Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundemat fra butikker - hysteri?


Ulvinne

Recommended Posts

Joda, mennesker har levd lenge på å spise møkkamat også. Røykere blir t.o.m mange og nitti, men betyr det at det ikke er farlig??

Hvis folk vil putte dårlig butikktørr-fôr i hundene deres så gjerne for meg, men å påstå at det er like sunt og bra som råfôring (som jeg *sverger til) blir for dumt. Det blir som å si at det er sunt å spise frossenpizza og og annen ferdigmat...Og ja hundematproduksjon er millionbedrift, det kan både Iams, Hills, RC, mm skrive under på. Hvorfor bruker de ellers ørtogfjørti millioner på å få oss hundeeiere til å kjøpe maten deres (som ikke akkurat er det hunden ville valgt selv i naturlig/vill tilstand)..

Og man trenger ikke heller ikke nødvendigvis dokumentasjon på hva som gjør det "dårlig" fôret dårlig. Det er jo bare å lese seg litt opp på hundens anatomi, fysiologi og innholdsfortegnelsen i det man mater hundene sine. Da skjønner man fort at et eller annet ikke er helt som det bør være.

Hvis du er glad for å kunne gi hundene dine et så billig for mulig så syns jeg det er trist at det er økonomi og ikke sunnhet som avgjør kvaliteten på maten du gir hundene dine. Hadde du derimot sagt at fôret til 220 kr pr 18 kg, gir hundene dine bra pels, lite og hard avføring, gode tenner og de er friske og raske pga av dette, ja da skulle jeg anstrengt meg for å forsøke å forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
.Og ja hundematproduksjon er millionbedrift, det kan både Iams, Hills, RC, mm skrive under på. Hvorfor bruker de ellers ørtogfjørti millioner på å få oss hundeeiere til å kjøpe maten deres (som ikke akkurat er det hunden ville valgt selv i naturlig/vill tilstand)..

Og man trenger ikke heller ikke nødvendigvis dokumentasjon på hva som gjør det "dårlig" fôret dårlig. Det er jo bare å lese seg litt opp på hundens anatomi, fysiologi og innholdsfortegnelsen i det man mater hundene sine. Da skjønner man fort at et eller annet ikke er helt som det bør være.

Da må vel du være den eneste som kan utifra hundens anatomi lese hvilket for de går på, Mine hunder trenes 5 dager i uka, og er på jevnelig sjekk til vet. men likevel skriver du at jeg ikke bryr meg om hundenes helse ??

Coca cola bruker vel også en del millioner på markedsføring, uten at det behøver å bety at det er sundt. Og til slutT: Hvem er det som betaler Iams, RC. Hills reklamekampanher ? jo det er kundene som betaler, ikke produsentene.

Les gjerne hva div uavhengige næringseksperter skriver om næringsopptak i de billige fòrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel forsåvidt enig i det første innlegget her, men vil også inkludere en viss skepsis til alle ovasjoner over disse ferskfôrene...

Som eier av en hunderase med laaang pels, har jeg nå det siste halve året merket effekten av slikt fersk-fôr for MIN hund. Babs har siden hun ble født spist ett og samme tørrfôr (selvsagt tilpasset alderen - valp, junior og voksenfôr). Jeg har hatt gode erfaringer med fôret jeg (et sånt typisk dyrt og utskjelt dyrebutikk-fôr som gudforby bruker store summer på annonseringer også... ) - og Babs har vært i knallform, hun, fine poter, tenner (veterinærer har spesielt påpekt flotte tenner og totalt fravær av tannstein), pels - og avføring. Liksom ikke noe å utsette på det.

Etter å ha lest mye her inne ble jo jeg - som mange andre - litt nysgjerrig på å forsøke såkalt ferskfôr i stedet - det skulle jo være så utrolig bra for hunden. I følge enkelte representanter for fôrtypen her inne helbreder dette foret det meste faktisk, og hundene blir tydeligvis superhunder av å spise sånn mat. Wow - dette MÅTTE jeg jo bare prøve...

