Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

Sitter her å lurer. Skal stille på valpeshow om noen dager og lurer fælt på hva jeg skal ha på meg! Er det OK med en vanlig hvit bukse fks. og en genser?

Har liksom sett bilder av juniorhandling og der har de sånne flotte dresser på seg! :whistle: Slike som jeg ikke har, hehe..

Hva mener dere er vanlig man har på seg på utstilling? Og hva står bra til en svart og hvit hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Hvor viktig er egentlig klæra i utstilling`? Jeg kommer vel egentlig aldri til å tenke på hva jeg skal ha på meg. Og kan fort are ta på meg en joggebukse, eller olabukse.

Klær betyr jo egentlig ikke så mye - det er hunden som dømmes - og folk flest ser ikke ut til å bry seg så mye om det. Når jeg går rundt og kikker på utstillinger er det den yngre garde (uff, nå høres det ut som om jeg er minst tredve år eldre enn jeg egentlig er) som bryr seg mest om det, samt noen tilfeller her og der i enkelte av raseringene.

Samtidig er det jo litt stilig om hund og handler står ordentlig til hverandre, og det ser mer riktig ut om en setter handles i rolige og brukanes klær framfor miniskjørt og høyhælte sko...

Med riktig klær kan man også fremheve fargen hos hunden. Tinka f.eks. har brun underull som skinner gjennom når hun ikke er i perfekt pelskondisjon. Hvis jeg skulle ha stilt henne ville jeg derfor gått for en mørkegrå bukse for å fremheve det svarte og "skjule" det brune i pelsen. Om man har hunden mellom seg og dommer når man stiller opp, kan det også være en fordel å ikke ha på seg plagg i samme farge som hunden, siden det skjuler over- og underlinje. Men samtidig er det kanskje det man vil på enkelte hunder...?

Forøvrig tror jeg det viktigste er at man har på seg noe som man faktisk kan stille hunden i - noe funksjonelt. Gode sko. Og lomme på enten bukse eller genser/jakke som man kan putte godbiter oppi. Jeg har sett tilfeller av bruk av godbittaske hvor godbitene har hoppet ut og havnet i ringen - det må være veldig irriterende for de som kommer bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra om jeg låner diskusjonen litt :whistle::

Jeg sitter og lurer på hvilke farger jeg burde ha på meg for å fremheve Orry? Han er leverbrun og hvit.

Det går ofte mye i lyse bukser i springerringen:

Dscn4208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige/fine/gode dresser har de ofte på Veromoda, eller kanskje også H&M, lindex, cubus o.l. :whistle:

Selv liker jeg å stille i dress, i det minste dressbukse, og en ok genser eller t-skjorte, men ofte dressjakke og.

Selvsagt er det hunden som skal dømmes, ikke vi, men jeg synes det å kle seg ok, handler litt om respekt for dommeren. Veldig mange dommere stiller også i dress på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dommere stiller også i helt vanlig fritidsantrekk.... Jeg synes man skal kle seg litt avslappet, utstilling er en hundesport, ikke et misseshow. Men det er det vel flere oppfatninger om. På NKK sine sider er det en artikkelserie om utstilling. Der ligger det to bilder av en ung jente som stiller en hund. På det ene bildet, som viser hvordan man IKKE skal kle seg, har hun på seg vanlige, søte, avslappete jenteklær. På det bildet som viser hvordan man SKAL kle seg ser hun ut som en gammel tante som skal i begravelse. Men det var nå min mening :whistle: Hun kunne stått litt annerledes på fy-bildet, det er en annen sak.

Her ligger bildene, under der det står "Hvordan lære hunden at utstilling er gøy. Døm selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte mye i lyse bukser i springerringen:

Dscn4208.jpg

Takker :whistle: Jeg har tidligere faktisk stilt i hvit bukse, samt et par ganger i en beige dress/drakt. Synes det er litt vanskelig å finne noe som ikke "gjemmer" bort dyret helt...

Er forøvrig enig med dere andre her inne om at det er hunden, og ikke klærne, som er viktigst. Samtidig synes jeg det er viktig å velge klær som viser hunden best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er å stille i funksjonelle (vanlige) klær som ikke krasjer for mye i fargene (skrikende farger er aldri særlig lekkert synes jeg). Dvs. jeg som har en sort og hvit hund kan stille i jeans og dressjakke, sort dressbukse og hvit skjorte eller noe anna lignende. Overdressing ser bare teit ut spør du meg - det blir som et misseshow og tar fokus vekk fra bikkja. Og selvsagt - sko til å bevege seg i. Høye hæler og gressmatte f.eks er jo rene komishow :rolleyes: Personlig foretrekker jeg vanlige joggesko. Funker til alt.

