Gå til innhold
Hundesonen.no

MOPS


Anna

Recommended Posts

Hei. Her har du litt information om Mopsen. Om den lugter vet jeg faktisk ikke. Men sender litt information med allikevel :lol:

MOPS

Str: Liten

Aktivitetsbehov: Lite

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Mopsen er en barnevennlig, livlig og glad hund med sjarm, utstråling og intelligens. Den passer godt sammen med barn og andre husdyr. Den blir omtalt som "multum in parvo" (latin for mye hund i lite format) som passer mopsen veldig bra, siden personlighet, sjarm og ikke minst ansiksuttrykk er ulik fra enhver mops til en annen. Den er full av energi og morsomme påfunn. Har du en mops, er du garantert dager fulle av latter. Mopsen er hundeverdenens klovn, noe den trives svært godt med.

Mopsen er ikke en typisk turhund eller fjellklatrer, men den er en energisk hund som trenger mer mosjon enn andre hunder på sin størrelse.

Mopsen røyter også en hel del.

Litt Historie:

HJEMLAND: England - OPPHAVSLAND: Kina

I store deler av Øst Asia har det i uminnelige tider eksistert en liten, korthåret og flatneset hund med halen ringet over ryggen. Dette er den såkalte happahunden, som er mopsens stamfar. Mopsen kom til Frankrike med den tyrkiske handelsflåten i 1533, omtrent på samme tid som den første gang fant veien til Holland via handelsforbindelser med Øst Asia. Rasen ble fort svært populær. Pelsfargen ble satt i forbindelse med fargen på huset Oranienburg, og hunden ble derfor opphøyet til hoffhund hos Wilhelm av Oranien. Da Wilhelm III og Mary av Oranien dro til England for å bestige tronen i 1689, hadde de med seg flere mopser, og slik ble mopsen hoffhund også her. I 300 var rasen svært populær, men så begynte det å bli gradvis færre av disse hundene.

I 1864 var det så få mopser at dronning Victoria hadde problemer med å finne et eksemplar til sin kennel. Ca 20 år senere ble det dannet en egen klubb i England som skulle redde rasen. Dette avlsarbeidet har ført til den mopsen vi har i dag.

Rasestandard:

Mopsen skal være avgjort kvadratisk og kompakt bygd. Den er "multum in parvo", samlet og med kraftig muskulatur. Til karakteren veldig sjarmerende, verdig og intelligent. Den skal ha et jevnt temperament og være glad og livlig.

Hodet skal være stort og rundt. Nesespartiet skal vara stumpt, kort og kvadratisk, men ikke oppneset. Tydelige markerte rynker. Øynene skal vara mørka, veldig store og runde med et mildt og våkent uttrykk. Veldig klare. Når da hunden er ivrig - fulle av glød. Ørene skal være tynne, små og myke - som svart fløyel. De finnes to forskjellig øretyper: 1) Rosenører - små hengeører med en brett som får øret til å folde seg bakover slik at øregangen synest. 2) Knappeører - Framovebøyde med fremste raden intil kinnet og ørespissen tett intil hodet. Knappeører skal foretrekkes.

Mopsen skal være lett underbitt med bred underkjeve der tennene sitter på en nesten ben linje. Skjev hake med tenner og tunge som synest, er absolutt ikke ønskelig. Halsen skal være kraftig og grov med lett, muskuløs nakke. Halsen skal vara tilstrekkelig lang for å kunne bære hodet stolt.

Pelsen skal være fin, glatt, myk, kort og glinsende. Hverken hard eller ullet. Av farge kan den være sølv, aprikos, fawn (gul) eller svart. Hver farge skal være så ren og klar slik at kontrastene mellom farge, maske og ål viser tydelig. Tegn skal være tydelig markerte. Snutepartiet eller masken, ørene, tommelmerket i pannen, kinnflekkene og ålen (svart stripe som strekker seg fra nakkeknølen til haletippen) skal være så svart som mulig. Svarte mopser skal være klart og rent helt svarte.

Idealvekt er fra 6,3 - 8,1 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med hvor mye eier rengjør hunden også.

Hvis du er flink til å dusje den og sjamponerer den når den begynner å bli skitten så skulle det ikke bli så mye lukt.

Chicka møtte en Golden her om dagen som hun fikk leke litt med, og den luktet så vondt at jeg måtte vaske hanskene mine etterpå, heldigvis smittet ikke lukten over på Chicka så jeg slapp å bade hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om Mopsen selv, men jeg var på hundeutstilling for miniatyrhunder før jeg kjøpte meg hund, og der sto det flere mopser, 5-6 stk, i innheininger, og jeg merket ikke noe lukt, enda jeg så å si sto oppi innheiningen :oops:

Men dette var som sagt på en utstilling, så kan jo hende eierene har tatt en god vask på alle sammen før utstillingen.

Jeg tror ikke du slipper unna hundelukt om du ikke vasker hunden din regelmessig. Jeg vet ikke hva som forventes av den rasen, men jeg derimot, som har en Kinesisk nakenhund, vasker hunden min 2 ganger i uka. Dette er ikke så mye arbeid om du venner han /hun til dette. Da blir det etterhvert nesten bare deilig... Men begynn tidlig.. Jeg tok første vasken etter han hadde vært her i 2 dager. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten vet jeg heller ikke noe om, bare vet at de "grynter" hehe.. Var på hundedagen på hellerudsletta i høst, og da hørte jeg noe jeg trodde var griser bak meg, ååå neida, to VAKRE mops jenter med Harley Davidson gensere på !!! :D Utrolig søte og fikk MASSE oppmerksomhet !!!

Angående golden retrivere, så har jeg aldri møtt en som ikke lukter STERKT, så sterkt at jeg faktisk må vaske hendene etterpå ja---ikke like attraktivt :D Men nydelige hunder da !

Hilsen Michelle & Askepott !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lukten vet jeg heller ikke noe om, bare vet at de "grynter" hehe"

Heisann.... ville bare si at det du mest sannsynlig har sett er kanskje Fransk Bulldog. De lager denne koselige lyden!! :D Eller så ligner mops og fransk bulldog litt, men allikevel ikke!!! FB er verdens herligste hunder!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi traff en engelsk bulldogg her en dag og Aro var ganske skeptisk til denne tingen i begynnelsen :D Pustet og gryntet... Aro var løs og den andre i bånd, så det ente opp med at Aro sprang frem og tilbake. Han torde ikke gå helt bort, et lite snus munn mot munn var alt :wink:

Jeg syns den var drit kul da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Engelske bulldoger er kule da!!! :D Men vet ikke om det var min melding du så!?! FB og EB er ganske forskjellig i hvertfall når det gjelder størrelse og lyder... he he... :D Uansett de er kul begge to... Gøyt å høre om reksjonen til Aro, måtte le litt når jeg så han for meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...