Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua


camagnu
 Share

Recommended Posts

Ta det med ro, fóret er sjekket. Men som du sikkert vet med oss mennesker, så raser ikke kiloene av etter noen ukers gradvis mer trening. Ihvertfall ikke om det skal gjøres på en sunn måte.

Det blir nok resultater å se på henne raskt nok. Men venninnen min ønsker altså at hunden sin skal få trening i å gallopere, og det gjør den ikke når hun går.

Det er jo det som er poenget mitt! At det er ikke noe spesielt problem å ha en chi hjemme, fremfor hvilkensomhelst annen rase, såfremt individet ikke har separasjonsangst. Derfor blir det dumt at du skriver i tråden her at den mistrives ved å være alene. Og trekker det ned som noe negativt, når det faktisk er noe som gjelder alle hunder generelt.

Travtempo for en chi på sykkel er travtemp, man klarer da å se hvilken tempo hunden er i. Den galloperer jo fortere enn den traver, så om den syntes det går for fort å trave, så vil den slå om til gallopp, og da sykler man for fort.

Hvordan en chi kan komme mellom hjulene er meg uforstått, uansett er det jo ikke "farlig" om den løper under sykkelen (aka mellom hjulene).

Jeg sykler masse med min phalene jeg, og den har jeg bare lært at ikke skal være i nærheten av verken hjulene eller resten av sykkelen :aww:

Poenget mitt her er at du trekker ned chihuahuaen veldig, når dette faktisk er en rase som kan passe for Monica123 som spurte. Det er en flott rase, som de fleste kan ha, om de trives med personligheten til en chi :)

Både husrenstrening og det å være hjemme alene er ikke problemområder hos en chi, med mindre man gjør det til det.

Jeg er regelrett ikke enig med deg, ser jeg.

Endel har en tendens tilø å skjære alle hunderaser over en kam, uten å ta hensyn til spesifikasjonene ved rasen. Det blir helt feil i mine øyne. Du kan gjerne forklare så mye du vil, mine erfaringer tilsier at vi ikke er helt enig.

Må bare poste inn bilder av den desidert vakreste chihuahuaen jeg vet om. Hun ser så sterk, velbygd og sunn ut :lol:

milli123.jpg

milli2.JPG

N S UCH NV-07 Betty Boop Des Patibullies, "Milli"

(bildene er lånt fra http://www.kennelkoru.com)

Har du spurt eier om lov til det?

Ja, Milli er ikke bare en kjempefin tispe, hun er helt herlig også! Fantastisk gemytt på henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan noen fortelle litt sånn kjennerelt hvordan hver dagen til dere som eier Chi er? Ossen oppfører hunden deres blant fremmede mennesker og dyr osv. Hvor mye trening gjør dere og hvor mye mosjon få h

Posted Images

Man skal ikke skjære alle raser over en kam klart. Men man skal heller ikke skjære ned en rase på grunnlag av noe som inngår i normal oppdragelse.

Kan du ikke heller komme med relevant erfaring? :aww: Det er mye hyggeligere, da får man fremmet rasen på riktig måte. Ikke som et lite kosedyr som må dulles med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar

Skal nok lese mer om chihuahua og melde meg inn på chihuahua forumet :aww:

At den som regel ikke blir renslig før den er 6 mnd gjør ingenting er jo ikke sikekrt en valp gjør det uansett hvilken rase jeg velger :lol:

Kvikklunsj: Har du noen andre små raser du kan anbefale til ny hunde eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke skjære alle raser over en kam klart. Men man skal heller ikke skjære ned en rase på grunnlag av noe som inngår i normal oppdragelse.

Kan du ikke heller komme med relevant erfaring? :aww: Det er mye hyggeligere, da får man fremmet rasen på riktig måte. Ikke som et lite kosedyr som må dulles med.

Hvor skjærer jeg ned på rasen? Normal oppdragelse skal de da ha som alle andre hunder, og ved å si at en chi ikke trives med å være for mye alene, så fremstiller jeg den slik den er, jeg sier ikke at den må dulles med av den grunn.

