Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gjete sau med belger


ELH

Recommended Posts

Jeg har ei tervtispe på 4 år som jeg skal prøve på sau (har allerede prøvd litt). Jeg har ingen ambisjoner om å bli norgesmester i gjeting, men målet er å ha det gøy sammen med hunden og å hjelpe til under sauesankingen høsten 2008.

Jeg vet at jeg har en rase det ikke er vanlig å gjete med i Norge. Jeg er også klar over at det ikke jobbes aktivt med å ta vare på gjeteinstinktet til belgere i Norge. Jeg tror at gjeteinstinktet fortsatt kan følge med som "nissen på lasset" hos belgeren, først og fremst hos oppdrettere som også fokuserer på bruksegenskaper, ikke bare på eksteriør og helse.

Jeg har allerede prøvd henne litt da bonden skulle flytte sauene nærmere fjøset (bjørn i området), men sauene var ikke vant til hund og jeg hadde henne derfor i bånd (brukte sporlina). Jeg vet derfor ikke om hun skjermer (ringer), men det er det neste jeg må finne ut (hun skjermer andre hunder). Hun takler ihvertfall sure gretne søyer. Det var en søye som ved to anledninger hadde tenkt å ta henne. Kort fortalt gikk hun rett i kroppen på søya, snudde bredsiden til, og fikk på denne måten snudd søya. Den hurtigheten som belgeren er så kjent for, kom virkelig til sin rette og det var veldig moro å se på.

Jeg har en avtale med en sauebonde om å komme på et lite besøk snart. De har 4 BC-er og jeg er velkommen til å prøve hunden min på deres sauer. De holder på å sette opp en liten rund innhegning, slik at sauene er på innsiden og hunden på utsiden. På denne måten er mulig å trene en fersk hund uten at det er fare for at det går ut over sauene. Det synes jeg høres veldig trygt og bra ut, siden både jeg og hunden er fersk på dette her.

Er det noen som enten selv har brukt/bruker belgere til gjeting, eller kjenner til noen som har brukt/bruker belger til gjeting? Jeg er isåfall interessert i å komme i kontakt med vedkommende for å høre mer om hvordan treningen har blitt gjort.

Jeg vil også gjerne har litt litteraturtips, så anbefal gjerne gode gjeterhundbøker!

Her i området er det kun BC-er og antakeligvis ingen som har erfaring med kroppsgjetere (det sier de jeg har spurt). Jeg har lest litt om hva som er forskjellen på kroppsgjetere og BC, men hva betyr disse forskjellene i praksis? Hva bør jeg være oppmerksom på? Hva er forskjellen på å trene kroppsgjetere i forhold til BC? Vær gjerne konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aussie, det er en gjeterhund som gjeter kroppsnært og har lite eller ikke noe "eye". En hund som gjeter kroppsnært, er nærmere sauen og flytter de med press fra kroppen/sitt nærvær (ikke med øynene slik en BC er unik i..) De kan finne på å hoppe med sin kropp i sauen (slik du beskriver. Det gjør min hund, og det er ganske fasinerende å se på, siden hun dulter sin egen kroppsside i sauens), dytte med snute o.l. Biting bør jo ikke forekomme, men hunden skal forvare seg mot sau som angriper.

Du burde begynne treningen med få dyr, tre er et greit antall. Inni en liten innhegning som ikke sauen kan komme seg ut av.. Jeg har 5 årslam, og ser at det blir for mye, da er det fort at flokken blir delt til 2 + 3, og det skaper en situasjon man skal jobbe med senere når det andre fungerer.. Jeg laget "skillevegger" av paller, men de er for lave, for deler jeg flokken, hopper de bare over, og ut til de andre......

Jeg er totalt nybegynner, men kom deg på et kurs eller finn noen som har erfaring med andre gjeterraser enn BC... Vanskelig, ja. Kan du evt. sende meg et vink om hvor du bor sånn midt i Norge, for jeg bor jo også sånn midt i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer selv på å bruke Ace på gjeting. har til nå ikke funnet noen som er interressert i å instruere belgere med eiere. sendte en forespørsel til noen jeg vet driver med gjeterkurs, det jeg fikk klar beskjed om var å skaffe meg en BC om jeg skulle trene gjeting. men det er faktisk fullt mulig å trene en belger opp til å bli gjeterhund. det ligger faktisk mange instinkter igjen i disse hundene, så ved å gi dem en sjanse, skal en se at de kan gjete de også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor man skal være så ensporet?

