Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundemat fra butikker - hysteri?


Ulvinne

Recommended Posts

[klippe sure oppstøt]

Takk.

[OT]*host* *kremt* ...internettbølle... *hark* [/OT]

Ikke bare ser det ut til at hunder "kan leve fint" på en vegetarisk diett, det blir til og med brukt som behandling mot spesifikke lidelser: http://www.royalcanin.us/vetdiet/caninevegetarian.html

Her er en artikkel skrevet av en veterinær om vegetarianerdiett for hund og katt. Jeg siterer: "However, vegetarian companion animal diets remain the subject of controversy, which is exacerbated by ignorance of the health and nutritional issues involved, including among veterinarians and other experienced animal carers."

Om det er noe i det får være opp til den ekelte å avgjøre.

Jeg hater egentlig å må vise til PeTA, siden jeg er prinsippielt uenig med det meste de sier. Jeg synes også definitivt at forskningen bør leses med deres politiske standpunkt i bakhånd, men alikevel virker det som forskningen er greit nok gjennomført og har relativt interessante konklusjoner: http://www.helpinganimals.com/h-vegcat-survey.html

Et sammendrag finner dere her.

Vegetartørrfor for hund finnes iallefall, ( http://www.benevofoods.com/ ) for de ekstremister som ønsker å prøve det. De produserer også et vegetarisk kattefor forøvrig. Noen har til og med produsert et veganertørrfor for hunder, Evolution Diets: http://www.petfoodshop.com/ (interessant at de mener at en vegabilsk diett er bedre for både hunder og katter, enn det de kaller en naturlig kost som altså inkluderer kjøtt... Money talks I guess.)

Mari, ihugga råforer som synes vegetarkost for hund er teit teit teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Siden vegetarianere og veganere ofte er ganske ekstremistiske, tar jeg det de sier med en klype salt... så det er ikke aktuelt for vårt vedkommende, vi blander råfôr med middagsrester og en brødblings og litt dyrt tørrfôr. Men jeg bare kom til å huske på en veggisjente jeg traff, som brøt sammen og måtte tilstå at hun så seg nødt til å begynne å spise fisk - fordi hun hadde skaffet seg hund, og merket at hun ble så sliten og ikke hadde nok energi til å gå de lange turene på den kosten hun hadde... :whistle:

Et annet spørsmål er jo HVA de ulike tørrfôrene inneholder av ingredienser, hvilken kvalitet. Såkalt organisk hundemat (http://www.mangomutt.co.uk/certified-organic-dog-food-with-fresh-organic-chicken-p-424.html) er visst in nå, og holistisk (Link).

Uten at jeg finner det igjen, så er det jo noe med HOLDBARHETEN på tørrfôret som kan gjøre en litt mistenksom: At det har "evig" holdbarhet, betyr jo tilsetninger som folk har begynt å stusse på - husker jeg kom over en side av et dyrt tørrfôr som bare hadde ganske kort holdbarhet, og hva de argumenterte for sitt, og imot det som sitter i sekkene sine i måneder og måneder.

Denne her skriver jo litt om det, og er nok en av de frelste: http://petnblog.preciouspets.org/?page_id=13

Men hun fôrer likevel MED kjøtt..

"My ‘all natural’ journey began in May of 1999, when I lost one of my Boxer girls to bloat/torsion. To my horror, I learned that one of the reasons my special girl left me was because of the horrid, popular commercial food I was feeding her (and my other Boxers) over the years. Needless to say, I was totally horrified that I had been feeding my precious babies toxic chemical preservatives, by-products not fit for human consumption, euthanized animals, road kill - the list goes on… It was during this time in my life that I went all natural myself with my Boxers, and have become a very active advocate in teaching pet owners everywhere, the dangers of commercial pet food, and the benefits of feeding an all natural, holistic food!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vegetartørrfor finnes for hunder, og det er vel også kanskje den eneste forsvarlig måten å fôre hunder vegetarkost på - for det tilsatt div. "komponenter" som utgjør det til et fullfôr. Men det er spesialfôr og det er dyrt, og litt av poenget med veggis-maten (ville nå jeg tro) er at den skal være så sunn og naturlig som mulig, men med tørrfôr så er man jo litt tilbake på "square one". Såfremst ikke det er av dyrevernsmessige årsaker man tørrfôrer - men det blir litt selvmotsigende i mine ører. Jeg tar ikke noen som fronter vegetarkostfor hunder alvorlig hvis ikke de klarer og overbevise meg om at hunder/ulv i vill tilstand klarer seg fint på frisésalat og aspargesbønner. Sorry, jeg kjøper den ikke.