Jeg vil aldri på noen måte fremstille en rase på feil måte, bare for å få flere til å velge den. Jeg foretrekker å fremstille den ærlig.

Generelt sett liker ikke en chi å være for mye alene, men hvert individ må da telle for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar

Skal nok lese mer om chihuahua og melde meg inn på chihuahua forumet :)

At den som regel ikke blir renslig før den er 6 mnd gjør ingenting er jo ikke sikekrt en valp gjør det uansett hvilken rase jeg velger :aww:

Kvikklunsj: Har du noen andre små raser du kan anbefale til ny hunde eier?

Ja hjertelig velkommen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar

Skal nok lese mer om chihuahua og melde meg inn på chihuahua forumet :)

At den som regel ikke blir renslig før den er 6 mnd gjør ingenting er jo ikke sikekrt en valp gjør det uansett hvilken rase jeg velger :)

Kvikklunsj: Har du noen andre små raser du kan anbefale til ny hunde eier?

Tar det i tråden din, for ikke å bli for OT her :( Men chihuahua er en flott rase, hadde det ikke vært for at min neste hund skal være stor (stooor) så hadde jeg nok sittet med en chi i fanget :aww:

Hvor skjærer jeg ned på rasen? Normal oppdragelse skal de da ha som alle andre hunder, og ved å si at en chi ikke trives med å være for mye alene, så fremstiller jeg den slik den er, jeg sier ikke at den må dulles med av den grunn.

Jeg vil aldri på noen måte fremstille en rase på feil måte, bare for å få flere til å velge den. Jeg foretrekker å fremstille den ærlig.

Generelt sett liker ikke en chi å være for mye alene, men hvert individ må da telle for seg selv.

Kan du ikke bare si at generelt sett så trives hunder med å være sammen med eieren sin (flokken sin), istedenfor å si at chihuahuaen ikke liker det. Du skjønner at du fremstiller den som en rase som mistrives spesielt med å være hjemme-alene, i forhold til andre raser.

Uten å ta alle under en kam, men de fleste raser som er mer eller mindre vanlige, trengs å trenes på å være hjemme-alene. Så har du ekstremindividene på hver sin side, de som nesten ikke trengs trenes på det, og de som utvikler separasjonsangst uansett hvor sakte du har trent.

Du sier jo selv at hvert individ må telle for seg selv, så da er det jo bare å droppe setningen før. Men det er jo fakta at de fleste hunder trives best i selskap :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonia: Nei jeg har ikke spurt Christina om lov, men jeg kan da alltid sende henne en mail på facebook å høre med henne... (har jobbet med henne) Men så lenge hun har lagt de på hjemmesiden og publisert de, og jeg linker til hjemmesiden hennes med navn på hunden, så bør det vel være greit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at generelt sett så trives hunder med å være sammen med eieren sin (flokken sin), istedenfor å si at chihuahuaen ikke liker det. Du skjønner at du fremstiller den som en rase som mistrives spesielt med å være hjemme-alene, i forhold til andre raser.

Uten å ta alle under en kam, men de fleste raser som er mer eller mindre vanlige, trengs å trenes på å være hjemme-alene. Så har du ekstremindividene på hver sin side, de som nesten ikke trengs trenes på det, og de som utvikler separasjonsangst uansett hvor sakte du har trent.

Du sier jo selv at hvert individ må telle for seg selv, så da er det jo bare å droppe setningen før. Men det er jo fakta at de fleste hunder trives best i selskap :)

Nei jeg kan ikke bare si ditt og datt fordi du vil at jeg skal det :aww:

Joda de fleste hunder trives best i selskap, noen gjerne bedre enn andre, og noen raser er vel mer disponert for "selskapsgenet" enn andre. Er ikke verre enn det :lol:

Tonia: Nei jeg har ikke spurt Christina om lov, men jeg kan da alltid sende henne en mail på facebook å høre med henne... (har jobbet med henne) Men så lenge hun har lagt de på hjemmesiden og publisert de, og jeg linker til hjemmesiden hennes med navn på hunden, så bør det vel være greit??

