Gå til innhold
Hundesonen.no

Parafin - noen som vet mer om virkning, virkningstid og mengde..?


Lemen

Recommended Posts

Som overskriften sier...

Sophus har spist noe han ikke tåler og ikke skjønner jeg hva det kan være... logik.png Men veterinæren anbefaler en ny type taktikk/"behandlingsregime", dvs gi renset parafin for å få ulumskheten(e) ut av tarmen fortest mulig slik at betennelsen i tarmen ikke skal blusse opp.

Veterinæren anbefalte 20 ml renset parafin. Parafinen er kjøpt inn, men jeg innbiller meg parafin gir sprutdiaré.. :unsure: Jeg vil gjerne at han skal få ut det som irriterer tarmen, men sprutdiaré blir litt voldsomt synes jeg.. Det kan jo umulig være sunt for tarmen det heller..

Foreløpig har han fått 10ml, og jeg ser ingen reaksjon, så jeg gir nok 10ml til om litt, men jeg skulle gjerne fått litt mer informasjon av andre hundeiere og deres erfaringer med parafin.. Veterinæren var særs stressa i dag og telefontiden er over, så noe mer info fra den kanten får jeg nok ikke i dag..

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...rt=1&mid=12

Her står det litt om hvordan renset parafin virker. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe Sofus, da? Har han fått forstoppelse av noe han ikke tåler? Er tanken at han ikke skal få irritert tarm (betennelse) ved å irritere tarmen nok til å få ut "hva det nå er" fortere??? :lol:

Snodig taktikk spør du meg... (som vel heller ville ha forsøkt kull (flytende eller i pilleform) for å "suge opp" mest mulig "gørr" før den gjorde skade.)

Men, veterinæren vet sikkert best.

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...rt=1&mid=12

Her står det litt om hvordan renset parafin virker. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe Sofus, da? Har han fått forstoppelse av noe han ikke tåler? Er tanken at han ikke skal få irritert tarm (betennelse) ved å irritere tarmen nok til å få ut "hva det nå er" fortere??? :)

Snodig taktikk spør du meg... (som vel heller ville ha forsøkt kull (flytende eller i pilleform) for å "suge opp" mest mulig "gørr" før den gjorde skade.)

Men, veterinæren vet sikkert best.

Lykke til og god bedring!

Nå har jeg lest litt mer om parafin (takk for linken), og hørt med venner og bekjente. Og jeg må si jeg stusser jeg også. Begrunnelsen veterinæren gav for å gi parafin var å hindre allergenene i-hva-det-nå-han-har-spist å gjære og irritere i tarmen for så utvikle seg til smertefull gasskolikk med påfølgende magekramper. Ved å kutte ned tiden allergenene var i tarmen så ville vi unngå smerter og gasskolikk, mente h*n.

Ikke visste jeg at grunnen til at parafin er lakserende er fordi den irriterer tarmen, og ikke fortalte veterinæren det heller.. En irritert tarm er jo nettopp det vi vil unngå. Jeg blir så uendelig oppgitt... Og jeg har ikke gitt mer parafin, og kommer heller ikke til å gjøre det. Så om noen vil ha en flaske med 490ml parafin rop ut.

Problemet er at Rimadyl omtrent ikke virker lenger når han får anfall, ikke så rart da det er magen som gjør vondt, og Rimdayl er smertestillende for leddproblemer, men det er ingen visstnok ingen type smertestillende bortsett fra opiater (gitt med sprøyte av vet) som virker på magen slik Sophus trenger.

Heldigvis er han smertefri så lenge han spiser diettmat. Men sommeren er den verste sesongen for oss, det er mye mat i omløp og folk er noen griser, her ved kysten er det en gjengs oppfatning at måkene spiser restene så mye mat bli liggende. Det er nesten umulig å unngå isrester på asfalten og grillribberester kastet i buskene, halvspiste pølser på svabergene + idiotiske hyttenaboer m barnebarn som skal være snille mot den store hunden og gi den masse godt, til tross for ørten tusen advarsler.

