Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gjete sau med belger


ELH

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Vel, vi har en som driver med gjeting her ute hos oss (i bygda faktisk), og han har alltid vært svært positivt innstilt til at jeg skulle komme å teste mine hunder, så jeg antar at han ikke er spesielt forutinntatt i forhold til belgere. Tror han heter Vidar ett eller annet (jeg er så skrekkelig dårlig på navn).

Det er lurt å sondere terrenget, når det gjelder interesse, det kan jo gjøres via hjemmesiden til NBFK og det kan gjøres gjennom bladet. Kanskje er det også folk her østfra som har lyst til å prøve i ordna former.

All ære til avdelingen for at dere vurderer å prøve, det er spennende med nye felt.

...og ett lite tillegg...

Nå vet ikke jeg hvordan folk TROR gjeterhundtrening foregår, men altså - det er faktisk ikke sånn at man helt uhemmet slipper bikkjedyret løst sammen med horder av sauer og håper det står til når bikkja løper etter sauen på ett mange mål stort beite...

Det foregår IKKE sånn, i alle fall ikke om man har vettuge instruktører.

Det FØRSTE man gjør er faktisk å lære å kontrollere hunden, sauen (en tre til fem er vel vanlig) går inne i ett lite rundkve - sammen med fører - hunden er på UTSIDEN - og så skal man jobbe med å få hunden til å gå rundt, stoppe, legge seg, snu osv. mens hunden er på UTSIDEN - først når man har kontroll på den biten får hunden komme inn i det samme kveet. Og så jobber man nært med kontroll der - da har man en kjepp som man styrer hunden med vanligvis for å holde hunden litt på avstand.

Først når man har koll på spetakkelet på den måten går man lenger...........

Så altså, gjeting - uansett hvilken som helst type hund - foregår ikke som risikosport for sauen - sauen er trygg - dog kan de nok kanskje bli litt stressa - men ikke spist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho...! ser det for meg... 5 belgere i fyr og flamme, jager mot sauene, slipset henger... hehehehe. Neida.

Jeg vet nok hvordan det foregår :whistle: Men kjempefint at en får det godt inn, at en ikke forventer seg noe helt annet. Som med alt annet: ting på trenes inn på sikt... bruke god tid. Er ikke sikkert alle hunder egner seg uansett! kan godt være Acegutt her, ikke klarer det. Det vet man jo aldri før en har prøvd. derfor det kanskje kunne vært en ide for meg noen noen andre og kanskje ta en tur til Hindenes, bare for å prøve hundene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Loke kan jeg faktisk ikke se for meg at jeg får noe særlig kontroll på han på utsiden en gang. Han tilter helt når han ser sau, men på den andre siden, det gjør han når han ser katter også, men han gjeter de når han kommer up close.

Dette var en fin herreman som kan sakene sine synes jeg :whistle: Både i det ene og det andre.. Noen ganger er terven nesten like fin som groenendaelen *dukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere får arrangert ett kurs med "mordersauer" så skal jeg vurdere å melde på gråtassen her også, riktignok feil rase, men definitivt en som gjeter både kroppsnært og med lyd.. Nå har jeg prøvd å begrense gjete-tendensene i flere år, men har nå kapitulert og innsett at schäferen er gjeterhund på godt og vondt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt tilbake til noe av det jeg spurte om i startinnlegget. Er det noen som har erfaring med å gjete med belgere i Norge?

Finnes det folk her på Hundesonen som har erfaring med å gjete med kelpie? Jeg lurer på om den grunnleggende innlæringen er den samme som på BC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er lurt og mest verdifullt å hente inn en instruktør som kan rasen eller raser som gjeter kroppsnært.

Her er en link som jeg fikk fra en Aussiekennel i Danmark, han har erfaring med flere raser:

http://www.bordercollin.dk/

Kanskje kan Aussieinstruktører også være aktuelle? Danmark/Sverige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som Belgerpia sier. Det skal være under kontrollerte omstendigheter, for hundens skyld men også mest for sauens skyld.

Grunnen til at man benytter kroppsgjeterene svært lite her i Norge er fordi det påfører sauen ekstra stress, også er det er ikke like gunstig i den type terreng vi har i Norge. En brå bevegelse og sauen faller utfor en skrent. Der regnes eye-gjeterene for å være mye mer skånsomme mot sauen.

