sikkert rart ut, men den hunden gikk rundt og var redd for å bli redd.. Vi trente flere ganger i uka, hundens doseringer ble justert etter behov. Etter 3 mnd så vi fine endringer i hunden i en mnd, så kom tilbakeslagene, noe som ikke er uvanlig, men de klarte vi ikke å bygge over. Etter 8 mnd behandling og trening ble hunden avlivet av hensynet til hunden. Så det kan ha gode effekter, men det er ikke alltid det hjelper uansett hvor mye tid, penger eller innsats som legges ned i ett sånt prosjekt.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med noen som kan adferd og har erfaring med hunder på medisinering, ikke nødvendigvis veterinær, for å få hjelp til å legge opp et treningsopplegg som kan fungere for deg og din hund.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med noen som kan adferd og har erfaring med hunder på medisinering, ikke nødvendigvis veterinær, for å få hjelp til å legge opp et treningsopplegg som kan fungere for deg og din hund.

Lykke til!

Vil bare påpeke at det ER vitkig å ha kontakt med veterinæren når hunden din går på den type piller da det somregel har sine bivirkninger, jeg må f.eks ta blodprøve av Mike gjevnelig for å sjekke verdiene i lever og nyre, vekten hans må holdes så dette er også i samråd med veterinær. Man få ikke skrevet ut denne type medisiner uten adferdstrener og gjevnelig kontakt med veterinær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Silje nevner er Fevarin en "lykkepille" som gis til hund. Min "lille" Mikey går på dette nå. Han begynte på det fordi han hadde et veldig høyt stress nivå og han var også veldig utagerende (pga usikkerhet) mot andre hunder. Han har gått på det i 12 dager nå.

Mot stresset har det fungert strålende. Han er blitt myyye roligere og det ser ut til at Fevarinen har gjort jobben sin der.

Men.... I går knurret han på samboeren min helt uten grunn (han gikk forbi og kom nær labben hans). Dette gjentok seg senere på dagen og han var i tillegg i alment dårlig form.

- Bleke slimhinner

- Veldig varm, men ikke feber

- Ekstremt rolig puls

- Lett irritabel (knurret på helt absurde ting)

- Mer på vakt

For å si det sånn har det vært lite søvn og mange samtaler med veterinærer det siste døgnet. I dag er han enda litt mer knurrete uten at vi finner en eneste årsak.

Det er ikke sikkert at dette kommer av Fevarinen. Men det er en mulighet vi ikke kan se bortifra heller. Jeg tok sjansen på å prøve fordi ekstreme bivirkninger på hund forårsaket av Fevarin er ytters sjeldent. Dette er for oss siste forsøk på å gi Mikey en bedre tilværelse da han uten Fevarinen er så stressa i noen sammenhenger at det gjør vondt. Uansett er nok lykkepiller noe jeg aldri kommer til å gi fremtidige hunder.

Hvis du skal gi hunden din "lykkepiller" må du være veldig nøye med å holde kontakt med veterinær og se til at de tar blodprøve i forkant for å sjekke at ikke hunden har noen skjulte problemer med f.eks. nyre og lever. Deretter bør det tas kontroll prøver ca 1 gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til mamma hadde en schæfer som begynte på "lykkepiller", og som vistnok hadde god effekt av den. Kan ringe senere å sjekke nærmere hva det var han fikk, og hvordan han reagerte.

Det finnes også en del homøopater som har spesialisert seg på medisinering av hund/dyr. Det kan jo også være en god ide å sjekke ut. Vi hadde en stor schæfer som nesten konskvent fikk homøopatmedisin hele livet, tror faktisk ikke han var vaksinert heller. Levde til han ble 14 år og da ble han avlivet pga sterke alderdomsplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg tlf fra hun som har anbefalt meg anti dep til Cilla. De anbefalte at hun begynte på Clomicalm. Så veldig kjekt at noen har skrevet om det:-)

Vi er hos dyrelegen minst 1 gang i mnd pga hyposensibiliseringa så det blir ingen problem med å holde kontakt med vetrinær. Litt skummelt å høre at det tærer på nyrer og lever da men sånn er det vell med medisin. Alltids bivirkninger.

Prøvte å søke på Clomicalm på nettet for å kunne lese litt om selve medisinen men fikk bare opp en tysk side, og tysk er jeg heller dårlig på :lol: Er det noen som vet hvor jeg kan finne litt info om det eller en side på nettet der jeg kan spørre en vetrinær?