For all del, jeg hadde bare ikke likt det selv hvis noen hadde gjort det med meg og mine, var bare defor jeg spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de fleste hunder trives best i selskap, noen gjerne bedre enn andre, og noen raser er vel mer disponert for "selskapsgenet" enn andre. Er ikke verre enn det :aww:

Ok!?

Kan du vise til forskning eller lig. som tilsier at visse raser er mer disponert for et såkalt "selskapsgen". Mener du altså at en husky automatisk trives bedre alene, bare fordi det er en husky?

Mener du altså at man har avlet bevisst på hunder som mistrives alene? Isåfall bør man jo gjøre noe med det, tenke seg litt om før man avler. Om dette virkelig er et av de store "problemene" med chihuahua. For det er nettopp det du gir inntrykk av.

Og jeg skal være enig i at noen individer trives bedre i selskap enn andre. Men dette har mer med miljø å gjøre enn avl, og rasen har ihvertfall lite med det å gjøre. Med mindre vi skal snakke om separasjonsangst, som er et stort kapittel for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt eier om lov til det?

Ja, Milli er ikke bare en kjempefin tispe, hun er helt herlig også! Fantastisk gemytt på henne!

For all del, jeg hadde bare ikke likt det selv hvis noen hadde gjort det med meg og mine, var bare defor jeg spurte :aww:

Eieren må virkelig være særr for og blir sur for det, om hu blir det. Jeg hadd blitt både glad og sjarmert om noen hadde lånt bildet fra siden min og limt inn noen plass og skrevet at hunden min er verdens finesete og herligste av den rasen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!?

Kan du vise til forskning eller lig. som tilsier at visse raser er mer disponert for et såkalt "selskapsgen". Mener du altså at en husky automatisk trives bedre alene, bare fordi det er en husky?

Mener du altså at man har avlet bevisst på hunder som mistrives alene? Isåfall bør man jo gjøre noe med det, tenke seg litt om før man avler. Om dette virkelig er et av de store "problemene" med chihuahua. For det er nettopp det du gir inntrykk av.

En chi er jo avlet til og være en selskapshund som skal være med eieren sin. En husky er avlet til og være en brukshund som skal klare seg fint med og bo ute, en husky er også avlet til trekk. En husky hadd mest sannsynlig misstrivdes og den skulle være en ren selskapshund/veskehund som "er med eieren sin på shopping" når det er avlet til trekk. Mens derimot en chi er avlet til og være en selskapshund som liker og være med eiren sin hele tiden. JEG tror en chi ville ha misstrivdes om den skulle ha være en på et huskyspann. Jeg synes heller ikke du skal gre alle rasen under en kam ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En chi er jo avlet til og være en selskapshund som skal være med eieren sin. En husky er avlet til og være en brukshund som skal klare seg fint med og bo ute, en husky er også avlet til trekk. En husky hadd mest sannsynlig misstrivdes og den skulle være en ren selskapshund/veskehund som "er med eieren sin på shopping" når det er avlet til trekk. Mens derimot en chi er avlet til og være en selskapshund som liker og være med eiren sin hele tiden. JEG tror en chi ville ha misstrivdes om den skulle ha være en på et huskyspann. Jeg synes heller ikke du skal gre alle rasen under en kam ; )

Jeg tror ikke en chi hadde mistrivdes om den fikk løpe i et spann nei (riktignok måtte det være hunder på sin størrelse) akkurat som man ikke tar store svære huskyer sammen små, de har forskjellige steglengde.

Chihuahuaen er ikke avlet til å være med eieren sin på shopping! Har du sett litt for mye på film!? Putte hund i veske?? WHAT? Har jeg misforstått helt her? Er ikke chihuahua en hunderase?