Slik stiller jeg Amigo:

30245_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det jo litt stilig om hund og handler står ordentlig til hverandre, og det ser mer riktig ut om en setter handles i rolige og brukanes klær framfor miniskjørt og høyhælte sko...

Kan lite om utstillinger, men som ivrig fotograf som liker å ta bilder av hundeeiere (og gjerne sammen med deres hunder) så vil jeg påpeke at det er store forskjeller i klær for eierne av ulike raser på en (større) utstilling. Settereiere og jakthundeiere tenderer helt klart for en "look" som om de bare "droppet innom" fra jakten, gjerne i brunt, grønt og grå villmarksklær. Litt grønske og jordflekker er helt ok. Her er det ganske mange menn, og relativt mange har ikke barbert seg siste tre dager.

I den andre enden finner en powder puffs og mer stæsjede hunder, hvor eierne (90%+ kvinner) ikke mangler sminke eller pyntesaker. Noen av disse kler seg slik at de skal være i stil med den utspjåkede hunden.

Men langt de fleste går i alminnelige praktiske klær, gjerne litt kjedelig slik at hunden står frem istedetfor personen. I forhold til det visuelle tror jeg kanskje det har noe for seg at eieren virker troverdig i forhold til hvordan en ellers ville møtt hunden, slik at hunden fremstår mer "realistisk". Så hvis jeg skulle tatt dachsen på utstilling ville jeg heller tatt på meg klær for å være ute, og ikke miniskjørt, høye hæler og brukt mye make-up. Men nå er jo jeg av hankjønn så jeg tror at mange ville satt pris på å ikke se meg i miniskjørt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær betyr jo egentlig ikke så mye - det er hunden som dømmes - og folk flest ser ikke ut til å bry seg så mye om det. Når jeg går rundt og kikker på utstillinger er det den yngre garde (uff, nå høres det ut som om jeg er minst tredve år eldre enn jeg egentlig er) som bryr seg mest om det, samt noen tilfeller her og der i enkelte av raseringene.

Det første der er jeg vel ikke helt enig i oppfattelsen av, presentasjon er viktig, en ekvipasje tar seg bedre ut enn en som står i joggebukse og stiller hunden. Det er ikke nødvendig dress som er viktig å ha på seg, men man tar ikke joggebuksa, en dongeribukse og en pen overdel synes jeg man godt kan stille i, men om jeg selv velger å stille i dongerbukse tar jeg dressjakke over. At bare de unge er opptatt av å kle seg riktig og i dress er nok juniorhandlerne og tidligere juniorhandlere, rett og slett fordi mange er veldig flinke og bryr seg hvordan de viser seg og sitt. Mange som er eldre i gamet og mange som er eldre kan også kle seg, men vet det er en del som kler seg litt mer hverdagslig på nasjonale utstillinger og litt mer "pyntet" på internasjonale og vinnerutstillinger.

Selvfølgelig kler man seg også funksjonelt, men en dress skal vel ikke være så vanskelig å bevege seg i, isåfall har man feil str...

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dommere stiller også i helt vanlig fritidsantrekk.... Jeg synes man skal kle seg litt avslappet, utstilling er en hundesport, ikke et misseshow. Men det er det vel flere oppfatninger om. På NKK sine sider er det en artikkelserie om utstilling. Der ligger det to bilder av en ung jente som stiller en hund. På det ene bildet, som viser hvordan man IKKE skal kle seg, har hun på seg vanlige, søte, avslappete jenteklær. På det bildet som viser hvordan man SKAL kle seg ser hun ut som en gammel tante som skal i begravelse. Men det var nå min mening :whistle: Hun kunne stått litt annerledes på fy-bildet, det er en annen sak.

Her ligger bildene, under der det står "Hvordan lære hunden at utstilling er gøy. Døm selv.

HAHA ! Det er meg det er bilde av :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA ! Det er meg det er bilde av :ahappy:

Seriøst?? Håper du ikke ble fornærma, jeg synes bare du var finest i vanlige, avslappete jenteklær :whistle:

(Mente ikke at DU ser ut som en gammel tante i de andre klærne da, du er en søt ung jente uansett klær! Det var stilen jeg snakket om!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?? Håper du ikke ble fornærma, jeg synes bare du var finest i vanlige, avslappete jenteklær :whistle:

(Mente ikke at DU ser ut som en gammel tante i de andre klærne da, du er en søt ung jente uansett klær! Det var stilen jeg snakket om!)

