Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørelim


netteliten

Recommended Posts

Jeg har nå lært at mange hunder blir limt eller tapet eller brukt tang, for å få ørene til å ligge riktig, i følge rasestandard.

Jeg er HELT i mot lim.

Egentlig i mot all skjønnhetsideal på mennsker og dyr, alt som ikke er natulig.

Men jeg har en rasehund, min første utstillingshund.

Og jeg gikk i fella som så mange før meg, og helt sikkert mange etter meg.

Vi lot oss overtale til å lime...

Da han var helt liten prøvde vi, men han rev det opp, fikk små sår.

Trodde vi...

Men det var limet han reagerte på.

Oppdretter limte han for oss,når vi var der på tirsdag.

Og det var ikke lite lim hun brukte,for nå skulle det sitte, en gang for alle.

Resultat;

feber, store væskende sår, slapp hund med smerter. Vasker med klorhexidin og 10 dager med antibiotika.

Og det lukter død fisk. ÆSJ! Har på potetmel, det tar lukt, og suger til seg sårvæske, og demper kløe.

Og dette kom kun 3 dager etter limet kom på.

Selvsagt er all lim borte nå, og han eller våre fremtidige hunder skal ALDRI limes igjen...

Jeg vet det kan gå bra, men når det ikke går bra, så er det katastrofalt.

Store lidelser for dyret.

jeg håper at min dumhet, det at jeg ikke lyttet til min magefølelse, kan redde andre valper fra lignende skjebne.

Om de ikke får sår,så hører de dårlig og lydene er annerledes med lim på øra.

Og hundene bruker ørene aktivt, det kan de ikke med lim på.

Samt mister pels.

Jeg synes det er dyreplageri, kan ikke si nok hvor jeg angrer på at Peico fikk gå igjennom dette...

2007_0805div0070.jpg

2007_0805div0071.jpg

2007_0805div0068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden, lim? Dette er første gang jeg hører at noen bruker lim på den måten. Fullstendig unødvendig.

Det vi dog har gjort (og som såvidt meg bekjent er "vanlig" på dvergschnauzere i tilfeller der ørene reiser seg) er å bruke tape. Man river da av to lengder maskeringstape eller kirugtape. Den ene festes på innsiden av øret og går under haka til det neste øret. Tape nr to går klistres utenpå den første tapen. Tapen løsner jo av seg selv til slutt og ergo ingen sår eller annet ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... det der så ikke bra ut nei.

Kan jeg spørre hvilken lim som ble brukt?

Jeg limer ørene til mine hunder.... men her ser det jo ut som om limet er festet til huden!? Vi limer pels mot pels, og limet skal ikke inn til hud. Og vi limer mye mindre områder enn det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var limt pels mot pels, men hun brukte så fryktelig mye. Og pelsen bare forsvant.

Hun brukte tekstillim, mens jeg vet den andre opdretteren bruker lim fra USA, den jeg prøvde først, som han rev bort.

Jeg brukte heller ikke så mye lim som hun brukte, men det skulle vel sitte en gang for alle.

Men uansett, ikke alle hunder tåler limet, heller ikke det beregnet for hunder.

Denne rasen kan ikke tapes,da det er litt spesiell brett på ørene, det skal lim under bretten på siden, oppe liksom, for å runde brusken der, samt langs siden under øret kant med øyet.

Det er ikke samme ørene som Schnauzer har.

Min Peico skal få leve med sine Gizmo ører.

Jeg hadde heller ikke hørt om lim før, men tape,og jeg personlig synes ikke tape er noe bedre, selv om det er mindre ubehag for hunden, er det den samme holdningen, jeg ikke liker...

*Fjerna feil quote og slo sammen innlegg. Mod.Yakine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Det der så grusomt ut.. Ønsker voffen god bedring. Håper det blir bra fort!

Selv bruker jeg ikke og ville aldri brukt hverken lim eller tape, jeg bruker oasis fix("tyggis"), syns det virker som den mest skånsomme metoden for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske sjokkert nå. LIM? TAPE? :lol: Hvis ikke ørene er slik de skal være så mener jeg at det er en feil i forhold til rasestadarden, eller rasestadarden er ekstrem om man faktisk må bruke LIM på hunden! :) Jøssenavn, hva folk gjør for utseendet sin del på uskyldige dyr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke føler meg som en veldig dyreplager om jeg har lim, eller oasisfix i ørene til hundene de ukene tannfellingen varer :lol:

Og når det gjelder limingen, er man forsiktig og vet hva man driver med, og faktisk bare limer pelsen så er det ingen problem. Det er samme type lim (da på sprayflaske) dyrleger bruker for å holde pels borte fra operasjonssår når de legger på den "grønne duken" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe i det MrsPowers sier, at det faktisk er avvikende fra rasestandarden dersom ørene ikke blir korrekt? Eller vil da alle raser med ører som av og til trenger teiping/festing ende opp med hengeører? Tenker da italienere med flate ører, sheltier med feil ører og slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe i det MrsPowers sier, at det faktisk er avvikende fra rasestandarden dersom ørene ikke blir korrekt? Eller vil da alle raser med ører som av og til trenger teiping/festing ende opp med hengeører? Tenker da italienere med flate ører, sheltier med feil ører og slikt..

