Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast og dårlig matlyst hos valp


Recommended Posts

jeg har en 19 uker gammel valp som var helt fin og frisk og som nesten kastet seg over all mat han kom over...helt til 12 ukers vaksineringa. siden da har han hatt heller laber matlyst (er ikke i nærheten av å få i han den mengden mat han skulle hatt som 8 uker engang) og han hoster og kaster opp når han drikker. nå skal det sies at han virkelig hiver i seg vannet som om han ikke skulle ha fått noe på dager - dette kan kanskje komme av at han var den minste valpen i kullet. de fleste gangene er det nok fordi han har spist gress, og da kommer det gjerne litt fremmedlegemer opp i samme slengen, men det hender han kaster opp uten å ha spist gress og. burde jeg bli bekymret? formen ellers er nemlig helt på topp, med masse energi osv.

hilsen bekymret hønemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Når gav du siste ormekur?

Hva kommer opp når den kaster opp? Er det bare magesyre?

Om hunden ikke spiser på en stund så er det normalt (iallefall her i huset) at den "kvitter seg" med overskytende magesyre..

Men en valp skal helst ikke være sånn. Ta deg en tur til veterinæren, eller en telefon iallefall. Det kan være noe i magesekken den ikke får ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ormkur fikk han en uke etter 12 ukers vaksineringa, og deretter etter 2 uker til..har ikke sett noen ormer i avføringa hans noen gang. men han har vært sånn helt siden han fikk vaksineringa forde. når han kaster opp når han drikker kommer det stort sett bare vann og litt slim (kanskje magesyre, men vet egentlig ikke åssen det ser ut, men det hender det kommer noe mat opp, og da kommer det gjerne gresstrå og kanskje noen rare små fremmedlegemer i samme slengen. ja har ringt uttallige veterinærer, og noen er helt hysteriske og mener jeg burde komme med en eneste gang (men klarer liksom ikke se at det kan være noe så innmari akkutt når han er i så god form ellers), noen sier at det nok er fordi han drikker for fort (det skulle ikke forundre meg) og noen har kommet med forslag om at det kanskje kan være noe galt med lukke mekanismen (eller noe) i halsen, siden han hoster litt nå og da når han drikker. dont really know what to think... :) avføringen hans har stort sett vært normal, men i og med at jeg allerede har byttet fortype 3 ganger nå, så har den blitt litt satt ut av spill av det. har gitt han zoolac, og han har blitt bra igjen. har byttet fôr i håp om at matlysten skal komme tilbake. har prøvd å blande inn cottage cheese, godbiten lever knust, joghurt naturell, leverpostei..han spiser stort sett ut det som er godt, og lar resten bli igjen. stort sett spiser han bare ett normalt måltid i løpet av dagen, hvor han egentlig skulle spist 3.

ja burde vel ringe en dyrlege igjen, men har litt vanskelig for å stole på de jeg har brukt her oppe (kun til vaksinering). da jeg ringte han sist og fortalte at han hadde kastet opp littegranne (dette var helt i begynnelsen etter vaksineringa), men var fin ellers i formen, mente han at jeg måtte komme med en eneste gang (selv om det var søndag kveld) og jeg var på jobb da jeg ringte...får litt følelsen av at de bare vil tjene penger på en måte, men er jo ikke godt å vite. hvordan finner man en god veterinær?

hehe mye på en gang her. takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som at det er noe veldig alvorlig(men det kan jo bli alvorlig), i og med at han er i form og klarer å få i seg litt mat og vann, men allikevel vill jeg nok dratt til dyrlegen med han. Du sier at han har vært rar i magen siden han fikk 12 ukers vaksinen, og at han nå er 19 uker. Da har det gått 7 uker hvor han har vært rar i magen.. Er det ikke på tide å la en dyrlege få se på han da?

Det hender jo at hunder får bivirkninger av vaksinen, men har aldri hørt at de skal vare så lenge..!?

Kanskje det er noe fremmedlegeme eller noe sånt som ligger og forstyrrer fordøyelsen hans. Det er jo greit å få sjekket opp, så han slipper å plages med alt oppkastet og får igjen matlysten. Det er ikke behagelig for en liten valp med de plagene..

Om dyrlegene sier du skal komme, er nok ikke det bare for å tjene penger, og om det i så fall er det, har du i hvert fall fått sjekket valpen, og slipper å bekymre deg mer om det ikke er noe galt med valpen.. Og dersom det er noe, kan valpen få hjelp, og det er vel det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du skriver at han av og til kaster opp fremmedlegemer - og allikevel mener du at det ikke er noen krise?