Sophus elsker alt han ikke skal ha og søker opp restemat som en blodhund, og tigger som en helt. Dessverre har jeg ikke øyne i nakken. Det skal så bittlitte grann nei-mat til for at han for vondt i magen at det er helt fortvilende.

Jeg snakket med spesialisten på vet høgskolen i dag og h*n anbefaler å gi cortison forebyggende denne sommeren, og se om det har effekt, til min lokale (og vanligvis dyktige) veterinærs store misnøye. H*n ville helst prøve ut parafin først... Nå er det forsøkt, siste gang jeg hører på min lokal veterinær fremfor veterinærhøgskolen, så cortison er neste stopp, dessverre.

Jeg er oppgitt og sinna, og Sophus stakkar har vondt i magen og diaré...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest litt mer om parafin (takk for linken), og hørt med venner og bekjente. Og jeg må si jeg stusser jeg også. Begrunnelsen veterinæren gav for å gi parafin var å hindre allergenene i-hva-det-nå-han-har-spist å gjære og irritere i tarmen for så utvikle seg til smertefull gasskolikk med påfølgende magekramper. Ved å kutte ned tiden allergenene var i tarmen så ville vi unngå smerter og gasskolikk, mente h*n.

Ikke visste jeg at grunnen til at parafin er lakserende er fordi den irriterer tarmen, og ikke fortalte veterinæren det heller.. En irritert tarm er jo nettopp det vi vil unngå. Jeg blir så uendelig oppgitt... Og jeg har ikke gitt mer parafin, og kommer heller ikke til å gjøre det. Så om noen vil ha en flaske med 490ml parafin rop ut.

Problemet er at Rimadyl omtrent ikke virker lenger når han får anfall, ikke så rart da det er magen som gjør vondt, og Rimdayl er smertestillende for leddproblemer, men det er ingen visstnok ingen type smertestillende bortsett fra opiater (gitt med sprøyte av vet) som virker på magen slik Sophus trenger.

Heldigvis er han smertefri så lenge han spiser diettmat. Men sommeren er den verste sesongen for oss, det er mye mat i omløp og folk er noen griser, her ved kysten er det en gjengs oppfatning at måkene spiser restene så mye mat bli liggende. Det er nesten umulig å unngå isrester på asfalten og grillribberester kastet i buskene, halvspiste pølser på svabergene + idiotiske hyttenaboer m barnebarn som skal være snille mot den store hunden og gi den masse godt, til tross for ørten tusen advarsler.

Sophus elsker alt han ikke skal ha og søker opp restemat som en blodhund, og tigger som en helt. Dessverre har jeg ikke øyne i nakken. Det skal så bittlitte grann nei-mat til for at han for vondt i magen at det er helt fortvilende.

Jeg snakket med spesialisten på vet høgskolen i dag og h*n anbefaler å gi cortison forebyggende denne sommeren, og se om det har effekt, til min lokale (og vanligvis dyktige) veterinærs store misnøye. H*n ville helst prøve ut parafin først... Nå er det forsøkt, siste gang jeg hører på min lokal veterinær fremfor veterinærhøgskolen, så cortison er neste stopp, dessverre.

Jeg er oppgitt og sinna, og Sophus stakkar har vondt i magen og diaré...

Hei,

Skjønner godt du er oppgitt og sinna, og har vondt av Sofus, stakkars...

Har du fundert på å prøve munnkurv på ham? Det finnes veldig lette, luftige og gode sådanne som han både kan pese og drikke av (dypper snuta med munnkurven i vann), men som gjør det vanskelig å spise gjennom... (en sommeride?).

Jeg har linker hvis du trenger...

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skjønner godt du er oppgitt og sinna, og har vondt av Sofus, stakkars...

Har du fundert på å prøve munnkurv på ham? Det finnes veldig lette, luftige og gode sådanne som han både kan pese og drikke av (dypper snuta med munnkurven i vann), men som gjør det vanskelig å spise gjennom... (en sommeride?).

Jeg har linker hvis du trenger...

