Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor vs. råforing


Lockheed

Recommended Posts

Tørrfor er dyreplageri, jeg foret med dette noen måneder før jeg så lyset og råforing, skammer meg over å ha plaget hunden min i 4mnd med tørrfor. Råforing med Vom&Hundemat er flott, våre hunder er ikke vegiterianere, i tørrfor er det vegeteriansk fett, mens i V&H er det animalsk fett noe som er mye bedre for hunden. Hundene får mer energi, mindre hud problemer og mindre avføring med V&H, samtidig som man slipper risikoen med tarmslyng, dette er et "ikke-eksisterende" problem for hunder på råforing.

Mer muskler, mer energi og en helt annerledes hund er noe som kjennetegner hunder på råforing. Fåtallet har noe løs avføring, men av erfaring går dette fort over. Selv var det ikke noe problem for min hund. Man får forskjellig V&H typer, Kylling, ren Vom, okse, laks og en hel haug andre, er hunden din skeptisk til blod så prøv kylling eller laks til å begynne med. Fåes kjøpt i pølser og blokker, anbefaller pølser selv da blokker er noe forferdlig gris og styr og lønner seg ikke om man ser på det økonomiske med det (Tid brukt på å tine, kutte opp mot kroner spart fremfor pølse og tidsbesparelse.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Oh frelse Lockheed!

Råfôring er bra, men det er ikke alle som ahr mulighet til å fôre på dette. Å kalle tørrfôring dyreplageri blir vel litt drøyt?

Men at råfôring er bra skal jeg ikke krangle på, men å kalle majoriteten av hundenorge for dyreplagere synes jeg blir vel i overkant...

Det heter forresten vegetabilsk fett og ikke vegeteiransk fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetabilsk is it :D

Sannheten svir, at majoriteten av hundenorge driver med dyreplageri syntes jeg er helt på sin plass, hvordan hunder jeg har sett på råfor er før og etter er som natt og dag, og natta den er ganske mørk. I oldtiden trodde de fleste i Norge på Odin & Thor, nå har folk stort sett kommet til sans og sammling ;)

Det finnes helt klart unntak her i verden, som med alt annet, dyr som av en eller annen grunn ikke tåler V&H- selv om dette er skjeldent, jeg hadde da prøvet å finne frem et annet produkt som erstating, i verstefall laget min egen mix. Synd å høre at din Gordon ikke tar det opp riktig, prøvde du de forskjellig typene V&H forresten?

Råforing er gospel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetabilsk is it ;)

Sannheten svir, at majoriteten av hundenorge driver med dyreplageri syntes jeg er helt på sin plass, hvordan hunder jeg har sett på råfor er før og etter er som natt og dag, og natta den er ganske mørk. I oldtiden trodde de fleste i Norge på Odin & Thor, nå har folk stort sett kommet til sans og sammling ;)

Det finnes helt klart unntak her i verden, som med alt annet, dyr som av en eller annen grunn ikke tåler V&H- selv om dette er skjeldent, jeg hadde da prøvet å finne frem et annet produkt som erstating, i verstefall laget min egen mix. Synd å høre at din Gordon ikke tar det opp riktig, prøvde du de forskjellig typene V&H forresten?

Råforing er gospel ;)

Min hund er allergisk. Fint om du kunne komme på en egen "mix" til henne som (kan kun ete fisk- og eggeproteiner) gjør at hu får i seg alle næringsstoffer hu trenger, at hu får fin pels og i tillegg eter maten.

Etter som jeg tydligvis misshandler begge mine hunder grovt lurer jeg da på hvorfor de har fin avføring, bra pels, tenner, de er aldri sjuke, har ikke tannstein eller noe annet. i tillegg liker de maten sin :D trodde ingen hunder likte å bli misshandla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at råfôring er det beste, men det betyr ikke at ikke hunder kan ha det helt fint på tørrfôr også. Det som er så utrolig med hunder i motsetning til mange andre dyr er at de kan overleve på nesten hva som helst. Men det betyr jo ikke at det er det beste for hunden.

Det jeg syns er veldig synd er at hunder som har fôrallergier omtrent aldri blir foreslått en råfôr-diett fra veterinær. Veterinærer har jevnt over utrolig liten kunnskap om hund og fôring, og det er ikke en stor del av pensum.