Jeg har nå fôret dyret på dette fôret i over et halvt år - men kan ikke si jeg er videre imponert. Hunden er forsåvidt frisk og fin hun altså - tennene er bra, poter bra, formen er fin - men PELSEN er katastrofe ! Jeg merket umiddelbart at pelsen endret seg da jeg begynte med dette fôret. Den ble betraktelig mykere enn før - noe som IKKE er spesielt ønskelig for en briardpels... Men ikke nok med at den ble mykere - den ble også mindre elastisk (merkelig egentlig når den ble mykere...) og hårene knakk mye lettere enn før. Nå trodde jeg det kunne ha sammenheng med løpetid og påfølgende innbilt svangerskap, men det har aldri vært noe problem før med tørrfôret jeg brukte. Pelsen kom seg rimelig kjapt den. DET gjorde den imidlertid ikke nå etter fôrbyttet. Jeg lanserte også teorien om at det nok var det varme og tørre været som forårsaket denne livløse og skjøre pelsen. Jeg var inne på tanken om å bade henne hver gang jeg skulle børste henne også, bare for å gjøre pelsen litt renere og mykere - men det fungerte ikke helt det heller (ikke skal man bade en briard før utstilling heller da dette ødelegger pelsstrukturen - og børste må man jo gjøre fra tid til annen - også før utstilling liksom).

Da jeg på ei utstilling for ikke så rent lenge siden fikk kommentarer fra andre med-utstillere om hva som hadde skjedd med min hund ? Hun hadde jo så lite pels - og den virket så livløs - og til og med dommeren kommenterte det, begynte jeg å tenke... Effekter etter løpetid kunne det jo ikke være - den var jo i januar liksom... så hva var galt nå ? Jeg har jo liksom ikke gjort noe annerledes i år enn tidligere ?

En teori kunne selvsagt være at hun var generelt mentalt påkjent etter å ha mistet sin mor tidligere i år, men hennes adferd har liksom ikke tydet på at hun har sturet heller - heller tvert om...

Så da har jeg konkludert med at dette ferskfôret faktisk ikke er veldig bra for MIN hund, selv om hun liker det godt og har fin avføring, gode tenner og solide poter. Jeg har iallefall midlertidig konkludert med at dette ferskfôret ikke har optimal sammensetning for min hund, mens det utskjelte tørrfôret nok er langt mer optimalt.

Ok - jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget jeg, men jeg vil bare si at for høyt-ytende hunder (enten det er fysisk eller i utstillingsringen hvor kun små endringer kan gi utslag), så HAR fôret litt å si... Det er bare avhengig av hva man sammenligner med - hva er man liksom vant med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vel du være den eneste som kan utifra hundens anatomi lese hvilket for de går på, Mine hunder trenes 5 dager i uka, og er på jevnelig sjekk til vet. men likevel skriver du at jeg ikke bryr meg om hundenes helse ??

Coca cola bruker vel også en del millioner på markedsføring, uten at det behøver å bety at det er sundt. Og til slutT: Hvem er det som betaler Iams, RC. Hills reklamekampanher ? jo det er kundene som betaler, ikke produsentene.

Les gjerne hva div uavhengige næringseksperter skriver om næringsopptak i de billige fòrene.

da formulerte jeg meg dårlig, og skal prøve å være tydeligere: det er ikke naturlig for en hund å knaske tørre kuler - uansett om det er IAMS, Labb, eller pedigree...(pedigree har jo så mange fine farger - men det må jo være grønnsakene som gir den fargen).

Jeg sier også at der med hundemat som med menneskemat. noen lever helt fint på fabrikert og billig mat, men flesteparten gjør ikke det. Og jeg sier ikke nødvendigvis at billig tørrfôr er dårligere enn dyrt tørrfôr - jeg ville ikke gitt mine hunder den maten uansett. Det jeg kommenterte vedr fôret du bruker er at du virket veldig fornøyd med å ha funnet et billig fôr - ikke at det nødvendigvis var det beste fôret for hundene dine.

Etter å ha lest mye her inne ble jo jeg - som mange andre - litt nysgjerrig på å forsøke såkalt ferskfôr i stedet - det skulle jo være så utrolig bra for hunden. I følge enkelte representanter for fôrtypen her inne helbreder dette foret det meste faktisk, og hundene blir tydeligvis superhunder av å spise sånn mat. Wow - dette MÅTTE jeg jo bare prøve...