Og jeg hadde ikke giddet å melde meg på et gjeterkurs hvis ikke jeg tenkte på å gjete aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere på kurs, så få tak i en som kan belger. Og ikke en som har bare trent BC som lar dere komme og teste litt på "BC vis". Selv om det er under kontrollerte former (noe det SKAL være). Det å trene en BC kontra en kroppsgjeter eller halsende gjeterhund er faktisk veldig forskjellig. Og ikke alt man gjør med en BC vil passe på en annen rase, og man kan risikere å trene mot naturlig atferd for hunden alt for mye og lage mer problemer enn moro. Så kost på dere en skikkelig instruktør.

Selv har jeg både trent BC, schäferhund og mudi på sau, og de to sistnevte på ku. Brukte Bogar og gamle schäfertispa mi i jobb i lengre periode. Å fly rundt å "fikle" på egenhand, lese hund, sau og klare å få noe delvis fornuftig ut av det er ikke lett. Og ikke å anbefale i det hele tatt. Det kreves veldig mye trening for å få en god gjeterhund. Ikke bare et kurs i ny og ne. Men skal dere på et kurs, så få i hvert fall mest mulig utbytte av det. Og man får mer utbytte av å gå kurs med en BC for en instruktør som kan den rasen, enn med en mudi faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bllir kanskje dette litt utenom trådstarters egentlige spørsmål, men det har med ulike måter å gjete på. Jeg har ingen erfaring med selv å trene opp dyr, men jeg har snakket med eiere og sett kroppgjetere i aksjon både i Australia, New Zealand og i Pyreneene. Jeg synes det er kjempespennende! så de som gidder...

Nå vet ikke jeg hvordan folk TROR gjeterhundtrening foregår, men altså - det er faktisk ikke sånn at man helt uhemmet slipper bikkjedyret løst sammen med horder av sauer og håper det står til når bikkja løper etter sauen på ett mange mål stort beite...

Det FØRSTE man gjør er faktisk å lære å kontrollere hunden, sauen (en tre til fem er vel vanlig) går inne i ett lite rundkve - sammen med fører - hunden er på UTSIDEN - og så skal man jobbe med å få hunden til å gå rundt, stoppe, legge seg, snu osv. mens hunden er på UTSIDEN - først når man har kontroll på den biten får hunden komme inn i det samme kveet. Og så jobber man nært med kontroll der - da har man en kjepp som man styrer hunden med vanligvis for å holde hunden litt på avstand.

Men litt tilbake til noe av det jeg spurte om i startinnlegget. Er det noen som har erfaring med å gjete med belgere i Norge?

Finnes det folk her på Hundesonen som har erfaring med å gjete med kelpie? Jeg lurer på om den grunnleggende innlæringen er den samme som på BC?

Ja, på bc-vis er dette den mest vanlige måten å gjøre det på. I Pyreneene ønsker man ikke denne bindingen til fører og man ønsker heller ikke å holde hunden litt på avstand; den er en kroppsgjeter! Og man ønsker at hunden skal lære seg å løse problemene selv. Gjeterhunden der er en mye mer selvstendig gjeter enn bc. De mener at gjør man det på denne måten så ødelegger man de egenskapene man vektlegger. I et uoversiktlig terreng MÅ hunden jobbe alene uten detaljstyring fra fører. Målet er at man kjører hunden ut til sauene om morgenen og så kommer den hjem med de utpå dagen. Eller om de skal flyttes fra ett jorde til et annet, så åpner fører grindene mens hunden jobber fritt og selvstendig. I Australia (har bare vært i kontakt med 2 stk) drev de på samme måten, bortsett fra at der satt bonden til hest. De jeg så hadde 2 hunder som jobbet sammen, uten særlig styring fra rytter. Dvs rytter red foran og viste vei. New Zealand på samme måte bortsett fra der var 5 hunder i aksjon samtidig (Det var et imponerende syn!) og fører satt på en motorisert 4-hjuls-trekker.

Alle disse mener at den beste måten er å slippe hundene fritt på eldre, erfarne sauer. Kan ikke hunden oppføre seg, så er den ingen gjeter.

Jeg skjønner jo godt at man ikke kan gjøre dette med hunder som er avlet bort fra gjeteregenskapene, men til opplysning; ikke alle ønsker at hundene skal gjete under førers kontinuerlige kontroll. Og da blir dette en feil måte å starte innlæring på.

Det stemmer som Belgerpia sier. Det skal være under kontrollerte omstendigheter, for hundens skyld men også mest for sauens skyld.