Hvis jeg var instruktør i gjeting, hadde jeg syntes det var interessant å lære om flere raser. Og jeg håper å få tilegnet med slike erfaringer etterhvert, siden jeg brenner for gjeting med min rase.

Flere og flere gjeterraser blir avlet bort fra sine instinkter, til fordel for andre bruksområder... And beauty...

Vet ikke hvordan det er rundt om i landet, men det som jeg ser mye her omkring er slik "gubbebonde" ting, og hardhendt behandling. Det lille jeg har sett... Kanskje jeg må dra på ei trening og titte litt.... Hadde tenkt ei stund å melde meg inn i gjeterhundklubben her, men regner med at jeg blir ledd rett ut når jeg kommer med min "gale" Aussie. Som hanskes med storfe på flere hundre kilo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som bruker belgere som gjeterhunder i andre land ( lå laekenzine.com finnes det flere bilder, da mest av laekenoisen selvfølgelig) Lyra skal faktisk lære seg å gjete hos ny eier i Belgia. Storebroren hennes blir brukt aktivt til å gjete kalkuner av alle ting..

Jeg meldte i sin tid Loke på gjeterhundkurs hos Hund i Sentrum. Instruktøren der drev med kelpies og hadde ingen motforestillinger mot å teste en belger. Han hadde stor tro på at det ville gå bra og så frem til utfordringen med å teste en for han ny gjeterhundrase. Desverre så ble gjeterhundkurset flyttet såpass langt bort at det ble umulig for oss å være med. Jeg hadde tatt kontakt med folk som bruker kelpier i gjeting hvis jeg skulle fått råd til hvordan jeg gikk frem med belger. Border collie folket er en smule ensporet i en metode er jeg redd og derfor sannsynligvis lite nyttig for en som har en ren kroppsgjeter. (selvom kelpien også kan bruke eye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en lang og detaljert mail ang belgere og gjeting, samt fårespørsel om det finnes instruktør som er villig til å stille opp på et kurs. Dette var til Sotra sau og geit, gjeterhund lederne i klubben. Så får vi se hva det blir til...

Edit:

Her var svaret jeg fikk fra Sotra sau og geit:

"BC eller AK er de rasene som er målrettet avlet for kun å ivareta "gjeteregenskapene" og utvikle disse på en hensiktmessig måte.

Men hvis dere er 4 - 5 stk. så kan dere komme til Hindenes for å prøve hundene på sau under kontrollerte forhold. Jeg vil da synliggjøre for dere den store forskjellen. Jeg vil ha kr.100 pr.hund/fører. Dette kan være på kveldstid da vi har utelys på denne plassen."

Er det noen som vet hvor jeg kan finne belger i gjeterhundarbeid? Gjerne linker, noen som driver med dette?

Vil veldig gjerne få til et kurs i regi av Belgerklubben avd Hordaland. Men ser ut til at ingen instruktører her på vestlandet er villige til å hjelpe, da de ikke tror på at belgeren kan brukes til gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en tråd på Canis om dette for en stund tilbake siden. Var det du kanskje? Tenkte bare det kunne nevnes i tilfelle det er noen som også hadde vært intr. i kurs..

Her var svaret jeg fikk fra Sotra sau og geit:

"BC eller AK er de rasene som er målrettet avlet for kun å ivareta "gjeteregenskapene" og utvikle disse på en hensiktmessig måte.

Det hadde de sikkert sagt om noen ringte og spurte om det samme bare med Australian Shepherd. Enda det faktisk er mange som har bevist at Aussie kan være en kjempe god gjeterhund.. Kanskje mest i sverige ennå, men..

Håper du finner deg et kurs ;) Og klaffer det må du fortelle hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Her var svaret jeg fikk fra Sotra sau og geit:

"BC eller AK er de rasene som er målrettet avlet for kun å ivareta "gjeteregenskapene" og utvikle disse på en hensiktmessig måte.