Jeg har nå fôret dyret på dette fôret i over et halvt år - men kan ikke si jeg er videre imponert. Hunden er forsåvidt frisk og fin hun altså - tennene er bra, poter bra, formen er fin - men PELSEN er katastrofe ! Jeg merket umiddelbart at pelsen endret seg da jeg begynte med dette fôret. Den ble betraktelig mykere enn før - noe som IKKE er spesielt ønskelig for en briardpels... Men ikke nok med at den ble mykere - den ble også mindre elastisk (merkelig egentlig når den ble mykere...) og hårene knakk mye lettere enn før. Nå trodde jeg det kunne ha sammenheng med løpetid og påfølgende innbilt svangerskap, men det har aldri vært noe problem før med tørrfôret jeg brukte. Pelsen kom seg rimelig kjapt den. DET gjorde den imidlertid ikke nå etter fôrbyttet. Jeg lanserte også teorien om at det nok var det varme og tørre været som forårsaket denne livløse og skjøre pelsen. Jeg var inne på tanken om å bade henne hver gang jeg skulle børste henne også, bare for å gjøre pelsen litt renere og mykere - men det fungerte ikke helt det heller (ikke skal man bade en briard før utstilling heller da dette ødelegger pelsstrukturen - og børste må man jo gjøre fra tid til annen - også før utstilling liksom).

Ja, man finner det som funker - definitivt. Men med visse krav. Vil bare si at råfôring og ferskvarene du snakker om ikke nødvendigvis er det samme. Og jeg vet det er mange som tror at Norwegian Polar er det samme som å fôre rått. Det er det *ikke*. De som driver med ren råfôring bruker heller ikke produserte råvarer til hund. De setter sammen maten selv. Hvilket fôr brukte du på briarden din forressten? Synd med pelsen forressten! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man finner det som funker - definitivt. Men med visse krav. Vil bare si at råfôring og ferskvarene du snakker om ikke nødvendigvis er det samme. Og jeg vet det er mange som tror at Norwegian Polar er det samme som å fôre rått. Det er det *ikke*. De som driver med ren råfôring bruker heller ikke produserte råvarer til hund. De setter sammen maten selv. Hvilket fôr brukte du på briarden din forressten? Synd med pelsen forressten! <_<

Nå snakket jeg ikke om råfôring som jeg vet er et helt annet tema og som jeg aldri ville innlatt meg på uten å ha inngående kunnskaper om fôring av hund. Nei, dette var et av de "populære" ferskfôrene som liksom skal være så utrolig bra - fullfôr og greier :wub:. Vel - det var det IKKE for min hund... Så jeg er tilbake til vanlig, kjedelig tørrfôr igjen jeg, og resten av ferskfôret får bli smaksforsterker til det vanlige fôret så lenge det varer ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du derimot sagt at fôret til 220 kr pr 18 kg, gir hundene dine bra pels, lite og hard avføring, gode tenner og de er friske og raske pga av dette, ja da skulle jeg anstrengt meg for å forsøke å forstå..

Jeg bruker et "billig" fòr. (labb bare så det er sagt, og det er jo et såkalt billig-dårlig-fòr)

Jeg har en hund med bra pels, lite og hard avføring (noe jeg ikke fikk av å gå på de såkalte "kvalitetsforene") gode tenner og er både frisk og rask.

Kan du klare å forstå det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et "billig" fòr. (labb bare så det er sagt, og det er jo et såkalt billig-dårlig-fòr)

Jeg har en hund med bra pels, lite og hard avføring (noe jeg ikke fikk av å gå på de såkalte "kvalitetsforene") gode tenner og er både frisk og rask.

Kan du klare å forstå det da?

hmm, prøve prøve...nei, sorry klarer det ikke. Men det blir som om å overbevise en som stemmer SV om at vedkommende bør stemme FrP. Jeg er bare overbevist om at hvis hundene fikk velge så ville de valgt rått fremfor tørt - og jeg er 100% sikker på at det er det beste for hunden, uansett. Har brukt Labb jeg også en gang. Men sluttet rimelig fort med det også da jeg skjønte hva råfôring gjorde for hunden min.

At hunder funker fint på tørrfôr ser vi jo hele tiden - den gamle hunden min fikk tørrfôr og var i ok form. Hadde hun hatt det bedre på rå mat? Definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal bedømme om et fôr er bra eller dårlig, må man nesten først sjekke - over tid! - om fôret fungerer, og da for et større antall (helsemessig friske) hunder.

Mange av fôr-testene dreier seg om laboratorieforsøk av fôr-prøver for å undersøke om fôrene inneholder de næringsemner som hunder trenger. Men de sjekker ikke om hunder faktisk klarer å nyttegjøre seg av disse næringsemnene.