Grunnen til at man benytter kroppsgjeterene svært lite her i Norge er fordi det påfører sauen ekstra stress, også er det er ikke like gunstig i den type terreng vi har i Norge. En brå bevegelse og sauen faller utfor en skrent. Der regnes eye-gjeterene for å være mye mer skånsomme mot sauen.

Der er jeg ikke helt enig. I fjellene i Pyreneene er det ikke mange flate jorder. Der har de forsøkt å introdusere bc, men den fungerer ikke. Terrenget og størrelsen på sauene (de er store!) krever tøffe kropps-gjetere. Eye-gjeterne kommer til kort! De bruker for lang tid på å snu de gjenstridige individene. Det er enda mer viktig å holde flokken helt samlet i et slikt terreng. Ett dytt og sauen har riktig retning. Ingen trenger å stoppe opp.

Skal dere på kurs, så få tak i en som kan belger. Og ikke en som har bare trent BC som lar dere komme og teste litt på "BC vis". Selv om det er under kontrollerte former (noe det SKAL være). Det å trene en BC kontra en kroppsgjeter eller halsende gjeterhund er faktisk veldig forskjellig. Og ikke alt man gjør med en BC vil passe på en annen rase, og man kan risikere å trene mot naturlig atferd for hunden alt for mye og lage mer problemer enn moro. Så kost på dere en skikkelig instruktør.

Selv har jeg både trent BC, schäferhund og mudi på sau, og de to sistnevte på ku. Brukte Bogar og gamle schäfertispa mi i jobb i lengre periode. Å fly rundt å "fikle" på egenhand, lese hund, sau og klare å få noe delvis fornuftig ut av det er ikke lett. Og ikke å anbefale i det hele tatt. Det kreves veldig mye trening for å få en god gjeterhund. Ikke bare et kurs i ny og ne. Men skal dere på et kurs, så få i hvert fall mest mulig utbytte av det. Og man får mer utbytte av å gå kurs med en BC for en instruktør som kan den rasen, enn med en mudi faktisk...

Jeg er helt enig! Som sagt; Jeg har ingen erfaring med å trene opp gjeterhunder, men jeg har sett flere typer i aksjon. Og i teorien kan jeg ganske mye... En gjeterhund er ikke bare en gjeterhund. Det er vanskelig å deltaljstyre en hund som i generasjoner er avlet på selvstendig jobbing. Ikke bare vanskelig, men det blir også feil i mine øyne. Så gjør som Nirm skriver; få tak i en instruktør som KAn rasen, og få tak i sauer som dere får bruke på den viset instruktøren vil.

Jeg har forsøkt min ett-åring (rundt og i et rund-kve) og sett at det ligger masse i genene. Da slutter jeg.... helt til jeg finner noen som ønsker velkommen en fritt-arbeidene kroppsgjeter. Forøvrig reiser jeg til Pyrineene i morgen, og er meldt på en gjeterhund evne-test til helga. Vet ikke om jeg får plass enda. Men jeg håper inderlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt og fant en artikkel : Belgisk Vallhund

I følge denne artikklen gjeter også belgerne veldig selvstendig og tar egne avgjørelser (ikke så overraskende kanskje?). Dekk er unaturlig for en belger i gjetesammenheng. I tillegg kan det nevnes at belgerne gjeter nært føreren, og å få de ut på lang avstand kan være vanskelig.

Det ser likevel ut til å være ganske likt Working kelpie. Kanskje det holder å finne en instruktør som har god kunnskap om kelpie? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunden der er en mye mer selvstendig gjeter enn bc.

Jeg syns nå at det å jobbe på slike avstander som noen bc`er kan er mer selvstendig enn noe annet.

Der er jeg ikke helt enig. I fjellene i Pyreneene er det ikke mange flate jorder. Der har de forsøkt å introdusere bc, men den fungerer ikke. Terrenget og størrelsen på sauene (de er store!) krever tøffe kropps-gjetere. Eye-gjeterne kommer til kort! De bruker for lang tid på å snu de gjenstridige individene. Det er enda mer viktig å holde flokken helt samlet i et slikt terreng. Ett dytt og sauen har riktig retning. Ingen trenger å stoppe opp.

