Gå til innhold
Hundesonen.no

Er min hund virkelig understimulert?


ida

Recommended Posts

Guest Per Olav
Jeg kjenner flere schäfere fra brukslinjer som går om familiehunder, og jeg har sett maller som ikke er anderledes enn en glad labrador, men de fleste har faktisk egenskaper som man ikke liker om man bare vil ha en hobbyhund. De er hannhundagressive, de utfordrer eieren på bytte, varsler, vokter og har andre drifter som gjør at man ikke kan regne med at de går veldig bra i en parksituasjon f.eks. (eller på "Sonentreff"). De er ikke alltid like lette å ta med seg rundt over alt, og man kan ikke regne med at man kan ta med seg hunden på NKK Bjerke, binde den til stolbeinet, og regne med at den blir liggende der uten å skape en situasjon.
Dette synes jeg høres mer enn skummelt ut, for man forventer at en brukslinjet hund er stødig under alle forhold, at den har en av/på-knapp som 2ne nevnte et sted. Driftene skal utnyttes etter eierens behov, og man skal forvente at den på linje med andre hunder ikke skal utgjøre en potensiell fare for "parkhunder" eller på utstillinger.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar
Nei, jeg blir ikke sur når folk snakker stygt om utstillingsbelgere - så sant de ikke snakker stygt om MINE utstillingsbelgere da - men jeg blir lettere oppgitt når det i noen tråder hevdes at de ikke duger i de "heftigste brukshundsportene" samtidig som at de blir for mye for folk flest.. Da er det vel strengt tatt ingen som kan ha utstillingsbelger da, om de ikke er nok bikkje til det ene, men for mye bikkje til det andre..

(Også mumler jeg noe i skjegget om at jeg trodde at selv bruksavla bikkjer skulle ha av-knapp, og derfor klarte å slappe av etter flere timers tur)

Som sagt, JEG har ingenting vondt å si om 'utstillingsbelgere'. Jeg syntes bare det virket lurt å kjøpe en hund fra linjer som iallefall la litt grunnlag for at valpen kanskje kunne passe til IPO som jeg har lyst til å drive med - akkurat som gubben kjøpte vorsteher etter jaktlinjer og ikke trekklinjer når han ville ha jakthund.

En understimulert hund vil jo ikke legge seg ned og slappe av uansett om den har avknapp eller ikke? Den vil iallefall ha vanskelig for det..

Ler.. Lurer litt på hva problemet er jeg og, for for min del ser det ut som at det er omvendt - at om man ikke sier at det er klin umulig å stimulere en hund på andre måter enn brukstrening i flerfoldige timer om dagen HVER dag, så veit man ikke hvor rå disse brukshundene er, og bør derfor ikke ha annet enn en selskapshund (og joda, mine er selskapshunder i forhold, jeg tror fortsatt det er noe galt med hunder som ikke blir slitne etter 5 timer i skogen)

Jeg har heller aldri sagt at hunden må ha flere timer med brukstrening hver dag. Vorsteheren driter jo i om vi trener fri ved fot eller om vi trener på slalom mellom beina. Poenget er bare at hun ikke er fornøyd med å 'bare' gå tur hver dag, og at hun må ha en del mental stimuli for å trives. Når hun får nok av det, kan faktisk hun også ligge rolig og slappe av inne. Å slite henne fysisk ut med å gå tur i skauen må være en oppgave for kun spesielt interesserte. Og det er jo ingenting galt med en sånn hund? Hun er jo avlet for å kunne LØPE i mange timer i skauen hver dag og gjerne to uker i strekk. Det ville jo vært noe galt med henne hvis hun faktisk ble sliten av så lite aktivitet mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg høres mer enn skummelt ut, for man forventer at en brukslinjet hund er stødig under alle forhold, at den har en av/på-knapp som 2ne nevnte et sted. Driftene skal utnyttes etter eierens behov, og man skal forvente at den på linje med andre hunder ikke skal utgjøre en potensiell fare for "parkhunder" eller på utstillinger.

--

Per Olav

Hvis du forventer det, så er det kanskje fler som gjør det. Da tror jeg det er på tide at dere setter dere litt bedre inn i variantene ;-)

En ting er hvordan en rase, hvilken som helst rase, bør være. En helt annen ting er hva den faktisk er. Forventer du virkelig at dersom du skaffer deg hvilkensomhelst bruksmalle, så skal den ha en avknapp og kunne være med over alt, uten å vise aggresjon mot hverken hannhunder, mot folk som kommer brått på. Ligge i ro på utekafè uansett hva som går forbi og ellers bare vise sin eksplosivitet på en apellbane? Dream on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvis du forventer det, så er det kanskje fler som gjør det. Da tror jeg det er på tide at dere setter dere litt bedre inn i variantene ;-)

En ting er hvordan en rase, hvilken som helst rase, bør være. En helt annen ting er hva den faktisk er. Forventer du virkelig at dersom du skaffer deg hvilkensomhelst bruksmalle, så skal den ha en avknapp og kunne være med over alt, uten å vise aggresjon mot hverken hannhunder, mot folk som kommer brått på. Ligge i ro på utekafè uansett hva som går forbi og ellers bare vise sin eksplosivitet på en apellbane? Dream on!