Ta for eksempel "billige" proteinkilder versus "dyre". Hvordan sjekker de om en hund faktisk fordøyer begge proteintypene like godt? Om en hund trenger så-og-så mange prosent proteiner, og fôret inneholder akkurat så mye, så kan det likevel være at hunden ikke fordøyer mer enn 70% av proteinet. Planteproteiner har generelt lavere fordøyelsesgrad hos hunder enn animalske proteiner.

Og selv om fettinnholdet hadde vært nøyaktig likt i de ulike fôrtypene, så er det enkelte fettyper som er bedre for hunder enn andre. Og ikke minst vil fettet i en "fersk" tørrfôrpose endres når fôret lagres over tid i romtemperatur. Fett harskner nemlig lett, og ulike fettyper har betydelig kortere holdbarhet enn andre. De fettypene som brukes i tørrfôr (som jo skal kunne lagres i romtemperatur i månedsvis) må altså ha lang holdbarhet. Hvorvidt disse fettypene er de beste for hundene, er et annet spørsmål.

Så, for å teste om hundefôr virkelig fungerer for hunden som art, må man nødvendigvis teste dem på mange hunder, over lang tid. Jeg har til gode å lese om slike tester. De fleste testene på hunder foregår over noen få uker, og da får man ikke sjekket langtidseffekten av fôrene.

Det går heller ikke an å gjøre sammenligninger som at "dette fôret fungerer for min hund, så derfor er det bra". Hvor mange hunder er det egentlig som kun spiser ett fôr, og aldri får tillegg i form av godbiter, middagsrester, brødskive med leverpostei, osv? Og om ett fôr funker for person A sin sedate golden retriever, er det ikke nødvendigvis sånn at det funker like bra for person B sin aktive agilityhund.

Jeg for min del fôrer rått, i form av Vom & Hundemat pluss masse annet. Nå i kveld fikk hundene mine - to jaktmynder - hver sin digre bit rå høne. Naboens sedate golden retriever fikk også en diger bit. Han blir også fôret på Vom & Hundemat, forresten. Mine hunder fungerer bra på den maten de får, de er slanke, muskuløse, har fin pels, rene tenner, frisk pust, lite avføring, og de har ingen tegn på å lide av noen ernæringsmessige mangler. Begge ble avvent direkte fra morsmelk til Vom & Hundemat. Naboens golden retriever var feit for noen måneder siden, og ble da fôret på tørrfôr. Det luktet også vondt av pusten hans. Nå er han slank, han løper med største iver etter myndene mine, og har betydelig bedre utholdenhet. Det lukter ikke vondt av pusten hans, heller.

Skyldes det fôret? Det vet jeg ikke. Men han har det ihvertfall bedre nå enn for noen måneder siden, og endringen kom omtrent samtidig med omlegging av maten.

Jeg kjenner ellers veldig få hundefolk som nettopp har byttet til råfôring. De fleste har drevet med det i lang tid nå, så jeg vet ikke hvordan hundene deres var før de byttet. Men ingen av dem har merket noen negativ utvikling, og alle mener at hundene deres virker som om de har det bedre på rått, kjøttbasert fôr. Også hunder som hadde enkelte helseproblemer har blitt merkbart bedre, spesielt sånne som har hatt hud- og pelsproblemer eller noen former for matintoleranse.

Og det er altså det nærmeste jeg selv har kommet en "fôr-test" på flere hunder, over tid. For min egen del dreier det seg om tre hunder over en periode på fem år. Legger jeg til mine nærmeste hundevenners hunder, dreier det seg om 50+ hunder, og de fleste av disse har blitt råfôret i flere år, eller de er unghunder som har blitt råfôret siden avvenning fra morsmelk eller siden de ble levert fra oppdretter. Mange av hundene er aktive innen utstilling og/eller ulike bruksformer.

Alt i alt synes jeg det er en grei "brukertest" av råfôring, jeg. :wub:

PS: jeg tror forøvrig at et rått, fersk kjøttstykke er en bedre proteinkilde enn tørket kjøtt, selv om allverdens laboratorietester sier at de inneholder like mye protein...

