Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger hjelp!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt mye i det siste, og kommet frem til at jeg og mamma skal bytte hund i en uke!

Grunnen til dette er at jeg nesten blir flau over å kalle Joy schäfer, og har lyst til å gjøre noe med dette!

Jeg har altså planer om å hardtrene ganske mer eller mindre hverdagslige ting i en uke, men da trenger jeg hjelp.

Jeg vil for eksempel prøve å få til å hilse på en hund på en litt mer sivilisert måte enn at ho skal slepe meg over en hel fotballbane for å komme seg fort nok bort, og jeg trenger da en person med en rolig og snill hund med bra kroppsspråk (og ikke minst, god tålmodighet :rolleyes: ), som er villig til å hjelpe meg litt med det her, altså å møte meg et sted å traske litt fram og tilbake med hunden sin mens jeg trener med Joy for å holde ho rolig i møtet.

Jeg vil også trene utstilling med ho, for der er ho virkelig helt blank, og alt er vanskelig (tenkte jeg skulle prøve med klikker på akkurat den), og da trenger jeg folk som kan hjelpe meg å stille (altså si hva jeg gjør feil :) ) og å komme bort å ta på ho og sånt.

Til slutt har jeg lyst til å trene helt normal lydighet (kontakt, på plass, sitt når jeg stopper osv), og der trenger jeg også folk som kan si hva jeg gjør galt. :cool:

Det er det jeg kom på sånn med en gang! Da er det bare til å melde seg frivillig, enten her eller på pm!

Jeg har fortsatt ikke helt bestemt når vi skal bytte hund, så da kan dere si hva dere vil hjelpe meg med og når det passer best! Men regner med det blir etter høstferien en gang! Jeg kan forresten også ta ho med til steder der det er togforbindelse, hvis ikke dere vil komme til Sandefjord. ;)

Tror det var alt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan klikkertrening! :wub: Og willy takler schäferdamer, så vi kan sikkert hjelpe litt der å... (han snur seg helst å går hvis jentene er for voldsomme --> gjemme seg bak mor er veeeldig trygt... :wub:) Men jeg er sykt opptatt med skolearbe, så kanskje jeg får til en ettermiddag eller to.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for å være frekk, men skal du trene på alt det i en uke, og så bytte hund igjen?

Haha, ja. :icon_redface: Og jeg forventer ikke at alt skal sitte og ho skal være en engelhund og jeg skal være en surpertrener, jeg vil bare trene ho så godt jeg kan, så levere ho tilbake, så kan mamma se eventuelle fremskritt, bli glad, og bestemme seg for å trene selv også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja. :icon_redface: Og jeg forventer ikke at alt skal sitte og ho skal være en engelhund og jeg skal være en surpertrener, jeg vil bare trene ho så godt jeg kan, så levere ho tilbake, så kan mamma se eventuelle fremskritt, bli glad, og bestemme seg for å trene selv også. :)

Ok... Men er heller redd for at du leverer tilbake en stresset hund om alt dette skal gjeres på kun en uke... hvorfor ikke konsentrere deg om en ting om gangen heller? Hadde aldri kunne tenkt meg å tatt ett sånt "maratonløp" på noen av mine hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men camilla og jeg kommer til å strekke det over tid, for hun har rett og slett ikke tilgang på folk med hunder for å trene en uke intensivt. Dessuten har vi andre skole å sånt camilla! GRR!

Forventer at Baghera stiller opp på passeringstrening med Willy... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men er heller redd for at du leverer tilbake en stresset hund om alt dette skal gjeres på kun en uke... hvorfor ikke konsentrere deg om en ting om gangen heller? Hadde aldri kunne tenkt meg å tatt ett sånt "maratonløp" på noen av mine hunder...

Nei, jeg trener jo bare på det jeg (og andre) har tid til. Jeg kommer på ingen måte til å slite ut bikkja mentalt eller fysisk, jeg vet da hvor mye hun tåler. Jeg kommer heller ikke til å sette store krav til henne, vi trener i det tempoet som paser, og blir det fremskritt, så blir vi veldig fornøyde.

Men camilla og jeg kommer til å strekke det over tid, for hun har rett og slett ikke tilgang på folk med hunder for å trene en uke intensivt. Dessuten har vi andre skole å sånt camilla! GRR!

Forventer at Baghera stiller opp på passeringstrening med Willy... :P

Deal. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Belgerpia

Major conflict of interest!!!

For den uinnvidde - her blir det konflikt hos den stakkars hunden...

Først skal den lære seg at den ikke behøver å slepe folk etter seg for å treffe hunder, så skal den lære seg utstilling - og da blir det svært tydelig at noen ikke helt har fått med seg hvordan schæferen stilles ut - den SKAL dra den, og den skal dra ganske heftig - og det skal den gjøre mens den traver - så hvordan i all verden har du tenkt at den stakkars hunden skal klare å krysskoble dette med å ikke dra og så måtte dra? På en uke?

Nei, seriøst - jeg synes faktisk du skal ha fokus på å gå pent i bånd og takle å se andre hunder. Det høres jo ut som om hunden er ivrig etter å treffe andre hunder, så kanskje hun egentlig mest av alt trenger en lekekamerat og er en smule understimulert. Da kommer det til å hjelpe fint lite at du har den en uke for at den så skal gå tilbake til det samme gamle.

Beklager, men dette synes jeg hørtes tullete ut - det har jo ingen misjon what so ever liksom - med mindre du påtar deg å i tillegg ta med deg hunden og trene den regelmessig ett par-tre ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major conflict of interest!!

For den uinnvidde - her blir det konflikt hos den stakkars hunden...