Ehhh :) Jeg har ikke nevnt malinois spesielt - den har jeg ingen erfaring med - men min oppfatning av en brukslinjet avlet hund er at den i utgangspunktet ikke skal oppføre seg spesielt annerledes enn andre hunder i normalsituasjoner. For å nevne det sånn i forbifarten har jeg sett endel eksemplarer av bruksavlede maller i rasens hjemland og atferden til de jeg så skilte seg ikke ut fra atferden til andre hunder sånn i normalsituasjoner. Nå har jeg mest sansynlig en annen tilnærming til brukshunder og brukshundarbeid enn det du har - men dersom det du skriver er gjengs oppfatning av hvordan en bruksavlet hund skal oppføre seg er det ikke rart at IPO/RIK med et nødskrik ble akseptert i hundeloven av 2004 :D

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ehhh :) Jeg har ikke nevnt malinois spesielt - den har jeg ingen erfaring med - men min oppfatning av en brukslinjet avlet hund er at den i utgangspunktet ikke skal oppføre seg spesielt annerledes enn andre hunder i normalsituasjoner. For å nevne det sånn i forbifarten har jeg sett endel eksemplarer av bruksavlede maller i rasens hjemland og atferden til de jeg så skilte seg ikke ut fra atferden til andre hunder sånn i normalsituasjoner. Nå har jeg mest sansynlig en annen tilnærming til brukshunder og brukshundarbeid enn det du har - men dersom det du skriver er gjengs oppfatning av hvordan en bruksavlet hund skal oppføre seg er det ikke rart at IPO/RIK med et nødskrik ble akseptert i hundeloven av 2004 :D

--

Per Olav

Jeg kan egentlig ikke si meg noe annet enn enig i det du sier PO. Etter å ha hatt 2 bruksavlete Schäfere i hus som var rolig og avslappet når dem ikke jobbet, og har nå bruksavlet Australsk Kelpie i hus m/ x antall BruksCh i stamtavlen, Korad og SM mesteren (Men kan jeg kalle dem det når rasen ikke brukes til IPO/Forsvar?? Har inntrykk av at noen mener at det er bare dem som er bruksavlet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh :) Jeg har ikke nevnt malinois spesielt - den har jeg ingen erfaring med - men min oppfatning av en brukslinjet avlet hund er at den i utgangspunktet ikke skal oppføre seg spesielt annerledes enn andre hunder i normalsituasjoner. For å nevne det sånn i forbifarten har jeg sett endel eksemplarer av bruksavlede maller i rasens hjemland og atferden til de jeg så skilte seg ikke ut fra atferden til andre hunder sånn i normalsituasjoner. Nå har jeg mest sansynlig en annen tilnærming til brukshunder og brukshundarbeid enn det du har - men dersom det du skriver er gjengs oppfatning av hvordan en bruksavlet hund skal oppføre seg er det ikke rart at IPO/RIK med et nødskrik ble akseptert i hundeloven av 2004 :D

--

Per Olav

Så det du sier er at du i rasens hjemland så disse hundene i en parksituasjon med masse andre hunder? Eller så du de sammen med fører, kanskje i en treningssituasjon? Det er ikke slik at en hund som er konsentrert på en bane, eller i andre typiske konkurransesituasjoner (som også inneholder masse folk og hunder) passer like godt som en hund man tar med over alt.

Men ikke misforstå meg; Jeg tror de aller fleste brukshunder er helt ålreite hunder om man klarer å oppdra de skikkelig. De ligger rolig inne og angriper ikke gud og hvermann og de er slettes ikke farlige hunder.

Du har jo en brukshund, har du ikke Per Olav? Tar du med deg den over alt? Slipper du den i parker, tar den med på utecafè når du er i by'n eller slipper den ukritisk løs? Stoler du på at den alltid er snill mot valper? Andre hannhunder? Barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Så det du sier er at du i rasens hjemland så disse hundene i en parksituasjon med masse andre hunder? Eller så du de sammen med fører, kanskje i en treningssituasjon? Det er ikke slik at en hund som er konsentrert på en bane, eller i andre typiske konkurransesituasjoner (som også inneholder masse folk og hunder) passer like godt som en hund man tar med over alt.
La meg si det slik at jeg hadde muligheten til å oppleve ulike raser under ulike forhold - og jepp - de malinoisene jeg fikk se var intense i brukshundsituasjoner - men ingen var i nærheten av å spise valper eller små barn - hva de gjorde når jeg ikke så dem kan jeg selvsagt ikke svare for :rolleyes:

Men ikke misforstå meg; Jeg tror de aller fleste brukshunder er helt ålreite hunder om man klarer å oppdra de skikkelig. De ligger rolig inne og angriper ikke gud og hvermann og de er slettes ikke farlige hunder.
Det tror jeg også.
Du har jo en brukshund, har du ikke Per Olav? Tar du med deg den over alt? Slipper du den i parker, tar den med på utecafè når du er i by'n eller slipper den ukritisk løs? Stoler du på at den alltid er snill mot valper? Andre hannhunder? Barn?
Hum. Ja stort sett er pelsen med meg overalt der det er mulig. Nei jeg slipper den sjelden løs i parker men det er ikke fordi den er en potensiell drapsmaskin - det er helt andre grunner til å la være :) Er det noen som slipper pelsene løs uten å ha vurdert hva som eventuelt kan dukke opp rundt nærmeste hjørne eller sving? Jepp jeg tror den er rimelig snill mot valper, i hvert fall så pass grei at Runar Næss viser bilder av den som eksempel på raser med dempende atferd ovenfor valper. Andre hanhunder: litt avhengig av atituden til den møtende hunden. Grei mot barn tror jeg, men jeg slipper den sjelden bort til barn fordi den etter min mening er nummeret for stor for lille Per og Kari. Dessuten er en hund en hund - og det bør den helst forsette med istedet for å havne et helt annet sted :angel:

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på samme måte helt innlysende at ikke alle kan ha en slik hund og at slike hunder vil ha drifter og egenskaper som er helt unødvendige i et vanlig hundehold. På samme måte er det svært få, unntatt politi og forsvaret, som trenger en hund med mye skjerpe, en hundkjører trenger en vorsther med lite fugleinteresse, en familie trenger ingen jaktcocker, og en konkurransemann trenger ingen chihuahua! Hva er problemet?