Jeg kicker når jeg hører om hunder som ikke tåler "animalske proteiner". Hva har skjedd men hunden da? Husk at selv om en chihuahua er milevis fra en ulv i utseende og lynne, så er fordøyelsessystemet identisk. Og hadde ulven vært allergisk mot f.eks "animalske proteiner" så ville den ikke hatt livets rett. Så da kan man jo stille spm om slike hunder er sunne avlseksemplarer.

Så kan man si at det finns mennesker som har tilsvarende allergier og de lever i beste velgående med spesial"fôr". Men alle disse allergiene fantes jo ikke i "attenhundre-og-brødmangel" og at den er en klar sammenheng mellom kosthold og helse er det jo ingen tvil om. Er det da så fjernt og tro at det er en sammenheng mellom hunders helse og tørrfôr? Det er jo faktisk denne maten omtrent alle hundene må spise, hver dag, hele livet.

Hunder i dag lider av utslett, kløe, dårlig pels, dårlige tenner, dårlig fordøyelse, diare, oppkast. Alle disse livvstilssykdommene kan linkes mot fôr.

Men det er mange hunder som leverutmerket fint på tørrfôr - det er ikke til å komme bort fra. Men er det det beste for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kicker når jeg hører om hunder som ikke tåler "animalske proteiner". Hva har skjedd men hunden da? Husk at selv om en chihuahua er milevis fra en ulv i utseende og lynne, så er fordøyelsessystemet identisk. Og hadde ulven vært allergisk mot f.eks "animalske proteiner" så ville den ikke hatt livets rett. Så da kan man jo stille spm om slike hunder er sunne avlseksemplarer.

Jeg sier meg fullstendig enig i alt du skrev i innlegget ditt bazzin! Må bare kommentere det jeg har quotet; hunder som ikke tåler animalsk protein (er det virkelig det de ikke tåler, og ikke noe annet?) må i alle fall IKKE brukes i avl, da intoleranse mot animalsk protein, ikke er forenelig med å være hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg fullstendig enig i alt du skrev i innlegget ditt bazzin! Må bare kommentere det jeg har quotet; hunder som ikke tåler animalsk protein (er det virkelig det de ikke tåler, og ikke noe annet?) må i alle fall IKKE brukes i avl, da intoleranse mot animalsk protein, ikke er forenelig med å være hund.

Vel, jeg har i hvertfall ikke tenkt til å avlive bikkja mi fordi hun ikke kan spise vanlig kjøttmat. Og nei, det er ikke et avelsdyr. Jeg er fortsatt intressert i å høre om denne "mixen" du ville fôra bikkja med om den ikke tålte v&h.

Det jeg syns er veldig synd er at hunder som har fôrallergier omtrent aldri blir foreslått en råfôr-diett fra veterinær. Veterinærer har jevnt over utrolig liten kunnskap om hund og fôring, og det er ikke en stor del av pensum.

Jeg kicker når jeg hører om hunder som ikke tåler "animalske proteiner". Hva har skjedd men hunden da? Husk at selv om en chihuahua er milevis fra en ulv i utseende og lynne, så er fordøyelsessystemet identisk. Og hadde ulven vært allergisk mot f.eks "animalske proteiner" så ville den ikke hatt livets rett. Så da kan man jo stille spm om slike hunder er sunne avlseksemplarer.

Sånn til opplysning gikk bikkja mi på vom og hundemat i et år før allergien brøyt ut, men jeg syns det fungerte da like bra som et vanlig tørrfor, hunden brydde seg ikke nevneverdig om hvilket fôr hun gikk på som jeg kunne se, minuset er at det er sinnsykt grisete og tungvindt måte å fôre bikkja på + at hun fikk endel tannstein.

Hvorfor drar du inn avel her egentlig...?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har i hvertfall ikke tenkt til å avlive bikkja mi fordi hun ikke kan spise vanlig kjøttmat. Og nei, det er ikke et avelsdyr.
Jeg sa vel ingenting om at slike hunder skal avlives? Jeg sa at de ikke skal brukes i avl.

Jeg skal ikke svare for bazzin her men det må da være ganske selvinnlysende at slike unormale hunder ikke skal avles på, ellr hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg blir for domt. :D Kan ikke hunden avles på selv om den allergisk? Det er da ikke noen lov som sier at hunden MÅ fôres på V&H.. Når dere sier at en hund ikke kan avels på synes jeg det blir det samme som og si att ett menneske som er allergisk ikke skal få unger heller...