Jeg merker at jeg begynner å bli lei mennesker som plasserer chihuahua i den båsen der altså, det er jo ikke rart mange blir sånn? Eiere også, for den saks skyld.

Og gre alle raser under en kam har jeg aldri gjort, jeg er fullt klar over forskjeller ved raser. Men de skal ikke måttes oppdras så utrolig forskjellig. De lærer sitt på samme måte som andre raser, de lærer å vente på værsågod på samme måte, de lærer å gå pent i bånd på samme måte, de lærer å bli husrene på samme måte, de lærer å bli hjemme alene på samme måte osv osv osv.

Selvfølgelig er ikke alle individer klin like, så man må finne fremgangsmåten til det ene individet.

Men nå er det ikke sånn at man kan ha hvilken som helst rase, bare fordi de oppdras på ganske så lik måte. Noen hunder er store, andre mellom, noen små og alt innimellom. Dette har mye å si, samt utseende på hundet, også aktivitetsbehov, pelsstell, væremåte og en del andre ting.

Det er derimot ikke noe kjent ting at chihuahuaen ikke kan gå på lang tur (les må puttes i veske) eller at den ikke kan være alene hjemme.

Jeg prøver bare å få frem at en chihuahua er en hund, selvom mange omtaler den, behandler den og ser på den som noe man putter i vesken. Dette er helt feil, det er en hund som fint kan være del av et liv preget av en arbeidsdag hjemme alene så fremt den blir luftet før man drar, den kan også være med på en times ettermiddagstur i tillegg til div. tisseturer. Det er en flott rase, og mange flere seriøse hundeeiere burde få øynene opp for rasen!

Og flere tullete berter burde få øynene vekk fra rasen, og slutte å ødelegge dens rykte.

Adferd/ temperament: Kvikk, våken, livlig og meget modig.

Hørtes dette ut som en veskehund? Quoten er tatt fra rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk kristiin, ser ut til at du skjønner litt mer av hva jeg prøver å få frem :icon_redface:

Selv om man bruker uttrykket "veskehund" her for å få frem et poeng, så betyr ikke det nødvendigvis at de behandles som dukker, kles opp, putes i veske og aldri får sette potene sine på en gressflekk?

Etter mange år på forum så ser jeg at endel er fastsatt i en enveisgate som tilsier at man skal behandle alle hunder helt på likt, uansett hva. Jeg tror dette må være misforstått tolkning av å "ikke menneskeliggjøre hunden".

Klart man skal behandle hunden som en hund, men man skal også ta hensyn til særtrekk ved den enkelte hunden, eller rasen i dette tilfellet.

Det er liten tvil om at en chi kan bli en fantastisk turkamerat, ene min er ganske flink i både ag og lp, dessverre kan vi ikke drive med dette på konkurransenivå ettersom han har epilepsi.

De er lette å trene, kvikke i oppfattelsen, har mye "motor" og fortjener så absolutt å gå vanlige turer i skog og mark.

Dønn ærlig tror jeg at de fleste "berter" blir lei og ikke orker å ha ansvaret for dem særlig mye lenger enn en kort periode, pga alt ansvaret og det monsteret de kan bli dersom de ikke får nok mental stimuli så vel som turer.

Jeg kjenner ikke noen "useriøse" eiere av denne rasen, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren må virkelig være særr for og blir sur for det, om hu blir det. Jeg hadd blitt både glad og sjarmert om noen hadde lånt bildet fra siden min og limt inn noen plass og skrevet at hunden min er verdens finesete og herligste av den rasen! :icon_redface:

Haha kall meg sær og sur da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk kristiin, ser ut til at du skjønner litt mer av hva jeg prøver å få frem :icon_redface:

Selv om man bruker uttrykket "veskehund" her for å få frem et poeng, så betyr ikke det nødvendigvis at de behandles som dukker, kles opp, putes i veske og aldri får sette potene sine på en gressflekk?

