Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjettingstrup på utstilling?


simira

Recommended Posts

I flere av mine "hundekretser", og mange hundemiljøer, er strup, og spesielt helstrup i kjetting, veldig fy. Man legger litt innsats i å lære hunden å gå pent i bånd, eller bruker i verste fall grime på sterke hunder som trekker mye.

Men det som overrasker meg litt er at når de samme menneskene stiller ut hundene sine, så er helstrup, gjerne i kjetting, helt ok! Er det dårlig utstillingstrening som gjør at hunden ikke kan gå ordentlig? Eller er det forfengelighet, for folk som synes at tynn kjetting ser bedre ut enn et enkelt lite lærhalsbånd?

"Det er jo bare noen få minutter", og joda, det skader sikkert ikke hunden nevneverdig. Jeg bare lurer på hvorfor jeg...

(Er ikke interessert i en diskusjon hvorvidt bruk av strup er riktig/feil eller ikke, det finnes nok av de fra før. Jeg vil gjerne diskutere hvorfor folk som ellers er motstandere av det gjør untak på utstillinger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene jeg stiller kan alle gå i bånd, tro meg... En hund som ikke kan gå i bånd, og brukes en liten tynn strupkjetting på utstilling syns og det ser aldri bra ut... MEN, jeg synes selv at jeg har mer kontrol over hunden, det ser mye penere ut, og jeg kan lettere korrigere hunden med det... Og ja, jeg synes det ser myyye penere ut på utstilling med et fint kjettingstrup, i gull eller sølv på myndene, enn et lærhalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere av mine "hundekretser", og mange hundemiljøer, er strup, og spesielt helstrup i kjetting, veldig fy. Man legger litt innsats i å lære hunden å gå pent i bånd, eller bruker i verste fall grime på sterke hunder som trekker mye.

Men det som overrasker meg litt er at når de samme menneskene stiller ut hundene sine, så er helstrup, gjerne i kjetting, helt ok! Er det dårlig utstillingstrening som gjør at hunden ikke kan gå ordentlig? Eller er det forfengelighet, for folk som synes at tynn kjetting ser bedre ut enn et enkelt lite lærhalsbånd?

"Det er jo bare noen få minutter", og joda, det skader sikkert ikke hunden nevneverdig. Jeg bare lurer på hvorfor jeg...

(Er ikke interessert i en diskusjon hvorvidt bruk av strup er riktig/feil eller ikke, det finnes nok av de fra før. Jeg vil gjerne diskutere hvorfor folk som ellers er motstandere av det gjør untak på utstillinger.)

I mitt tilfelle, ja. Såpass forfengelig er jeg faktisk på utstilling :rolleyes: Hundene går i slakt bånd de,og stilles også på slakt bånd, så nødvendig - nei. Pent? Ja, jeg synes det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rottweilerene bruker de allerfleste kjettingstrup. Det er liksom det som høere til og er mest presangtabelt på rottweileren har jeg hørt ;) Bruker det selv når jeg stiller, men når jeg bruker ikke strupen. det får du jo uansett ikke skikkelig til når du er i ringen, du kan jo ikke drive å røske å dra når dommeren står og ser på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være strup for at det skal se bra ut...? Kan vel ha kjetting uten å strupe hunden også.

Og det er forresten ikke alle som holder seg for god til å røske hunden med seg i ringen om den ikke går bra, selv om jeg ikke kan komme på å ha sett noen av mine strup-motstander-venner gjøre det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle, ja. Såpass forfengelig er jeg faktisk på utstilling :rolleyes: Hundene går i slakt bånd de,og stilles også på slakt bånd, så nødvendig - nei. Pent? Ja, jeg synes det! ;)

Signerer den. Også liker jeg å ha en ordentlig line som er god å holde i. Tynne nok halsbånd i nylon/bomull til utstilling er vanskelig å finne. Jeg bruker selv "snake" kjede, har den på strup og viser hunden fritt både løpende og oppstilt. Div jeg bruker ikke strupen aktivt.

Sånne "ferdige" utstillingsbånd har jeg aldri likt ;) Stilte t.o.m. min tibetanske spaniel i Kjetting jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser det ut i praksis;

Her henger båndet aaltfor slakt, og hun ser på meg (jeg snakket til henne pga. hun tok opp halen, derav litt dårlig konsentrasjon akkurat her, men man ser poenget)

i200802476_53832_2.jpg

Og oppstilt

i200423002_23560_2.jpg

Begge bildene er tatt av Lunacop her inne.