Jeg sier bare det de som gjeter aktivti Norge pleier å si. Rasene er spesialister på hver sine områder. Bc`en på sitt, aussien på sitt og belgeren/e på sitt. Og jeg har da sett tøffe border collie`s som takler både stae kyr og sau. Det finnes forøvrig mange kroppsgjetende border collies, men eye er stort sett mest foretrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå at det å jobbe på slike avstander som noen bc`er kan er mer selvstendig enn noe annet.

Med selvstendig jobbing mente jeg jobbing UTEN førerdirigering. I Frankrike er det mange av fjellbøndene som kjører gjeterhunden ut til flokken om morgenen, slipper ut hunden og kjører hjem igjen. Utpå dagen kommer hunden hjem med sauene. Må de krysse en bekk er det hundens oppgave å finne en brukbar vei over. Ligger det en bosetning i veien, så er det hundens oppgave å vurdere om det er trygt å føre flokken gjennom eller om den må finne en vei utenom, folk blir sett på som en mulig trussel og hunden søker avstand for å sikre saueflokken. (Her får den ofte hjelp av Pyreneer-hunden som også er en naturlig del av flokken). Skudd og høye lyder skal den reagere på! og lede flokken vekk før sauene blir redde. De beste av de beste tar også hensyn til flokkens sammensetning. Er det unge lam der, så lar hunden flokken få pause med jevne mellomrom slik at lammene kan få drikke.

Jeg sier bare det de som gjeter aktivti Norge pleier å si. Rasene er spesialister på hver sine områder. Bc`en på sitt, aussien på sitt og belgeren/e på sitt. Og jeg har da sett tøffe border collie`s som takler både stae kyr og sau. Det finnes forøvrig mange kroppsgjetende border collies, men eye er stort sett mest foretrukket.

Jeg har bare sett gjeting med bc på jorder, så det kan godt hende mitt syn på bc er helt feil; at det ikke nødvendigvis er en gjeterhund som er bondens "forlengede arm". Jeg vet at min hund vanskelig ville klart å gjennomføre en gjeterhundprøve slik de gjøres i Norge (og England / Skottland...). For å få den detaljstyringen må du ha en hund som i utgangspunktet er meget fører-orientert. Her har bc sitt store fortrinn! Men det kan godt hende bc egner seg som selvstendig kroppsgjeter om den hadde fått mulighet til å utvikle de sidene. Jeg skjønner jeg må ta kontakt med bønder som bruker hundene i skogen, ikke bare på jorder :-) Jeg har nok mye å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med selvstendig jobbing mente jeg jobbing UTEN førerdirigering. I Frankrike er det mange av fjellbøndene som kjører gjeterhunden ut til flokken om morgenen, slipper ut hunden og kjører hjem igjen. Utpå dagen kommer hunden hjem med sauene. Må de krysse en bekk er det hundens oppgave å finne en brukbar vei over. Ligger det en bosetning i veien, så er det hundens oppgave å vurdere om det er trygt å føre flokken gjennom eller om den må finne en vei utenom, folk blir sett på som en mulig trussel og hunden søker avstand for å sikre saueflokken. (Her får den ofte hjelp av Pyreneer-hunden som også er en naturlig del av flokken). Skudd og høye lyder skal den reagere på! og lede flokken vekk før sauene blir redde. De beste av de beste tar også hensyn til flokkens sammensetning. Er det unge lam der, så lar hunden flokken få pause med jevne mellomrom slik at lammene kan få drikke.

Jeg syns det blir en litt sånn.... ja diskusjon om hva som er den beste gjeterhunden. Og det kan man ikke si noe om, for rasene er spesialister på hver sine områder. Og jeg har ikke hørt om mange aussier f.eks som jobber helt alene og gjeter uten tilsyn, men det er kanskje vanligere hos andre kroppsgjetere.

Jeg har bare sett gjeting med bc på jorder, så det kan godt hende mitt syn på bc er helt feil; at det ikke nødvendigvis er en gjeterhund som er bondens "forlengede arm". Jeg vet at min hund vanskelig ville klart å gjennomføre en gjeterhundprøve slik de gjøres i Norge (og England / Skottland...). For å få den detaljstyringen må du ha en hund som i utgangspunktet er meget fører-orientert. Her har bc sitt store fortrinn! Men det kan godt hende bc egner seg som selvstendig kroppsgjeter om den hadde fått mulighet til å utvikle de sidene. Jeg skjønner jeg må ta kontakt med bønder som bruker hundene i skogen, ikke bare på jorder :-) Jeg har nok mye å lære!