Ja seriøst ! Jeg ble ikke fornærma bare lo godt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde kanskje tilpasse klærne i forhold til hunderase? Dress og jakthunder synes jeg ser litt rart ut. Greit å kle seg pent, men de kunne godt hatt outdoor-sko, vanlig bukse og sånn synes jeg da. Mynder og en del terriere, der synes jeg det er greit med dress. Selv om jeg ikke synes dress (pentøy) og hund har noe til felles :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det første der er jeg vel ikke helt enig i oppfattelsen av, presentasjon er viktig, en ekvipasje tar seg bedre ut enn en som står i joggebukse og stiller hunden. Det er ikke nødvendig dress som er viktig å ha på seg, men man tar ikke joggebuksa, en dongeribukse og en pen overdel synes jeg man godt kan stille i, men om jeg selv velger å stille i dongerbukse tar jeg dressjakke over. At bare de unge er opptatt av å kle seg riktig og i dress er nok juniorhandlerne og tidligere juniorhandlere, rett og slett fordi mange er veldig flinke og bryr seg hvordan de viser seg og sitt. Mange som er eldre i gamet og mange som er eldre kan også kle seg, men vet det er en del som kler seg litt mer hverdagslig på nasjonale utstillinger og litt mer "pyntet" på internasjonale og vinnerutstillinger.

Selvfølgelig kler man seg også funksjonelt, men en dress skal vel ikke være så vanskelig å bevege seg i, isåfall har man feil str...

:whistle:

Jeg er fullstendig enig med WheatenMali. Når man kler seg ordentlig gir det gjerne en bedre presentasjon av hunden enn når man kommer slentrende i joggebukse, jeans, eller jegeren som kommer i det han går med på jakt. Og en god dress er da behagelig den :D

Man burde kanskje tilpasse klærne i forhold til hunderase? Dress og jakthunder synes jeg ser litt rart ut. Greit å kle seg pent, men de kunne godt hatt outdoor-sko, vanlig bukse og sånn synes jeg da. Mynder og en del terriere, der synes jeg det er greit med dress. Selv om jeg ikke synes dress (pentøy) og hund har noe til felles tongue.png

Hvorfor skal ikke jegeren presentere den flotte jakthunden sin på en ordentlig måte? Det kan da være en super jeger og jakthund selv om han har på dress til anledningen(altså jegeren, hehe) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke jegeren presentere den flotte jakthunden sin på en ordentlig måte? Det kan da være en super jeger og jakthund selv om han har på dress til anledningen(altså jegeren, hehe) :whistle:

Som meg mener du? Jeg er jeger og viser fram jaktbikkja mi :rolleyes: Og jeg går pent kledd hihi! Det kunne aldri falle meg inn å stille i camoklærne som jeg vanligvis går i sammen med dyret i skogen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dommere stiller også i helt vanlig fritidsantrekk.... Jeg synes man skal kle seg litt avslappet, utstilling er en hundesport, ikke et misseshow. Men det er det vel flere oppfatninger om. På NKK sine sider er det en artikkelserie om utstilling. Der ligger det to bilder av en ung jente som stiller en hund. På det ene bildet, som viser hvordan man IKKE skal kle seg, har hun på seg vanlige, søte, avslappete jenteklær. På det bildet som viser hvordan man SKAL kle seg ser hun ut som en gammel tante som skal i begravelse. Men det var nå min mening :whistle: Hun kunne stått litt annerledes på fy-bildet, det er en annen sak.

Her ligger bildene, under der det står "Hvordan lære hunden at utstilling er gøy. Døm selv.

Jeg skjønner absolut hva du mener. Jeg mener det er feil at man skal "dolle" seg opp. Og jeg bare syns at skjørt og høye hæler ikke akkurat hører til hundesporten.

Og det er jo feil om hunden min skal få en dårligere plassering fordi jeg velger å gå i det jeg trives å ha på meg (joggebukse f.eks).

Jeg skjønner at jeg kommer til å skille meg ut om jeg skal begynne å stille ut. Men for meg er det ikke naturlig å drive med hund i dress. Og det hører bare ikke sammen. Syns det ser for dumt ut. For stivt ut om dere skjønner. Men må si at det ser mye bedre ut når en "jeger" stiller jaktbikkja si i jaktklær. for det hører faktisk sammen.

En gårdshund og en eier i dress, det ser bare helt feil ut. Når ble dette naturlig?

Nei dere får se etter ei i gårdhund-ringen med grå eller lå joggebukse, eller olabukse. Penklærne mine blir brukt ytterst sjeldent, og hvertfall ikke innenfor hundesporten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange flinke utstillingsfolk her, så må jeg spørre hva det er lurt å ha på når jeg stiller Malinois?

Jeg har ikke noen bra bilder av fargene hennes, men her er de i forhold til en Schäfer:

nicoogextra.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...