Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormkur - Hvor ofte?


Recommended Posts

Det er ikke nødvendig å orme voksne hunder hvis de ikke har orm. Det blir bare å pakke i den medisiner som de mest sannsynlig ikke har bruk for...Det er selvsagt anbefalt, av produsentene, å orme regelmessig, men de vil jo selvsagt tjene penger. Ingen skal få meg til å tro at det er sunnere å overmedisinere enn å kun bruke medisiner når det trengs. Mine hunder snuser bort i mye rare greier og spiser alt mulig. Men jeg har enda til gode å måtte "orme" dem - selv om vår tidligere veterinær anbefalte at det ble gjort hvert halvår. Min nye veterinær vet heldigvis bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke nødvendig å gjøre det så ofte og uten symptomer på mark, men jeg gjør det i tilfelle, jeg orker ikke tanken på mark i hunden, derfor gjør jeg det hvert halvår.

Jeg har ALDRI hatt mark på noen av mine dyr, så noe må det være i det å gjøre det såpass ofte også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er så fryktelig viktig å gi det så ofte som både produsenter og andre sier. Jeg skal innrømme at jeg har vært fryktelig slapp med ormekurer på min hund (han fikk nå nylig, og da var det 2-3 år siden sist), og han har aldri hatt problemer med orm. Selvfølgelig er det greit å gi ormekurer nå og da, men som noen her nevnte kan ormene rett og slett bli resistente hvis kuren blir gitt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke nødvendig å gjøre det så ofte og uten symptomer på mark, men jeg gjør det i tilfelle, jeg orker ikke tanken på mark i hunden, derfor gjør jeg det hvert halvår.

Jeg har ALDRI hatt mark på noen av mine dyr, så noe må det være i det å gjøre det såpass ofte også :wub:

Jeg har heller ALDRI hatt mark på noen av mine dyr og de har ikke blitt ormet på år. Så ikke bare har hundene vært ormefrie, de har heller ikke fått unødige medisiner og jeg har ikke brukt unødvendige penger på legemiddelindustrien...

Så noe må det være i det å ikke orme unødig også.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ALDRI hatt mark på noen av mine dyr og de har ikke blitt ormet på år. Så ikke bare har hundene vært ormefrie, de har heller ikke fått unødige medisiner og jeg har ikke brukt unødvendige penger på legemiddelindustrien...

Så noe må det være i det å ikke orme unødig også.... ;)

Man gjør selvfølgelig som man vil, men er litt overrasket over at endel av begrunnelsen er at man ikke skal gi penger til legemiddelindustrien, er du imot legemiddelindustrien??

Jeg er egentlig ganske glad for at vi har en legemiddelindustri hvis hunden min blir syk, jeg gidder ikke spare noen lusne penger, vil heller at hunden skal være frisk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 ganger i året da han spiser mye rart. Bytter på merkene da ormen kan bli "imun" Har sett han ha mark før, og da hadde han faktisk fått ormkur for 2,5 måneder siden.

Ormekuren tar jo mark som er i hunden på det tidspunktet kuren blir gitt, og det er ikke som en vaksine, som virker preventivt. Altså, man "vaksinerer" ikke hunden sin mot mark når man gir ormekur, så det er ikke så rart at hunden din kan ha hatt mark 2,5 mnd etter at han fikk ormekur.

Ang å bli immun; hunden blir jo ikke immun, det er det i så fall ormen som blir. Men hvis hunden ikke har orm, blir jo heller ikke ormen immun, for det er ingen orm i hunden som kan bli det, når den ikke er i hunden, liksom! Og hvis man gir ormekur til hunden når den har orm, så tar jo ormekuren knekken på ormen, dvs at den kommer ut i avføringen og dør (og avføringen plukker vi selvsagt opp). En død orm kan knappest betegnes som immun heller.. :rolleyes: For at noen skal bli immun, må det fungere som en slags vaksine; dvs at vedkommende som skal bli immun, i dette tilfelle ormen, må få i seg et svekket stoff av noe som er skadelig for den, i dette tilfelle ormekuren. Men ormekur er ikke et slikt stoff, det tar knekken på ormen hvis den er i hunden, og dermed kan ikke ormen bli immun heller, slik som noen foreslår.