Men hvis dere er 4 - 5 stk. så kan dere komme til Hindenes for å prøve hundene på sau under kontrollerte forhold. Jeg vil da synliggjøre for dere den store forskjellen.

Det er så hyggelig med forutintatte instruktører, men jeg er ikke overrasket. Jeg blir litt oppgitt. Jeg vet at det i Norge ikke drives målrettet avlsarbeid kun for å ivareta gjeterinstinktene hos belgeren og jeg har vett nok til at jeg forstår at Working kelpie og BC etter gjeterhundlinjer er i en klasse for seg selv.

Dette blir litt på sidelinjen av hva startinnlegget mitt handler om, men jeg mener at gjeterhundmiljø kan gå glipp av rekruttering ved å være så snever. Det gjelder forsåvidt ikke bare enkelte gjeterhundmiljø. Kommer du med "feil" hund i en del andre hundemiljøer blir man også forhåndsdømt. Enn hvis jeg oppdager at gjeting er kjempegøy? Kanskje jeg kjøper meg en kelpie og fortsetter med gjeting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjeterhund av fransk opprinnelse som også gjeter kroppsnært Jeg har mast og mast og endelig fikk jeg prøve meg. Sauene var vant til å bli gjetet med bc, men skulle sendes til slakteriet 2 dager etter jeg var der. Og nå først skjønner jeg hvorfor bønder er tilbakeholdne med å slippe inn andre gjeterhundtyper på sin sau!

Sauene var som sagt vant med å bli flyttet på av bc og "øye". Jeg kan overhodet ikke noe om gjeting, men instinktene i hunden slo til. Han tente maksimalt, og løp rundt og rundt. Sauer som ikke flyttet seg ble dyttet på med bredsiden, bjeffet opp i ansiktet eller de fikk et lite nyp bak. Flokken bestod av 14 velvoksne, sindige søyer. Men å bli dyttet på gjorde de urolige. Jo mer aktiv flokken ble, jo mer gjetet hunden. Lyden ble skrudd på og de mest umulige ble kløpet bak (om enn meget forsiktig).

Jeg vet ikke hvor tilpasningsdyktige sauene er. Men jeg vil tro at det er lettere for en flokk bare å forholde seg til en type gjetere. Sauene vi fikk prøve oss på var merkbart vanskeligere jobbe med for gårdens bc de første 5-10 minuttene etterpå. Jeg vil tro at skal man få utbytte av gjeting med "kroppsgjetere" så må man ha egne sauer som er vant til denne typen hunder. Eller om man vil prøve seg; se om dere kan få kontakt med bønder som har sauer som skal sendes på slakt. Da får man ikke ødelagt så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjeterhund av fransk opprinnelse som også gjeter kroppsnært Jeg har mast og mast og endelig fikk jeg prøve meg. Sauene var vant til å bli gjetet med bc, men skulle sendes til slakteriet 2 dager etter jeg var der. Og nå først skjønner jeg hvorfor bønder er tilbakeholdne med å slippe inn andre gjeterhundtyper på sin sau!

Sauene var som sagt vant med å bli flyttet på av bc og "øye". Jeg kan overhodet ikke noe om gjeting, men instinktene i hunden slo til. Han tente maksimalt, og løp rundt og rundt. Sauer som ikke flyttet seg ble dyttet på med bredsiden, bjeffet opp i ansiktet eller de fikk et lite nyp bak. Flokken bestod av 14 velvoksne, sindige søyer. Men å bli dyttet på gjorde de urolige. Jo mer aktiv flokken ble, jo mer gjetet hunden. Lyden ble skrudd på og de mest umulige ble kløpet bak (om enn meget forsiktig).

Jeg vet ikke hvor tilpasningsdyktige sauene er. Men jeg vil tro at det er lettere for en flokk bare å forholde seg til en type gjetere. Sauene vi fikk prøve oss på var merkbart vanskeligere jobbe med for gårdens bc de første 5-10 minuttene etterpå. Jeg vil tro at skal man få utbytte av gjeting med "kroppsgjetere" så må man ha egne sauer som er vant til denne typen hunder. Eller om man vil prøve seg; se om dere kan få kontakt med bønder som har sauer som skal sendes på slakt. Da får man ikke ødelagt så mye...