Folk er så utrolig forskjellige. Man kan vel ha en chihuahua å konkurrere med også, det er jo ikke det det står i... Kanskje noen liker å ha mye å ta i? -Mens andre vil ha så lite å "bry seg med" som overhodet mulig... Kanskje noen liker å ha ei bikkje som krever mye av deg som eier? -Mens noen liker å ha ei bikkje man kan slippe ut i hagen 3 ganger om dagen, og that's it.

Man TRENGER jo ingen hunder, sånn egentlig, men man vil jo ha dem for en grunn... Jeg TRENGER ikke blandingshunden min, men jeg HAR henne og hun får mye mer enn mange selskapshunder når det kommer til aktivisering og mosjon. :D

Ikke har jeg høye ambisjoner om konkurranse heller, men jeg får da en brukshund i hus jeg også i høst. Jeg tror på ingen måte at hunden min vil bli understimulert eller noe om vi ikke konkurrerer X ganger i året. Jeg har noen små "personlige" ambisjoner som jeg gjerne vil nå, men hunden blir ikke på noe vis å få et kjipere liv om vi ikke hadde ville prøve oss i konk... Nei man skal ikke kjøpe seg brukshund eller brukslinjehund eller W/E hvis man ønsker seg en hund til sofapynt, men det er vel de aller fleste enige om...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Også mumler jeg noe i skjegget om at jeg trodde at selv bruksavla bikkjer skulle ha av-knapp, og derfor klarte å slappe av etter flere timers tur)

Dette synes jeg høres mer enn skummelt ut, for man forventer at en brukslinjet hund er stødig under alle forhold, at den har en av/på-knapp som 2ne nevnte et sted. Driftene skal utnyttes etter eierens behov, og man skal forvente at den på linje med andre hunder ikke skal utgjøre en potensiell fare for "parkhunder" eller på utstillinger.

--

Per Olav

Her er jeg helt enig! Disse hundene høres jo ut som monstre! :) Jeg har møtt noen hunder av såkalte "bruksraser" (og linjer for den saks skyld) som ikke klarte å slappe av, som aldri fikk nok, og som jeg vil kalle "stressa" i motsetning til hva andre kanskje kaller "sterke drifter". Uansett hvilken hund man har, så må det da gå an å kunne ha den med seg? At den skal klare å slappe av? En hund som ikke klarer å slappe av når eieren slapper av (fx på NKK Bjerke, ikke i ukesvis), kan umulig være noe særlig å trene til noe? Denne populære av-knappen, finnes ikke den hos disse "rå" hundene? Og hvordan i alle dager lever man med en slik hund som aldri slapper av, som ligger og dirrer i spenning?

Hilsen hundeeier med hund med KUN av-knapp (utstillingsavlet, først og fremst kan skjønne..) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du selv som begynte å snakke om dine hunder, ikke jeg. Jeg ser hverken på groendal eller terv som spesielt vanskelige hunder, en malle derimot! Det var her diskusjonen om rå hunder begynte, og så dro du inn "å snakke stygt om" dine egne hunder. Kunne ikke tolke det på annen måte enn at du mente at det var å prate stygt om rasen din at de ikke sees ofte i de heftigste brukssportene. Det var det du mente, var det ikke?

Kunne ikke huske at jeg hadde skrevet noe stygt om hundene mine jeg, så jeg måtte lese gjennom innleggene mine igjen, og det her er hva jeg har skrevet om mine hunder:

- alle de belgerne jeg har hatt ville priset seg lykkelige over å få bo hos en som Ida, selv den aktive og beryktede Herverket ville fått mer enn nok stimulering hos Ida. Og da blir det - igjen - en smule eplekjekt å si at man må trene for å konkurrere for å kunne ha "bruksrase"..

Alaska huskyen min var nok som din eldste - ikke veldig stor på dette med hodetrim, men klin umulig å slite ut fysisk.. Men han var fornøyd med 5 timer skogstur allikevel - som i at han ikke ble understimulert og fikk "diller"..

Mine nåværende trenger og hodetrim, men ikke samme dag som vi har gått 5 timer skogtur (vel, for å være ærlig, har jeg vel aldri vært på 5 timer skogtur med bikkjene, det er vel mer Ida sitt eksempel). De trenger ikke 2 timer trening HVER dag for å ikke bli understimulerte og få "diller". Men mine nåværende er jo utstillingsavla, så de bør vel egentlig bare nøye seg med sofakos og tisseturer..

Er det denne setningen du mener? Utstillingsavl kontra bruksavl har vært diskutert noen runder før, selv her på hundesonen. Det er nevnt opp til flere ganger at de utstillingsavla sjeldent har "nok i seg" til å hevde seg i brukskonkurranser - er det ikke derfor folk kjøper seg bruksmaller da? For å ha noe å konkurrere med?

Nei, jeg blir ikke sur når folk snakker stygt om utstillingsbelgere - så sant de ikke snakker stygt om MINE utstillingsbelgere da - men jeg blir lettere oppgitt når det i noen tråder hevdes at de ikke duger i de "heftigste brukshundsportene" samtidig som at de blir for mye for folk flest.. Da er det vel strengt tatt ingen som kan ha utstillingsbelger da, om de ikke er nok bikkje til det ene, men for mye bikkje til det andre..