Og at vi klarer og leve på McDonalds...eh.. nei ikke et godt liv iallefall. Vi har et hav av livsstilssykdommer som beviser det motsatte, og de samme sykdommene har vi overførst på hundene våre (diabetes, overvekt, hjerteproblemer, osv osv osv, hud-pels problemer, astma/allerig...). Jeg syns ikke det er det er for radikalt å påstå at kosthold har en del av skylden i dette.

Jeg skjønner *godt* dine aversjoner med å referere til Peta, Mari :whistle: En flott rapport absolutt, men ville Peta gjøre samme undersøkelsen på hunder som råfôres på (økologis/organisk) kjøtt? Og de nevner jo i denne rapporten de samme probleme som jeg nevnte i et tidligere innlegg, og da viser rapporten like mye at de ikke er så problemfritt med veggis-fôring på hunder som enkelte skal ha det.

En ting som var bra med rapporten er jo at den viser at t.o.m veggismat er bedre enn de fleste "gode" tørrfôrene. Nå skummet jeg bare igjennom, men ingen av de mange "testimonials" sa de hadde gått over fra råfôring til veggis/vegan-diett. Kun fra tørrfôr som gav hundene mange plager. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[OT]*host* *kremt* ...internettbølle... *hark* [/OT]

Ikke bare ser det ut til at hunder "kan leve fint" på en vegetarisk diett, det blir til og med brukt som behandling mot spesifikke lidelser: http://www.royalcanin.us/vetdiet/caninevegetarian.html

Ha, ha! Den har jeg ventet på en stund! :P Flink jente du Mari, som fant NKKs hovedsponsors nye spesialdiett for allergihunder :P - grunnen til at det er lite egnet for denne "diskusjonen" er at "vegetarbestanddelene" er så bearbeidet (dvs brutt ned) at hundene klarer å oppta de næringsstoffene som det inneholder - å utfra disse ekstremproduktene å konkludere med at hunder kan leve fint på vegetarkost er kanskje i overkant optimistisk. :whistle:

Her er en artikkel skrevet av en veterinær om vegetarianerdiett for hund og katt. Jeg siterer: "However, vegetarian companion animal diets remain the subject of controversy, which is exacerbated by ignorance of the health and nutritional issues involved, including among veterinarians and other experienced animal carers."

Om det er noe i det får være opp til den ekelte å avgjøre.

Elendig argumentasjon, Mari, fordi hvis du faktisk LESER denne artikkelen så vil du se at forfatteren (som er prinsippielt i mot slakting av dyr til konsumpsjon, og formodentlig selv er vegetarianer) - ikke har et eneste vitenskapelig bevis eller noen som helst form for dokumentasjon for påstandene sine, som er nettopp hva RC allerede har funnet ut, at hunder SANNSYNLIGVIS skal kunne leve på et tørrfor (ferdigfor) UTVIKLET av vegetabilske råvarer...

Sitat: "However, despite widespread prejudice against vegetarian pet food, even amongst (ill-informed) veterinarians and experienced animal carers, there is no scientific reason why a diet comprised only of plant, mineral and synthetically-based ingredients cannot be formulated to meet all of the palatability, nutritional and bioavailability needs of the species for which they are intended. In fact, several commercially-available vegan (no animal product) pet diets claim to do so, and have jointly supported a healthy population of thousands of vegan cats, dogs and ferrets (who are also naturally carnivorous) for many years (Weisman, 2004). However, sound quality control procedures, including regular laboratory nutritional analysis, should be implemented, to ensure products consistently meet these requirements. "

Videre sier kilden din følgende, som kanskje også burde få enkelte til å spørre seg igjen om hvor FINT en hund kan leve på vegetarmat:

"Safeguarding health

Correct use of a complete and balanced nutritional supplement or complete diet is essential to prevent cardiac or other diseases and to safeguard the health of vegetarian companion animals. Regular urine pH monitoring is also important to detect the urinary alkalinization, with its consequent potential for urinary stones, blockages and infections, that may result from a vegetarian diet in a small minority of cases. Urinary alkalinization may be corrected via dietary acidifiers such as asparagus, peas, brown rice, oats, lentils, garbanzos, corn, Brussels sprouts, lamb’s quarters (the herb Chenopodium album, also known as pigweed), most nuts (except almonds and coconut), grains (not millet), and wheat gluten. More serious cases may require vitamin C, methionine, sodium bisulfate or ammonium chloride supplementation. If urinary blockages are a problem, dietary magnesium content should be minimized and urine production increased via dietary salt supplementation (unless heart disease is present)."

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SANNSYNLIGVIS skal kunne leve på et tørrfor (ferdigfor) UTVIKLET av vegetabilske råvarer...

"Sannsynligvis" ja, spørsmålet er om den maten vi gir dem er det den beste for dem (enten der er rått, tørt eller grønt)?Jeg siterer fritt fra en meget god venn:

Hunder er åtseletere og "survivors". De kan overleve på såpe om de må da de i vill tilstand vil spise omtrent hva som helst for å overleve. (Vedkommende hadde faktisk sett hunder i Afrika spise såpe i jakten på mat....).

Men - det er stor forskjell på å overleve og god helse! Hundene er prisgitt den maten vi gir dem - de lever på ingen måte som sine ville artsfrender, og de må spise det de får eller så dør de. Det ville jo aldri falle noen inn å fôre en hest kjøtt selv om man tror at råfôring er det beste for ens hund?! Forskjellen på hester og hunder, er at hesten ville dø av sult, fordi de er ikke jegere/åtseletere og ikke så lettilpasselige som våre tamme "ulver". Resultatet er at man ville bli anmeldt for dyremishandling for å sulte hesten.

Fordi hunder er meget tilpasningsdyktige åtseletere, og vil spise omtrent hva som helst for å overleve, så tror folk at siden hundene spiser grønt, så er det ikke noe galt i det...triste greier, spør du meg.

Det er en grunn til at ulvene ikke går til angrep på gulrotåkeren til bonden. Og til de som sier at de utdanner seg i hunds helse - er det ikke litt urovekkende at selv på veterinærhøyskolen så lærer de minimalt om hundens fordøyelsessystem og fôring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare ser det ut til at hunder "kan leve fint" på en vegetarisk diett, det blir til og med brukt som behandling mot spesifikke lidelser: http://www.royalcanin.us/vetdiet/caninevegetarian.html

Hele to "spesifikke" lidelser; urinveisproblemer og "adverse reactions to food". Ikke veldig spesifikt, og også tankevekkende. Vi ser jo at i fanatikernes egne undersøkelse kommer UVI frem som et problem ved veggis-diett, så da lurer jeg på hvor lurt det er å fôre veggis-diett for å motvirke det samme. Jeg gjetter vilt på at det er noe her jeg ikke vet. Jeg håper iallefall det. :rolleyes:

Og hva er "adverse reactions to food"? Noen andre kan sikkert komme med en god norsk oversettelse, men "motsatt" må vel kunne duge. Motsatt [enn forventet] reaksjon på mat. Altså, en hund som er syk og av en eller annen grunn reagerer stikk motsatt som den skal, og dermed fungerer supert på grønt. Neppe et godt argument for dietten.

Her er en artikkel skrevet av en veterinær om vegetarianerdiett for hund og katt. Jeg siterer: "However, vegetarian companion animal diets remain the subject of controversy, which is exacerbated by ignorance of the health and nutritional issues involved, including among veterinarians and other experienced animal carers."

Skrevet av en veterinær som ikke gjør et dårlig forsøk på å skjule sin egen agenda engang.

Første halvpart handler om styggedommen i all kjøttmat i dagens samfunn og hvor mye skummelt som er i kjøttbasert dyremat (merk: ikke i "tørrfôr", men i "kjøttbasert mat").

Han har forøvrig noen kildereferanser jeg skulle likt å se nærmere på, men ikke søren om jeg gidder å bruke tida mi på å lete opp undersøkelsene (for jeg regner med at det er det er - og ikke en referanse til atter en referanse til noen som "mener at"?).

Om det er noe i det får være opp til den ekelte å avgjøre.