Cilla skal inn om en uke på sjekk igjen så hvis alt går som det skal regner jeg med hun begynner på Clomicalm da. Stakkars jenta mi, går på så mye medisiner.... :D Men så lenge hun har det bra så! :rolleyes:

Du som hadde en hund som gikk på det nå, hvordan bivirkninger hadde han da han begynte på det? (Hvis pilla er slik som for mennesker da, for mennesker har ofte en form for reaksjon når det begynner på anti dep.)

Naboen til mamma hadde en schæfer som begynte på "lykkepiller", og som vistnok hadde god effekt av den. Kan ringe senere å sjekke nærmere hva det var han fikk, og hvordan han reagerte.

Det finnes også en del homøopater som har spesialisert seg på medisinering av hund/dyr. Det kan jo også være en god ide å sjekke ut. Vi hadde en stor schæfer som nesten konskvent fikk homøopatmedisin hele livet, tror faktisk ikke han var vaksinert heller. Levde til han ble 14 år og da ble han avlivet pga sterke alderdomsplager.

apropo homeopat. Har også tenkt på det. Tar alle homeopater i mot dyr eller er det bare noen få? Bor på vestlandet, noen som vet om det er noen i nærheten her? Bergen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen bivirkninger på han (men vet at det kan gå utover lever og nye) det som er vanlig er at de kan få forandringer på lysten på fòr og kan få brekninger, derfor må du gi pilla i forbindelse med mat, gir du pilla på tom mage til hunden din, så vil den nesten garantert få brekninger.

Du kan titte litt på denne linken http://www.ah.novartis.com/products/en/cab/clomicalm.shtml

Når du skal ta hunden din av pilla, så for guds skyld... gjør det VELDIG gradvis... Vi tok av min for fort en gang, og han fikk så strore abstinenser, var vondt å se på! Men fikk han fort på igjen, så skal han av om et par uker nå...

Lykke til!!

Pass på når du får hentet resepten på apoteket av du får 20 mg, de har en tendens til å gi ut 80 mg. Doseringen må muligens justereres etter 2-3 ukers tid, men dette finner du og adferdstreneren din og veterinæren din ut av! Ikke skru opp doseringen uten klarsignal fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen bivirkninger på han (men vet at det kan gå utover lever og nye) det som er vanlig er at de kan få forandringer på lysten på fòr og kan få brekninger, derfor må du gi pilla i forbindelse med mat, gir du pilla på tom mage til hunden din, så vil den nesten garantert få brekninger.

Du kan titte litt på denne linken http://www.ah.novartis.com/products/en/cab/clomicalm.shtml

Når du skal ta hunden din av pilla, så for guds skyld... gjør det VELDIG gradvis... Vi tok av min for fort en gang, og han fikk så strore abstinenser, var vondt å se på! Men fikk han fort på igjen, så skal han av om et par uker nå...

Lykke til!

Pass på når du får hentet resepten på apoteket av du får 20 mg, de har en tendens til å gi ut 80 mg. Doseringen må muligens justereres etter 2-3 ukers tid, men dette finner du og adferdstreneren din og veterinæren din ut av! Ikke skru opp doseringen uten klarsignal fra de.

Takk for gode svar! :(:rolleyes:

Abstinensene er vell slik som hos mennesker ja.. Må slutte gradvis..

Takk for linken. Nå skal jeg inn å lese litt! :rolleyes::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke aktuelt og la hun slippe.. Hvis det er avliving du peker mot.. Hun har ett bra liv. Vil bare at hun skal slippe å være streset i situasjoner.. Hvis lykkepille kan hjelpe hun som det kan hjelpe mennesker er jo det bra.. Mangen mennesker bruker dette til å komme seg "ovenpå" igjen i livet. Dette kan jo og gjelde hunder.

Reagerte på det jeg har uthevet her. Hva får deg til å tro at hun har ett godt liv? Du skriver jo selv om hvor mye stresser henne og som sliter med. Dette skriver du:

(jeg har klippet litt og satt opp en liten liste)

1. Hun er redd de fleste andre hunder

2. veldig avhengig av matmor og matfar

3. bjeffer for hver minste lyd,"

4. vakt" hund i hennes eget hode,

5. opphengt i lys. dvs ting som reflektere og skinner på vegg feks. Hopper på veggen om det er lys der.. Dette blir hun veldig opphengt i og klarer ikke å "slippe" det.