Jeg skal heller ikke påstå at jeg har så mye peiling på gjeting, men i følge bonden som eier de sauene som hunden min har snust litt på, kan også BC kroppstakle sauer som angriper. Hunden min kroppstaklet en søye som gikk til angrep (mistenker at gamlesøya har blitt brukt til å skremme hunder, dvs hund puttet inn i bingen til søya like etter at hun har fått lam), hun brukte ikke kroppen til å dytte på sau for at den skulle flytte på seg.

Den lille innhengningen jeg nevnte i mitt første innlegg, (som holder på å settes opp) er ikke til ære for meg, men denne sauebonden skal bruke den til å trene uerfarne BC-er. Bonden eier en ompasseringshund som har sterkt gjeterinstinkt, men også den erfaringen at den kan gjete på egen hånd og da skjermer den i det uendelige og gir f*** i å høre etter. Jeg forsto det slik at dette ble betraktet som et lydighetsproblem, naturlig nok, ikke at hunden manglet de nødvendige instinktene.

Forresten så kan belgere også ha "eye", men det er ikke så sofistikert og rendyrket som hos BC, og kalles "loose eye". Frøkna mi har "loose eye" når hun gjeter andre hunder.

Jeg ser at du har et poeng, for kroppsgjetere gjeter nok nærmere sauen enn BC-en og jeg kan godt forstå at bønder ikke ønsker å slippe til en kroppsgjeter. Jeg er kanskje litt heldig, for jeg kjenner en snill bonde som er villig til å la meg få prøve hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært på tre gjeterhund-treninger med min shetland sheepdog. Jeg har blitt veldig godt mottatt der, selv om det er border collie som gjelder. Instruktørene som er der innrømmer at de ikke kan veldig mye om andre rasers måte å jobbe på, men er veldig åpne på å la oss prøve. De synes det er spennede å se om vi greier å lokke fram noen gamle instinkter.

Ellers synes jeg ikke det er hardhendte metoder som blir brukt. De eneste gangene de går inn og blir "voldsomme" er når enkelt hunder er for nærgående og glefsete på sauen. Det synes jeg er ok. Man skal jo ta hensyn til sauen også. Og de "hissigste" hundene kan være temmelig nærgående på sauen!

Hunden min har vært mest opptatt av tispene. Det var løpetid de to første treningene. Og hunden som var og skjermet mens vi trente hadde også løpetid. Da er det ikke enkelt å være hannhund. Sauen kom helt klart i andre rekke. På trening i går var det slutt på løpetid, og hunden var roligere. Og han begynte å få interessen opp for sauen. Instruktøren synes det var veldig positivt at han hadde begynt å reagere på sau nå, og det var tydelig at hunden koste seg skikkelig. Og det var gøy å se at hunden hadde "trøkk" nok, som instruktøren sa , til å snu sauen. Men det blir en gang i uka for vår del, og det er visst for sjelden.

Ellers er det imponerende å se bordercolliene i arbeid. 2valper på 4,5 måneder gjetet sau som bare det! Helt fantastisk.

(Jeg fant en svensk side en dag om belgere og gjeting, men greier ikke finne den igjen.)

Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt klart du skal ta kontakt med lokalavdelingen din i nbfk og fortelle dem om instruktørens forslag. Selv om han ikke har erfaring med belgere kan det være svært nyttig! Jeg ville gladelig vært med hadde det ikke vært for at bergen er så langt, 100,- per hund er ikke dyrt. Ta eventuellt kontakt med nbfk.org og etterlys andre intresserte belgereiere.

Jeg synes han virket svært positiv og konstruktiv tross alt, det ER jo sant at det ikke akkurat blir avlet på gjeteregenskaper på hverken belger eller aussie i norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sitter i styret i avd hordaland, så har snakket med de andre. de er med, og veldig positive. ja skal forhøre meg litt mer rundt. snakket med en dame fra Sinjar.. eller noe sånn. De driver med gjeting og hun anbefalte meg å hente inn instruktør direkte fra Belgia... eller hvilket som helst land, alt ettersom hvor vi fant en instruktør. takk for tips alle sammen. gir en lyd på hvordan det går. også må folk for all del henge seg på (de med belgere, spesielt) om vi får til et kurs. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer vel egentlig helt ann på om hovedklubben er villig til å betale for dette...