Og bare for å ha sagt det, mine hunder ligger også til "lading", og vil etter kort tid være klar for å gjøre noe mer OM jeg vil.. Men de ligger ikke på hugget og venter og MASER om det ikke skjer noe - selv om de altså er klare for å gjøre mer OM jeg ber de.. Skjer det ingenting, så ligger de og slapper av - selv etter flere timers skogstur. En bra hund skal ha en AV-knapp og, ikke engang superdupermaller og schäfere skal være PÅ hele døgnet hele uka hele året.. Da er de stressa da..

Det går forøvrig en diskusjon på en mailingliste jeg er på nå, etter en reportasje i svenske Hundsport, om hvor vanskelige belgeren er/krever mye kunnskap og at de ikke egner seg for førstegangseiere og at de trenger så mye aktivitet osv.. Interessant nok så syns ikke folk flest at det er et helt velfortjent stempel på belgeren - at den er så vanskelig og uegna for førstegangseiere..

Eh.. Ja, jeg blir sur om noen snakker stygt om MINE hunder, det antar jeg de fleste av oss blir - sure om noen snakker stygt om hundene våre?

I så tilfelle tror jeg du har misforstått hva "vi" mener. Det er nemlig et ubestridelig faktum at det er en del der ute som faktisk ikke ser forskjell på dine sosialt velfungerende groendaler og en bruksmalle. De lever nemlig i den villfarelsen at en belger er en belger, noe du sikkert vet ikke er tilfelle. Det som også bør nevnes er at hundene i denne gruppen (schäfer, belger osv) har en mental sammensetning av forsvar, skjerpe og vokting som gjør at konsekvensene er større for omgivelsene dersom man skulle være så uheldig å få et individ av rasen som ikke er godt sammensatt. Til forskjell fra f.eks. en jaktlabrador. De er som regel "bare" ivrige og viser ikke agressive tendenser om de skulle bli understimulert.

Jeg håper virkelig at folk ser forskjell på mine sosialt velfungerende groenendaeler og en bruksmalle - som ifølge deg ikke kan taes med på hverken treff eller utstilling fordi de er eksplosive? Mine hunder flyr ikke på ting som kommer brått på - og om det er sånt man fremelsker med IPO-trening, så skal jeg helt klart IKKE prøve det med vesla her!

Om vi skal forsøke å komme tilbake til tema, som er understimulerte hunder, så er i alle fall mitt poeng at det aldri er noe poeng å skaffe seg mer trøbbel enn man må. En hund som er energisk krever naturlig nok mer stimulans, og det holder ofte ikke å bare gå lange turer fordi hunden også krever mental stimuli utover det en "vanlig familiehund" ville krevet. Det er dermed ikke sagt, og dette er viktig, at en "vanlig familiehund" ikke har kapasitet til å bruke hodet utover det som er vanlig. Det finnes mange eksempler på ymse raser som gjør det godt både som lydighetshunder og brukshunder, samtidig som de fungerer ypperlig både på treff og i parker.

Så, en bruksmalle eller bruksschäfer må ha "mental stimuli" - som i timer med trening - HVER dag for å bli helt idioter? Det tror jeg fortsatt ikke på..

Som sagt, JEG har ingenting vondt å si om 'utstillingsbelgere'. Jeg syntes bare det virket lurt å kjøpe en hund fra linjer som iallefall la litt grunnlag for at valpen kanskje kunne passe til IPO som jeg har lyst til å drive med - akkurat som gubben kjøpte vorsteher etter jaktlinjer og ikke trekklinjer når han ville ha jakthund.

Det er ikke ment som kritikk av de som ønsker seg "rå" brukshund, faktisk.. Selv om jeg ikke forstår at noen kan ønske seg noe som er så uhånderlig og uforutsigbart som det virker som her..

En understimulert hund vil jo ikke legge seg ned og slappe av uansett om den har avknapp eller ikke? Den vil iallefall ha vanskelig for det..

En overstimulert hund vil og ha vanskelig for å legge seg ned - samme problemet, ulikt opphav..

Jeg har heller aldri sagt at hunden må ha flere timer med brukstrening hver dag. Vorsteheren driter jo i om vi trener fri ved fot eller om vi trener på slalom mellom beina. Poenget er bare at hun ikke er fornøyd med å 'bare' gå tur hver dag, og at hun må ha en del mental stimuli for å trives. Når hun får nok av det, kan faktisk hun også ligge rolig og slappe av inne. Å slite henne fysisk ut med å gå tur i skauen må være en oppgave for kun spesielt interesserte. Og det er jo ingenting galt med en sånn hund? Hun er jo avlet for å kunne LØPE i mange timer i skauen hver dag og gjerne to uker i strekk. Det ville jo vært noe galt med henne hvis hun faktisk ble sliten av så lite aktivitet mener nå jeg.

Igjen - jeg har hatt alaska husky, de er ikke avlet for noe annet enn å kunne løpe og løpe og løpe, så jeg snakker ikke om å SLITE ut bikkja fysisk, jeg veit av erfaring at det blir ****** vanskelig (Gubbelille ville antageligvis løpt til han stupte, om jeg ba han om det, men da har man liksom dratt det litt for langt andre veien igjen). Jeg sier heller ikke at alle hunder er fornøyde med BARE turer HVER dag - Herverket, den aktive terven, ville neppe vært fornøyd med BARE det, og jo mer kondis han hadde fått av å løpe rundt i skogen hver dag, jo mer krevende ville han vært mentalt - men at en bruksavla hund - samme hva slags bruk den er avlet for - skal være understimulert en dag den har vært i skogen i FEM timer, og derfor ligge og dirre og bare vente på å få jobbe mer, bør seriøst få lært seg hvordan man slapper av (det var dette med den avknappen da).