6. Når vi går tur husker hun igjen hver minste ting av det hun har opplevd på de forskjellige plassene. Har nok ett veldig stresset hode.

Dette er bare noe av det som plager hun.

Personlig mener jeg at en hund som sliter så mye som hun gjør har det vondt langt inne i sjela si. Tenk å gå med det stresset i seg så mye.

"Om hunden varje dag utsätts för psykiska och/eller fysiska ansträngningar som inte är naturliga, så utsöndras alltmer stresshormoner i blodet. Det gör att individen alltid är i högsta alarmberedskap. Binjurebarken, där stresshormonet produceras, blir med tiden förstorad för att kunna klara av den ökade produktionen av stresshormon. Och med den förstorade binjurebarken så kommer en konstant ökad produktion av stresshormoner. Vid korttids stress, exv. ett hundslagsmål så rusar adrenalin i höjden och når sitt maximum efter 15-20 minuter och det ökar också cortisolet, magsyran och könshormonerna. Könshormonerna gör att hunden reagerar mer aggressivt på hot än annars. Alltså är det väldigt vanligt att det är stressade hundar som gör utfall och är aggressiva."

Det vil da si at hunden din er stresset hele tiden, ikke bare i den situasjonen det oppstår. For de som har gått med langvarig stress vet at det ikke er noe godt i og med at man er på vakt hele tiden. Så jeg mener at denne hunden ikke har det noe godt uannsett om det er ro rundt henne. Sier ikke at du bør ta henne, men vær obs på dette, for det går ikke bare utover binyrebarken, men det kan svekke hele imunforsvaret hennes. Håper inderlig du finner en løsning for henne og samtidig er obs på at det krever enormt mye arbeid å få en slik hund til å fungere "normalt". Det nytter ikke bare å sette henne på dop, du MÅ jobbe med henne så hun slipper å stå på dette lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg tlf fra hun som har anbefalt meg anti dep til Cilla. De anbefalte at hun begynte på Clomicalm. Så veldig kjekt at noen har skrevet om det:-)

Vi er hos dyrelegen minst 1 gang i mnd pga hyposensibiliseringa så det blir ingen problem med å holde kontakt med vetrinær. Litt skummelt å høre at det tærer på nyrer og lever da men sånn er det vell med medisin. Alltids bivirkninger.

Prøvte å søke på Clomicalm på nettet for å kunne lese litt om selve medisinen men fikk bare opp en tysk side, og tysk er jeg heller dårlig på :( Er det noen som vet hvor jeg kan finne litt info om det eller en side på nettet der jeg kan spørre en vetrinær?

Cilla skal inn om en uke på sjekk igjen så hvis alt går som det skal regner jeg med hun begynner på Clomicalm da. Stakkars jenta mi, går på så mye medisiner.... :( Men så lenge hun har det bra så! :rolleyes:

Du som hadde en hund som gikk på det nå, hvordan bivirkninger hadde han da han begynte på det? (Hvis pilla er slik som for mennesker da, for mennesker har ofte en form for reaksjon når det begynner på anti dep.)

apropo homeopat. Har også tenkt på det. Tar alle homeopater i mot dyr eller er det bare noen få? Bor på vestlandet, noen som vet om det er noen i nærheten her? Bergen kanskje?

Om du søker på dyrehomeopat så vil du få opp noen treff. Her er et par linker til de jeg fant

http://www.hundehomeopatene.no/

http://www.dyrehomeopaten.com/priser.php

Du kan jo forhøre deg om de vet om noen i det området du bor.

En homeopat vil vurdere helheten på hunden din og behandle den ut i fra det. Tror også at de kan hjelpe deg med de andre problemene som hunden din har. Etter min mening så er homeopati en mye bedre/tryggere løsning, med mindre bivirkninger, i de tilfellene hvor man kan bruke det. Så jeg ville anbefalt det på det sterkeste.

Lykke til videre, håper dere finner en løsning på alt. Er ikke noe morro når de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på det jeg har uthevet her. Hva får deg til å tro at hun har ett godt liv? Du skriver jo selv om hvor mye stresser henne og som sliter med. Dette skriver du:

Personlig mener jeg at en hund som sliter så mye som hun gjør har det vondt langt inne i sjela si. Tenk å gå med det stresset i seg så mye.