I utganspuntet er det nok kursdeltakerne som må betale, men hvis en først får oppover en instruktør fra Belgia, så blir det billigere hvis det holdes flere kurs. Flere folk som er med å betale, selv om de samlede reiseutgiftene øker. Det blir kanskje lettere å få NBFK til å være med å subsidiere reiseutgiftene hvis det er stor interesse for gjeterkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
det kommer vel egentlig helt ann på om hovedklubben er villig til å betale for dette...

Men altså, hvorfor i all verden skal hovedklubben betale for det?

Det koster da ikke en million å hente opp en instruktør fra Belgia liksom........

Reise tur/retur - 4000 (maks om man planlegger litt)

Kurs fredag til søndag - vel, normalen er vel 2-3000 for en helg - la oss si 3000,- så har man tatt i litt. Det blir 7000,- Instruktøren innkvarteres selvsagt privat.

La oss så si at man har plass til 10 deltagere med hund - 10 deltagere a kr 1000,- for en helg, det er 10 000,- og ganske billig - så kan man ha observasjonsplasser til kr 400,- og la oss si at man får 10 av dem også, da er man brått oppe i 14000,-

Da har man til og med penger til å servere en bedre lunch til alle på kursdagene, betale en bonde for bruk av sauer - samt kjøpe en gave til instruktøren.

Skjønner ikke hvorfor man skal ha hovedklubben til å sponse ting liksom.

For helt alvorlig - dersom det ikke er noen interesse for gjeting med belger i området - sånn at kanskje bare en 3-4 stykker er interessert - da er det vel litt overkill å hente inn instruktør fra utenlandsbygda?

Det finnes norske intstruktører som også kan kurse i gjeting med belger, det er jeg helt sikker på, det er bare å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hadde kanskje vært lettere å få med folk dersom hovedklubben sto som arrangør?

Jeg synes det hadde vært morsomt å vært med på, men det blir fort sånn at hvis man prøver å arrangere sånne ting så får man på og avmeldinger histen og pisten, også gidder ikke folk møte opp. Det blir kanskje litt mindre sånt dersom en klubb arrangerer fordi det da er mer 'seriøst' og mange kanskje føler det er mer bindende å melde seg på.

Dessuten er det sikkert ganske mange som er inne på klubbens nettsider ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er 4-5 stykker bare i denne tråden som hadde syns det var interessant å prøve å gjete med sine belgere (jeg hadde syns det var moro å teste ut Em, jeg tror hun har en "eye"-greie.. hehe), så helt umulig kan det da ikke være å få arrangert noe sånt? Tror til og med at jeg kanskje kunne tatt meg en tur til Bergen for å få gjort det jeg, om det ikke ble grisedyrt med kurs og overnatting og hele pakka (man får en noe anstrengt økonomi når man er trygda).

Hva med å annonsere det i Belgerbladet? Eller på klubbens hjemmesider? Bare for å lodde stemninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men det hadde kanskje vært lettere å få med folk dersom hovedklubben sto som arrangør?

Jeg synes det hadde vært morsomt å vært med på, men det blir fort sånn at hvis man prøver å arrangere sånne ting så får man på og avmeldinger histen og pisten, også gidder ikke folk møte opp. Det blir kanskje litt mindre sånt dersom en klubb arrangerer fordi det da er mer 'seriøst' og mange kanskje føler det er mer bindende å melde seg på.

Dessuten er det sikkert ganske mange som er inne på klubbens nettsider ganske ofte.

Det er jo ingenting i veien for at slike ting annonseres på hjemmesiden til hovedklubben og i bladet - det kan avdelingene faktisk gjøre gratis.

Og det ER en grunn til at vi har lokalavdelinger, og det er nettopp for at man skal arrangere ting som dette fordi hovedklubben ikke har kapasitet eller anledning til å arrangere alt mulig Man er avhengig av at lokalavdelingene gjør dette.