Jeg ble bare litt provosert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg blir for domt. :D Kan ikke hunden avles på selv om den allergisk? Det er da ikke noen lov som sier at hunden MÅ fôres på V&H.. Når dere sier at en hund ikke kan avels på synes jeg det blir det samme som og si att ett menneske som er allergisk ikke skal få unger heller...

Jeg ble bare litt provosert..

Men hvis allergien er arvelig da, ville du fortsatt avlet på en hund med allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg blir for domt. :D Kan ikke hunden avles på selv om den allergisk? Det er da ikke noen lov som sier at hunden MÅ fôres på V&H.. Når dere sier at en hund ikke kan avels på synes jeg det blir det samme som og si att ett menneske som er allergisk ikke skal få unger heller...

Jeg ble bare litt provosert..

For dumt?? Får da inderlig håpe at de fleste har så pass vett og forstand at de avstår fra å avle på allergiske hunder og hunder med matintoleranse..! Det er HELDIGVIS den forskjell på mennesker og hunder, at på sistnevnte, så kan og BØR man avstå fra å videreføre dårlige gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dumt?? Får da inderlig håpe at de fleste har så pass vett og forstand at de avstår fra å avle på allergiske hunder og hunder med matintoleranse..! Det er HELDIGVIS den forskjell på mennesker og hunder, at på sistnevnte, så kan og BØR man avstå fra å videreføre dårlige gener.

Veldig enig med deg, blir nesten sjokkert over noens holdninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis allergien er arvelig da, ville du fortsatt avlet på en hund med allergi?

Ok, jeg skjønner jo hvordan jeg selv reagerte. Litt for snar i avtrekkeren, men hvordan kan man påvise at allergien er arvelig før valpene evt er født da? Kan man finne ut dette ved hjelp av blodprøve?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner jo hvordan jeg selv reagerte. Litt for snar i avtrekkeren, men hvordan kan man påvise at allergien er arvelig før valpene evt er født da? Kan man finne ut dette ved hjelp av blodprøve?? :D

Jeg personlig hadde aldri avlet på en hund med allergi samme hva, hadde ikke giddet å finne ut av det i fare for at avkommene kom til å få det samme hva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner jo hvordan jeg selv reagerte. Litt for snar i avtrekkeren, men hvordan kan man påvise at allergien er arvelig før valpene evt er født da? Kan man finne ut dette ved hjelp av blodprøve?? :D
Det er stor arvbarhet på allergi eller rettere sagt; disposisjon for å utvikle allergi. Har man en hund med allergi eller matintoleranse, så tar man ikke "sjansen" på at slike lidelser ikke videreføres. Vi har allerede rikelig med diverse mer eller mindre arvbare lidelser å plages med på hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vel ikke jeg heller gjort, men det å si at de som forer hundene sine på tørrfôr er dyreplagere blir vell litt drøyt? :D Hunden min går på tørrfor noe hun trives med, hun har ikke noe imot det, men nå har hun jo også fått rått kjøtt ettersom "hjorten" er på bordet.

Jeg vill si at det er smak og behag hva man forer hunden sin med. Det er min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vel ikke jeg heller gjort, men det å si at de som forer hundene sine på tørrfôr er dyreplagere blir vell litt drøyt? :D Hunden min går på tørrfor noe hun trives med, hun har ikke noe imot det, men nå har hun jo også fått rått kjøtt ettersom "hjorten" er på bordet.

Jeg vill si at det er smak og behag hva man forer hunden sin med. Det er min personlige mening.

Ja er enig med deg at det er drøyt å kalle det dyreplageri, du skal ikke ha dårlig samvittighet hvis du forer med tørrfor.

Det noen vil frem til er at å fore rått har gitt gode resultater på allergi hunder og det burde flere tenke på, altså å bytte til rå foring dersom man har en hund med allergi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med deg at det er drøyt å kalle det dyreplageri, du skal ikke ha dårlig samvittighet hvis du forer med tørrfor.

