Gå til innhold
Hundesonen.no

Regelverk brukshund


Nirm
 Share

Recommended Posts

50 minutter siden, Malamuten skrev:

Ser den, synd om det er slik da. Vet at noen ikke er så veldig begeistret for utradisjonelle raser i bitearbeidet, men det forstår jeg litt ettersom det er de som må legge ned sin tid (og mer tid enn på andre) for å få frem hunden. Men ellers er de veldig lite opphengt i hvilken hund man har her oppe ihvertfall. 

Hvorfor ikke begge? :P Rundering er jo rundering, er jo ingen forskjell på skogsøvelsene?

Jeg tror det er fordi det er ukjent for folk flest.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Budføring er fjernet og erstattet med feltsøk. Koeffsienten på sporet er høyere. Sporet legges nå av sporlegger, før la man det ut selv. Foran i line er fjernet. Koeff på fellesdekk har gått op

Svar på Mail jeg sendte til NBF: "Hei Monica og takk for mail. Vedr revidering av "Regler for Brukshundprøver", så er saken oversendt NKK , og vi avventer behandling og svar fra dem. Med vennlig

Er ikke så nøye med de som "bare" reiser seg, verre med de som driver oppsøkende virksomhet, eller hva man skal kalle det

8 timer siden, Malamuten skrev:

Hvorfor er det ikke flere som starter RRP eller RSP egentlig? *nysgjerrig*

Fordi det er RIK. Rik lydighet er noe annet enn nbf-lydighet. Det er ganske "lange" program for hundene når man ikke får rose dem noe særlig (antar det er *klapp klapp på hodet* flink gutt! Ikke noe tjo hei). Jeg liker bedre å bli kommandert i lydighet :-) og å få lov til å juble litt mellom øvelsene. 

Er det rik-spor? I såfall helt annet spor enn nbf :-) 

Kan være jeg tester en gang, men det ekke sååpå fristende. Hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ikke RSP fordi jeg synes IPO-lydigheten er kjedelig. Skal jeg starte med det lydighetsprogrammet kan jeg likegodt ta SL, noe som ikke er en umulighet etterhvert. Vi har jo innsitt foran og sånt i tilfelle det blir aktuelt noen gang, men jeg er litt for glad i skogen og brukslydigheten til å bytte foreløpig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Shlush skrev:

Fordi det er RIK. Rik lydighet er noe annet enn nbf-lydighet. Det er ganske "lange" program for hundene når man ikke får rose dem noe særlig (antar det er *klapp klapp på hodet* flink gutt! Ikke noe tjo hei). Jeg liker bedre å bli kommandert i lydighet :-) og å få lov til å juble litt mellom øvelsene. 

Er det rik-spor? I såfall helt annet spor enn nbf :-) 

Kan være jeg tester en gang, men det ekke sååpå fristende. Hehe

ikke rik-spor nei. Det er bruksspor(eller rundering) og bruksfelt bare med rik-lydighet. Sl er rik-spor og lydighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Ser den, synd om det er slik da. Vet at noen ikke er så veldig begeistret for utradisjonelle raser i bitearbeidet, men det forstår jeg litt ettersom det er de som må legge ned sin tid (og mer tid enn på andre) for å få frem hunden. Men ellers er de veldig lite opphengt i hvilken hund man har her oppe ihvertfall. 

 

For 10-15 år siden hadde jeg kanskje hatt en trang til å bevise noe. Heldigvis så har jeg ikke den trangen lengre :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Hvorfor ikke begge? :P Rundering er jo rundering, er jo ingen forskjell på skogsøvelsene?

Som det er sagt før - da må man jo trene inn to ulike lp-program og hvem gidder vel det når det er skogsøvelsene som er interessante :D. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Siri skrev:

Som det er sagt før - da må man jo trene inn to ulike lp-program og hvem gidder vel det når det er skogsøvelsene som er interessante :D. 

jeg :P har man bruks inne så mangler man ikke mye på rik. Omvendt er det nok litt verre, men ikke så galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Skudd under fvf i RIK-lydigheten ble en grunn til at jeg la fra meg RSP med Angus. Nå synes jeg bare at RIK-lydigheten er kjedelig. Fvf er jo helt lik fra ferdselsprøva, det synes jeg er kjedelig. Føles ut som det blir mer variasjon og nye øvelser oppover i klassene i NBF.

Men det er bare min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, JeanetteH skrev:

Har vært på ett par dommerkonferanser og utdannelser og der er alle enige i at det er feltSØKET som skal bedømmes først, så apportering. Så lenge det ikke er tygg/slipp ved fører o.l. så går det greit. Jeg har aldri trent innsitt e.l. i felt, bare at jeg får holde i tingen som er hentet før slipp. Noen har også retriver apport i felt: kommer inn til hånden og avleverer så rundt fører og ut. 

Veldig godt å høre. Jeg hang meg litt opp i at det står noe alla "dømmes som apport" i regelverket og styrte veldig med akkurat avleveringen før konkurransen. 
Helsigvis hadde hun søket i genene så jeg kunne konsentrere meg om pirket haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Regelverk brukshund heter tråden og det får meg til å tenke på noen episoder jeg har vært vitne til i det siste.