Dessverre, ja. Folk kan jo mene noe om alt i dag, uavhengig av kunnskapsnivå på de respektive områder.

Jeg hater egentlig å må vise til PeTA, siden jeg er prinsippielt uenig med det meste de sier. Jeg synes også definitivt at forskningen bør leses med deres politiske standpunkt i bakhånd, men alikevel virker det som forskningen er greit nok gjennomført og har relativt interessante konklusjoner: http://www.helpinganimals.com/h-vegcat-survey.html
Vitenskapelige undersøkelser bør strengt tatt ikke trenge politikerbriller, resultatet skal snakke for seg selv. Når man derimot velger å ekskludere enkelte kriterier i sine undersøkelser (slik som feilkilder og kontrollgrupper, f.eks.), blir resultatet ganske verdiløst, bortsett fra dem som gjerne vil være enige i konklusjonen.

Jeg synes forøvrig at uttalelsen "[...] is probably not statistically unusual" er feiende flott. Her driver man grundig arbeid, ja! :rolleyes:

On another note:

Jeg fant noe veeeldig spennende på wikipedia:

"In addition, taurine deficiency can cause feline dilated cardiomyopathy, and supplementation can reverse left ventricular systolic dysfunction."

Mystisk nok var det akkurat det veggis-hundene i PETAs "undersøkelse" fikk også.

Taurin finnes faktisk i enkelte planter og kan fremstilles syntetisk, så da er vel ikke katten noe mer "obligat" (hva ER det for et tulleord?) kjøtteter enn det hunden er likevel? Man kan bare hive i dem taurin-piller fremstilt i et laboratorium, så kan de bli veganere de også. Jippi! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen tror at jeg forsøker å forsvare eller anbefale vegetarkost for hund har jeg ordlagt meg helt på viddene skjønner jeg. Det gjør jeg nemlig ikke. Jeg synes som sagt at det er teit teit teit.

Argyros:

Det ble etterspurt sitater og slikt noe i diskusjonen, for at hunder "fint kan leve" (forøvrig et veldig relativt begrep!) på vegetarkost og da kom jeg med det. Også fordi tonen ble litt sånn brekkekkel rundt hele greia.

Jeg tror ikke det finnes "ordentlig" akademisk forskning for å bevise at det kan gjøres, annet enn det som er gjort fra PeTAs side. Og ja, de har helt klart sine politiske hensikter med forskningen, slik tørrforgigantene har økonomiske hensikter med sin. Jeg ser heller ikke at det skulle være noen motivasjon for en slik forskning annet enn for de få som forer sine hunder slik.

Men jeg synes ikke det er ensbedømmende med at konklusjonene er feil av den grunn. Det finnes så vidt jeg vet ingen forskning som tilsier at hunder ikke kan leve "fint" på vegetarkost heller. I følge tilbakemeldinger jeg fant her og der sier det motsatte. Selv om eierne selv sikkert er vegetarianere, har jeg ingen grunn til å tvile på det. Optimalt? Tvilsomt. "Fint"? Tja, hvorfor ikke?

Angående Royal Canines veterinærfor stilles det strenge krav til at et for kan kalles nettopp det. Bl.a at det må ha de påståtte terapeutiske effektene, men også at det inneholder alt av næringsemner en hund trenger. Sjekk FDAs sider om du ønsker hele reglementet, jeg hverken gidder eller har tid til å tråle akkurat nå. Det ligger vel her skulle man tro: http://www.fda.gov/cvm/ .

Jeg kommer ikke til å involvere meg noe særlig i diskusjonen, mest fordi den ikke engasjerer meg spesielt og fordi den er helt uaktuell for meg og mitt hundehold.

Jeg ville bare komme med det som finnes av indikasjoner på at hunder kan leve "fint" på vegetarkost siden det ble etterlyst, og det har jeg gjort. Jeg skulle helt sikkert holdt meg unna in the first place siden jeg ikke er motivert til å følge opp. Live and learn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Håper på at det snart kommer økologisk hundemat jeg (førrfôr) :D

vet det er en gammel tråd, men tenkte å tispe deg om et fòr :)

Belcando

Belcando er en high premium serie økologisk fremstilt for. Det er lagt spesielt stor vekt på at alle råvarer er fremstilt økologisk og med optimal ernæring.