"Lotta"

Hei,

Sykdomsperioden ser ut til å være over for nå, så jeg er ikke så sinna mer, bare mest lettet over at det er over og Sophus igjen er smertefri. Takk og lov. :P

Munnkurv er absolutt et alternativ, men pga signalefekt og språk har jeg kviet meg for å sette det på han (jeg som gir råd til andre om å bruke munnkurv.. :)).

Nabohytta rommer småbarn som synes Sophus er stor og skummel og litt kul, men mest stor og skummel. Jeg er redd at med munnkurv så blir det "etablert" at han er et barnespisende monster.. Faktum er at han bryr seg katta om barna.. det er de som bryr seg veldig om han med skrekkblandet fryd, desverre.

Sophus leker en del med Lille frk Mellompuddel som bor på nabohytta og jeg har lurt på om munnnkurv vil hindre språket mellom disse to. Noen som vet?

Uansett vet jeg at dette er bagateller...

Fint om du sender meg noen linker Lotta. :P Jeg ser etter en munnkurv i lær, litt myk og god, men umulig å spise med, bare drikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemiddelhåndboka sier følgende:

L12.10 Laksantia

Egenskaper:

Flere grupper med forskjellig virkemåte. Praktisk talt ingen av midlene har vært utprøvet klinisk.

*

Romoppfyllende (hvetekli, loppefrø, linfrø), osmotisk (og på annen måte) vannbindende effekt (laktulose, laktilol, magnesiumsulfat, kombinasjon av mineralsalter).

*

Midler med sekretorisk og/eller motorisk stimulerende effekt: sennaglykosider, bisakodyl, ricinusolje (lakserolje), og forskjellige kombinasjoner.

*

Bløtgjørende midler (parafin flytende og emulsjon).

*

Klystermidler (bisakodyl, glyserol, dioktylsulfosuksinat, laurylsulfat).

Indikasjoner:

Obstipasjon.

(I klartekst betyr det at renset parafin er et avføringsmiddel som bløtgjør avføringen og brukes når hunden har forstoppelse.)

I andre artikler (som den første jeg la ut) vil det forklares med at tarmen "smøres" av den flytende parafinen og at denne oljen ikke tas opp i tarmen på samme måte som matoljer, f eks.

Så til praktiske og gjennomførbare forhåndsregler: en lett og enkel munnkurv av plast (finnes i et uttall farger og kan se riktig muntert ut) - har i enkelte perioder brukt slikt selv til de mest iherdige hestemøkkspiserne i egen flokk og opplever at omgivelsene kjøper DEN forklaringen helt flott!

http://www.jansgifts.co.uk/list.php?type_id=113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste også at parafin ikke tas opp i tarmen og bare går rett igjennom, men jeg ser ikke at det står at det er irriterende for tarmen? Grunnen til at jeg spør er at det hadde vært kjekt å få dette bekreftet.

Dersom ikke virkningsmåten framkommer tydelig nok gjennom linkene i denne tråden så er det antagelig best å konferere med en farmasøyt eller veterinær (alt lege) om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du at parafin er irriterende for tarmen?

Hei,

Jeg ble fortalt av venner som jobber innen helsesektoren at parafin omtrent ikke ble brukt på mennesker (riktignok..) lenger. Det finnes mye bedre midler å bruke til forstoppelse, og parafin er ikke anbefalt å bruke på en allerede betent tarm.

Bivirkninger av parafin er:

Ved regelmessig bruk malabsorpsjon av fettløselige vitaminer med hypokalsemi og koagulasjonsforstyrrelser. Absorpsjon kan også forekomme med fremmedlegemereaksjon i tarmslimhinne, lever, milt og lymfeknuter og i noen tilfelle lipoidpneumoni.

Interfererer også noe med absorbsjon av vann.

Vet på vetrinærhøgskolen så ikke noe poeng i å gi parafin..

Så vi dropper videre parafinbruk, for skulle vi følge vanlig vets sin anbefalning hadde det nok blitt mye av det ut over sommeren desverre. Så nå prøver vi munnkurv (takk for linken Lotta) og lave doser cortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...