Eksempel1. En deltaker brukte stevne til å korrigere hunden sin i lp biten og brukte også fysisk korrigering. Dommer var på banen og "dømte" ekvipasjen, og tillot at slikt skjer.

Eksempel2. En tilskuer tar med hunden sin i ytterkant av lp banen etter at lp-delen er ferdig men før premieutdeling og trener litt kontakt med sin hund. Hunden føres i line. Tilskuer blir tilsnakket og bedt om å forlate banen da det ikke er lov å trene på banen før stevne er over og at NKK representanten kan få pes hvis den tillater dette.

Eksempel3. Deltakere på stevne bruker fysisk korrigering av sin hund i trening på stevnebane før og etter stevne. Ingen bryr seg.

Jeg syntes dette er rar praksis og feil fokus. På eksempel 1 burde vel NKK representanten bryte inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Avani skrev:

Regelverk brukshund heter tråden og det får meg til å tenke på noen episoder jeg har vært vitne til i det siste.

Eksempel1. En deltaker brukte stevne til å korrigere hunden sin i lp biten og brukte også fysisk korrigering. Dommer var på banen og "dømte" ekvipasjen, og tillot at slikt skjer.

Eksempel2. En tilskuer tar med hunden sin i ytterkant av lp banen etter at lp-delen er ferdig men før premieutdeling og trener litt kontakt med sin hund. Hunden føres i line. Tilskuer blir tilsnakket og bedt om å forlate banen da det ikke er lov å trene på banen før stevne er over og at NKK representanten kan få pes hvis den tillater dette.

Eksempel3. Deltakere på stevne bruker fysisk korrigering av sin hund i trening på stevnebane før og etter stevne. Ingen bryr seg.

Jeg syntes dette er rar praksis og feil fokus. På eksempel 1 burde vel NKK representanten bryte inn?

Jeg må bare spørre; hva legger du inn i fysisk korrigering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Avani skrev:

 

Jeg syntes dette er rar praksis og feil fokus. På eksempel 1 burde vel NKK representanten bryte inn?

Selvfølgelig! 

Jeg syns det blir mer og mer akseptert å fysisk korrigere hunder. En tendens jeg syns er skremmende, og jeg håper jeg tar feil...

Men når man gleder seg til å gå kurs sånn at den veldig dyktige instruktøren kan "ta" unghunden som ikke ligger helt i ro i fellesdekken, da er noe helt feil. Selv om instruktøren konkurrerer i høyeste klasser og KAN dette med hund, så burde man vel heller fokusere på hvorfor hunden ikke ligger i ro. Enn å "ta" den for det. 

Jeg vet dog ikke helt hvordan man "tar" hunden, men det gjøres tydelig på en slik måte at hunden ikke har lyst å gjøre det igjen.

(kanskje litt som man sa i sprang miljø (hester): "det skal gjøre mer vondt å stoppe enn å hoppe". Og så pisket man løs på hesten, selv om det var rytteren sin feil at hesten refuserte)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daldorf skrev:

Selvfølgelig! 

Jeg syns det blir mer og mer akseptert å fysisk korrigere hunder. En tendens jeg syns er skremmende, og jeg håper jeg tar feil...

Men når man gleder seg til å gå kurs sånn at den veldig dyktige instruktøren kan "ta" unghunden som ikke ligger helt i ro i fellesdekken, da er noe helt feil. Selv om instruktøren konkurrerer i høyeste klasser og KAN dette med hund, så burde man vel heller fokusere på hvorfor hunden ikke ligger i ro. Enn å "ta" den for det. 

Jeg vet dog ikke helt hvordan man "tar" hunden, men det gjøres tydelig på en slik måte at hunden ikke har lyst å gjøre det igjen.

(kanskje litt som man sa i sprang miljø (hester): "det skal gjøre mer vondt å stoppe enn å hoppe". Og så pisket man løs på hesten, selv om det var rytteren sin feil at hesten refuserte)

Nå har jeg tydeligvis et litt annet syn på det vanlige hundemiljøet, for jeg synes ikke det er vanlig å "ta" hundene. 

Men kan det være forskjellig tolkning på ting? Feks jeg kan si "du må ta han på det", men jeg mener ikke nødvendigvis "du må bank han" eller noe fysisk. Men slå ned på det, irettesette, si nei og be han om å legge seg osv. 