Det noen vil frem til er at å fore rått har gitt gode resultater på allergi hunder og det burde flere tenke på, altså å bytte til rå foring dersom man har en hund med allergi ;)

Skjønner, er ikke så enkelt dette med foring. Så mange forksjellige meninger om det. :D Men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg forer slik jeg gjør, jeg synes det funker fint for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er *mange* hunder som har ymse allergier som brukes i avl, og jeg tror mange av disse allergiene oppstår pga av fôret de spiser. Det samme er jo det som gjelder for oss mennesker. Dette påvirker oss masse. Poenget mitt med med avl er jo at man har alskens avlskrav på ymse raser - og kanskje allergifrie hunder burde bli et krav det også? Når en hund ikke tåler maten den fra naturens side er skapt for å ete så mener jeg det er et problem. Skal hunden avlives av den grunn? Selvfølgelig ikke! Poenget er at man bruker mye tid og penger på spesialfôr, medisiner, undersøkelser og veterinærbesøk, og så er kanskje løsningen så enkel som at den faktisk ikke tåler tørrfôr?

V&H er en enkel måte å gi hunden tilnærmet naturlig mat, men det er jo ikke råfôring fra en ihuga råfôrers ståsted. Da skal man jobbe med rene ubehandlede produkter, uten vitamintilsetninger. Jeg fôrer med V&H og supplerer mye med annet rått kjøtt og bein. Jeg fôrer ikke med fiskevarianten til V&H fordi den inneholder oppdrettsfisk. Mattilsynet anbefaler forbrukere og ikke spise mer enn 200 g (mener jeg og huske) oppdrettsfisk i uka, så hvorfor vil jeg gi det til hunden min? Men det er valg jeg har tatt - jeg kjenner *mange* som fôrer på fiskevarianten og det går helt fint.

Når det gjelder hunder som har allergi, på tross av råfôring, så ville jeg forsøkt å funnet ut hvilken type kjøtt den reagerer på - og om allergien blir værre eller bedre med rått enn tørt. V&H er heller ikke den eneste måten å råfôre på - det er den lettvindte måten. En type "sykdom" vil alltid oppstå fra tid til annen uansett hvor frisk en rase er - that's life.

Ja, det er smak og behag hva man gir hunden sin. Men hunden er fullstendig prisgitt den maten vi bestemmer oss for at den skal spise - og hunder spiser som regel alt. Spm det hele bunner ut i er jo om hva man mener er *best for hunden* (ikke nødvendigvis hva som er enklest for oss....), og hvor mye tid man orker å bruke på dette. Men at det er grisete å fôre rått mener jeg er et tynt argument. Det er ikke vanskelig å råfôre og all info man trenger ligger på nett. Er dette noe man vil finne ut av så klarer man det uten større anstrengelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg blir for domt. :D Kan ikke hunden avles på selv om den allergisk? Det er da ikke noen lov som sier at hunden MÅ fôres på V&H.. Når dere sier at en hund ikke kan avels på synes jeg det blir det samme som og si att ett menneske som er allergisk ikke skal få unger heller...

Jeg ble bare litt provosert..

Selvfølgelig skal man IKKE avle på en allergisk hund, en avlshund skal være topp 100% frisk og stabil mentalt.

- - -

Når det kommer til hjemmelaget miks så må du selv finne ut hva hunden din trenger, tåler og liker, jeg aner ikke engang hva slags rase du har og hva de trenger utover at V&H dekker behovet garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I oldtiden trodde de fleste i Norge på Odin & Thor, nå har folk stort sett kommet til sans og sammling"

Nå skal ikke jeg krangle på relegion, politikk, krig og fred og sånn...men er det noen som kan bekrefte at Thor og Odin og resten av bøttebaletten ikke er sannheten? Er det slik at det er en relegion som er mer sannhet enn de andre? Har en eventuelt slengt de andre relegionene på hylle eller bålet, og funnet frem til en felles sannhet? Historiene om Thor og Odin o.l. er i det minste hyggelig lesning..... :rolleyes:

Neidu...Skal hives til Fenrisulven ja :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er *mange* hunder som har ymse allergier som brukes i avl, og jeg tror mange av disse allergiene oppstår pga av fôret de spiser. Det samme er jo det som gjelder for oss mennesker. Dette påvirker oss masse. Poenget mitt med med avl er jo at man har alskens avlskrav på ymse raser - og kanskje allergifrie hunder burde bli et krav det også? Når en hund ikke tåler maten den fra naturens side er skapt for å ete så mener jeg det er et problem. Skal hunden avlives av den grunn? Selvfølgelig ikke! Poenget er at man bruker mye tid og penger på spesialfôr, medisiner, undersøkelser og veterinærbesøk, og så er kanskje løsningen så enkel som at den faktisk ikke tåler tørrfôr?