Etter mange år på forum så ser jeg at endel er fastsatt i en enveisgate som tilsier at man skal behandle alle hunder helt på likt, uansett hva. Jeg tror dette må være misforstått tolkning av å "ikke menneskeliggjøre hunden".

Klart man skal behandle hunden som en hund, men man skal også ta hensyn til særtrekk ved den enkelte hunden, eller rasen i dette tilfellet.

Det er liten tvil om at en chi kan bli en fantastisk turkamerat, ene min er ganske flink i både ag og lp, dessverre kan vi ikke drive med dette på konkurransenivå ettersom han har epilepsi.

De er lette å trene, kvikke i oppfattelsen, har mye "motor" og fortjener så absolutt å gå vanlige turer i skog og mark.

Dønn ærlig tror jeg at de fleste "berter" blir lei og ikke orker å ha ansvaret for dem særlig mye lenger enn en kort periode, pga alt ansvaret og det monsteret de kan bli dersom de ikke får nok mental stimuli så vel som turer.

Jeg kjenner ikke noen "useriøse" eiere av denne rasen, heldigvis!

Takk for dette innlegget, du har skjønt hva jeg mener :whistle:

Og jeg vet at hunder har særtrekk, hvis ikke, så hadde det ikke vært så himla vanskelig å velge rase!

Men nå ser jeg at du er en seriøst hundeeier, noget spesielle meninger om småting, men alle har sine meninger og sine måter å gjøre ting på, med sine hunder!

Jeg vil bare unngå at passende chi-eiere blir skremt bort fra rasen :lol: Skrem heller bort "bertene", med det utrykket mener jeg ikke spesielt blonde jenter fra Bærum med chi, da min venninne er sådan og absolutt ikke det jeg sikter til, men de som har hunden som veskehund rett og slett :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha en chihuahua sammen med en collie?

Jeg leste på en oppdretter side og der stod at den ikke blei husren før den var godt over et år er dette sant?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg synes det virker litt merkelig...Er de avhengig av selskap 24 timer i døgnet av sin eier?

Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg har snust litt på rasen..

Er det noen andre raser dere kan anbefale som selskap til en collie?

Den kommer til og være tur kammerat på hovedbasis,men kan gjerne brukes i agility feks eller stilles..Jeg snuser forsatt på utstillinger og skal på min første utstilling 8 august for og se hvordan ting foregår...

Har dere noen oppdrettere dere vil anbefale når det kommer til chihuahua?

Jeg har min chihuahua på 1.8 kg sammen med min boxer/rottweiler mix på 40 kg. 0 problem sålenge den store hunden vet hvordan den skal forholde seg til den, og tro meg, chihuahuaen vil lære seg å flytte seg, de tåler mer enn man tror, Bajaz har blitt både løpt over og rulla på av Turbo uten problem. Det man burde være mest forsiktig med er lek med åpen munn, det er som oftest her det blir dødsfall fordi en stor andel av chihuahuaene har åpen fontanell (hull i hodeskallen) og hvis en stor tann treffer denne er det fare for at tannen går helt inn i hjernen, og da blir somregel utfallet fatalt.

Min Bajaz var så godt som husren 3 mnd gammel men selvfølgelig ett par uhell har det jo vært. Ta den ut når den har spist, lekt og sovet, så går det somregel veldig fint :icon_redface: Men om du skaffer deg hannhund, pass på så du ser når det ikke lenger er uhell da enkelte kan markere, men det er bare å gi de beskjed om at det ikke er lov så blir det sjelden noe problem : )

Bajaz har aldri hatt noe problem med å være aleine hjemme, han ble vandt til det hos oppdretter :whistle: Han er dog ikke spesielt selskapshund av seg, ligger somregel aldri i nærheten av oss mennesker, der er storegutten min myyye verre. hehe. Men selvfølgelig, får han komme opp på fanget, da krøller han seg sammen og koser seg som aldri før : )

Den kan fint være med på de fleste typer turer, eneste jeg ikke ville anbefalt er turer hvor ting går i høy hastighet, som f. eks sykling og skigåing, det går nok ann men da blir det i veldig rolig tempo og du skal være helt sikker på at hunden kan de riktige kommandoene for å unngå ulykker. Men som sagt, vil ikke anbefale det : )