Hvis hundene dine er så aktive og krever så mye, hvordan klarte du å holde de i ro når de hadde kennelhoste? Ærlig spørsmål uten baktanker, altså.. Og hva har du tenkt å gjøre om DU plutselig blir slått ut av influensa? Det må jo være døden omtrent både for eier og hund? (jeg hæler ikke masete bikkjer når jeg er i dårlig form, men det er mulig jeg er sær på det og?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg kanskje denne diskusjonen dreier seg i en retning der folk tar seg personlig nær av at andre påpeker visse ting her... men kanskje man skal snu problemstillingen på hodet ? Dersom man har målsettinger om å nå til topps innen en del bruksgrener, DA bør man kanskje satse på å skaffe seg en hund fra såkalte brukslinjer. Alle vi andre som trener hund til hobbybruk, greier oss nok helt fint med normalavla hunder som kanskje ikke har "DET" i seg, men som likevel er nok hunder til å fungere til det vi ønsker å bruke dem til.

Det man også må huske på mht disse bruksavla hundene, er at mange hunder faktisk ligger helt på grensa til å tippe over - bruksavl er ikke så lett - og selv om man kombinerer de beste av de beste, vil må kunne få hunder som tipper helt over og IKKE er hva man kaller gode brukshunder, men stressa hunder som ikke greier å roe seg ned, hunder som får "diller" (nei 2ne - huskyer får sjelden sånne diller - de er litt enspora de og er avla for enten å løpe rett fram, eller å ligge i ro liksom - men disse gjeterhundtypene som kan være litt mer paranoide i sin adferd, DE kan få "diller"), eller har overslagshandlinger. Sjansen for å få en sånn hund er jo i høy grad tilstede når man avler på ekstreme egenskaper. Så har man selvsagt også de oppdretterne som tror at jo mer stress, jo bedre brukshunder... så man avler på hunder som har litt for mye i seg kanskje, uten at egenskapene er balanserte, og skaper monsterhunder som bare de mest dyktige hundetrenere greier å hanskes med (men disse trenerne gidder neppe å bruke tida si på en sånn hund...).

Mitt poeng er da: hvorfor skaffe seg et potensielt problem, når man like gjerne kan greie seg fint med den litt mindre ekstreme varianten ?

Til hobbybruk kan man jo dille rundt med hunden uten at man trenger å stille så store krav til prestasjoner og sånt - man kan glede seg over det hunden mestrer - og da trenger man vel strengt tatt ikke turboutgaven ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg kanskje denne diskusjonen dreier seg i en retning der folk tar seg personlig nær av at andre påpeker visse ting her... men kanskje man skal snu problemstillingen på hodet ? Dersom man har målsettinger om å nå til topps innen en del bruksgrener, DA bør man kanskje satse på å skaffe seg en hund fra såkalte brukslinjer. Alle vi andre som trener hund til hobbybruk, greier oss nok helt fint med normalavla hunder som kanskje ikke har "DET" i seg, men som likevel er nok hunder til å fungere til det vi ønsker å bruke dem til.

Det man også må huske på mht disse bruksavla hundene, er at mange hunder faktisk ligger helt på grensa til å tippe over - bruksavl er ikke så lett - og selv om man kombinerer de beste av de beste, vil må kunne få hunder som tipper helt over og IKKE er hva man kaller gode brukshunder, men stressa hunder som ikke greier å roe seg ned, hunder som får "diller" (nei 2ne - huskyer får sjelden sånne diller - de er litt enspora de og er avla for enten å løpe rett fram, eller å ligge i ro liksom - men disse gjeterhundtypene som kan være litt mer paranoide i sin adferd, DE kan få "diller"), eller har overslagshandlinger. Sjansen for å få en sånn hund er jo i høy grad tilstede når man avler på ekstreme egenskaper. Så har man selvsagt også de oppdretterne som tror at jo mer stress, jo bedre brukshunder... så man avler på hunder som har litt for mye i seg kanskje, uten at egenskapene er balanserte, og skaper monsterhunder som bare de mest dyktige hundetrenere greier å hanskes med (men disse trenerne gidder neppe å bruke tida si på en sånn hund...).

Mitt poeng er da: hvorfor skaffe seg et potensielt problem, når man like gjerne kan greie seg fint med den litt mindre ekstreme varianten?

Til hobbybruk kan man jo dille rundt med hunden uten at man trenger å stille så store krav til prestasjoner og sånt - man kan glede seg over det hunden mestrer - og da trenger man vel strengt tatt ikke turboutgaven ?

Takk, for at du dro frem mitt poeng enda en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg kanskje denne diskusjonen dreier seg i en retning der folk tar seg personlig nær av at andre påpeker visse ting her... men kanskje man skal snu problemstillingen på hodet ? Dersom man har målsettinger om å nå til topps innen en del bruksgrener, DA bør man kanskje satse på å skaffe seg en hund fra såkalte brukslinjer. Alle vi andre som trener hund til hobbybruk, greier oss nok helt fint med normalavla hunder som kanskje ikke har "DET" i seg, men som likevel er nok hunder til å fungere til det vi ønsker å bruke dem til.