V&H er en enkel måte å gi hunden tilnærmet naturlig mat, men det er jo ikke råfôring fra en ihuga råfôrers ståsted. Da skal man jobbe med rene ubehandlede produkter, uten vitamintilsetninger. Jeg fôrer med V&H og supplerer mye med annet rått kjøtt og bein. Jeg fôrer ikke med fiskevarianten til V&H fordi den inneholder oppdrettsfisk. Mattilsynet anbefaler forbrukere og ikke spise mer enn 200 g (mener jeg og huske) oppdrettsfisk i uka, så hvorfor vil jeg gi det til hunden min? Men det er valg jeg har tatt - jeg kjenner *mange* som fôrer på fiskevarianten og det går helt fint.

Når det gjelder hunder som har allergi, på tross av råfôring, så ville jeg forsøkt å funnet ut hvilken type kjøtt den reagerer på - og om allergien blir værre eller bedre med rått enn tørt. V&H er heller ikke den eneste måten å råfôre på - det er den lettvindte måten. En type "sykdom" vil alltid oppstå fra tid til annen uansett hvor frisk en rase er - that's life.

Ja, det er smak og behag hva man gir hunden sin. Men hunden er fullstendig prisgitt den maten vi bestemmer oss for at den skal spise - og hunder spiser som regel alt. Spm det hele bunner ut i er jo om hva man mener er *best for hunden* (ikke nødvendigvis hva som er enklest for oss....), og hvor mye tid man orker å bruke på dette. Men at det er grisete å fôre rått mener jeg er et tynt argument. Det er ikke vanskelig å råfôre og all info man trenger ligger på nett. Er dette noe man vil finne ut av så klarer man det uten større anstrengelser.

Jeg har foret med fiskevarianten og har ikke vist at det er oppdrettsfisk, interresant, fint at du sa det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne diskusjonen er litt dum.. For det første er ikke hunder rene kjøttetere, men altetere. For det andre er det individuelt hva hunden trives med/er best for den. Ja, de har tarmer (korte) som et rovdyr, og mennesker har lange tarmer, altså ikke rovdyr. Skal alle mennesker bli vegetarianere av den grunn? Er det best for ALLE? Selv er jeg vegetarianer, men skjønner jo at andre trives og er friske uten å være det og.. Min siste hund levde godt til hun ble 15 år - aldri syk - på tørrfor. Min nåværende hund bruker NP, og ser ut til å fungere på dette (nekter å spise tørrfor).

Det er interessant å utveksle meninger og erfaringer, men å tale nedsettende om andre fordi en ikke mener/bruker det samme foret som en selv - ja, det blir rett og slett usakelig og ganske dumt...:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usaklig? Jeg ser hvordan min hun hadde det før og etter - rent dyreplageri var det for min hunds tilstand i forhold til hvordan han i dag trives, dette er en observasjon , og et resultat som jeg har sett i min egen ,og andres hunder.

Mulig hunder ikke er rene kjøttetere , at de er altetere, men når de da blir allergiske mot animalsk fett, så er det helt klart noe som har feilet i avl tilbake i tid.

Mennesker kan overleve på vann og brød, frukt hele livet også, men det er ikke dermed sagt at det er en ønsklig tilstand. Fore unger på vann og brød fra ung til voksen ville nok blitt definert som barnemisshandling av de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørrfôr er vel litt bedre for hundene enn det tørt brød er for oss?

Jeg tror dette kan være en bra debatt, så lenge vi klarer å ikke si ting om folk som ikke stemmer. Men men

Jeg tror råfôring er bra, men jeg tror det er flere grunner enn "enkelhet" som gjør at tørrfôret er produsert. Råfôring kan være mangelfullt selv om det er naturlig. Og det er neppe en tilfeldighet at dyr i fangenskap som oftest lever betraktelig lenger enn dyr i naturen. Dyr i fangenskap får nøyere tilpasset mat (og veterinær ol også, men..) og har derfor bedre forutsetninger. Jeg tror ikke bare kjøtt og bein er den rikigste måten å fôre på om man skal sikre at hunden får alle vitaminer, mineraler og sporstoffer den trenger. MEN jeg tror hunder foretrekker det og lever godt på det. Det betyr ikke at de som velger et godt og balansert tørrfôr får lite glade hunder av den grunn.

Bikkja mi spiser dårlig, enten det er kjøtt eller tørrfôr. Har han ikke lyst på mat, psiser han ikke uansett hav han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...