"Om hunden varje dag utsätts för psykiska och/eller fysiska ansträngningar som inte är naturliga, så utsöndras alltmer stresshormoner i blodet. Det gör att individen alltid är i högsta alarmberedskap. Binjurebarken, där stresshormonet produceras, blir med tiden förstorad för att kunna klara av den ökade produktionen av stresshormon. Och med den förstorade binjurebarken så kommer en konstant ökad produktion av stresshormoner. Vid korttids stress, exv. ett hundslagsmål så rusar adrenalin i höjden och når sitt maximum efter 15-20 minuter och det ökar också cortisolet, magsyran och könshormonerna. Könshormonerna gör att hunden reagerar mer aggressivt på hot än annars. Alltså är det väldigt vanligt att det är stressade hundar som gör utfall och är aggressiva."

Det vil da si at hunden din er stresset hele tiden, ikke bare i den situasjonen det oppstår. For de som har gått med langvarig stress vet at det ikke er noe godt i og med at man er på vakt hele tiden. Så jeg mener at denne hunden ikke har det noe godt uannsett om det er ro rundt henne. Sier ikke at du bør ta henne, men vær obs på dette, for det går ikke bare utover binyrebarken, men det kan svekke hele imunforsvaret hennes. Håper inderlig du finner en løsning for henne og samtidig er obs på at det krever enormt mye arbeid å få en slik hund til å fungere "normalt". Det nytter ikke bare å sette henne på dop, du MÅ jobbe med henne så hun slipper å stå på dette lenge.

Skal eg avlive deg hvis du har en tøff periode i livet ditt!?! Utrolig lett for deg å si at jeg skal avlive hunden min fordi det er ikke du som er i situasjonen. Syns du jeg bare skal ta livet fra henne uten å prøve det jeg blir rådet til?

Kjenner jeg blir mektig forbannet når du hiver ut sånn. Å jeg vet da godt at eg må jobbe med hun.. Setter henne ikke bare på dop å lar hun styre seg selv! Tenk over hvis det hadde vært din egen hund. Da hadde du nok ikke hentet fram sitater fra en eller anna svenske å sagt at du hadda avliva med en gang. Cilla har mangen problemer men hun har da ett bra liv for det. Når ett menneske har store psykiske problemer så er det akkurat anti dep med som kan hjelpe dem, så hvorfor ikke se om det kan hjelpe min hund...

Du trenger ikke svare mot for å avlive henne uten å ha prøvt dette er uaktuelt å det er ikke det eg har spørt meg til råds på.

Om du søker på dyrehomeopat så vil du få opp noen treff. Her er et par linker til de jeg fant

http://www.hundehomeopatene.no/

http://www.dyrehomeopaten.com/priser.php

Du kan jo forhøre deg om de vet om noen i det området du bor.

En homeopat vil vurdere helheten på hunden din og behandle den ut i fra det. Tror også at de kan hjelpe deg med de andre problemene som hunden din har. Etter min mening så er homeopati en mye bedre/tryggere løsning, med mindre bivirkninger, i de tilfellene hvor man kan bruke det. Så jeg ville anbefalt det på det sterkeste.

Lykke til videre, håper dere finner en løsning på alt. Er ikke noe morro når de er syke.

Takk for hjelpa og forståelsen!:-) :rolleyes::rolleyes:

Skal sjekke ut linkene jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal eg avlive deg hvis du har en tøff periode i livet ditt!?! Utrolig lett for deg å si at jeg skal avlive hunden min fordi det er ikke du som er i situasjonen. Syns du jeg bare skal ta livet fra henne uten å prøve det jeg blir rådet til?

[...]

Når ett menneske har store psykiske problemer så er det akkurat anti dep med som kan hjelpe dem, så hvorfor ikke se om det kan hjelpe min hund...

Det "fine" med å være hund og ikke menneske er at man faktisk kan hjelpe dem ved å la dem slippe. Det får man ikke lov til med mennesker, uansett hvor mye man lider. Når jeg leser beskrivelsen din av hunden i første innlegg signerer jeg Margrete her.

Litt OT også, antidepressiva alene hjelper sjelden mot depresjoner, å kalle dem lykkepiller som du har gjort i startinnlegget er en gigantisk misforståelse. Ingen blir lykkelig, man blir flat og tom og det blir dermed enklere å nå inn med annen behandling/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "fine" med å være hund og ikke menneske er at man faktisk kan hjelpe dem ved å la dem slippe. Det får man ikke lov til med mennesker, uansett hvor mye man lider. Når jeg leser beskrivelsen din av hunden i første innlegg signerer jeg Margrete her.