PPS: ...og selv tørket kjøtt er himmelvidt bedre enn ihjelkokte, tørkede, finmalte og romtemp-oppbevarte "kjøtt-biprodukter"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt både pedegree, max dog og typsike butikkfor. Har fungert helt greit det. Som et alternativ hvis det skulle være noe. Jeg tror ikke hunder dør av å spise pedegree en måned eller to. Noen syns jeg er litt hysteriske ja. Om hunden ikke tåler foret, så bytter man. Jeg betaler ikke 600 kr for en sekk for til hunden min, fordi det er god butikk for dyrebutikkene og selge merkefor. akkurat som gilde er dyrere enn nordfjord. Eller Levis er dyrere enn HM. Noen mener at HM er dårlig, mens andre bruker samme buksa i flere år og er fornøyd. Det er forskjeller, og når det kommer til å tjene penger så er merkevarer noe selgerne tjener på.

Foret jeg bruker nå er veldig bra. God kvalitet og det er ikke svindyrt (330 for en 20 kg sekk) , og det er heller ikke noe som reklameres for og så mange vet om. Ryktebørsen er en fin ting, og når folk er fornøyde så spres ryktet videre og produktet selger seg selv.

jeg tviler ikke på at eukanuba, pro plan osv er et godt for. Men jeg tror det kunne ha kostet litt mindre uten at noen hadde tapt på det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommenterte vedr fôret du bruker er at du virket veldig fornøyd med å ha funnet et billig fôr - ikke at det nødvendigvis var det beste fôret for hundene dine.

Ja da forstår vi hverandre bedre, mitt valg falt på dette fòret pga besøk i produksjonslokalene i Sarpsborg, og fikk også sett hvordan de forskjellige næringsstoffene var fordelt/samensatt. Og da fikk jeg grunnen til at prisen er så lav, da det i denne bedriften er kun 2 personer som som produserer, pakker å kjører fòret ut.

Og da er det jo klart at det må bli billigere enn utenlandske fòr. Så om prisen hadde vært 500.- Kr. hadde ikke det endret mitt syn på det.

Men som skrevet tidligere er det "hysteriet" jeg reagerer på. For er din hund frisk, aktiv, blank pels osv osv og du som hundeeier er fornøyd så bør man jo bare fortsette med det fòret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som skrevet tidligere er det "hysteriet" jeg reagerer på. For er din hund frisk, aktiv, blank pels osv osv og du som hundeeier er fornøyd så bør man jo bare fortsette med det fòret.

Eller bør man det? Som jeg skrev tidligere så gikk min forrige hund på tørrfôr og hadde det helt fint. Det jeg "brenner for" er at det er sunnere og bedre for hunder å spise så naturlig som mulig. Jeg er sikker på at mange av de plagene vi har med hundene våre i dag er like unaturlig som alt tørrfôret hundene våre må spise..Jeg tror at fôret og mange av plagene går hånd i hånd. Dessverre.

Ikke så forskjellig fra hvordan det er blant mennesker og dårlig kosthold. Selv om vaniljemilkshaken på "Mækker'n" er til å dø for... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde min hund bare likt butikk for ville jeg heller valgt det enn å tvinge i han kvalitets for.. viktigste er at hunden liker foret samma hvilket! jeg glemte for da jeg skulle på besøk hos noen i ei uke å kjøpte pedigree faktisk å det spiste han men ser at han liker mye bedre RC da vi kom hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at det er viktigst at hunden liker foret? Da kunne jo jeg gitt hunden min kattemat på boks, siden det er det hun liker smaken på aller best.. (kunne forresten ikke falt meg inn, men kattemat får hun smake på innimellom, som belønning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lureri i endel av fôrene som selges, dessverre. Omtrent som når Lilleborg introduserer et vaskemiddel "med Aloe Vera", hvor de i ettertid innrømmer at aloe vera neppe har noen som helst funksjon i vaskemiddelet. Folk blir lurt til å tro at et produkt er mye bedre enn andre fordi det er tilsatt noe som man har et positivt forhold til.

Jeg tror at det er mye det samme som foregår, når fôrprodusentene nå er helt besatte etter å introdusere spesialfôr for hunder i forskjellige aldersgrupper, raser, aktivitet, helsetilstand, etc. Vi mennesker har en mye mer komplisert fordøyelse enn hunder, og vi lever så mye lenger at "feilfôring" i teorien skulle ha ekstremt mye å si for oss, men man finner likevel ikke matvarer i butikken som er spesialtilpasset "raskt voksende tenåringer", eller "voksne atleter" eller "pensjonister", osv. Etter at ungene er ferdig med morsmelk og babygrøt, er det rett over på det som alle andre aldersgrupper spiser. Men fordi vi mennesker har et VARIERT kosthold (eller burde ha det...), er det mindre sjanser for å få helseproblemer.