Jeg har fått tipset om å gi ormekur oftere enn til friske, normale hunder, siden jeg har en allergisk hund. Det tipset fikk jeg av en av Norges få veterinærer som faktisk er smådyrspesialist; Martin Kaldahl. De fleste andre veterinærer er "vanlige" veterinærer, med generell kunnskap. Martin underviste forøvirg på HiNT, om helse hos hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det i avføringen. Det kan fx være små hvite "spaghettier" i den, ikke så lange, noen er ca 5 cm lange. I forhold til avføringen som er mørk, ses de små hvite ganske godt.. Man vil etterhvert også merke at hunden avmagres, til tross for at den spiser normalt, eller mer enn normalt. Det er da ormen som tar opp næringen hunden skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så da er det vel strengt tatt ikke noe vits i å ta ormekur med mindre man ser i avføringa at hunden har fått orm?

Det er vel kanskje ikke det. Men det skader heller ikke. Når ormen først har kommet så langt i prosessen at den kommer ut i avføringen, har den vært i hunden en god stund. De utvikler seg jo, og bor på litt forskjellige steder i hunden, alt etter hvor i utviklingen de er, for å si det på en flåsete måte.. Og ikke spør meg hvorfor Martin mente at allergiske hunder burde ha ormekur oftere enn andre, for det vet jeg ikke.. Han mente de godt kunne få ormekur hver tredje mnd. De allergiske altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør selvfølgelig som man vil, men er litt overrasket over at endel av begrunnelsen er at man ikke skal gi penger til legemiddelindustrien, er du imot legemiddelindustrien??

Jeg er egentlig ganske glad for at vi har en legemiddelindustri hvis hunden min blir syk, jeg gidder ikke spare noen lusne penger, vil heller at hunden skal være frisk :icon_confused:

Joda, jeg er selvsagt glad vi har legemidler, men det er vel heller ingen industri som utnytter sitt potensiale så mye heller (joda noen flere er det sikkert) ved å lage medisiner og piller for alskens plager og vondter. Og når de t.o.m anbefaler å gi hundene våre medisiner uten at de trenger det, ja da ringer det en liten varselsklokke hos meg iaff. Å tro at man gjør hunden noen tjenester ved å orme den to-tre ganger i året er vel akkurat det industrien vil ha oss til å tro. Hvorfor gi noen medisiner når de ikke er syke? Det vil jeg argumentere er mer uansvarlig enn ansvarlig.

Det har fint lite med penger å gjøre...men det tipper jeg at du skjønte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er selvsagt glad vi har legemidler, men det er vel heller ingen industri som utnytter sitt potensiale så mye heller (joda noen flere er det sikkert) ved å lage medisiner og piller for alskens plager og vondter. Og når de t.o.m anbefaler å gi hundene våre medisiner uten at de trenger det, ja da ringer det en liten varselsklokke hos meg iaff. Å tro at man gjør hunden noen tjenester ved å orme den to-tre ganger i året er vel akkurat det industrien vil ha oss til å tro. Hvorfor gi noen medisiner når de ikke er syke? Det vil jeg argumentere er mer uansvarlig enn ansvarlig.

Det har fint lite med penger å gjøre...men det tipper jeg at du skjønte :-)

Jeg har med hunden min i stallen nesten hver dag og der spises det hestebæsj så det nesten tyter ut av ørene, derav får min markkur to ganger i året ;)

Jeg har aldri blitt anbefalt å bruke medisiner på min hund som hun ikke trenger, og det vet jeg fordi jeg selv leser hundemedisin og utdanner meg innen hundens helse.

Har du en veterinær som du misstenker skriver ut medisiner for å tjene penger da bør du si i fra til mattilsyntet for det skal og bør ikke skje :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. all orm kommer vel ikke ut i avføring når den lever ? den lever vel heller inne i hunden ? det er mange forskjellige typer mark og orm, jeg har ingen oversikt over hva som finnes på hund, men jeg tror ikke man skal gå etter hva man ser i avføring. Hva man ser i avføring etter markkur derimot, kan man gå litt etter.

Jeg vil tro at signaler på mark er en hund med redusert almentilstand, matt pels, tynnere hund, slike ting.

Etter som jeg har forstått er ikke mark så vanlig på voksen hund, og at en gang i året er nok. Mens på valper så er det veldig viktig med regelmessig (hver tredje mnd) opp til de er rundt året.

Ideelt sett burde man vel levert inn avf prøve med jevne mellomrom, og behandlet den marken man evt hadde i systemet der og da ...

Hunden blir ikke immun mot markkur, det er det ormen som blir ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...