Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

Nå må du huske på at det er dommeren som dømmer!

Noen dommere bryr seg ikke om klær, noen gjør det.

Jeg har alltig stilt i vanlige klær, dongri bukse og genser. Ingen i belgermiljøet pynter seg i ringen, og se bare på de som faktisk vinner!

Jeg tror selv at klærene har ikke så mye betydning, spesielt i vårt miljø. Der er det hundene som dømmes :icon_redface:

Alle må gå i ringen og si til seg selv: min hund er fin, den er den flotteste av alle. Der, har du holdningen som gjør at en vinner! Det er selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Nå må du huske på at det er dommeren som dømmer!

Noen dommere bryr seg ikke om klær, noen gjør det.

Jeg har alltig stilt i vanlige klær, dongri bukse og genser. Ingen i belgermiljøet pynter seg i ringen, og se bare på de som faktisk vinner!

Jeg tror selv at klærene har ikke så mye betydning, spesielt i vårt miljø. Der er det hundene som dømmes :icon_redface:

Alle må gå i ringen og si til seg selv: min hund er fin, den er den flotteste av alle. Der, har du holdningen som gjør at en vinner! Det er selvtillit.

Jepp men nå må vi ikke glemme at min rase er en "pynte" rase ikke bruksrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en liten undersøkelse i denne saken. Eegen liten privat etterforsking :icon_redface:

jeg stilte to nkk utstillinger i vanlig kjedelig dongeri med joggesko. Hunden min ble faktisk sendt ut med rødt og andre gangen blått(denne hunden hadde aldri kommet i nærheten av blått en gang).

jeg stillte to nkk utstillinger i dress med ikke høye men pene sko og matchende antrekk til hunden: 1 cert samt bim

og neste som da var på hamar med to hunder (første gang i år med to hunder) 2ck 4 btk og 2 bhk!

jeg vet egentlig ikke hva jeg skall synes hunden min tok seg mye dårligere ut i følge meg på den ene utstillingen hun fikk ck en på den hun fikk bare blå!

jeg kommer i hvertfall til å fortsette å stille i den dressen. Jeg synes selv også at jeg tok meg mye bedre ut og kanskje det var selvtilliten min som smittet over på hundene.

Men det er i alle fall en liten tankevekker -_-

Jeg håper ikke du innbiler deg at du tok de sistnevnte premiene fordi du stilte i dress. I såfall tror jeg muligens du har misfortstått poenget om hva som skal dømmes på en utstilling. Enda en liten tankevekker :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente aldri at dommeren kun ser på den som handler! Men jeg gjorde dette forsøket altså på 4 forskjellige store (altså nkk) utstillinger. Dette var ment som en morsom observasjon ingenting annet. Og som sagt hunden så mye mye bedre ut på den utstillingen hvor hun fikk blå en der hvor hun fikk ck. Men jeg må jo legge til at det finnes en tror jeg som handler pomeranier en mann som alltid stiller i dress, samme med laso apso også en som stiller med dress. Siden laso apso veldig oft er i samme ring som oss men før oss så har jeg fulgt han mannnen nøye. Og det jeg har observert er at han ofte vinner. Veldig oft faktisk og han går ikke med de samme hundene hele tiden. Og der hvor hunden hans kanskje ser lit pjuskete ut i forhold til den andre vinner han fordet. Nå er han en fyrktelig dyktig handler, men dressen har sikkert mye å gjøre med helheten og fremtreden hans i ringen. Og ja jeg synes det ser mere proff ut med en nedtonet dress i riktig farge en med joggebukse/olabukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp men nå må vi ikke glemme at min rase er en "pynte" rase ikke bruksrase.

*Flir*... Da jeg var på Verdensutstillingen i Brüssel i 1995 (jepp - fryktelig lenge siden), så fulgte det med rød plysjtrukket krakk med yorkiene da de stilte dem :lol:. Alle ble stilt i ringen på plysj-krakk faktisk (jeg tror ikke jeg skal fortelle hva jeg tenkte da... *ler*).