Finner det på: www.handlers.no

EDIT: de har tørrfòr og våtfòr :D som skal være økologisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forer hundene mine med Hills og RC. Innimellom kjøper jeg en sånn liten boks til 5kr på Rema eller Rimi eller Meny og hva det nå måtte være, bare for å blande inn i tørrforet som litt variasjon, sånn for å unne dem litt luksus. Mine synes de er helt topp og har aldri reagert negativt på dem såvidt jeg kan huske eller har lagt merke til. Nå får de riktignok bare en spiseskje elns i foret i hvert måltid da, men likevel.

Noen tåler det, andre ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det finnest nok like mange "sannheter" vedrørende for, som det finnest typer for og antall hundeeiere.

At V&H sine produkter holder høy klasse, er det liten tvil om. Men det er ikke nødvendigvis slik at dette passer for alle typer hunder. Mine Boerboeler blir foret med Purina Pro plan, og trivest godt med det. Ift til de siste tester av for, kommer PPP godt ut, og det er et for oppdretter har brukt i år og har positive erfaringer med.

Så hvis en er usikker på hvilket for en burde velge, bør en ta en prat med oppdretter av valpen din. Hvis du har tatt et valg av valp ift feks utseende, form og resultater av foreldre, burde oppdretters valg av for og treningsmetoder gi en meget god pekepinne på hvordan du videre forer og trener din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da formulerte jeg meg dårlig, og skal prøve å være tydeligere: det er ikke naturlig for en hund å knaske tørre kuler - uansett om det er IAMS, Labb, eller pedigree...

Synes det er litt dumt å diskutere hva som er naturlig for hunden... (eller for mennesket?..er det naturlig med stekt kjøtt, bakt brød, kokt fisk?...)

Poenget bør vel være at hundene har det bra, er sunne og trives - også med maten, så må man være nøye med at de ikke får mye godsaker. Da er tror jeg forutsetningen for et godt hundeliv absolutt er liv laga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte i en 2 ukers periode nå fore hundene mine med LABB, av den enkle grunn at det tok litt tid med bestillingen min av Purina Pro Plan. Hundene mine har i denne perioden hatt løs mave, en gråaktig farve på avføringen, og lukten har vert meget spesiell. Hva Labb foret inneholder må Gudene vite, men at det nødvendigvis er så positivt som ulike tester fastslår, stiller jeg meg tvilende til ;)

Tilbake til PPP denne uken, og det tok bare 24 timer før maveproblemer, lukt og farve var akkurat sånn som hundeBÆSJ skal være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte i en 2 ukers periode nå fore hundene mine med LABB, av den enkle grunn at det tok litt tid med bestillingen min av Purina Pro Plan. Hundene mine har i denne perioden hatt løs mave, en gråaktig farve på avføringen, og lukten har vert meget spesiell. Hva Labb foret inneholder må Gudene vite, men at det nødvendigvis er så positivt som ulike tester fastslår, stiller jeg meg tvilende til :twitch:

Tilbake til PPP denne uken, og det tok bare 24 timer før maveproblemer, lukt og farve var akkurat sånn som hundeBÆSJ skal være :P

Skjedde akkurat det samme med min hund. Hun ble også 3 kilo tyngre på 5 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt vil en del hunder reagere på fòr bytte, uansett merke. Det vil jo være en helt annen bakterie flora og skifter du fòr må men regne med 7 uker før hunden begynner å ta opp alle næringsstoffene som fòret inneholder.

Bruker ikke Labb, men om motstanderne av Labb hadde lest testene hadde de sett at 1. testen ble tatt i Norge, 2. testen ble tatt i Danmark, og den 3. og den siste testen ble tatt i Sverige. Og den siste testen ble analysert av en Svensk zoolog og proffesor i ernæring, som i tillegg har< ansvaret for avl og oppdrett av forsvaretshunder. Og jeg er så dum at jeg faktisk tror på Deres kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske testen som ligger på nettet har ikke Labb med engang, fordi de har kun testet for tilgjengelig i Sverige, og i den kommer Purina Pro Plan best ut. Det samme gjør de i den Norske testen, den vinner Labb på pris. Men kjøper du 6 20kg sekker om gangen får du PPP til samme pris som Labb.