Det man også må huske på mht disse bruksavla hundene, er at mange hunder faktisk ligger helt på grensa til å tippe over - bruksavl er ikke så lett - og selv om man kombinerer de beste av de beste, vil må kunne få hunder som tipper helt over og IKKE er hva man kaller gode brukshunder, men stressa hunder som ikke greier å roe seg ned, hunder som får "diller" (nei 2ne - huskyer får sjelden sånne diller - de er litt enspora de og er avla for enten å løpe rett fram, eller å ligge i ro liksom - men disse gjeterhundtypene som kan være litt mer paranoide i sin adferd, DE kan få "diller"), eller har overslagshandlinger. Sjansen for å få en sånn hund er jo i høy grad tilstede når man avler på ekstreme egenskaper. Så har man selvsagt også de oppdretterne som tror at jo mer stress, jo bedre brukshunder... så man avler på hunder som har litt for mye i seg kanskje, uten at egenskapene er balanserte, og skaper monsterhunder som bare de mest dyktige hundetrenere greier å hanskes med (men disse trenerne gidder neppe å bruke tida si på en sånn hund...).

Mitt poeng er da: hvorfor skaffe seg et potensielt problem, når man like gjerne kan greie seg fint med den litt mindre ekstreme varianten ?

Til hobbybruk kan man jo dille rundt med hunden uten at man trenger å stille så store krav til prestasjoner og sånt - man kan glede seg over det hunden mestrer - og da trenger man vel strengt tatt ikke turboutgaven ?

Litt OT, men: Her må jeg bare kommentere: Huskyer kan meget godt få sånne "diller"... Vet om flere jeg.. og det har de som regel hatt i perioder med lite trening: I hundegård: graver på bakken/i hus, biter i hus. Inne: skraper på dører, spiser på inventar og "ting".

Det ser også ut som om noen blander malle med Alaskan Malamute. Sistnevnte forkortes ofte AM og mutte, IKKE malle (som jo er en forkortelse på belgisk fårehund, malanois)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser også ut som om noen blander malle med Alaskan Malamute. Sistnevnte forkortes ofte AM og mutte, IKKE malle (som jo er en forkortelse på belgisk fårehund, malanois)

Jeg kan ikke se at noen overhodet har blandet malle og malamute i denne diskusjonen ? Har AM overhodet vært nevnt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(nei 2ne - huskyer får sjelden sånne diller - de er litt enspora de og er avla for enten å løpe rett fram, eller å ligge i ro liksom - men disse gjeterhundtypene som kan være litt mer paranoide i sin adferd, DE kan få "diller")

Åh, beklager - trodde man mente stereotyp atferd med "diller" jeg? Som f.eks å løpe rundt og rundt i løpegården/kjettingen.. Ei AH-tispe jeg kjente en gang, reiv nesten den betongklumpen pålen hennes var festa i ut av bakken hun, med sine snørrogførti runder med løping rundt - alltid samme veien.. I overkant aktiv frøken det, de 15 andre AH'ene klarte seg med den aktiviseringa de fikk den sommeren der, hun gjorde tydeligvis ikke (og JA! Hun mangla helt klart en AV-knapp, og de skal faktisk ikke være sånn)

Nei, det er ikke samme type "dille" som gjeterhunder får, huskyen er mer fysisk, da er det vel logisk at "dillene" er fysiske og, det ligger ikke helt for de å ha fluer i hodet og gjete lys/skygger..

Mitt poeng er da: hvorfor skaffe seg et potensielt problem, når man like gjerne kan greie seg fint med den litt mindre ekstreme varianten ?

Det har vært manges poeng i denne diskusjonen det, og blir vel et særlig viktigere poeng nå, hvor det kommer frem at de ikke klarer å ligge rolig etter 5 timer skogtur, ikke kan taes med ut i det offentlige osv..

Til hobbybruk kan man jo dille rundt med hunden uten at man trenger å stille så store krav til prestasjoner og sånt - man kan glede seg over det hunden mestrer - og da trenger man vel strengt tatt ikke turboutgaven ?

Sorry Siri, men det der virker litt fjernt for meg? Sier du her at du stiller mindre krav til prestasjoner og sånt når du melder på din blÅnde i klasse B, enn en med malle eller bruksschäfer i klasse B?

Og nei, jeg tar meg fortsatt ikke nær av "hva andre påpeker" her, jeg liker å trene hund, men jeg vil ikke trene hund fordi jeg MÅ, men fordi jeg kan.. Da holder groenendael og terv i lange baner og litt til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager - trodde man mente stereotyp atferd med "diller" jeg? Som f.eks å løpe rundt og rundt i løpegården/kjettingen.. Ei AH-tispe jeg kjente en gang, reiv nesten den betongklumpen pålen hennes var festa i ut av bakken hun, med sine snørrogførti runder med løping rundt - alltid samme veien.. I overkant aktiv frøken det, de 15 andre AH'ene klarte seg med den aktiviseringa de fikk den sommeren der, hun gjorde tydeligvis ikke (og JA! Hun mangla helt klart en AV-knapp, og de skal faktisk ikke være sånn)

Nå kan vel alle raser få "diller" selvsagt - det er bare noen raser der litt fler enn normalt har det.

Det har vært manges poeng i denne diskusjonen det, og blir vel et særlig viktigere poeng nå, hvor det kommer frem at de ikke klarer å ligge rolig etter 5 timer skogtur, ikke kan taes med ut i det offentlige osv..)

5 timer skogstur og 5 timer skogstur trenger jo ikke å være det samme. Å sitte ute i skogen på en stubbe i 5 timer blir liksom ikke det samme som en 5 timers intensiv tur uten pauser på et vis. Jeg er ganske overbevist om at de fleste hunder av brukslinjer også er fornøyd med 5 timers fysisk trening - men de trenger liksom litt MER enn bare turgåing...

Sorry Siri, men det der virker litt fjernt for meg? Sier du her at du stiller mindre krav til prestasjoner og sånt når du melder på din blÅnde i klasse B, enn en med malle eller bruksschäfer i klasse B?

