Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt andre kull er født 02.01.08


Caroline

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Bildene forsvant visst etter rydding i fotobøtta.. nuvel, får fikse det igjen senere..

Vi nærmer oss halvveis. Saeta er som alltid rolig, men er mer bossy med Villa på 14 mnd. enn hun har vært før, forsvarer maten sin bedre osv. De par siste dagene har hun hatt litt fårlig matlyst og kastet litt opp. Pattene har blitt mer rosa, og også større enn vanlig. Hun ar beholdt litt hevelse også. Så jeg tror hun har tatt seg, og at det bare er å vente spent videre noen uker til :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke så lenge til vi kan starte nedtellingen. Jeg er helt overbevist om at det kommer noen nøster her rett over nyttår. Hun har lagt seg ut en del, har dog ikke vært på vekta, men hun har en ulidelig matlyst og er ellers ganske småspist, så noe vektoppgang regner jeg med. Hun har også fått merkbart større patter. Vi hadde et par dager hun kasta opp, men ellers har hun vært i strålende form og er seg selv fullt og helt. Sprek som alltid.

Når det nærmer seg litt mer og jeg begynner å kjenne de små kan vi jo dra igang en tipperunde igjen på antall, kjønn og farger :lol: Her ventes både sobelt og mest sannsynlig tricolour nemlig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Lykke til med kommende mor og barn.

Litt OT,

men er det ikke vanlig med flere enn 3-4 valper på sheltie? Jeg har ikke særlig kjennskap til rasen, men det hørtes så lite ut...?

Gjennomsnittet ligger på 3-4 valper ja :P

Og jeg er hvertfall sikker på at det komme ei tric trispe! :P :P

Klarer ikke heeelt huske hva jeg tippet sist jeg tippet, men jeg står hvertfall ved mitt forrige tipp :blink: (mener jeg tippet 4 valper, tre tisper og en hanne. der det var en tric tispe og resten sobelt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Silje skriver, det er vanlig med ganske små kull, men det varierer veldig på de forskjellige linjene. Lille Villa som jeg og Silje eier sammen er fra et kull på 7 (6 overlevde), og moren hennes har fått bare store kull for rasen, så det blir spennende å se hva Villa gir. Saeta er fra et normalt kull (3), og jeg forventer ikke mer enn 3-4 stk. nei :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en smule overtroisk.. I natt hadde jeg en mer detaljert drøm om både valping og hvordan kullet så ut, så jeg tør gjette; 4 valper, 3 tisper (2 soble og 1 tric), 1 hann (tric). Skummelt med detaljerte drømmer, skal ikke plage dere med alle detaljene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, jeg er ihvertfall ikke i tvil OM hun er drektig. Dét er hun. Jeg kjenner minst 3 valper, og lurer på om det er en som lurer litt bak på venstre side. Det er ihvertfall definitivt 2 på høyre side. Idag skal valpekassa opp :D Må begynne å få ting klart, det nærmer seg med stormskritt. Og det går utrolig fort synes jeg, er faktisk glad vi selv går i 9 mnd. så vi får forberedt oss litt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi i rett år og måned, faktisk er det bare 4 dager igjen ;) Fatter ikke at det kan gå så fort! I natt begynte jeg nesten å lure litt, hun pesa veldig, men tror bare rett og slett det var varmt. Hverken temp eller noe annet tilsa at det skulle være noe på gang. Hun fikk gå ut og tisse kl. fem på natta og roet seg etter det.

Tempen så langt ser slik ut:

Dag 58: morgen: glemt, kveld: 37,8

Dag 59: morgen: 37,6, kveld:

Irriterer meg at mitt splitter nye termometer kun har én desimal <_< Det forrige hadde 2 og forsvant under flytting. Tror jammen det forrige var billigere også, hmf..

Nei, det er som sagt bare noen få dager igjen, og jeg er faktisk litt smånervøs. Kan ikke huske at jeg var det sist :) Det er snart 3 år siden, og da hadde jeg x antall kalvinger friskt i minne også, så jeg tok det sikkert mer med ro pga. det. Heldigvis har jeg hannhundeier ikke langt unna, med 40 års erfaring, og hun vet jeg har svar på det meste om noe skulle skje. Kryss fingrene for at hun arver lette og ukompliserte fødsler fra sin mor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...