Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøper jeg billige tomme DVD plater?


Renate A

Recommended Posts

Nå MÅ jeg sette igang og brenne over bildene mine til plater (som skal legges i bankboksen min itilfelle brann) og har funnet ut at siden jeg har så sinnsykt mye bilder så bør jeg bruke DVD plater.

Men jeg lurer på:

*det blir like god kvalitet på bildene når jeg har brent dem over på DVD?

*jeg trenger vel kun den versonen som jeg brenner inn bildene "for alltid"? Trenger jo ikke slette eller legge til noe..

Vet dere noen ok steder som selger billige DVD plater??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVD Plater er billige for tiden, bare stikk på Elkjøp og plukk opp noen der - er jo snakk om 100 kr max og spare, så avstand og at du får dem med engang er kanskje viktigst.

Det blir like god kvalitet.

Husk at dvd plater du selv brenner har en levetid på mellom 5 - 10 år. (verbatim, traxdata og andre kvalitet)

Billigplater har nok noe lavere.

Så hvis du er seriøs med backup så tar du to kopier, sjekker begge. Legger i en bankboks og brenner på nytt om 5 år evt legger over på et nyere medium.

En annen god backup du kan ha i tillegg er backup over web. Da ligger alle bildene dine på web, og dette er kanskje enda bedre da de som oppevarer det har et ansvar hvis du betaler litt for det. Og i tillegg er det mye lettere og laste opp bildene.

Bra foreks og ha backup i bankboks og ta backup på web en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVD Plater er billige for tiden, bare stikk på Elkjøp og plukk opp noen der - er jo snakk om 100 kr max og spare, så avstand og at du får dem med engang er kanskje viktigst.

Det blir like god kvalitet.

Husk at dvd plater du selv brenner har en levetid på mellom 5 - 10 år. (verbatim, traxdata og andre kvalitet)

Billigplater har nok noe lavere.

Så hvis du er seriøs med backup så tar du to kopier, sjekker begge. Legger i en bankboks og brenner på nytt om 5 år evt legger over på et nyere medium.

En annen god backup du kan ha i tillegg er backup over web. Da ligger alle bildene dine på web, og dette er kanskje enda bedre da de som oppevarer det har et ansvar hvis du betaler litt for det. Og i tillegg er det mye lettere og laste opp bildene.

Bra foreks og ha backup i bankboks og ta backup på web en gang i uka.

Takk for flotte svar :D

Men du nevnte web? Hvor på web mener du? Vet ikke helt om jeg stoler på å legge det på gratis sider som Photobucket også plutselig så legger dem ned...

Jeg har noen tusen bilder så det er MYE som jeg skal ha back up på, har faktisk vurdert sånn ekstern harddisk + dvd plater i bank boks, høres det ut som en ok ide?? Da kan jeg jo evt legge inn bildene mine på den harddisken og bli flinkere til å legge over bildene mine på dvd etterhvert som det trengs.

Mange av disse bildene betyr veldig mye for meg, (hund, hest, venner og familie) så det gjør ikke noe å spytte i noen penger så lenge detikke blir fantasi priser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstern disk hjelper jo ikke mot brann da :\

Her kan du lese mer om backup over web:

http://www.idg.no/tester/datalagring/article38548.ece

Det er ikke sider aka photobucket :)

Men det går jo og ann og finne en god webhost som tar backup - det er billigere. Og legge inn bildene sine selv via ftp.

Takk for hjelpen igjen.

Tror jeg brenner ut bildene på DVD plater (x2...puh...blir mye jobb...) i første omgang også kan jeg evt kjøpe meg ekstern harddisk og ha bildene på den og et ekstra sett i bankboksen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...