Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehunden Shiba


bardmand

Recommended Posts

Nå skulle jo jeg vente med å få meg en til hund til jeg kunne ha en litt større en - men "life intervenes" som det heter, og nå er jeg visst blitt lundehundeier...

Dette er sju år gamle Shiba, som flyttet inn hos meg og whippeten Gullet for ei uke siden, etter at eieren døde. Hun er nokså overvektig, men vi har allerede begynt å jobbe med det. Gullet var ikke helt overbegeistret med det samme, men det ser ut til å gå seg fint til.

Har alltid vært fascinert av lundehunden, men har ikke bare hørt positive ting om dem. Med en "gammel og velprøvd" hund som trengte hjelp, klarte jeg ikke å si nei, og så langt er jeg mer enn fornøyd. Shiba er foreløpig en utrolig lettvint hund. Ikke helt til å stole på løs har jeg blitt fortalt, så foreløpig er vi litt forsiktige med det, og har gått til anskaffelse av langline. Håper hun har mange gode år igjen.

shiba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Hun var rund og god ja, men utrolig nydelig! Jeg har alltid vært svak for lundehunden :whistle:

Gleder meg til å få høre hvordan det går med dere, og håper på flere bilder etter hvert. Og sist, men ikke minst: gratulerer så mye med en hund til!

Edit: whippet og lundehund på tur sammen er forøvrig en kombinasjon jeg kunne tenke meg å se :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

Ja, foreløpig utgjør de i hvert fall en betydelig kontrast til hverandre, men rasene er kanskje ikke så ulike når man går dem nærmere etter i sømmene: Begge har en anatomi spesialtilpasset hver sin form for jakt, og begge er forholdsvis sta, men "snille"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Lill! Hun har nok vært litt preget av omstillingen, så jeg antar at hun vil vise flere sider etter hvert - ikke minst tror jeg at hun nok vil kunne bli livligere og mer leken når jeg får av henne litt fett (og på litt muskler)... Hun er nok litt avventende til fremmede folk, men hun tør fort opp. I forhold til andre hunder er hun veldig fin - demper fint, men er verken redd eller hysterisk sosial. Når det kommer besøk, eller noen går forbi, bjeffer hun to ganger, og så er hun ferdig. Veldig kosete med de hun kjenner. Om hun på noen måte er representativ for rasen, synes jeg absolutt at lundehunden fortjener flere tilhengere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle hyggelige kommentarer!

Vi jobber på med slankinga, men er forberedt på at det kan ta tid. Shiba er både godt voksen og kastrert (etter livmorbetennelse) - dessuten er hun matglad! Heldigvis liker hun seniorforet vi har gått over på også.

Inntil videre er hun nok penest på portrettbilder, men se for et uttrykk:

shiba1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin Lundehund. Er noe spesielt med disse gamle norske rasene. De har litt sånn sjel over seg og sin historie. :lol:

Har endel lundehunder her som jeg har møtt på, og de er desverre noe gneldrete. Skikkelig gjennomtrengende skarpe hyl/bjeff . Så det er jo veldig bra at du slipper det! :P

Lykke til med slankingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg SYNES hun ser slankere ut, og hun er piggere når vi er ute på tur. Veide henne hos veterinæren sist mandag, da hun var inne for vaksine. Jeg visste at hun var tung, men ble likevel overrasket over akkurat HVOR tung hun er - 11 kg!

Nå skal det sies at hun er ei stor tispe for rasen i utgangspunktet, men hun må nok ned noe før hun begynner å nærme seg noe som kan kalles idealvekten. Har tenkt å ta turen innom hver mandag framover for å følge med litt hvordan det går. Kan gjerne oppdatere her - kanskje det kan bidra til litt ekstra motivasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å ta turen innom hver mandag framover for å følge med litt hvordan det går. Kan gjerne oppdatere her - kanskje det kan bidra til litt ekstra motivasjon...

Ja! Gjør det, jeg vil mer enn gjerne vite hvordan det går med henne :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Nå må jeg ile og minne om at muskler veier mer enn fett, så om hun ikke går ned så mye til å begynne med, velger jeg å tro at det er fordi hun bygger muskler...

--------------------------------------

Oppdatering 24. september

Vel, i går var jeg hos veterinæren og veide Shiba: 10,6 kilo - det vil si at hun har gått ned 400 gram på ei uke! Det er vel temmelig mye for en så liten hund, eller? Hun virker pigg og frisk, og spiser godt av seniorforet, så jeg tror ikke det er for mye. Jeg er også forberedt på at hun ikke kommer til å fortsette å gå like fort ned i vekt, men vi er i hvert fall på riktig vei!

---------------------------------------

Oppdatering 1. oktober

I morgen er det dags for ny veiing, og med det nydelige været vi har hatt de siste dagene, har det blitt lange og mange turer. Håper det gir utslag på vekta, men jeg skal prøve å ikke bli så altfor skuffet om så ikke er tilfelle.

På dette bildet ser man i hvert fall at Shiba begynner å få midje. Litt igjen til hun er like elegant som lundehund-lookaliken hun er avbildet med her, men det går riktig vei! Flere bilder fra helgas uteliv ligger på Gullets (nå også Shibas) blogg: http://gullet.blogs.no

shiba_lilleplutt.jpg

*Trippelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Josie&Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny veiing i går: Shiba er nå 10,4 kilo, det vil si at hun har gått ned 2 hekto den siste uka.

Litt mindre enn ved forrige veiing. Vi har dog hatt til dels nydelig vær den siste uka, så hun har faktisk fått mer mosjon enn tidligere. Hun virker også strammere i fisken, og har mer sprett og fremkommelighet, så jeg velger å tro hun har lagt på seg en del muskler. Litt midje begynner hun å få, også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss- to kilo på en uke??? Hun får vel litt mat håper jeg? :rolleyes:

Du gjør en kjempejobb med henne :icon_redface: Minking av overskuddsfett kan gjøre mirakler for livskvaliteten til små boffser.

Lundehunder er herlige...Vil gjerne lære mer om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei! Ikke to kilo - to HEKTO - altså tohundre gram!

Sorry krigstypene, men den misforståelsen måtte jeg klare opp i - jeg sulteforer henne på ingen måte!

Ikke allverdens, men nok for en såpass liten hund, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fortsatt at hun er kjempefin! Hvor mye har hun gått ned tilsammen nå? Ja, jeg kan regne det sammen selv, men i febertåka virker ikke de fra før dårlig mattekunnskapene spesielt godt ;):)

Nå veide jeg henne ikke før ei uke etter at jeg fikk henne, men tror nok hun hadde gått ned noe allerede da (hun spiste ikke så veldig godt de første dagene). Første gang veide hun 11 kg. To uker seinere har hun gått ned 0,6 kg. Ikke så verst det, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...