Hadde jeg hatt en valp på 19 uker som sluttet å spise noe særlig når den var 12 uker og konstant kastet opp og det i oppkastet kom odde ting så ville jeg vært hos veterinæren omtrent når valpen var 13 uker.

Fatter ikke hvorfor du ikke hører på veterinærene, og siden du ikke gjør det så skjønner jeg liksom ikke at du gidder å spørre her liksom - her har jo ikke folk veterinærmedisinsk utdannelse så hvorfor i all verden spør du her liksom. For å få støtte for at det er forsvarlig å ikke ta en valp som kaster opp konstant og spiser dårlig til veterinær?

Nei, hadde det vært min valp hadde den vært hos vetten å blitt røntga med tanke på at den kan ha spist noe som har blitt liggende i magesekken...

Så forresten på ett program på AP hvor en hund hadde spist flere kilo stein, den var i super form den også liksom.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt til veterinæren for å få det sjekket ut, fort som fy. Nå har det jo vedvart ganske lenge og du burde ha fått det sjekket ut. Jeg vet ikke hvilken veterinær du bruker i Bodø, men jeg har et helt ok inntrykk av de på Alstad iallefall. Du bør uansett få det sjekket ut av vet. så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei. takk for svar

nei det jeg reagerte på hos den veterinæren jeg ringte da han var 13 uker var at han mente det ikke kunne vente til dagen etter (mandag). ringte på søndag fra jobb...og DA får jeg litt følelsen at de bare vil ha søndagstillegg..men mulig det ikke er riktig da. nei noen dyrleger sier det ikke er noe, noen sier det er noe. har ringt MANGE - både i oslo og bodø. har kanskje tenkt at jeg er litt hypokonder siden jeg bekymrer meg, for noen sier det er fordi han hiver i seg vannet for fort. og at det hender at valper får litt sånne perioder noen ganger hvor de kanskje ikke spiser like mye som de skal. (aner ikke helt hva jeg skal kalle det egentlig). en vet mente kanskje at han ble dårlig og kvalm som bivirkning av vaksina, og senere forbant mat med at han ble kvalm (at han ikke så at det faktisk er vaksina og ikke maten som gjorde han kvalm altså).

men bestillte time til imorgen idag tidlig, for kjenner at det kanskje ikke går over av seg selv. når jeg snakker fremmedlegemer i oppkastet, så er det veldig små fremmedlegemer, men han svelger absolutt alt mellom himmel og jord..om jeg skal gå til vetten hver gang han gjør det, så må jeg nok belage meg på 3-4 besøk i uka..men dere har nok rett angående dette, kan være noe der han ikke får opp (utenom de småtingene han svelger). er rart dette.

nei spør jo selvfølgelig ikke om vet svar her, men tenkte jeg skulle høre om det var noen som hadde vært borti noe lignende, og kanskje de visste hva det kunne være isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

da har jeg vært hos dyrlegen. fikk litt panikk av alt jeg leste, og kunne aldri tilgitt meg selv om det skulle skjedd noe, så fikk fremskyndet det en dag. men de fant ingenting akutt da, kunne ikke se noe fremmedlegeme eller noe annet på røntken. så fikk noe renset parafin for å smøre tarmen (i tilfelle det er noe bittelite der som ikke syntes) og spesialfôr. dyrlegen trudde også det kanskje kunne være noe medfødt galt i halsen hans (åpne og lukke mekanismen) som gjør at han hoster og kaster opp når han drikker. men det undersøker jeg om ikke den rensede parafinen og spesialfôret løser problemet.

var egentlig litt godt å se at jeg ikke er like hypokonder som alle rundt meg skal ha meg til å føle meg som, men ble veeeeeeldig bekymret da jeg leste alle innslagene altså. men er kanskje viktig å bli bekymret av og til?

takk ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, er det ikke deilig å vite at det ikke var noe alvorlig og at valpen din får hjelp? :)