Av oppdrettere vil jeg selvfølgelig anbefale min egen oppdretter, Kennel Koru. www.kennelkoru.com : )

Her er noen bilder av min gutt, Koru's Bajaz Rawiri, Bajaz til daglig : ) Forresten sønn av Milli som er vist tideligere ; )

34481_446957790394_731860394_6558010_1417693_n.jpg

DSC_0447-1.jpg

DSC_1696.jpg

DSC_1606.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en chi hadde mistrivdes om den fikk løpe i et spann nei (riktignok måtte det være hunder på sin størrelse) akkurat som man ikke tar store svære huskyer sammen små, de har forskjellige steglengde.

Chihuahuaen er ikke avlet til å være med eieren sin på shopping! Har du sett litt for mye på film!? Putte hund i veske?? WHAT? Har jeg misforstått helt her? Er ikke chihuahua en hunderase?

Det var en grunn til at det sto være med på shopping i hermetegn også da. Jeg prøver bare og få fram et poeng. Chi er avlet til og være en selskapshund som liker best og være hos eiren sin hele tiden, men den er likevel en hund. Den kan brukes til ag, men det er ikke avlet til det. En husky er avlet for og være ut og fokusere på og trekke i hundespann, den kan også "benyttes" til selskaphund, men det er ikke avlet til det. Begge rasene er like mye hund, likevel om de er tiltenkt to forskjellige ting.

Takk kristiin, ser ut til at du skjønner litt mer av hva jeg prøver å få frem :icon_redface:

Selv om man bruker uttrykket "veskehund" her for å få frem et poeng, så betyr ikke det nødvendigvis at de behandles som dukker, kles opp, putes i veske og aldri får sette potene sine på en gressflekk?

Etter mange år på forum så ser jeg at endel er fastsatt i en enveisgate som tilsier at man skal behandle alle hunder helt på likt, uansett hva. Jeg tror dette må være misforstått tolkning av å "ikke menneskeliggjøre hunden".

Klart man skal behandle hunden som en hund, men man skal også ta hensyn til særtrekk ved den enkelte hunden, eller rasen i dette tilfellet.

Det er liten tvil om at en chi kan bli en fantastisk turkamerat, ene min er ganske flink i både ag og lp, dessverre kan vi ikke drive med dette på konkurransenivå ettersom han har epilepsi.

De er lette å trene, kvikke i oppfattelsen, har mye "motor" og fortjener så absolutt å gå vanlige turer i skog og mark.

Dønn ærlig tror jeg at de fleste "berter" blir lei og ikke orker å ha ansvaret for dem særlig mye lenger enn en kort periode, pga alt ansvaret og det monsteret de kan bli dersom de ikke får nok mental stimuli så vel som turer.

Jeg kjenner ikke noen "useriøse" eiere av denne rasen, heldigvis!

Jeg er virkelig at du prøver og få fram et poeng, men det virker virkelig ikke som kvikklunsj gidder og lese hva du skriver engang :whistle: ble litt smålig frustrert, hehe : ) Men jeg skjønner også hva kvikklunsj sier, at en chi er like mye en hund som en husky. men de er tiltenkt to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en grunn til at det sto være med på shopping i hermetegn også da. Jeg prøver bare og få fram et poeng. Chi er avlet til og være en selskapshund som liker best og være hos eiren sin hele tiden, men den er likevel en hund. Den kan brukes til ag, men det er ikke avlet til det. En husky er avlet for og være ut og fokusere på og trekke i hundespann, den kan også "benyttes" til selskaphund, men det er ikke avlet til det. Begge rasene er like mye hund, likevel om de er tiltenkt to forskjellige ting.