Litt OT også, antidepressiva alene hjelper sjelden mot depresjoner, å kalle dem lykkepiller som du har gjort i startinnlegget er en gigantisk misforståelse. Ingen blir lykkelig, man blir flat og tom og det blir dermed enklere å nå inn med annen behandling/trening.

Legg merke til """ "lykkepille" i hermetegn.. Alle vet da at man ikke blir lykkelig av en pille.. Ikke bruk sånt i mot meg når eg har skrevet det i hermetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på det jeg har uthevet her. Hva får deg til å tro at hun har ett godt liv? Du skriver jo selv om hvor mye stresser henne og som sliter med. Dette skriver du:

Personlig mener jeg at en hund som sliter så mye som hun gjør har det vondt langt inne i sjela si. Tenk å gå med det stresset i seg så mye.

"Om hunden varje dag utsätts för psykiska och/eller fysiska ansträngningar som inte är naturliga, så utsöndras alltmer stresshormoner i blodet. Det gör att individen alltid är i högsta alarmberedskap. Binjurebarken, där stresshormonet produceras, blir med tiden förstorad för att kunna klara av den ökade produktionen av stresshormon. Och med den förstorade binjurebarken så kommer en konstant ökad produktion av stresshormoner. Vid korttids stress, exv. ett hundslagsmål så rusar adrenalin i höjden och når sitt maximum efter 15-20 minuter och det ökar också cortisolet, magsyran och könshormonerna. Könshormonerna gör att hunden reagerar mer aggressivt på hot än annars. Alltså är det väldigt vanligt att det är stressade hundar som gör utfall och är aggressiva."

Det vil da si at hunden din er stresset hele tiden, ikke bare i den situasjonen det oppstår. For de som har gått med langvarig stress vet at det ikke er noe godt i og med at man er på vakt hele tiden. Så jeg mener at denne hunden ikke har det noe godt uannsett om det er ro rundt henne. Sier ikke at du bør ta henne, men vær obs på dette, for det går ikke bare utover binyrebarken, men det kan svekke hele imunforsvaret hennes. Håper inderlig du finner en løsning for henne og samtidig er obs på at det krever enormt mye arbeid å få en slik hund til å fungere "normalt". Det nytter ikke bare å sette henne på dop, du MÅ jobbe med henne så hun slipper å stå på dette lenge.

Skal eg avlive deg hvis du har en tøff periode i livet ditt!?! Utrolig lett for deg å si at jeg skal avlive hunden min fordi det er ikke du som er i situasjonen. Syns du jeg bare skal ta livet fra henne uten å prøve det jeg blir rådet til?

Kjenner jeg blir mektig forbannet når du hiver ut sånn. Å jeg vet da godt at eg må jobbe med hun.. Setter henne ikke bare på dop å lar hun styre seg selv! Tenk over hvis det hadde vært din egen hund. Da hadde du nok ikke hentet fram sitater fra en eller anna svenske å sagt at du hadda avliva med en gang. Cilla har mangen problemer men hun har da ett bra liv for det. Når ett menneske har store psykiske problemer så er det akkurat anti dep med som kan hjelpe dem, så hvorfor ikke se om det kan hjelpe min hund...

Du trenger ikke svare mot for å avlive henne uten å ha prøvt dette er uaktuelt å det er ikke det eg har spørt meg til råds på.

For det første vil jeg at du uthever det jeg har skrevet om at du bør avlive henne. Jeg sier at hun har det vondt langt inne i sjela si, og at du bør sette henne på piller fort som f, samtidig som du jobber med henne OG være klar over at slikt tar tid og det er ikke sikkert du blir kvitt dette. Du må huske å lese alt, ikke bare deler som passer deg Silje.

For det andre, du aner ikke en dritt om hva jeg har slitt med her hjemme Silje. Vokt deg for å slenge ut av deg svada før du vet med sikkerhet hva du snakker om. Min hund var timer fra avlivning pga enda mindre stress enn det din hund er.

Stress skaper stresshormon som går rett på binyrebarken som igjen kan skape imunsvikt fordi binyrebarken hele tiden skaper nytt stresshormon. Harde fakta, forhold deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg at du uthever det jeg har skrevet om at du bør avlive henne. Jeg sier at hun har det vondt langt inne i sjela si, og at du bør sette henne på piller fort som f, samtidig som du jobber med henne OG være klar over at slikt tar tid og det er ikke sikkert du blir kvitt dette. Du må huske å lese alt, ikke bare deler som passer deg Silje.