Det er bedre å dra til dyrlegen en gang for mye, enn en gang for lite.. Det kunne jo ha vært noe veldig alvorlig.. Det var godt det ikke var det, og så får vi håpe at valpen faktisk ikke har medfødte problemer med åpne-og lukkemekanismen i halsen. Nå slipper du i hvert fall å bekymre deg så mye og valpen slipper å ha det vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja godt å få konstantert at det ikke er noe fremmedlegeme i han, men er jo fortsatt bekymret over at det kan være noe annet da. og han har det jo ikke heeeelt på topp trur jeg når han brekker seg etter at han drikker. får se hva det blir til. men har snakket med forskjellige dyrleger jevnlig, samt sjekket temperaturen hans iløpet av de ukene siden vaksineringa, og har klemt på magen (han har ikke hatt noen smerter der), så dere må ikke misforstå meg - jeg er glad i valpen min, og ville aldri gjort han noe vondt. er bare ikke så lett å vite hva man skal gjøre som førstegangshunde eier når alle sier forskjellige ting...var bare derfor jeg tok opp dette i forumet - ikke fordi jeg regnet med å få råd på linje med veterinærer. kunne jo hende at noen der ute hadde vært i en lignende situasjon en gang og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke deg jeg refererte til, tusen tusen takk for hjelpen - er en god egenskap å klare å gi råd til folk som meg uten å stemple dem som ett eller annet.

men til belgerpia: syns kanskje det var litt drøyt det du skrev. var inne på profilen din, hvor du selv har skrevet eller lagt inn ett innlegg angående det om man alltid kan stole på om veterinærer sier det de sier for å tjene mer penger, eller om de faktisk mener det. det er tross alt 3 dyreklinikker på alstad her i bodø, noe som er rimelig tett. er ikke så stort her for å si det sånn. er ikke rart man ikke vet helt hva man skal gjøre i alle tilfeller da, når alle veterinærer sier forskjellig.

du sier også at det ikke er noen med veterinærutdanning her...åssen kan man vite det egentlig? uansett var det ikke derfor jeg la innlegget, men finnes sikkert noen veterinærer med dyr som også er inne på forum vil jeg tro.

uansett nå er det sjekket ut, så slipper jeg tenke såååå mye på akkurat det. må være ærlig å si at jeg sikkert 3 ganger har bestilt time hos dyrlegen fordi han har virket dårligere, men så har han mirakuløst blitt bedre igjen, og da har dyrlegene sagt at jeg kan se det an litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo godt du fant ut av det. Og må nok stille meg på lik linje som deg, at om hunden er i god form, og man ringer på en søndag, og man mener det er så akutt, at man MÅ komme med engang (og det har hvert sånn i en uke), så blir jeg nok noe mistenksom jeg også. For det er ikke lite ekstra de skal ha for en søndag. (been there, done that. Bare at han VAR sjuk, aldri sett slappere hund som egentlig er i 100 hele tiden om han vil).

Og jeg er nok ikke den som ringer til dyrlege for hver minste ting. Hvertfall ikke om almenntilstanden er som den skal. Så jeg skjønner deg godt. Men selvfølgelig blir man skremt når man får sånne svar. (han får jo i seg mat? Sant? Ikke kaster han opp all maten heller? )

Jeg er nok av den typen som ikke vil bekymre meg for mye. Og klarer å beholde roen, og heller drøye litt med å ringe. Vil ikke tenke på det værste som kan skje/vil skje hele tiden. Hvordan skal bikkja leve da? Ikke trives hunden min hos veterinæren heller, så han vil bare bli mer stresset av å måtte dras dit i hytt og pine fordi matmor er sååå bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen spiser mye ting og tang som ikke burde spises, så burde du kanskje rydde litt hjemme og vurdere å lære inn en nei-kommando eller lignende. At valpen kaster opp små ihjeltygde fremmedlegemer kan fort BLI farlig om det ikke ER farlig allerede. Hva om valpen spiser hardplast som den knuser litt med tenna og som kan stikke/rive opp kroppen hans innvendig?

SPYR han etter han har drukket, eller "brekker" han seg? Mange hunder lager noen (skumle) lyder etter de har spist/drukket, deriblant min. Disse lydene kan være et tegn på nesemidd og luftrørskollaps(?) men som oftest er det bare helt normalt.. Men det er nokså skummelt å høre på når det er "ille"

Min hund tar beina lengre fra hverandre og står med hodet ned og lager disse lydene. Når hun var mindre kom de oftere, men nå er det veldig sjeldent.. Men når de kommer er det vanligvis etter hun har drukket kaldt vann eller når hun er veldig gira. Mange små/mellomstore hunder "plages" med disse lydene, men det er ikke noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, det var veldig godt å høre (alltid forferdelig å høre at man ikke er god nok for sin egen hund, ihvertfall for de som eeeelsker dyr!). han kaster så absolutt ikke opp all mat, og han får jo i seg noe - bare ikke alt han egentlig skulle fått i seg. stort sett kaster han opp etter han har drukket, og da kommer vannet opp igjen..og så drikker han på nytt. men det har også hent at det kommer opp mat og litt forskjellig, men kan ærlig talt ikke gå til vetten hver gang han kaster opp ting og tang, for da måtte jeg gått flere ganger i uka. men er glad jeg dro idag, for da kan jeg på en måte utelukke noe akkutt..men må jo finne ut av dette, for trur ikke det er helt normalt. men utrolig rart at det skulle tre i kraft rett etter vaksineringa - kan ikke skjønne dette altså :) prøvde et annet selskap idag (vet altså) og de virket hyggelige og oppriktige (og ikke minst på nett:-). man trenger å føle at man kan stole på dem ihvertfall..