Jeg stiller ikke andre krav til prestasjoner for å nå samme mål - men jeg har kanskje andre mål enn de med reinspikka brukshunder ? Det var vel det jeg skrev, eller ?

Og nei, jeg tar meg fortsatt ikke nær av "hva andre påpeker" her, jeg liker å trene hund, men jeg vil ikke trene hund fordi jeg MÅ, men fordi jeg kan.. Da holder groenendael og terv i lange baner og litt til :icon_confused:

Ja, nettopp - en vanlig utstillingsavla hund holder i lange baner for de fleste av oss. Derfor blir det litt merkelig at noen tar seg nær av at andre påpeker at det kanskje holder med normalavla hunder dersom man ikke har store ambisjoner om å bli norgesmester ?

kanskje jeg misforstod, det stod noe med monsen og malle i kanoen?

Ja, det stod Monsen og malle - og det ble vel også MENT malle - ikke malamute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg synes fortsatt at dette høres skummelt ut, Siri, - å avle på hunder som ligger på grensen av "å tilte" over? Som jeg skrev tidligere ser det ut som om Teddy (og Pointerguri) og jeg har ulik tilnærming av forståelsen av hva en brukshund er. Det minner meg litt om en venn av meg som bruker mye av fritida si til jogging - dersom han ikke får sin daglige dose med trim blir han det jeg kaller noe mentalt utstabil og lite tilsnakkendes - jeg synes det minner om noe av det som beskrives i denne tråden :whistle: Ellers mener jeg at bruks og bruks tilsynelatende ikke er det samme. En brukshund som Teddy beskriver ville jeg ikke hatt, selv ikke om jeg fikk den gratis og franko slengt etter meg. Sånn er det med den saken :icon_confused: .

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt at dette høres skummelt ut, Siri, - å avle på hunder som ligger på grensen av "å tilte" over? Som jeg skrev tidligere ser det ut som om Teddy (og Pointerguri) og jeg har ulik tilnærming av forståelsen av hva en brukshund er. Det minner meg litt om en venn av meg som bruker mye av fritida si til jogging - dersom han ikke får sin daglige dose med trim blir han det jeg kaller noe mentalt utstabil og lite tilsnakkendes - jeg synes det minner om noe av det som beskrives i denne tråden ;) Ellers mener jeg at bruks og bruks tilsynelatende ikke er det samme. En brukshund som Teddy beskriver ville jeg ikke hatt, selv ikke om jeg fikk den gratis og franko slengt etter meg. Sånn er det med den saken :icon_confused: .

--

Per Olav

Jeg vet ikke om jeg er så trivelig å omgås heller, om jeg ikke får dosen min med tur og frisk luft... men jeg er nok ikke direkte farlig om jeg ikke får den...:whistle:. Nå har ikke jeg omgåttes mange brukshunder som har vært skumle da, men det kan vel hende de ikke får så lange liv heller ? Hva vet vel jeg ?

Men nei - jeg hadde heller ikke ønsket meg en slik hund som beskrevet - det er vel også derfor jeg har en sånn hund som jeg har ;). Det holder i massevis for meg det - selv om jeg til og med konkurrerer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer skogstur og 5 timer skogstur trenger jo ikke å være det samme. Å sitte ute i skogen på en stubbe i 5 timer blir liksom ikke det samme som en 5 timers intensiv tur uten pauser på et vis. Jeg er ganske overbevist om at de fleste hunder av brukslinjer også er fornøyd med 5 timers fysisk trening - men de trenger liksom litt MER enn bare turgåing...

Det er forskjell på være sliten og være fornøyd.

Min hund blir ikke sliten av 5 timers tur, men hun blir fornøyd. Og som 2ne nevner, dette med av-knappen er viktig.

At hunden kan slappe av etter en god tur, kan slappe av på rolige dager og likevel er klar for action når det kreves.

Jeg tror ikke hunden til Ida er understimulert, jeg tror den har det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke forstår at noen kan ønske seg noe som er så uhånderlig og uforutsigbart som det virker som her..

En overstimulert hund vil og ha vanskelig for å legge seg ned - samme problemet, ulikt opphav..

(..)men at en bruksavla hund - samme hva slags bruk den er avlet for - skal være understimulert en dag den har vært i skogen i FEM timer, og derfor ligge og dirre og bare vente på å få jobbe mer, bør seriøst få lært seg hvordan man slapper av (det var dette med den avknappen da).

Mellomsten er vel den som gjerne ligger og 'dirrer' etter 5 timer med tusling, men at hun er uforutsigbar? Nei, slett ikke. Overstimulert er hun heller ikke, heldigvis kjenner jeg hunden vår ganske godt når det gjelder hvilke og hvor mye aktivitet(er) hun blir passe stimulert av.

Hvis hundene dine er så aktive og krever så mye, hvordan klarte du å holde de i ro når de hadde kennelhoste? Ærlig spørsmål uten baktanker, altså.. Og hva har du tenkt å gjøre om DU plutselig blir slått ut av influensa? Det må jo være døden omtrent både for eier og hund? (jeg hæler ikke masete bikkjer når jeg er i dårlig form, men det er mulig jeg er sær på det og?)

Ja, det kan du si. Det er faktisk ikke alltid like enkelt. Igjen, gutta boys klarer fint å ligge en stund og minstemann var jo ikke syk i denne omgang. Vorsteheren ligger fint de dagene hun er sykest, men på slutten når ting kommer seg litt er hun klar som et egg. Det har vel noe med 'stayerevne' å gjøre? Og det er vel litt av grunnen til at de blander vorsteher inn i trekkhundblandingene? Hun ville nok løpt til hun stupte selv om hun hadde litt kennelhoste - om hun fikk lov.