Jeg bare undrer jeg altså. For jeg leser om så mange "trender" og "normaliteter" her på sonen, som jeg selv knapt har opplevd.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært såpass mye rundt omkring at jeg har sett nok stygg behandling av hund. Og det er ikke bare akseptert men også anbefalt i visse kretser innenfor brukehundtrening, dessverre. Juks har jeg også sett, deltager hadde en kremt/sjusj lyd for å bremse hunden i fremadsendingen...dette ble heller ikke slått ned på. 
Sånt øker ikke lysten til å starte i brukskonkurranse :(

Endret av Avani
Endret setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Jeg har vært såpass mye rundt omkring at jeg har sett nok stygg behandling av hund. Og det er ikke bare akseptert men også anbefalt i visse kretser innenfor brukehundtrening, dessverre. Juks har jeg også sett, deltager hadde en kremt/sjusj lyd for å bremse hunden i fremadsendingen...dette ble heller ikke slått ned på. 
Sånt øker ikke lysten til å starte i brukskonkurranse :(

Jeg har sett stygg behandling jeg også, men det er ikke det vanlige.. 

og småjuks i ringen ser man hele tiden uansett gren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Så da er det helt i orden da...

Nei, men hva skal man sette lista for juks da? Det blir som øreteiping av utstillingshunder..

hvis det er DET som gjør at man mister lysten for å konkurrere, så har man kanskje ikke så mye lyst i utgangspunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Avani skrev:

Jeg har vært såpass mye rundt omkring at jeg har sett nok stygg behandling av hund. Og det er ikke bare akseptert men også anbefalt i visse kretser innenfor brukehundtrening, dessverre. Juks har jeg også sett, deltager hadde en kremt/sjusj lyd for å bremse hunden i fremadsendingen...dette ble heller ikke slått ned på. 
Sånt øker ikke lysten til å starte i brukskonkurranse :(

Slik brukes da overalt - kremting, hosting og bevegelse i fellesdekker, lokkehånd/håndtarget i FVF når dommer ikke kan se, 'feiltimet' ros og annet i rallylydighet. Det er opp til dommer å påse at det trekkes for dette om det oppleves som kommandoer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening på banen før stevnet er fedig: Da jeg har sagt til folk at de må vente med å trene på banen til stevnet er ferdig.
Dette har vi gjort fordi noen vil alltid utpå banen for å trene på noe som ikke gikk som de tenkte på stevnet. Noen ganger kan da også korrigering forekomme, og det skjer nok at det er på kant på hva som er tillatt. Dermed er det NKK´s representants sin oppgave å ta seg av dette. Dette for å slippe å sette NKK´s representant i en situasjon der de må rapportere folk.
At mange dommere ikke tar tak i ting som skjer er jo ikke bra, det er jo en del av jobben som dommer. 
Det å lage lyd på feks fremadsending er ikke juks, det er en bevist handling av mange for å få hunden til å sakke farten ( påminnelse til hunden) Vil tro du tenker på den samme ekvipasjen som jeg sikter til. Der var det planlagt fra før ekvipasjen gikk inn i ringen, fordi øvelsen ikke var helt ferdig, og hunden fikk ikke lov å avlære ved å gjøre som den ville. Fører var villig til å ta 0 på øvelsen, får å få øvelsen slik den skulle. At ikke dommer trekker det som han/hun skulle er vel ikke hundeførers feil.

Hva folk gjør før og etter stevnet har jo ikke vi ikke noe med, om ikke folk er stygge med sine hunder. Da er det bare rett og rimelig å si fra uansett hvem en er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dobbeltkommando ikke er juks. Dårlig formulert. Jeg er bare litt paff over at det ikke var mer reinspika i bruksen. Men som dere sier, dette er normalt så da får man bare venne seg til det.
Jeg skjønner ikke at trening er det samme som å ikke holde seg til regelverket heller. Så fordi det er en representant fra NKK er det ikke lov å trene. Men ellers er det fritt frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er nok å følge regelverket etter beste evne selv, og evt følge de instrukser som blir gitt av dommer, konkurranseleder/ringsekretær eller annet personell. :) Om man ønsker å trene etter konkurransen, er det jo f. eks bare å spørre om det er greit, og får man lov, så kjører man på - da slipper man å lure. :)

Om man velger å bruke dobbeltkommandoer for at hunden ikke skal mislykkes i f. eks fremadsending, eller fordi hunden er "på villspor" (går og snuser), så er det jo opp til en selv, men normalt sett vil man jo bli trukket for dette, dersom dommer legger merke til det. Om en dommer ikke legger merke til det, så kommer nok neste dommer til å gjøre det, så det er sjelden sånn at man kan slippe unna med dobbeltkommandoer gang etter gang. :) For mange er det i alle fall bedre å safe inn en øvelse og få bestått, men trekk for dobbeltkommando/hjelp, enn å nulle fordi øvelsen gikk ad undas.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.6.2017 at 10:16 PM, Avani said:

Så da er det helt i orden da....

nei..!

Det finnes fortsatt endel miljøer hvor det er stor aksept for å "ta" hunden, og det er ikke greit. Og dommere skal ikke se igjennom fingrene i ringen eller utenfor med dette.

Jeg husker da at vi så et stevne i maridalen hvor en ekvipasje var stygg i ringen og utenfor og dommer tok affære og den ble meldt inn. Sånn det skal da folk tar sitt humør utover hunden..

 

Av de bruks stevnene jeg var på ifjor var det hyggelig og trivelig, men jeg holdt meg jo på små D stevner :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...