Under tannfelling vil ørene stå litt i hytt og vær, og for å få de stabilisert så limes eller tynges ørene (snakket om sheltie nå). På min Zima var ørene limt i 1-2 uker, og så ferdig med den saken. JEG personlig ser ikke no i veien for å gjøre det. Men vil heller ikke drive med dette til hunden er voksen.

Så lenge hunden ikke lider nød av det så ser jeg ingen grunn til å hyle opp om det nei. Finnes langt værre ting jeg kunne gjort med hunden! Jeg har til gode å se en eneste sheltie, eller hund generelt, som har reagert på liming på den måten som vist på bilde. En sheltie limes kun i pels til pels i bittelite område og her ser det ut som om store deler av øret er blitt limt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lime f.eks sheltie ører har iallefall jeg forstått at er veldig normalt, og det er heller ikke ubehagelig for hunden. Den kan likevel bruke ørene sine aktivt. Har sett det omvente også, hunder som har fått ørene tapet opp pga de har kip ører når de skal egentlig ha stå ører osv. Dette er veldig normalt og hjelper brusken å stivne riktig, det skal ikke være ubehagelig for hunden, for da er noe gjort feil..

Syns folk er litt for kjapp til å "ta på vei" med en gang man bruker midler for å forbedre litt på utseendet. I mitt synspunt er ikke liming/taping noe verre enn det å formklippe en pels så lenge det er gjort riktig og hunden ikke plages av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror ikke hunden lider om man gjør det rett (dvs. slik at hunden ikke har vondt, og at den ikke får noen plager av det).

Det er jo vanlig og ikke en grusom ting å gjøre, men jeg tenkte mer sånn i avlsbaner jeg da, finnes det eksemplarer av rasene som HAR korrekte ører, og er "svakt" brusk noe som kommer o.l.?

På min rase er det jo også noen linjer som har mer "kålblad"-ører enn andre, og det er jo noen som velger å teipe/forme ørene på dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må og sies at på sheltie så er det lengre pels enn det er på denne hunden, så det ER faktisk bare pels som blir limt... og det er ikke på oversiden av øret, og ikke i kontakt med hud i det hele tatt da pelsen er lengre...

Her på denne hunden er det jo ikke tvil om at limen har vært i kontakt med huden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden, lim? Dette er første gang jeg hører at noen bruker lim på den måten. Fullstendig unødvendig.

Det vi dog har gjort (og som såvidt meg bekjent er "vanlig" på dvergschnauzere i tilfeller der ørene reiser seg) er å bruke tape. Man river da av to lengder maskeringstape eller kirugtape. Den ene festes på innsiden av øret og går under haka til det neste øret. Tape nr to går klistres utenpå den første tapen. Tapen løsner jo av seg selv til slutt og ergo ingen sår eller annet ubehag.

Tror du ikke det er lim i tape, da? Man har ingen garanti for at en hund ikke kan få en allergisk reaksjon på limet i tapen heller. Det samme gjelder for øvrig mennesker. Søstera mi er allergisk mot det meste av plasterlim - hun blir uvel og kvalm - bare tilfeldigheter som gjorde at hun skjønte at det var årsaken. Når man tenker på hvor mye smerte og ubehag hunder tåler, skal man ikke se bort fra at enkelte hunder med tape på ørene går rundt med konstant kvalme i tida det pågår.

Det er tydeligvis spesielle øreformer som er vanskeligere å få til enn andre - såkalte knappører (som hos sheltie, noen terriere osv), og moderat store hengeører (som hos dobermann). Dette er en latterlig detalj som ikke påvirker hundens funksjon i det hele tatt. Enten burde standarden forandres, eller så burde man faktisk SKITE i om hunden er "korrekt" eller ikke.

På min rase forekommer det individer med uønskede ståører, og det foregår sikkert både det ene og det andre for å motvirke dette - men ærlig talt - en whippet med ståører fanger da like mange kaniner som en med rosenører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror ikke hunden lider om man gjør det rett (dvs. slik at hunden ikke har vondt, og at den ikke får noen plager av det).

Det er jo vanlig og ikke en grusom ting å gjøre, men jeg tenkte mer sånn i avlsbaner jeg da, finnes det eksemplarer av rasene som HAR korrekte ører, og er "svakt" brusk noe som kommer o.l.?

På min rase er det jo også noen linjer som har mer "kålblad"-ører enn andre, og det er jo noen som velger å teipe/forme ørene på dem også.

Du har et godt poeng, for denne "manipuleringen" av ørene gjør jo at man faktisk ikke vet sikkert om hunden ville fått kippører naturlig, og hvor rett er det nå å avle på hunder som naturlig ikke har riktige ører? Man avler jo da igrunn på hunder med feil ifølge standarden, for den har ikke kippører, den har ståører som er manipulert til kippører.(og manipulerte kippører går ikke i arv.)

