Gå til innhold
Hundesonen.no

arrangere treff for første gang


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg skal hjelpe til å arrangere portis-treff til høsten. Sorry, har ikke tenkt til å invitere hele hundesonen på treff :whistle: Men tenkt til å spørre dere om tips...

- Trenger et stort område der vi kan slippe hunder. forslag? Det trenger ikke nødvendigvis være i Oslo, men i Oslo og omegn :devil: (evt. oppover i akershus)

- Hadde vært moro å hatt noe opplegg... en konkurranse, en uformell utstilling e.l. forslag her?

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det beste er å vente til vinteren.. Da finnes det flere aktuelle områder, også er det snø ute (= renere hunder), tryggere værforhold osv..

Kont.personen i klubben vår kjenner noen som jobber et sted hvor de har en stor parkeringsplass. I tillegg er det store jorder (åker) rundt. På vinteren er det ingen som bryr seg om man går på jordet/åkeren (usikker på hva jeg skal kalle det) - så da slipper vi "ørti" hunder løse der..

Eller hvis man kjenner en bonde med en gård - hør om å få låne et lite område av han/henne?

PÅ "fri-områdene" som Oslo Kommune har for hunder vil dere helt sikkert bli forstyrret av masse turgåere - så de er neppe ideelle for akkurat dèt formålet, tror jeg.

Asfalt er heller ikke å anbefale (hvis den ikke er skikkelig dekket av snø) - det blir veldig fort såre poter på hunder som løper hei villt på asfalt (i alle fall får mine det).

Konkurranse som allitd er moro - hurtigløp. Man bør ha 3 personer som hjelper til - en som står ved start og holder hunden - en som står ved mål, og en som har stoppeklokke. Hunden holdes fast - eieren løper (går) til målstreken (nesten) og roper på hunden som slippes og man tar tiden.

Dette BØR gjøres med kun en og en hund - ellers er det mange som nok vil starte å leke med konkurrenten sin istedenfor å løpe til eieren...

Hinderløype - hvor både hund og eier skal over/under hindrene? Men dette er klart mere "flaut" for eierne - og kan være fysisk krevende for noen.

For utst.folk er det jo alltid moro å se noen slå opp et telt, et bur e.l. med to hunder i bånd samtidig, f.eks... (Kan dog skremme "sarte" hunder)

Orienteringsløype - med hundespørsmål på "postene" - men det krever myye forhåndsjobbing og planlegging..

En "lydighetskonkurranse" - med helt enkle vanlige ting som de fleste hunder kan (eller burde kunne) - bare sitt og bli, gi labb, komme på innkalling, bli tatt på av en fremmend, gå nogenlunde i bånd, etc.. (Må ikke gjøres for profft)

Med en rase som vil/kan apporterene - hva med å bære et rått egg over en viss strekning..? (mine bærer IKKE noe, forøvrig)

Tja... Bare fantasien som setter en stopper, faktisk. Men igjen - det er sikkert helt vanlige og normale hunder som kommer på slike treff - så man må ikke legge opp leker eller konkurranser som nødvendigvis MÅ vinnes av de "proffe" som kommer.

Derfor er utstilling kanskje litt "kjedelig" - da det vil ekskludere endel fra engang sjangsen til å vinne (pga pelsen kanskje ikke er proff, litt tykk, tannfeil, etc - men like gode familiehunder fordet!).

Det var det jeg kom på sånn i full fart..

Lykke til - og gled deg! Det er alltid veldig moro på slike treff, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, tuuusen takk for forslag! :whistle::devil:

Kont.personen i klubben vår kjenner noen som jobber et sted hvor de har en stor parkeringsplass. I tillegg er det store jorder (åker) rundt. På vinteren er det ingen som bryr seg om man går på jordet/åkeren (usikker på hva jeg skal kalle det) - så da slipper vi "ørti" hunder løse der..

Susanne

Hvor er det hen a? :$ tror du dette er et sted vi kunne vært? :P kjenner jo bønder med jorder liksom, men mange av de er nære veien, og jeg vet ikke om de vil ha masse biler og folk der liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig koselig å bare traske litt innover på en av turstiene i skogen og la bikkjene vime rundt. Det er jo båndtvangfri sone i all utmark nå. Vil dere trene, eller slikt, er det ganske fredelig og oversiktlig nede på sletta ved Skraperudtjern når sommeren er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
SusanneL: du kan ikke arrangere et treff du da, de aktivitene du har listet opp høres jo knallfestlige ut :Laugh: Et sånt treff skulle jeg gjerne vært på!

Jeg stemmer for at Susanne arrangerer sonentreff! Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tillitten - men jeg er nok mer en deltaker enn arrangør på slikt jeg (også)...

Men finn folk i klubben (nærmiljøet - eller hvorsomhelst), noen kan sikkert noe - og la denne ta seg av den lille biten av arrangementet (eller underholdningen...).

Værre å finne et egnet sted, skulle jeg tro - men, som Ida sier, marka er jo slett ikke så dum, da. Jeg har aldri vært ved Skraperudtjern, men har alltid hørt at det skulle være en fin hunde-plass.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...