Men her var det forøvrig snakk om at hoveklubben skulle betale, og det synes jeg er feil - det er fullt mulig å arrangere kurs uten at man må ha hovedklubben til å betale. Det behøver nemlig ikke å koste allverden faktisk. Og sonderer man terrenget først og hører på interessen - setter god frist på påmelding, slik at biletter og sånn kan avbestilles dersom interessen ikke er stor nok - ja, så klarer man slike ting uten at det blir noen kostnad for avdelingen.

Mitt poeng er at det er liten vits å holde kurs for tre-fire interesserte - det blir dyrt det og da blir det i alle fall feil å be hovdeklubben sponse ting for bare spesielt interesserte.

At folk melder seg på og ikke møter opp er jo i grunnen en uproblematisk ting, man har da bindende påmelding får navn og adresse og så sender man faktisk regning før kurset og den skal betales før kurset. Og den skal betales uansett om man kommer eller ikke. Sånt er enkelt faktisk

Jeg vet jeg høres streng ut, men det er altså ikke sånn at hovedklubben er noe mer trekkplaster enn lokalavdelingen. Da har i så fall lokalavdelingen gjort en dårlig jobb. Hovedstyret skal bare forvalte klubbens midler og ta seg av det administrative - det er lokallagene som ER klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde ikke tenkt å blande inn hovedklubben i det hele tatt. men det kom opp et sp.mål om at dette kanskje burde gjøres gjennom hovedklubben. jeg vet godt at de ikke kan sitte styre med ditten og datten som lokalklubbene kommer opp med. og det var heller ikke meningen at dette var noe hovedklubben skulle betale. men når det er sagt så har vi i hordaland en ganske full bankkonto, så det jeg tenkte på var å bruke litt av denne, samt påmeld avgift fra deltagere. det er jo en god måte å bruke pengene på, det trenger jo ikke stå der og forrente seg i all tid. dessuten er vi nok ikke bare 4-5 stk som vi prøve hunden på gjeting. ingen som har sagt at dette er kun for de fra hordaland. det er fult mulig for andre å melde seg på. ikke bare belgere må være med heller, men det var jo litt av hovedpoenget.

noen som vet om instruktør, en norsk en, som vi instruere: skrik ut. jeg fikk kun et TIPS om å hente inn instruktør fra utlandet, hvor de faktisk vet hvordan det er å bruke en belger på gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal ha en hensikt for oss som eventuellt kommer langveisfra og må ordne med overnattng etc så er det ønskelig med en instruktør som faktisk har erfaring med gjeting med belgere.. Kurs + overnatting +++ kommer da straks opp i en pen liten sum, og da er det greit å få mest mulig utbytte. Jeg tror man skal lete godt og lenge skal man finne det i norge, men ser man over til sverige kan det hende det dukker opp noen. Tone har et svært godt poeng når hun nevner sauene, det er nemlig få bønder som låner ut sauer til hunder som ikke bare er uerfarne, men som ikke gjeter skikkelig men heller hauser opp sauene iflg de fleste norske sauebønder. Når man i tilegg vet at det ikke er lov å frakte sau over komunegrenser her til lands så blir det litt av en jobb å få dette prosjektet i gang. Men jeg håper jo virkelig at det blir noe av, hvis opplegget blir bra så dukker jeg gladelig opp! Da sannsynligvis som observatør, tror Loke er for heit på sauen til å kunne gjete noe særlig :whistle:

Men må det være sauer? Er ikke geiter tøffere? Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange tusen sauer finnes det i norge? hehehe

neida, som eg fikk svar fra Liv Hindenes, der kan man få lov å prøve hundene på sau i kontrollerte omgivelser. jeg gikk selv på Stend Jordbruksskule (nå heter den visst Stend Vgs), der hadde vi flere lærere som drev på med gjeting. men og nedover mot Haugesund finnes det miljø før gjeting. jeg skal sjekke litt mer ut. ingenting er avtalt eller planlagt. vi bare sjekker interessen og muligheten. men greit å vite om noen vil være med. det blir i såfall jeg som får ansvaret for dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...