Forresten er det en praktisk årsak også, dette båndet slakker seg automatisk, og følger med rundt halsen, noe ikke hele nylonbånd gjør. Så dermed slipper vi mas med å rette på båndet fre gående til stående osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om nylon kontra kjetting eller lær, jeg snakker om strup vs. ikke strup. Jeg ser ikke at det burde være noen forskjell mellom utstilling og ikke, selv om det bare er for veldig kort tid om gangen. Hvilket materiale selve båndet er i er vel også ganske irrelevant for hunden (mht. hvorvidt det er behagelig å leie i eller ikke). Selv har jeg nok et nylonbånd som mange ville syntes er for kraftig for hunden min, men jeg synes de tynne båndene, lær eller nylon, er ubehagelige å holde i.

Et bra halsbånd følger vel uansett rundt halsen selv om det ikke er strup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være strup for at det skal se bra ut...? Kan vel ha kjetting uten å strupe hunden også.

Og det er forresten ikke alle som holder seg for god til å røske hunden med seg i ringen om den ikke går bra, selv om jeg ikke kan komme på å ha sett noen av mine strup-motstander-venner gjøre det. ;)

I min rase brukes det mye kjettingstrup, men det er fordi det er praktisk, ikke for å strupe hunden. Når man skal løpe med hunden er det jo greit med et relativt stramt bånd, fordi et bånd som henger og slenger vil gi en litt "rotete" effekt, eller hva man nå skal kalle det. Mens når man da skal stille opp er det vanlig å slakke båndet slik at det ikke sitter stramt rundt halsen, men henger løst nedover brystet omtrent som et smykke. Og denne kjappe vekslingen mellom stramt løpebånd og "smykke" får du jo ikke til med et vanlig halsbånd, du kan ikke begynne å styre med å løsne spenner og greier, liksom ;) Så da er du jo nødt til å ha en eller annen form for strup. Det må jo ikke være kjetting, men nylonbånd blir gjerne litt for tynne og skrøpelige for en såpass stor rase (noe kan jo skje så du får behov for å holde hunden igjen uansett trening). Lærbånd brukes også mye, men personlig synes jeg ikke mitt lærbånd i hvert fall løser opp så greit som kjettingbåndet.

Jeg synes ikke denne bruken av kjettingstrup kan sammenlignes med de røsk-og-riv-greiene noen holder på med for å lære bikkja å gå i bånd eller lære inn lydighetsøvelser. Joda, du finner en del røsk-og-riv-folk i utstillingsringen også, men det er ikke nødvendigvis sånn at alle som bruker denne typen utstillingsbånd gjør det for å kunne røske mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også en halvstrupsak men ikke disse vanlige supertynne utstillingsgreiene. Det er bare fordi jeg ikke stoler på at de holder dersom Amigo skulle finne på å ville hilse på noen. Jeg har mekka mitt eget opplegg da det ikke finnes mer solide bånd av en viss lengde.

32128_s.jpg

32129.jpg

Jeg snakker ikke om nylon kontra kjetting eller lær, jeg snakker om strup vs. ikke strup.

Vanlig halsbånd vil være for dominerende på hunden min så derfor blir det et så tynt og usynlig et som mulig. Men det må jo samtid være solid nok slik at ikke et brått rykk får det til å gå i stykker. Utstillingslenkene synes jeg er veldig skjøre og når jeg vet at min Amigo kan dra et bord etter seg på rundt 100 kg så er jeg ikke i tvil om hva jeg velger da nei :rolleyes: Nå er jo han eksemplarisk i ringen da og både står og går uten å lage krøll - men jeg har valgt en halvstrupsak som vist på bildet likevel. Dessuten er utstillingslenkene ubehagelige å håndtere synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, Jaktlykke, men det halsbåndet ditt ser da klin likt de nylonstrupebåndene jeg bruker på mine hunder? Hvor er det den stopper strupen?

Jeg bruker kjettingstrup når vi stiller rett og slett fordi det ser lekkert ut. Har ikke problemer med en hund som drar avgårde, så kunne fint ha brukt det vanlige halsbåndet, men kjettinglenka i gull er bare penere, enkelt og greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjettingstrup når vi stiller rett og slett fordi det ser lekkert ut. Har ikke problemer med en hund som drar avgårde, så kunne fint ha brukt det vanlige halsbåndet, men kjettinglenka i gull er bare penere, enkelt og greit ;)

Hvorfor ikke kjetting uten strup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjetting uten strup?