Jeg er virkelig at du prøver og få fram et poeng, men det virker virkelig ikke som kvikklunsj gidder og lese hva du skriver engang :yes: ble litt smålig frustrert, hehe : ) Men jeg skjønner også hva kvikklunsj sier, at en chi er like mye en hund som en husky. men de er tiltenkt to forskjellige ting.

Ikke skjønner hva hun skriver? Har du lest dette innlegget? Spar deg for sånne kommentarer, om du har et problem med meg, så tar du det personlig (kalt PM).

Takk for dette innlegget, du har skjønt hva jeg mener :icon_redface:

Og jeg vet at hunder har særtrekk, hvis ikke, så hadde det ikke vært så himla vanskelig å velge rase!

Men nå ser jeg at du er en seriøst hundeeier, noget spesielle meninger om småting, men alle har sine meninger og sine måter å gjøre ting på, med sine hunder!

Jeg vil bare unngå at passende chi-eiere blir skremt bort fra rasen :whistle: Skrem heller bort "bertene", med det utrykket mener jeg ikke spesielt blonde jenter fra Bærum med chi, da min venninne er sådan og absolutt ikke det jeg sikter til, men de som har hunden som veskehund rett og slett :lol:

Kan vi også gå bort fra husky, da det virkelig ikke er en rase å sammenligne en chihuahua med. La oss heller bruke en selskapshund, som puddelen. Er den også en rase som kun kan være noen timer alene hjemme? Osv osv.

Jeg forstår godt hva Tonia mener, men hun ordlegger seg på en måte som får det til å se ut som om hun støtter "dulling" av chihuahuaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skjønner hva hun skriver? Har du lest dette innlegget? Spar deg for sånne kommentarer, om du har et problem med meg, så tar du det personlig (kalt PM).

Makan altså. Spar deg for og begynne med den fresinga med en gang noen kommenterer noe! Les igjennom det Tora skriver. Virker som du tar ALT hun skriver negativet og går i selvforsvar. Etter hva jeg skjønner har hun 3 chihuahua'er og har erfaring med rasen, så jeg tror nok hun vet hva hun snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan altså. Spar deg for og begynne med den fresinga med en gang noen kommenterer noe! Les igjennom det Tora skriver. Virker som du tar ALT hun skriver negativet og går i selvforsvar. Etter hva jeg skjønner har hun 3 chihuahua'er og har erfaring med rasen, så jeg tror nok hun vet hva hun snakker om!

Se her dette skrev du: "men det virker virkelig ikke som kvikklunsj gidder og lese hva du skriver engang"

Det var ikke ment som fresing, men jeg foretrekker og ordne ting via PM om du har et problem med meg :icon_redface:

Og regner med at du mener Tonia? Har du lest innlegget mitt hvor jeg takket henne for at hun kom med et innlegg hvor jeg så at hun faktisk har et riktig hundehold. Selvom hun riktignok har andre meninger hva angår hjemmealene kapasitet enn meg. Men det kan jeg fint akseptere :whistle:

Leste du det forrige innlegget mitt? Hvor jeg quotet meg selv i noe jeg hadde skrevet til Tonia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her dette skrev du: "men det virker virkelig ikke som kvikklunsj gidder og lese hva du skriver engang"

Det var ikke ment som fresing, men jeg foretrekker og ordne ting via PM om du har et problem med meg :icon_redface:

Hvorfor skulle jeg ha et problem med deg?? Det er et forum, som er åpent for diskusjon. Du skal ikke ta alt som personlig angrep på deg vettu :whistle: Tonia har skrevet helt fra starten at chi er en hund som en hvilken som helst hund, men den er også en selskapshund. (ikke derimot et brukshund, som skal være med på lange sykkelturer) Og du har skrevet hele veien at chi er en hund som alle hunder, som skal behandles som en hund, men du kan ikke behandle en chi på samme måte (la oss ta en annet ekspemel) malle.