For det andre, du aner ikke en dritt om hva jeg har slitt med her hjemme Silje. Vokt deg for å slenge ut av deg svada før du vet med sikkerhet hva du snakker om. Min hund var timer fra avlivning pga enda mindre stress enn det din hund er.

Stress skaper stresshormon som går rett på binyrebarken som igjen kan skape imunsvikt fordi binyrebarken hele tiden skaper nytt stresshormon. Harde fakta, forhold deg til det.

Kan umulig vite jeg vell hva du har gjennomgått å ikke. Da jeg la ut dette spørsmålet så spurte jeg etter folks erfaring om "lykkepille" med hund. Jeg spurte ikke om folk mente jeg skulle avlive hun. Dere kjenner hun ikke,å jeg kjenner ikke deres hunder.

Orker ikke diskutere avliving med noen som helst. Ikke folk jeg kjenner en gang. Går det for langt så hører jeg selvfølgelig på dyrelegen eller atferdstreneren vår, men ingen av dem har nevnt avlivning. Selvsagt kverner dette temaet i hodet mitt daglig for det er jo det verste en hundeeier kan oppleve. :(

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig vite jeg vell hva du har gjennomgått å ikke. Da jeg la ut dette spørsmålet så spurte jeg etter folks erfaring om "lykkepille" med hund. Jeg spurte ikke om folk mente jeg skulle avlive hun. Dere kjenner hun ikke,å jeg kjenner ikke deres hunder.

Orker ikke diskutere avliving med noen som helst. Ikke folk jeg kjenner en gang. Går det for langt så hører jeg selvfølgelig på dyrelegen eller atferdstreneren vår, men ingen av dem har nevnt avlivning. Selvsagt kverner dette temaet i hodet mitt daglig for det er jo det verste en hundeeier kan oppleve. :(

Takk for svar

vansklig å få med seg hva jeg sa gitt.

Jeg sa IKKE at du skulle avlive henne. Husk å les og resoner over det hele innlegget sier ikke bare ta tak i det du vil ta tak i, for som jeg har sagt hele veien, jeg har aldri sagt avliv. Men om du vil lese det på den måten, så bør du ta deg en tur i tenkeboksen, for da er det åpenbart at DU tenker på det og ikke jeg.

Og når det gjelder dette med spørsmål på ett slikt sted og når du legger ut så mye ang hunden din må du nesten regne med å få reaksjoner, ikke bare ett klapp på ryggen og stakkars hunden din og deg, dytt i den "lykkepiller" så ordner alt seg. Du har en ****** stor jobb foran deg, i motsettning til de fleste som ikke orker å være "slemme".

Ta heller til deg rådene du, og ikke heng deg opp i ting du ser i hodet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vansklig å få med seg hva jeg sa gitt.

Jeg sa IKKE at du skulle avlive henne. Husk å les og resoner over det hele innlegget sier ikke bare ta tak i det du vil ta tak i, for som jeg har sagt hele veien, jeg har aldri sagt avliv. Men om du vil lese det på den måten, så bør du ta deg en tur i tenkeboksen, for da er det åpenbart at DU tenker på det og ikke jeg.

Og når det gjelder dette med spørsmål på ett slikt sted og når du legger ut så mye ang hunden din må du nesten regne med å få reaksjoner, ikke bare ett klapp på ryggen og stakkars hunden din og deg, dytt i den "lykkepiller" så ordner alt seg. Du har en ****** stor jobb foran deg, i motsettning til de fleste som ikke orker å være "slemme".

Ta heller til deg rådene du, og ikke heng deg opp i ting du ser i hodet ditt.

Orker ikke svare en an for da blir det bare usaklig. Det har du jo bevist. Takk for råd folkens.. Trur jeg avslutter denne diskusjonen. Får heller bare snakke med vetrinær. Takk for alle svar. Inklusiv de som je tydeligvis har misforstått:-)

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke svare en an for da blir det bare usaklig. Det har du jo bevist. Takk for råd folkens.. Trur jeg avslutter denne diskusjonen. Får heller bare snakke med vetrinær. Takk for alle svar. Inklusiv de som je tydeligvis har misforstått:-)

Silje

Ok, kan du være så snill å gi meg setningen der jeg sier avliv henne? Så skal jeg gi meg jeg. For jeg kan ikke se at jeg har sagt noe slikt, og da er det greit om du kan vise meg det. Hvor det står klart og tydelig at det bør du gjøre. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...