og ja, noah trives ikke 100 % hos dyrlegen han heller. han hylte som om de skulle flådd han levende bare de skulle ta røntgen hehe. men de trenger vel å bli vant med det og, så lar absolutt ikke det stoppe meg - men ja det finnes nok selvfølgelig grenser.

uansett tusen takk for svar, betyr mye å høre konstruktive svar når man er uerfaren som meg. alt annet vil vel heller skremme nykommere ut av forumet, eller i det minste i å stille nye spørsmål eller be om råd. og DET kan være farlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Han kaster altså opp, og ofte "skikkelig" (dvs. det kommer mat fra tidligere på dagen)

Det høres ikke normalt ut nei. Jeg tror ikke hunden min, som passerer året snart, har kastet opp mer enn 3-4 ganger iløped av hele året hun har levd. Så hvis din kaster opp flere ganger i UKA, så ville jeg nok ikke gitt meg der nei... Noe er det som irriterer kroppen hans og som gjør at han ikke klarer å holde på maten. :unsure:

Håper dere finner ut av det.. Og rop ut hvis dere har lyst til å sosialiseres litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal kvalifisere spying og brekninger..man kaster vel som regel opp når man brekker seg? nei noen ganger drikker han og bare hoster etterpå, noen ganger brekker han seg og det virker som det kommer litt opp fra magen men som holder seg i munnen (som han svelger ned igjen). men det hender også at han kaster opp alt vannet igjen. var det et godt svar?

har det veldig ryddig og fint i huset mitt jeg altså. men så hender det at man er på besøk hos folk som kanskje ikke har tilpasset huset 100% til hund (som jeg selvfølgelig har), og for at han skal slippe å sitte inne om han ikke vil det selv, står han bunet utenfor huset med 8 meter bånd noen ganger. her går jeg selvfølgelig også å rydder opp, men dessverre bor det endel barn i området, og det hender som sagt at jeg ikke klarer å ha full kontroll på alle dem. kan ikke stå å se på han hele dagen heller, det er vel umulig noe alle folk gjør vel?

ja prøver å lære han at han ikke skal plukke opp alt fra bakken, men er stort sett bare når vi går turer at jeg får sjansen til det. og han er bare 4 1/2 måned, så er begrenset hva slags kunster jeg har klart å lære han ennå dessverre..

men nå har han tatt røntgen idag, og de har ikke funnet noe som helst inni han, så får bare se hvordan det går videre nå.

men som sagt, formen hans har vært finfin hele tiden, og han eeeeeeelsker å leke med andre hunder. så det er jeg med på anytime :) det er ikke mulig å se at det er noe som helst galt med han om man ikke ser han drikke vann (kanskje bortsett fra at han er bittelitt tynn av seg, men ikke farlig tynn). så bare å si når og hvor det passer hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg nesten å helle litt over på det jeg sa tidligere. Måten du beskriver han på i begynnelsen av det siste innlegget ditt får meg automatisk til å tenke på min hund.. Men jeg tror jo ikke at hun kaster opp eller "ikke får puste" lengre, siden jeg skjønner hva det er nå og har erfart det så mange ganger. Emma har også alltid vært frisk og rask, men har altså laget disse lydene fra tid til annen iløped av oppveksten. Neste gang du er innom veterinæren, så kan du jo spørre de litt om disse lydene jeg snakker om, så kan du jo kanskje få avklart om det er det eller ikke.