Fordi at da syns den ikke? Fordi at det kan bli tjerv i manken?

Ser ikke helt problemet - at det skal være dyremishandling på noe vis - når bikkja ikke går og henger i lenka.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjetting på aussien min, men den er festet slik at den ikke struper (begge ringene er festet til båndet).

Derimot hadde det ikke spilt noen forskjell om jeg hadde hatt den som helstrup. Hundene mine er lært opp til å gå pent på positive metoder, og når de aldri trekker i en utstillingsring, så vil de heller aldri kjenne strupen. Da ser jeg egentlig ikke problemet, det ser jo flott ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, Jaktlykke, men det halsbåndet ditt ser da klin likt de nylonstrupebåndene jeg bruker på mine hunder? Hvor er det den stopper strupen?

Aner ikke. Jeg trodde bare det het halvstrup det der jeg ;) Er det helstrup da? Hvordan ser en halvstrup ut (jeg er helt amøbe på dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjettig på min tervuren fordi det ser bra ut! Eg begynte med et nylon bånd der en kan regulere str på halsbåndet. Eg gikk over til kjettig rett og slett fordi denne typen hunder kan og passer til kjetting og lærbånd i ringen. Det ser "renere" og helthetlig ut, synes eg. Meningen er jo at en helst ikke skal se så mye til båndet i det hele tatt, men når vi må ha bånd på hundene i ringen, skal det se fint ut. Eg mener ikke at det ikke ser fint ut med nylon eller lærbånd, men på noen hunder passer det bedre med noe "røffere".

Båndet er jo på en måte ment til å fortelle hunden at nå er den på jobb. Det med at det struper helt, blir jo en påvirkning på hunden: Oi dette skjer ikke til vanlig. Om dere skjønner.. Eg ser ikke noe problem eller grunn til å stille sp.mål med hvorfor strup i ringen og ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt å bruke kjettingstrup min hund, fordi jeg synes det ser penere ut. Han drar ikke rundt i ringen, og oppfører seg pent, så han kjenner heller ikke strupen.

De vanlige utstillingslinene er jeg enig i at er altfor tynne og skrøpelige, de kunne han lett ha røket hvis han ville.

Ellers synes jeg det er greit med strup nettopp for å slippe å fikle og fomle så fryktelig mellom med båndet mellom løping og oppstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Jeg trodde bare det het halvstrup det der jeg ;) Er det helstrup da? Hvordan ser en halvstrup ut (jeg er helt amøbe på dette).

Det du har er en helstrup, halvstrup ser sånn ut

Ser ikke problemet med å bruke strup hverken til hverdags eller utstilling om ikke hunden enten taues rundt i flexi eller drar som om den skulle fått betalt for det - i utstillingssammenheng ser det renere ut uten halsbåndskiller i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å begynne med strup når jeg skal stille ut. Hvorfor? Nei jeg vet ikke helt, egentlig mest fordi det er pent, men samtidig (som flere har nevnt) at det slakker seg opp og henger mye penere når man skal stille opp. (har ikke, men skal kjøpe).

Men nå er ikke jeg mot helstrup til hverdagsligbruk heller jeg da. (kjøper gjerne et helstrup i lær til Rex, og bruker også kjetting helstrup). Så hadde jeg hvert i mot det generelt, så hadde jeg nok ikke valgt å bruke det i utstillingssammenheng heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nevne akkurat angående strup i hverdagen i forhold til på utstilling: jeg synes i utgangspunktet at strup er helt greit, forutsatt at hunden faktisk kan gå pent. "Kvelning" i strup på grunn av hund som trekker har jeg ingenting til overs for, men det gjelder jo egentlig for alle bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror over halvparten her har svart at det er fordi kjetting ser penere ut på hunden eller nylon... kjetting er da ikke det samme som strup. Og hvis hunden går pent uten strup, ser jeg ingen grunn til å bruke det, selv om man vil ha kjetting. Dersom det SKULLE skje noe der hunden trekker avgårde har den sikkert god grunn til det, og en strup gjør ikke en slik opplevelse mer behagelig...

Ja, klart det har noe med den evige diskusjonen om strup, at det ikke er noe farlig når hunden går pent og om man bruker det riktig osv. For meg er det mer et prinsipp om å ikke bruke et redskap som det er lett å skade hunden med hvis man gjør feil (eller det skulle skje et uforutsett uhell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror over halvparten her har svart at det er fordi kjetting ser penere ut på hunden eller nylon... kjetting er da ikke det samme som strup. Og hvis hunden går pent uten strup, ser jeg ingen grunn til å bruke det, selv om man vil ha kjetting. Dersom det SKULLE skje noe der hunden trekker avgårde har den sikkert god grunn til det, og en strup gjør ikke en slik opplevelse mer behagelig...