Enhver gjeter blir jo på en måte "bondens forlengede arm". Det skal jo være en ressurs, og hjelpemiddel. Også kommer det vel ann på hva man ser på selvstendig. Jeg syns både kroppsgjeterene og eye-gjeterene er selvstendige, og vanvittig inponerende å se på. Men alle til hvert sitt bruk. :)

Her kan du jo se et eksempel. Og jeg har sett de som jobber over enda lenger strekker, og det er fascinerende spør du meg. Hehe. :o

Og til slutt og sist. Det er rasende flott å se på en god kroppsgjeter, det er ikke noen dårlig gjeterhund selv om den ikke er like foretrukket her til lands. Det jeg tenker på er treningsmulighetene, de er det ofte litt vanskelig å få hvis ikke man har sau selv, og har tilgang på mennesker man kan hente inn kunnskapen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg merker at her er det veldig mange som er inne på kva gjeting er, så eg vil egentlig ikkje komme med påstander og div, men eg reagerer litt på at mange syns at folk som driv gjeting med Bc er "ensporet". Altså, eg forstår selfølgelig at deko har lyst å prøve gjeting på deres raser, men i ganske mange tilfeller så er det veldig mykje lettere å kontrollere ein Bc enn ein belger.. Og ein person som Liv Oddny Hindenes f.eks, som har dreve med Bc i mangfoldige år, har jo forståelig tvil på korleis det skal gå! Ho må tenke på sauen sin og! I tillegg til det så er det vel ikkje så rart at mange er "ensporet" når Bc gjetere ikkje veit korleis dei andre rasene kan reagere på sau, og dermed veit ikkje Bc gjeterene heller korleis dei skal reagere på hundene, pga dei må muligens trenes på ein annerledes måte enn ein Bc. Muligens litt rart formulert, men håper nokon forstår kva eg meiner.

Og dette med folk som driver aktivt å trener på velbehag siden, og ikkje vil at når hundene deires sendes på sau skal bli "hard tatt i", korleis i all verden har deko tenkt å få det til? Eg spør meg sjøl det spm oftere enn oftest og har veldig

lyst på eit genialt svar på det. Så ver så snill å svar på det viss du har ein tanke om korleis det muligens kan gjeres.

Viss din hund stenger deg og din stemme ute (noko som er VELDIG høgt sannsynlig) når den sendes på sau, kan ikkje bli stoppa på noko annan måte enn fysisk. Hunden må forstå at sauen skal IKKJE bites/jages. Den skal gjetes.

Eg går sjølv på Stend Vidergående no, Vg2 Hundelinja. Trener på velbehag siden, så deko må ikkje misforstå, eg vil veldig gjerne finne ein måte å trene gjeting på, uten å tilføre for mykje ubehag. Men etter å ha satt meg litt inn i gjeting forstår eg at dette er ikkje den letteste greien å finne et svar på.

Litt avsporing på kva denne posten var for, men eg blei litt dradd inn i heile diskusjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut fra Stend i 2005, og vet godt hva du prøver å forklare. Men jeg går ut i fra at du har fått en god del porsjon av Tilliung, som KUN trener positivt. Hundene må gå ann å taes,(ikke slenges i bakken, eller løftes opp ette kinnene. eks vaktmesteren) det går ann å bruke langline, mye en kan gjøre før man tilfører hunden "vondt". tror du ikke hundene få seg en smell av en bisk søye da, første gangene de prøver seg? tror ikke det er noen her inne som tenker på å bare slippe hundene og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut fra Stend i 2005, og vet godt hva du prøver å forklare. Men jeg går ut i fra at du har fått en god del porsjon av Tilliung, som KUN trener positivt. Hundene må gå ann å taes,(ikke slenges i bakken, eller løftes opp ette kinnene. eks vaktmesteren) det går ann å bruke langline, mye en kan gjøre før man tilfører hunden "vondt". tror du ikke hundene få seg en smell av en bisk søye da, første gangene de prøver seg? tror ikke det er noen her inne som tenker på å bare slippe hundene og håpe på det beste.