Innenfor sheltien finnes det hunder med naturlig kipp, og tilogmed hunder med for tunge ører, men det er mye lette ører ute og går også, og man vet jo ikke hvor mange av de hundene med en god kipp som faktisk har den av naturlige grunner.

Og man kan jo da skape seg et problem om man avler på for mange hunder med lette ører som fører det videre og gjør problemet større til man tilslutt sitter igjen med hunder hvor man ikke engang kan "tvinge frem" kipp ved lim/teip/oasisfix engang.

Om jeg hadde vært oppdretter hadde jeg nok vært obs på dette når jeg avlet, så absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke det er lim i tape, da? Man har ingen garanti for at en hund ikke kan få en allergisk reaksjon på limet i tapen heller. Det samme gjelder for øvrig mennesker. Søstera mi er allergisk mot det meste av plasterlim - hun blir uvel og kvalm - bare tilfeldigheter som gjorde at hun skjønte at det var årsaken. Når man tenker på hvor mye smerte og ubehag hunder tåler, skal man ikke se bort fra at enkelte hunder med tape på ørene går rundt med konstant kvalme i tida det pågår.

Blir din søster kvalm av det om hun har en plasterlapp utenpå håret uten at plasteret berører huden også? For det er det som skjer ved tapingen her. Tapen er ikke i kontakt med huden i det hele tatt, kun litt pels. Men man merker vel på allmenntilstanden til dyret om det er noe galt.

Forøvrig synes jeg at en tapebit her eller der er langt bedre enn å avle på former som plager hunden (f eks inntrykte snuter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir din søster kvalm av det om hun har en plasterlapp utenpå håret uten at plasteret berører huden også?

Nei, vet du, søsteren min taper ikke håret sitt (tro det eller ei).

Men man merker vel på allmenntilstanden til dyret om det er noe galt.

"Man" skulle jo tro det. Men så skulle "man" jo tro at folk hadde sunn fornuft nok til å ikke forsøke å tvinge ørene til et stakkars dyr å legge seg en annen vei enn naturen hadde ment - men så feil kan "man" ta.

Forøvrig synes jeg at en tapebit her eller der er langt bedre enn å avle på former som plager hunden (f eks inntrykte snuter).

Og forøvrig synes jeg Karthago burde ødelegges. So what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva i all verden er vitsen? :) Hvis hunden ikke har det rette utseendet fra naturens side, er vel dette juks?

Uansett helt unødvendig mener nå jeg. Skulle ønske folk stilte ut hundene sine forde det var gøy for både de OG hunden, og at ikke titlene var mer verd enn hunden.

(Jeg er klar over at dette kanskje ikke kan kalles dyremishandling, jeg synes LIKEVEL at det er rimelig tvilsomt. I alle fall ikke gjort for hundens beste.) :glare:

All honnør til den angrende synderen som innså at dette ikke var til det beste for hunden. Det er lov å gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Loke og Lana.

Men samvittigheten min er ikke så mye bedre.

Jeg tror det er et problem på min rase å avle frem ører som er riktige, fordi det er såpass få hunder og lite avlsmateriale å ta fra. Noen har tunge ører, noen lette ører, og jeg tror Peico hadde fått opp ører og ikke V formet ører om han aldri hadde blitt limt. Nå skal jeg massere ørebrusken flere ganger for dagen, når sårene gror. Se om det kan hindre vann og vind inn i ørene om ikke annet.

Han har ikke så mye pels som en sheltie, og han får helt sikkert lim inn til huden. Men da oppdretter limte, som har gjort det ørten ganger før, trodde jeg så klart hun viste hva hun drev med.

Men hun skrev på mail nå, at det var sjeldent hunder reagerte på lim slik Peico gjorde. Og en annen oppdretter hadde limt 10 valper i år, og alle hadde tålt det fint.

Men Peico tålte det altså ikke. (og jeg synes det var overdrevent mye lim)

Men en vet jo aldri om hunden tåler lim eller ikke.

Sikkert samme med tape, jeg er selv allergisk for tape, får masse utslett. Men selvsagt har jeg jo tape intil huden.

Siden Irsk terrier skal ha lim langs ørekantene intil skinnet, der er det minimalt med pels, kan jeg heller ikke lime med tape der uten at det berører huden. Men tyggis og tape funkerer ikke på denne rasen, så her må lim til, eller de får se bort i fra standarden på ørene og tåle avvik. Han skal også ha lim i bretten på den andre siden av øret, i folden når man bretter, så detter pelsen av og det blir sår.

Jeg er også enig i at man bør avle på de med født riktige ører, og drite i lim/tape/tyggis, da fiksa ører som sagt ikke går i arv.

Men helt klart er tyggis og tape et mye bedre alternativ, men lim er ikke bra. Siden man ikke kan forutsi hvem som tåler det eller ikke...

Dette med Peico er kjempe trist, og jeg håper det er et advarsel, da vet folk som har sett bildene hvilket valg man tar, hvilken risk det kan innebære.

Jeg skulle ønske jeg hadde sett et slikt bilde før jeg ankom oppdretter i sommerferien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...