Men jeg må jo legge til at det finnes en tror jeg som handler pomeranier en mann som alltid stiller i dress, samme med laso apso også en som stiller med dress. Siden laso apso veldig oft er i samme ring som oss men før oss så har jeg fulgt han mannnen nøye. Og det jeg har observert er at han ofte vinner. Veldig oft faktisk og han går ikke med de samme hundene hele tiden. Og der hvor hunden hans kanskje ser lit pjuskete ut i forhold til den andre vinner han fordet. Nå er han en fyrktelig dyktig handler, men dressen har sikkert mye å gjøre med helheten og fremtreden hans i ringen. Og ja jeg synes det ser mere proff ut med en nedtonet dress i riktig farge en med joggebukse/olabukse.

Handlere som ofte vinner, vinner fordi de vet HVILKE hunder de skal stille for de ulike dommerne, og de vet HVORDAN de skal stilles. Disse handlerne hadde nok også vunnet om de stilte ut i olabukse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle enig i at man bør se ordentlig ut på utstilling (uansett om det betyr ren olabukse og genser eller dress), og er det så galt å tenke at et pent antrekke som matcher hunden hjelper på helhetsinntrykket? Hvorvidt det gir deg og hunden så mye bedre dom er en annen sak, men ingen kan vel med hånden på hjertet si at en velstelt hund tar seg bedre ut med en velstelt eier som ikke bare har gjort hunden presentabel, men også seg selv?

MAn trekker ikke stram dress, sminke og høye heler, men det å ha på seg noe som harmonierer med hunden tror jeg abre er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*... Da jeg var på Verdensutstillingen i Brüssel i 1995 (jepp - fryktelig lenge siden), så fulgte det med rød plysjtrukket krakk med yorkiene da de stilte dem :lol:. Alle ble stilt i ringen på plysj-krakk faktisk (jeg tror ikke jeg skal fortelle hva jeg tenkte da... *ler*).

Handlere som ofte vinner, vinner fordi de vet HVILKE hunder de skal stille for de ulike dommerne, og de vet HVORDAN de skal stilles. Disse handlerne hadde nok også vunnet om de stilte ut i olabukse :P

He he siri kan jeg nevne at på store ustillinger verdens, europa , crufts osv .. blir de fortsatt stillt på krakk... :P

Og ja de må stilles på krakk! :icon_fun:

Glemte å legge til hva som egentlig er grunnen for det. Yorken blir stillt slik på grunn av at når yorken begynnte sin utstillingskarriere i england var konkuransen kun om hvem som hadde lengst pels. de stilte opp hundene på blokker og pelsen ble målt den som hadde lengst vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he siri kan jeg nevne at på store ustillinger verdens, europa , crufts osv .. blir de fortsatt stillt på krakk... :lol:

Og ja de må stilles på krakk! :icon_fun:

Glemte å legge til hva som egentlig er grunnen for det. Yorken blir stillt slik på grunn av at når yorken begynnte sin utstillingskarriere i england var konkuransen kun om hvem som hadde lengst pels. de stilte opp hundene på blokker og pelsen ble målt den som hadde lengst vant.

Det var jo et fantastisk syn med 15-20 yorkier på krakk i ringen (eller mulig man heller må kalle det en puff eller noe sånt ??) :P. Artig forklaring på hvorfor de stilles på puff - og jeg tror det så gjerne :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere dette :P Det er mannen til oppdretteren min og han pleier aldri stille hundene med mindre oppdretter ikke kan. Så han pleier heller ikke kle seg i veldig fine utstillingsklær. Oppdretter derimot kler seg i pene klær når hun stiller hund.

Han har nå begynt å gå med dress på utstilling nå og slips om jeg ikke husker feil.

Her er forøvrig film av meg med mine "nye" utstillings klær. Veldig dårlig kval da.

Syns dere hunden min kommer frem her? Jeg er nr. 2 i køen.

http://s242.photobucket.com/albums/ff167/o...nt=DSCN3299.flv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...