The end of the diskusion. Iværtfall fra min side-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg ha et problem med deg?? Det er et forum, som er åpent for diskusjon. Du skal ikke ta alt som personlig angrep på deg vettu :icon_redface: Tonia har skrevet helt fra starten at chi er en hund som en hvilken som helst hund, men den er også en selskapshund. (ikke derimot et brukshund, som skal være med på lange sykkelturer) Og du har skrevet hele veien at chi er en hund som alle hunder, som skal behandles som en hund, men du kan ikke behandle en chi på samme måte (la oss ta en annet ekspemel) malle.

The end of the diskusion. Iværtfall fra min side-

Jeg sier ikke at den skal behandles som en malle. Jeg sier at den ikke skal behandles som en litt puselusse, altså man trenger ikke å være redd for å trene den til å være alene. :lol:

Samt at den fint kan være med på lange lange turer, om den er trent for det :whistle: (og gammel nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skjønner hva hun skriver? Har du lest dette innlegget? Spar deg for sånne kommentarer, om du har et problem med meg, så tar du det personlig (kalt PM).

Kan vi også gå bort fra husky, da det virkelig ikke er en rase å sammenligne en chihuahua med. La oss heller bruke en selskapshund, som puddelen. Er den også en rase som kun kan være noen timer alene hjemme? Osv osv.

Jeg forstår godt hva Tonia mener, men hun ordlegger seg på en måte som får det til å se ut som om hun støtter "dulling" av chihuahuaer.

Hvordan får jeg det til å fremstå som om at jeg støtter "dulling" av chihuahuaer bare fordi jeg sier at det er en selskapshund som generelt ikke trives med å være alene alt for mye?

Jeg har hele tiden sagt at chihuahua er en hunderase som skal behandles som en hund. De er små, men de er ganske "store" i hodet. Bittesmå og stae som fy, bra mye terriergemytt på disse små.

Fint du innser at jeg faktisk er en seriøs hundeeier, men la meg spørre deg, hvem er du til å stå og peke på hvemsomhelst her inne og si at de ikke fremstår som seriøse hundeeiere, bare fordi en person sier at hunderaser ikke har samme egenskaper? Greit at man ikke får mer info enn det man leser på et forum om enhver person, men det er også en grunn til å ikke dømme folk så fort heller.

Selv om man har forskjellig syn på noen ting, så må man se på de grunnleggende verdiene ved et hundehold for å se hva som er seriøst eller ikke.

Og etter hva du har skrevet tidligere her, hvorfor er husky en feil rase å sammenligne den med, når du igjen og igjen beskriver den som en hund? Husky er da også en hunderase?

Jeg satte disse to motsetningene opp mot hverandre for å understreke et poeng - forskjellen mellom dem. Og da blir det jo med en gang noe å sammenligne med eller hva?

En puddel er forsåvidt ikke en selskapshund i utgangspunktet, det er en jakthund.

Makan altså. Spar deg for og begynne med den fresinga med en gang noen kommenterer noe! Les igjennom det Tora skriver. Virker som du tar ALT hun skriver negativet og går i selvforsvar. Etter hva jeg skjønner har hun 3 chihuahua'er og har erfaring med rasen, så jeg tror nok hun vet hva hun snakker om!

kristiin her ser ut til å lese innleggene mine ganske riktig, og legger ikke mer i dem eller leser inn i linjene noe som ikke står der. For min del virker det som du (kvikklunsj) har gått inn for å lese noe som slett ikke står der, kanskje fordi det er chihuahua det er snakk om og derfor har du litt fordommer med tanke på hundeholdet ved en slik rase?

Jeg vet ikke, men du har vanskeliggjort mye av innleggene mine og det virker som om du tolker dem dithen du selv vil.

Som kristiin over her sier, les gjennom og se hva jeg faktisk skriver.

Jeg er vant med settere og blandingshund med blant annet toller og bc i seg fra før av, jeg vet hva hund er, jeg har satt meg inn i hundespråk, oppførsel, egenskaper, ernæring, helse, stimuli osv ved hund generelt, noe hundene mine får nytte av. De får være hunder de også, selv om jeg tar hensyn til rasen jeg har valgt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...