Ja det skal ta en tid å venne seg til nytt for...men dritten skal ikke se og lukte slik uansett.

Forsvaret er vell på sparebluss, så at de bruker Labb overrasker meg lite :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av at det dyre hundefòret fra veterinæren alltid skal være det beste alternativet.

Jeg mener at det varierer fra hund til hund. Så lenge hunden har god pels, avføring og er relativt sunn.. Så spiller det ingen rolle hva slags fòr den får, og om det er billig eller dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det som selges hos veterinæren er jo diettfôr av forskjellig slag, og ikke fôr en vanlig, frisk hund skal gå på. Og for en hund som ikke er frisk, så er det nok ganske stor forskjell på å gå på et fôr man kjøper der kontra et man kjøper i butikken.

Men det må jo være en grunn til at det er så stor prisforskjell på fôrene som selges i vanlige dagligvare butikker og spesialforetninger. Er det kun merket som er priset høyere andre steder? Eller er det også andre ting som gjør at fôret blir dyrere? Andre råvarer, andre tilsetninger mm som koster litt mer. Og hvorfor er det så får aktive hundeeiere som sverger til disse fôrene egentlig? Hadde de vært like bra som de dyreste alternativene, så hadde vel fler storforbrukere kjøpt de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det er vel akkurat det jeg har kommet fram til mht mitt lille, høyst uvitenskapelig opplagte "forsøk" med slikt ferskfôr også. Det ER ikke optimalt for MIN hund.

Dette gjelder en av MINE hunder også. Nå har begge mine gått på ferskfor siden de kom i huset. Den ene har hatt en elendig pels (tørr og blass), tannsten og dårlig ånde så det holder. Avføringen var heller semre. Den andre hunden derimot fungerte kjempeflott på våtforet. Så fikk jeg den glupe ideen, etter å ha prøvd allverdens med oljer og tilsettninger i foret til den som ikke fungerte så bra, at jeg skulle prøve meg på tørrfor som er dyrt. Hei! Her ble det fart i sakene. Pelsen er nå blank og ikke tørr, folk har spurt meg om han er nybadet :P Tennene har blitt veldig mye bedre og den dårlige ånden er bortevekk, neglene sprekker ikke opp lenger og han er veldig mye bedre form både psykisk og fysisk.

I den samme perioden ga jeg den andre også tørrfor, han begynte å klø, flasset, fikk dårlige tenner osv. Så jeg må krype til korset og handle to forskjellige for. Her ser vi altså hvor forskjellig ett for kan virke inn på hunder. Dette er mine hunder, men likevel fikk jeg noe å tenke på der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor dyrere, jo bedre?

Kan virkelig ikke si meg enig. Alvrina har nok et poeng.

Skrev jeg noe sted jo dyrere - jo bedre?? Nei! Hvis du ikke kan lese så ikke svar på innlegget. Jeg sa det er en sammenheng mellom pris og kvalitet! Altså om en kjøper billigfor på den lokale butikken, får hunden din dårligere tenner,pels, fordøyelse, osv. Slik er det med menneske mat også. Du kan godt kjøpe en billig hamburger på McDonalds til ungene dine, men det er ikke den typen mat de trenger!

Purina Pro Plan kjøper jeg til 400,- per 20kg sekk på Ålgård, ca 25 minutter fra Stavanger, hvis jeg kjøper 6 sekker om gangen. Jeg kan også kjøpe Labb til samme pris, men mener hundene mine får dårligere fordøyelse osv av det. Å handle hundemat på Rimi ville jeg aldri gjort, bort sett fra Purina sine hundepølser (De produserer pølsene for et av disse "butikkfor" merkene, men det står Purina med liten skrift) . De er gode, og holder et greit næringsinnhold. Men ift tørrfor kan de ikke sammenlignes, og blir derfor nesten dobbelt så dyre i pris på næringsinnhold.

Det som mange nå sverger til er Vom&Hundemat sin pølser, og det er jeg forsåvidt en tilhenger av. Det går jeg også over til når minste jentå er noe større og i stand til å knipe igjen litt når hun har dårlig mave i overgangen. Min eldste hund gikk på dette frem til nr 2 kom, og så vidt jeg husker var det 3 dager med løs mave, før det stabiliserte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...