Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til voksen hund ...


Recommended Posts

Er det noen som har noen tips til en god sele ? Er så lite utvalg i butikkene her, så jeg tror jeg må titte litt p ånettet og heller satse på str ... vi har en trixie Y sele, som er veldig fin, godt polstret og solid, ring oppå selen. Men den sklir veldig på henne, dette er en schæfer, med et stort brystbein, det har vel litt å si ?

VIl ha en sele til for å ha noe å bytte på (siden man kommer hjem med sele dryppende av gjørme i tide og utide ...) det er vel ikke såå vesentlig om den er rett over brystet eller y formet, bare den sitter godt, for hun trekker kun når hun ser hunder eller slike ting uansett. Så det blir ingen belastning sånn sett. Andre typer seler jeg ikke har tenkt på ?

Og tilslutt, vi vil gjerne prøve henne litt foran akebrett til vinteren, på snø. Ikke noen stor belastning i første omgang, men hva slags sele bør man ha når hunden skal trekke noe ? hvor bør ringer være plassert, og hvordan bør selen være utformet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så veldig mye om hvordan seler, men om dere skal kjøre akebrett så pass på å ha et akebrett med bremser så man har litt kontroll over brettet så det ikke går rett inn i bakbeina til hunden, det kan gi ganske store skader på hunden :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, dette fikk du jo noen bra svar på i går før oppdateringene.

jeg er veldig fornøyd med selen jeg bruker nå, en slags "halv nome-sele" (se på profilbildet mitt). Den hemmer ikke forbeinsbevegelsene, og får også rett festepunkt når man snørekjører/sykler/jogger. Nomeselen er best til hardere trekkarbeid.

brystseler og snørekjøringsseler hemmer forbeinsbevegelsene for mye, og vrir seg også en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av ei webmaster-sele, og jeg er veldig fornøyd hittil! Sela sitter fint på kroppen, den presser ikke noen steder og gir hunden fin bevegelsesfrihet, samtidig som den ikke er stor og henger og slenger. Det er to fester på ryggen, avhengig av hva slags bruk (forskjellig høyde på trekkpunktene). Dessuten et håndtak som man kan bruke om hunden f.eks. trenger hjelp til å komme seg over et myrhull eller noe. Ikke noe problem å løfte min 26-kilos labbis i det håndtaket.

Hunden min er dessuten en Houdini (alt av halsbånd samt noen seler kommer hun seg utav), men denne får hun seg nok ikke utav på et blunk. :|

Webmastersela får du bl.a. kjøpt på canis.no og barehund.no, i tillegg til noen dyrebutikker rundt omkring. På større utstillinger pleier de også å ha en egen stand, regner med de kommer til NKK Bjerke i august om du skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, dette fikk du jo noen bra svar på i går før oppdateringene

hehe, mulig det, posten var bortevekk før jeg rakk og lese noe.

Takker for tips :| Håndtak hørtes da utrolig kjekt ut ... *løfte opp monsterhunden når hun går amok når det kommer hund hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...