Først skal den lære seg at den ikke behøver å slepe folk etter seg for å treffe hunder, så skal den lære seg utstilling - og da blir det svært tydelig at noen ikke helt har fått med seg hvordan schæferen stilles ut - den SKAL dra den, og den skal dra ganske heftig - og det skal den gjøre mens den traver - så hvordan i all verden har du tenkt at den stakkars hunden skal klare å krysskoble dette med å ikke dra og så måtte dra? På en uke?

Nei, seriøst - jeg synes faktisk du skal ha fokus på å gå pent i bånd og takle å se andre hunder. Det høres jo ut som om hunden er ivrig etter å treffe andre hunder, så kanskje hun egentlig mest av alt trenger en lekekamerat og er en smule understimulert. Da kommer det til å hjelpe fint lite at du har den en uke for at den så skal gå tilbake til det samme gamle.

Beklager, men dette synes jeg hørtes tullete ut - det har jo ingen misjon what so ever liksom - med mindre du påtar deg å i tillegg ta med deg hunden og trene den regelmessig ett par-tre ganger i uka.

Vel, hunden er MOREN min sin, så det er ikke noe problem å få trent den i mer enn en uke, og det sier seg litt selv at jeg ikke får trent på ALT innen en uke, jeg bare la ut om hva jeg VILLE trene på, og spurte hvem som ville hjelpe meg å trene, og hvis Inger Marie kan komme med en av bikkjene sine og trene på møting, så blir det jo til at jeg BARE møter Inger Marie og BARE trener på møting, jeg får jo selvsagt ikke trent på alt innenfor en sjudagers-ramme, og jeg trener jo bare på det jeg KAN trene på, det er ikke noe vits i for meg å trene IPO hvis ikke jeg kjenner noen som kan det, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det vel Bahgera som skal trene utstilling.. Ikke Joy.. To bikkjer serru Belgerpia.

Edit.

Så nå at Joy også skal lære litt utstilling. Men utfra hva jeg kan se, skal schäfere umulig dra sååå mye. Dessuten er det vel ikke leking Joy drar for...??

Man trener selvfølgelig ikke to ting i samme treningsøkt. Det ville bli for dumt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det vel Bahgera som skal trene utstilling.. Ikke Joy.. To bikkjer serru Belgerpia.

Edit.

Så nå at Joy også skal lære litt utstilling. Men utfra hva jeg kan se, skal schäfere umulig dra sååå mye. Dessuten er det vel ikke leking Joy drar for...??

Man trener selvfølgelig ikke to ting i samme treningsøkt. Det ville bli for dumt... :)

Jeg skal bare ha Joy til å stå da, ikke noe annet egentlig. Har ikke tenkt til å stille ho, liksom. Men uansett, som sagt, har ikke tenkt til å ødelegge dyret heller..

Og det med drainga. Jeg driter lang marsj i om ho drar i utstillingsbåndet, for ho skal ikke stilles, jeg vil lære ho til å gå normalt i VANLIG kobbel, i vanlige settinger, og være litt mer normal når ho hilser på andre bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at Joy også skal lære litt utstilling. Men utfra hva jeg kan se, skal schäfere umulig dra sååå mye. Dessuten er det vel ikke leking Joy drar for...??

Man trener selvfølgelig ikke to ting i samme treningsøkt. Det ville bli for dumt... :)

Nå vet ikke jeg hva så mye for deg er, men ja de skal dra en del ja. De skal ligge såpass godt i lina at de får det karakteristiske travet de skal ha. Men samme det, det er jo ikke Joy som skal trenes til utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva så mye for deg er, men ja de skal dra en del ja. De skal ligge såpass godt i lina at de får det karakteristiske travet de skal ha. Men samme det, det er jo ikke Joy som skal trenes til utstilling.

Joy skal trenes til å STÅ, det vil si; alle fire beina godt plantet på bakken. Alle. Samtidig. Ingen bein i lufta.

Også vil jeg trene ho til å gå pent (altså ikke dra, ikke slepe, ikke trekke, jeg ønsker å trene på at ho skal gå sånn at kobbelet, båndet, lina, kall det hva dere vil, er slakk, ikke stram).

Er vi ferdige med det nå? Har det noe å si hvordan schäfere går i ringen? (og det her er ikke bare til Margrete, beklager hvis det framstår slik, og beklager at jeg postet noe om meg og min(e) hund(er), jeg dropper det i fremtiden, i alle fall til jeg vet at jeg orker alt crapet jeg får tilbake.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joy skal trenes til å STÅ, det vil si; alle fire beina godt plantet på bakken. Alle. Samtidig. Ingen bein i lufta.

Også vil jeg trene ho til å gå pent (altså ikke dra, ikke slepe, ikke trekke, jeg ønsker å trene på at ho skal gå sånn at kobbelet, båndet, lina, kall det hva dere vil, er slakk, ikke stram).

Er vi ferdige med det nå? Har det noe å si hvordan schäfere går i ringen? (og det her er ikke bare til Margrete, beklager hvis det framstår slik, og beklager at jeg postet noe om meg og min(e) hund(er), jeg dropper det i fremtiden, i alle fall til jeg vet at jeg orker alt crapet jeg får tilbake.)

pst; svaret mitt var ikke til deg :) Det var til IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva så mye for deg er, men ja de skal dra en del ja. De skal ligge såpass godt i lina at de får det karakteristiske travet de skal ha. Men samme det, det er jo ikke Joy som skal trenes til utstilling.

Men da ligger man ikke flat fremover... ;)

Men send en Pm du Camilla.. Eller en SMS.. når du vet noe mer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man ligger bakover *ler*

tenkte på bikkja jeg da.. :lol: hvis det er det karakteristiske travet som skal synes, så skal den vel ikke dra så fælt at fører blir dratt etter.. da ligger bikkja flat fremover.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...