Fekk ein minimal porsjon Tillung i fjor, men ho har no barsel permisjon så me har fått ny hundelærer. Han jobber på samme måte som Tillung. Når me trener hundene på skulen no, trener me mykje med langline! (Viss du ville fram til at Tillung ikkje bruker langline.. For å vera heilt ærlig så veit eg ikkje om ho gjer det. Men hundelæreren vår ser ikkje noko gale i det)

Og eg må le litt når du nevner vaktmesteren som faktisk gjorde nettopp det med Iris ein av dei første gongene han såg ho. Eg fekk litt bakoversveis, såg ikkje den komme. :P

Og det er ikkje sikkert at sauen tar igjen på hunden.. Spesielt når flokken dei trener med på Hindenes er villsau. Det er no 1 eller 2 litt biske søyer der, men når ein stor belger kjem mot dei (som dei aldri har sett før) og instinktet tar over så kjem sauen til å prøve å rømme, og hunden etter. SÅ sta har eg tvil på om dei søyene er.

Men nei eg trur heller ikkje at det er nokon som tenker på å sleppe hundene og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir en litt sånn.... ja diskusjon om hva som er den beste gjeterhunden. Og det kan man ikke si noe om, for rasene er spesialister på hver sine områder. Og jeg har ikke hørt om mange aussier f.eks som jobber helt alene og gjeter uten tilsyn, men det er kanskje vanligere hos andre kroppsgjetere.

Enhver gjeter blir jo på en måte "bondens forlengede arm". Det skal jo være en ressurs, og hjelpemiddel. Også kommer det vel ann på hva man ser på selvstendig. Jeg syns både kroppsgjeterene og eye-gjeterene er selvstendige, og vanvittig inponerende å se på. Men alle til hvert sitt bruk. :P

Og til slutt og sist. Det er rasende flott å se på en god kroppsgjeter, det er ikke noen dårlig gjeterhund selv om den ikke er like foretrukket her til lands. Det jeg tenker på er treningsmulighetene, de er det ofte litt vanskelig å få hvis ikke man har sau selv, og har tilgang på mennesker man kan hente inn kunnskapen fra.

Det var ikke meningen at denne tråden skulle bli noen diskusjon på hvilke gjeterhundrase som er best. Jeg er meget imponert over de BC-ene jeg har sett gjete (har ikke sett noe annet enn BC), bortsett fra . Det som kanskje gjør at vi med raser som tradisjonelt er kroppsgjetere er litt hårsåre, er at vi ofte blir møtt med en arrogant litt nedlatende holdning fra folk som driver med gjeting. Vi får beskjed om at hundene våre ikke duger i det hele tatt, at alt av gjeterinstinkter er bortavlet og at hundene våre kun jager( folk som har BC fra "feil" linjer blir møtt på samme måten). Dette bildet stemmer ikke helt. Jeg vil ikke påstå at alle som driver med gjeting har slike holdninger, men her i Norge er det BC-ens måte å gjete på som er malen som de andre gjeterhundrasenes måte å gjete på blir vurdert opp mot. Utgangspunktet blir da litt feil fordi bla belgeren opprinnelig er avlet for et annet husdyrhold enn BC (belgeren skulle bla vokte sauen uten gjeter tilstede, mot tyver, rovdyr og løshunder). Jeg er helt enig i at BC-en sin måte å gjete på er den som er best tilpasset det husdyrholdet som er i Norge i dag.

Eg merker at her er det veldig mange som er inne på kva gjeting er, så eg vil egentlig ikkje komme med påstander og div, men eg reagerer litt på at mange syns at folk som driv gjeting med Bc er "ensporet". Altså, eg forstår selfølgelig at deko har lyst å prøve gjeting på deres raser, men i ganske mange tilfeller så er det veldig mykje lettere å kontrollere ein Bc enn ein belger.. Og ein person som Liv Oddny Hindenes f.eks, som har dreve med Bc i mangfoldige år, har jo forståelig tvil på korleis det skal gå! Ho må tenke på sauen sin og! I tillegg til det så er det vel ikkje så rart at mange er "ensporet" når Bc gjetere ikkje veit korleis dei andre rasene kan reagere på sau, og dermed veit ikkje Bc gjeterene heller korleis dei skal reagere på hundene, pga dei må muligens trenes på ein annerledes måte enn ein Bc. Muligens litt rart formulert, men håper nokon forstår kva eg meiner.

Og dette med folk som driver aktivt å trener på velbehag siden, og ikkje vil at når hundene deires sendes på sau skal bli "hard tatt i", korleis i all verden har deko tenkt å få det til? Eg spør meg sjøl det spm oftere enn oftest og har veldig

lyst på eit genialt svar på det. Så ver så snill å svar på det viss du har ein tanke om korleis det muligens kan gjeres.