Samboeren min blir fremdeles litt bekymret når Emma begynner med lydene sine, for det høres seriøst ikke moro ut.. Det minner om brekningslyder, innovernysing og snorkling i snørr på en og samme gang, men går raskt over. Faktisk går det fortere over hvis jeg holder henne litt over nesa :) Men det kan også komme av at hun blir mer avslappet med meg i nærheten.. Jeg ser jo på henne at det ikke er "moro" å få disse anfallene liksom, kanskje heller litt ekkelt. Da er vel "matmor" go å ha I guess. :)

Jeg bruker ikke å ha hunden(e) mine stående ute i bånd alene da jeg har utrolig dårlig erfaring med det.. Hunden vi hadde da jeg var "lita" i familien måtte avlives så alt for ung pga bitt.. En av naboungene hadde vært i hagen vår, og antagelig gjort et eller annet som fikk Bamse til å måtte forsvare seg. To små hull i leggen på ungen, og Bamse var historie.. Generellt så er jeg blitt veldig imot å ha hunder stående i bånd etter det. Man vet jo aldri hvordan drittunger som kommer gående idag.. Skal man ha de stående i bånd ute alene, så mener jeg personlig at man gjør sånt på hytta eller andre plasser hvor man veit at det ikke kommer unger ramlende i hytt og pine. Eller invistere i en hundegård. Jeg grøsser lett for å si det sånn når jeg tenker over alle drittungene jeg har møtt i Bodø.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj...det har jeg faktisk ikke tenkt på...men føler at det er relativt trygt sånn sett her, for han står rett utenfor huset, og jeg har dører og vinduer oppe, så jeg hører og ser alle som går forbi. ser også ut til han veldig ofte, men får jo sef ikke med meg om hn plutselig skulle få i seg noe. nabo ungene er dessuten litt skeptiske til han, og nærmer seg skjeldent. om det kommer personer, unger eller andre dyr i nærheten så bjeffer han stort sett (han er en meget meget god vakthund faktisk - overrasker meg), med mindre han kjenner dem. men det der hadde vært helt forferdelig å oppleve. men har synes det er så kjipt at han skal måtte være inne når han egentlig vil ut, og jeg kan jo ikke stå ute hele dagen :) . men takk for det, er noe jeg tar med meg!

ja kan jo hende det er det samme problemet hundene våre har, men som sagt litt vanskelig å forklare med ord..hvordan høres ett innovernys ut? noah hoster hver gang, og så brekker han seg. noen ganger kommer det ut som oppkast, andre ganger ikke. jeg fikk veterinæren til å gi han vann, og hun hørte på disse hostene og brekningene, også gjennom stetoskop. pulsen hans gikk visst opp når han gjør dette, men det kunne også være fordi det stresset han mente hun. ikke vet jeg. jeg er bare så innmari glad det ikke var noe inni henne, så slipper jeg å føle meg slem hehe. men tenkte jeg skulle levere henne inn en dag, for om det er noe galt med halsen må de ta røntgen hver time (serie røntgen). grøss og gru, vurderer nesten sterkt å bli der hele dagen, for sånn som han peip og hylte sist - var ikke gøy for noen av oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med dyrlegen nå, og hun utelukker nesemidd ol. hun hørte på han drikke og hoste osv, og kunne ikke være det. men skal dit igjen for utredning, ta noen blodprøver osv.

ja er det jeg har mistenkt hele tiden. gir vann i maten, men må variere litt, for har egentlig en liten følelse av at han er litt matlei, noe som er skikkelig dumt i så tidlig alder. han virkelig hiver i seg den maten, blir helt vill bare jeg åpner kjøleskapet :) men dyrlegen synes det også høres litt rart ut, at han skal være matlei. så da blir det nok flere turer til jeg enten finner ut av det eller ikke. men uansett om jeg har vann i mat eller ikke, så drikker han ved sidenav, han drikker MYE og FORT! kanskje dette kommer av at han var den minste i kullet? han har alltid hostet etter han drikker, men bare etter 12 ukers vaksineringa mista han matlysta, og begynte å kaste opp når han drakk. (og det er ikke såååååå ofte det kommer ut små fremmedlegemer altså, men det har skjedd).

*dobbelpost, mod.Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doser ut vannet utover dagen..

Maten også..

For å se om han slutter med oppkastet da..

Du mååå jo ikke ha mat tre ganger om dagen, du kan jo bløte opp foret veldig godt og gi det i seks omganger for eksempel. Og ha lite vann i vannskåla og fyll på en halv desiliter i kvarteret til han er "utørst"..

Maten kan du jo også kaste utover plena og la han søke etter den, så får han litt aktivitet også.

Det kan være så enkelt at han bare må lære å drikke/spise roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kanskje. har prøvd å kaste mat utover plen eller gulv flere ganger, men han er simpelten ikke interessert. akkurat som om han er lei, og ikke spiser mer enn akkurat nødvendig av tørrfor. men dosering av vann skal jeg nok få til, kan bli spennende å prøve. men om natta må han vel få nok vann så det varer, kan ikke stå opp hvert kvarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...