Og nei, jeg tar meg fortsatt ikke nær av "hva andre påpeker" her, jeg liker å trene hund, men jeg vil ikke trene hund fordi jeg MÅ, men fordi jeg kan.. Da holder groenendael og terv i lange baner og litt til :icon_confused:

Jeg synes derimot det er ekstra motiverende når hunden så gjerne vil.

Det har vært manges poeng i denne diskusjonen det, og blir vel et særlig viktigere poeng nå, hvor det kommer frem at de ikke klarer å ligge rolig etter 5 timer skogtur, ikke kan taes med ut i det offentlige osv..

5 timer skogstur og 5 timer skogstur trenger jo ikke å være det samme. Å sitte ute i skogen på en stubbe i 5 timer blir liksom ikke det samme som en 5 timers intensiv tur uten pauser på et vis. Jeg er ganske overbevist om at de fleste hunder av brukslinjer også er fornøyd med 5 timers fysisk trening - men de trenger liksom litt MER enn bare turgåing...

Det er akkurat dette jeg mener, Siri har forstått det. Dersom jeg skulle hive på hunden saccotralla (nå er jo mellomsten litt liten enda for trekking på høyt plan) eller en sele med en stokk etter eller legge inn en kanotur med en real svømmetur osv i tillegg til ei god lydighetsøkt/'trikseøkt' - da blir det noe helt annet. Da trenger vi aldeles ikke være ute i 5 timer. Men det krever noe av meg også, det holder ikke bare å tusle avgårde og tro at hundene skal bli stimulert av å snuse litt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på være sliten og være fornøyd.

Og det er et veldig godt poeng :icon_confused:.

Min hund blir ikke sliten av 5 timers tur, men hun blir fornøyd. Og som 2ne nevner, dette med av-knappen er viktig. At hunden kan slappe av etter en god tur, kan slappe av på rolige dager og likevel er klar for action når det kreves.

En hund som ligger og lader hele tida vil jo aldri bli en god brukshund. Da bruker den jo krefter unødig... De beste brukshundene er jo dem som er PÅ når man krever det, og AV når det ikke skjer noe. Det er vel ingen uenig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy, du er en helt som "holder ut" og informerer saklig - midt oppi all teorien om bruksavlede hunder fra folk som ikke har det.

Siri, du kom også med et svært konstruktivt innlegg som i grunnen burde "punktere" hele diskusjonen.

Jeg føyer meg til Margrete og sier "takk, Siri"...

Det er rart så mye mindreverdighetskomplekser som folk klarer å ha for seg og hundene sine. Jeg kjenner både tjenestehundavlede hunder (som har litt mer skarphet i seg, fordi det er hensiktsmessig når politi og forsvar skal ha dem), og sportsavlede hunder. De gode hundene der har selvsagt av- og påknapp, men de er også mye mer observante hele tiden - de er "klare" på en helt annen måte enn vanlige hunder, i ulike situasjoner. Er man mentalt forberedt på det, så greit, da har man hele tiden de små grepene og det "ekstra øyet" - men selv folk her inne som har "lest seg til" en rase, går jo på en smell... fordi man også må være egnet som fører, og klare å være årvåken når det trengs.

Og så finnes det jo elendige bruksavlede hunder, og ditto gode utstillingsavlede hunder, naturligvis. Det finnes utstillingshunder som har ekstremt høyt stress, og det finnes også dårlige avlede brukshundvarianter med for høyt stress. "Diller" er like mye en gal atferd uansett hvem som får det...

Det var en som pleide å være på Canis og dels her inne, hvis jeg ikke husker feil, som mente at "kombischäfere" var ideelt for eksempel for redningshundbruk for "vanlige eiere" - at de holdt lenge. Lotti5 eller noe sånt.

For jeg må tenke på et møte i helgen i en park, der et stykk eksemplar av "hvermansen" som har kjøpt seg en brukshundrase, hadde STORE problemer. Det var ingen brukslinjehund, men en renspikket utstillingshund, som likevel var en flott, ung hannhund med masse jakt- og lekelyst, som klarer å ta HELT overhånd på eierne - bjeffing i bånd, når den kom løs så jaget den mopeder og joggere. Eierne var velmenende, elskverdige mennesker med erfaring fra andre raser, og allerede to kurs fra en kommers hundeskole.

Hvis en "normal" utstillingsvariant av en bruksrase holder mål nærmest i overmål, tenk hvordan en bruksavlet variant ville vært? Jeg synes jeg leser om slike HELE tiden... "hjelp, hannhunden min hopper og biter meg i armen når vi går tur", hvor mange slike står det ikke i spørrespaltene? Boxere, rottweilere, schäfere gjør visst slike ting... og de får det jo til å bli en "problematferd" fra hunden, selv om det bare er ustyrlig livsglede og lek det er snakk om.

Per Olav, du burde kanskje komme litt mer i kontakt med bruksmiljøet igjen - og ikke bare tenke på gamle dager når du "dømmer" hunder nord og ned? Dette blir mye teori, og lite realisme, i mine øyne. Det finnes ulike linjer, det finnes sportshunder og det finnes tjenestehunder. Og gode tjenestehunder med gode førere er ikke "farlige", men om de ikke er helt patente alltid, så gjør det mindre - fordi de holdes for et formål, de er ikke noens "søte lille kosemosekjæledegge" som ses på med rosa briller. Og hvor ideell er din hund, hvis den er malen din? Den er vel ikke så grei å ha med på utstilling, i følge noen utstillere som "godt skjønte" hvorfor den var blitt forbudt. Så slik kan man også oppfattes, på det som kanskje er en dårlig dag? Det er noe med stein og glasshus vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...