Viss din hund stenger deg og din stemme ute (noko som er VELDIG høgt sannsynlig) når den sendes på sau, kan ikkje bli stoppa på noko annan måte enn fysisk. Hunden må forstå at sauen skal IKKJE bites/jages. Den skal gjetes.

Eg går sjølv på Stend Vidergående no, Vg2 Hundelinja. Trener på velbehag siden, så deko må ikkje misforstå, eg vil veldig gjerne finne ein måte å trene gjeting på, uten å tilføre for mykje ubehag. Men etter å ha satt meg litt inn i gjeting forstår eg at dette er ikkje den letteste greien å finne et svar på.

Litt avsporing på kva denne posten var for, men eg blei litt dradd inn i heile diskusjonen..

Joda jeg forstår hva du mener og grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg hadde en mistanke om at en belger ikke kan trenes helt som en BC. Det er ingen her i denne tråden som mener at man skal slippe en hund rett på en saueflokk og se hvordan det går, uansett rase. De to gangene hunden min har vært i nærheten av sau, har hun vært i ei 15 meter lang line og jeg venter fortsatt på at bonden skal bli ferdig med den lille innhegningen/rundkveet. Jeg har faktisk blitt tilbudt å slippe hunden rett på sau (en annen bonde) og takket nei fordi den sauen er ikke vant til hund, jeg vet ikke nok om gjeting og jeg vet ikke om gjeterinstinktet til hunden min er bra nok/tilstrekkelig. Men du, kroppsgjetere kan finne på å bite etter sau, og det regnes ikke som uønsket på samme måte som hos BC. Kroppsgjetere skal likevel ikke skade sauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, kroppsgjetere kan finne på å bite etter sau, og det regnes ikke som uønsket på samme måte som hos BC. Kroppsgjetere skal likevel ikke skade sauen.

Det er sikkert heilt rett, det veit eg ingenting om. Men er det ikkje lettere å lære den at den ikkje skal bite i sauen enn å "du kan få bite litt"? Og sauer som av og til blir bitt, er ikkje dei veldig oppskaka/dødsredd? Korleis er det rettferdig mot sauen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert heilt rett, det veit eg ingenting om. Men er det ikkje lettere å lære den at den ikkje skal bite i sauen enn å "du kan få bite litt"? Og sauer som av og til blir bitt, er ikkje dei veldig oppskaka/dødsredd? Korleis er det rettferdig mot sauen?

Selv BCer skal inn og bite en sjelden gang i enkelte spesielle situasjoner. Men en BC skal alltid bite i fronten på sauen, og aldri bak som "heelere" gjør eks. På gjeterhundprøver er det vel takk for i dag i 99% av tilfellene bikkjene "smaker" på sauen, men i praktisk arbeid, så må det til av og til (etter min erfaring da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som har sett bc bite klype opp til flere ganger :P Nå har jeg sjelden overvært gjeterhundprøve, men jeg har da sett de i aksjon når sauene krysser veien eller de skal sankes inn fra skauen uttalige ganger og ofte så klyper hunden til de gjenstridige sauene..trodde det skulle være sånn jeg? Belgere skal vel heller ikke bite sauen bokstavelig etter hva jeg har skjønt, men de skal klype. Eller har jeg misfortsått?

Mulig jeg har sett utrolig dårlige gjeterhunder, men siden landets beste liksom kommer fra mine barndomsdaler så tviler jeg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de skal klype.

er det det de gjør? har går Acen og små "gnager" som en liten kanin for å egle litt eller sånn... Vanskelig å forklare. Samtidig en liten notis til tidligere hvor det er sagt at belgerne gir sauen et puff i riktig retning; det gjør akkurat denne karen her. Veldig merkelig altså :P

Tror neste belgerfolk må stå sammen jeg nå, og komme seg på kurs og avlive "mytene".

Og en ting til: har en nabo med biske søyer. de hadde ikke tatt 5 øre for å ta Acen, heldigvis for han, har eg han i bånd forbi de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj,her bør jeg nok definere litt klarere med hva jeg mener med "å bite etter". Tispa mi har snappet etter en sau en gang, ei søye som gikk til angrep (gikk rett mor hunden, hodet senket, klar til å stange). Hun var helt inntil siden på dyret, venstreside mot venstreside, kropp mot kropp og snappet i lufta over ryggen på sauen. Den sauen ble ikke varig skremt, for den gikk til angrep en gang til ca 15 minutter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...