Det er unaturlig for hunder å kun ete tørre kuler, og attpåtil de samme tørre kulene dag ut og dag inn. Det er som om vi mennesker skulle ete Grandiosa som er blitt tilsatt "alle vitaminer og mineraler et menneske trenger". Tenk om vi spiste dette, dag etter dag, måned etter måned, og at vi så en dag prøvde å spise en sunn, "naturlig" middag, f.eks. kyllingfilet med dampede grønnsaker og brun ris. Jeg tror at vi ville fått lausmage av typen eksplosjons-sprut, uansett hvor sunn middagen måtte ha vært. Mangelen på variasjon i det daglige matinntaket ville gjort fordøyelsessystemet vårt ute av stand til å håndtere vanlig mat.

Og hvor mange hunder er det vel ikke som reagerer hvis de får noe "uvanlig" å ete? Fôrprodusentene sier selvfølgelig at dette er naturlig, og at løsningen er å ikke variere kosten deres. Det er jo kjempepositivt for fôrprodusentene, for da tror folk at hundene deres ikke tåler andre fôr. Eller at de i det hele tatt ikke tåler variasjon av noe som helst slag.

Mine to hunder har knapt to dager på rad med samme mat. Jeg prøver å variere matinntaket deres mest mulig, nettopp for at de skal tåle det. Ja, og for at de skal få et variert inntak av næringsstoffer. Jeg har samme filosofi for min egen matseddels del, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det spiller fint liten rolle hvilket fôr man bruker til sin hund sålenge hunden spiser, er i god form og er sunn og frisk.

Det er min påstand. Hunder er omnivorer - dvs. så og si altetende, jeg vil derfor påstå at hunder som får diare, oppkast, kløe osv. av å få i seg "billigfôr", middagsrester osv. - er syke. En omnivor med fôrallergi eller matintoleranse ville vel slite litt med å overleve dersom den måtte klare seg med det den fant.

Hos oss tåler bikkjene det meste uten å få hverken diare, oppkast eller kløe. Alt går ned på høykant. Vanligvis får de rett nok RC tørrfôr, men det hender vi går tom - butikken ikke har osv. og da får de faktisk annen mat. Eksempelvis brød med leverpostei, frolic, friskis fra butikken, boksmat fra butikken osv. - og magene er like fine de, magene fungerer tydeligvis slik magene til omnivorer skal fungere liksom. De tåler det meste - også inkludert middagsrester av ymse slag. Det eneste vi kan merke på en av hundene er intens promping - men ingen dårlig mage - bare mye gass. Noe hun antagelig har etter sin mor som var reine kjemiske fabrikken til tider - men diare? Nope..........

Kan det være at det er VI som ødelegger hundene i form av dårlig avl heller enn at "billigfôret" er så innmari dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller fint liten rolle hvilket fôr man bruker til sin hund sålenge hunden spiser, er i god form og er sunn og frisk.

Det er min påstand. Hunder er omnivorer - dvs. så og si altetende, jeg vil derfor påstå at hunder som får diare, oppkast, kløe osv. av å få i seg "billigfôr", middagsrester osv. - er syke. En omnivor med fôrallergi eller matintoleranse ville vel slite litt med å overleve dersom den måtte klare seg med det den fant.

Hos oss tåler bikkjene det meste uten å få hverken diare, oppkast eller kløe. Alt går ned på høykant. Vanligvis får de rett nok RC tørrfôr, men det hender vi går tom - butikken ikke har osv. og da får de faktisk annen mat. Eksempelvis brød med leverpostei, frolic, friskis fra butikken, boksmat fra butikken osv. - og magene er like fine de, magene fungerer tydeligvis slik magene til omnivorer skal fungere liksom. De tåler det meste - også inkludert middagsrester av ymse slag. Det eneste vi kan merke på en av hundene er intens promping - men ingen dårlig mage - bare mye gass. Noe hun antagelig har etter sin mor som var reine kjemiske fabrikken til tider - men diare? Nope..........

Kan det være at det er VI som ødelegger hundene i form av dårlig avl heller enn at "billigfôret" er så innmari dårlig?

Veel, bestefar røkte til han var flere og nitti...men så lenge det ikke tok livet av ham så var han vel sunn og frisk.