Ja, klart det har noe med den evige diskusjonen om strup, at det ikke er noe farlig når hunden går pent og om man bruker det riktig osv. For meg er det mer et prinsipp om å ikke bruke et redskap som det er lett å skade hunden med hvis man gjør feil (eller det skulle skje et uforutsett uhell).

Det er fint med prinsipper ;)

La oss nå si at det SKULLE skje noe der hunden trekker avgårde.. Hva for slags grunner skulle det ha vært? At hunden blir skremt, kanskje? Ordentlig skremt, vil jeg anta..? Nei, strupehalsbånd vil neppe gjøre DET en mer behagelig opplevelse, men jeg antar det er selve stramminga du har noe i mot? Tror du ikke et helt vanlig halsbånd vil stramme såpass at det blir ubehagelig uansett? Eller syns du at halsbåndet skal være så løst at hunden kan komme seg løs om den virkelig vil? For DET kan vel neppe være en positiv greie det heller, at ei skremt bikkje får reke rundt i panikk på egenhånd?

Jeg har ikke noe i mot strup jeg, til hverdags har vi nylonstrup ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med prinsipper ;)

La oss nå si at det SKULLE skje noe der hunden trekker avgårde.. Hva for slags grunner skulle det ha vært? At hunden blir skremt, kanskje? Ordentlig skremt, vil jeg anta..? Nei, strupehalsbånd vil neppe gjøre DET en mer behagelig opplevelse, men jeg antar det er selve stramminga du har noe i mot? Tror du ikke et helt vanlig halsbånd vil stramme såpass at det blir ubehagelig uansett? Eller syns du at halsbåndet skal være så løst at hunden kan komme seg løs om den virkelig vil? For DET kan vel neppe være en positiv greie det heller, at ei skremt bikkje får reke rundt i panikk på egenhånd?

Jeg har ikke noe i mot strup jeg, til hverdags har vi nylonstrup ;)

Da kan vi diskutere bruk av strup et annet sted. Hvis du leser første innlegget så er ikke denne tråden rettet mot deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle, ja. Såpass forfengelig er jeg faktisk på utstilling :rolleyes: Hundene går i slakt bånd de,og stilles også på slakt bånd, så nødvendig - nei. Pent? Ja, jeg synes det! ;)

Helt enig så signerer denne jeg også! ;)

På Whisky har jeg halvstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere av mine "hundekretser", og mange hundemiljøer, er strup, og spesielt helstrup i kjetting, veldig fy. Man legger litt innsats i å lære hunden å gå pent i bånd, eller bruker i verste fall grime på sterke hunder som trekker mye.

Men det som overrasker meg litt er at når de samme menneskene stiller ut hundene sine, så er helstrup, gjerne i kjetting, helt ok! Er det dårlig utstillingstrening som gjør at hunden ikke kan gå ordentlig? Eller er det forfengelighet, for folk som synes at tynn kjetting ser bedre ut enn et enkelt lite lærhalsbånd?

"Det er jo bare noen få minutter", og joda, det skader sikkert ikke hunden nevneverdig. Jeg bare lurer på hvorfor jeg...

(Er ikke interessert i en diskusjon hvorvidt bruk av strup er riktig/feil eller ikke, det finnes nok av de fra før. Jeg vil gjerne diskutere hvorfor folk som ellers er motstandere av det gjør untak på utstillinger.)

Da kan vi diskutere bruk av strup et annet sted. Hvis du leser første innlegget så er ikke denne tråden rettet mot deg. ;)

Neivel? Så jeg bruker strup, gjerne i kjetting på utstilling fordi jeg er "forfengelig".. Men kan ikke svare i denne tråden? Og jeg håper virkelig ikke at det er noen diskusjoner på forumet her som er rettet mot meg..

Kjekt å vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
    • Jeg møtte en gårdshund på tur i dag, som jeg hilste på. Jeg er i ferd med å bli hun gærne nabodama som nærmest løper etter hunder for å hilse på. Jeg gråt etter at vi gikk videre, hver vår vei. I morgen er det ett år siden jeg tok farvel med Odin. Bakgrunnen på mobilen min er et av de siste bildene jeg tok av ham. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...