Dessuten - det at hunder er omnivore er en sannhet med modifikasjoner. De nyttegjør seg *ikke* plantene i den grad vi liker å tro at brokkoli og mais ( :wub: ) er sunt for dem...det er jo ikke engang noe å diskutere for sånn er det jo bare.

Jeg vet om unger som har vokst opp på ferdigpizza, sukker og annen kjip mat - det har blitt folk av dem også. Men betyr det at kostholdet er greit så lenge ungene ikke blir sjuke??

Og intens promping hos hundene dine - vel det er de enorme mengdene karbohydrater som maten deres inneholder (og som hundene ikke har bruk for) - det er *neppe* arvelig, jeg tipper moren fikk samme type mat..

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å tenke seg tanken at tørrfôret kanskje ikke er så bra for hundene som vi liker å tro? Jeg var selv en tørrfôr-bruker en gang. Kjøpte Hills og var veldig fornøyd med min innsats for hundens beste. Det at produsentene av fôret kanskje ikke brukte de produktene i fôret som var best for hunden falt meg aldri inn.

Det man må huske på er at selv om hunden har utviklet seg milevis fra ulven eksteriørmessig så er fordøyelsessystemet uforandret. De er fortsatt ulver med tenner som vil rive og slite i rått kjøtt og tygge råe bein. And they have the teeth to prove it...Så tanken om at man avler dem sjuke holder ikke - fordøyelsessystemet er det samme. Men at man gjør dem sjuke pga maten - det er bevist. Jeg tviler vel på at en ulv noen gang har lidd av fôrallergi......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bør man det? Som jeg skrev tidligere så gikk min forrige hund på tørrfôr og hadde det helt fint. Det jeg "brenner for" er at det er sunnere og bedre for hunder å spise så naturlig som mulig. Jeg er sikker på at mange av de plagene vi har med hundene våre i dag er like unaturlig som alt tørrfôret hundene våre må spise..Jeg tror at fôret og mange av plagene går hånd i hånd. Dessverre.

Jeg er ganske sikker på at min hund har det bedre, og får det hun trenger, når hun spiser Eukanuba-tørrfôret sitt enn om jeg skulle prøvd meg fram og gitt henne tilfeldige mengder med kjøtt, brød, potet etc. Jeg vil tro det er en veldig dårlig idé å anbefale folk å fôre rått hvis de ikke har tilstrekkelig med kunnskaper om ernæring på hund. Og Ola Nordmann (eller meg for den saks skyld) har nok ikke tilstrekkelig kunnskap om det emnet - derfor har nok Fido det bedre på et tørrfôr den fungerer godt på? Enten det er Hills, Labb eller Vom&hundemat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Dessuten - det at hunder er omnivore er en sannhet med modifikasjoner. De nyttegjør seg *ikke* plantene i den grad vi liker å tro at brokkoli og mais ( :wub: ) er sunt for dem...det er jo ikke engang noe å diskutere for sånn er det jo bare.

Ehh... nei?

At hunder er omnivorer er opplest og vedtatt iht. artsbestemmelser osv. som ble gjort for flerfoldige tusner år siden.......... Altså - sånn er det og ferdig med det. At de ikke nyttegjør seg av alt betyr ikke at de ikke er omnivore liksom............ Det er heldigvis ikke opp til hver enkelt å bestemme hva en art er......

Og intens promping hos hundene dine - vel det er de enorme mengdene karbohydrater som maten deres inneholder (og som hundene ikke har bruk for) - det er *neppe* arvelig, jeg tipper moren fikk samme type mat..

Nå aner jeg ikke hvorfor du tilsynelatende sliter med å lese innlegg - for jeg skriver da ingenting om at hundene mine promper hele tiden....... - jeg skriver at når de får annet enn hundemat, dvs. matrester, brødskiver med leverpostei, osv. fordi vi er tom for fôr så øker gassproduksjonen hos EN hund, den hunden hadde en mamma som reagerte på akkurat samme måte... (ble det vanskelig for deg?? Jeg kan ta det en gang til i så fall)

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å tenke seg tanken at tørrfôret kanskje ikke er så bra for hundene som vi liker å tro? Jeg var selv en tørrfôr-bruker en gang. Kjøpte Hills og var veldig fornøyd med min innsats for hundens beste. Det at produsentene av fôret kanskje ikke brukte de produktene i fôret som var best for hunden falt meg aldri inn.

Nyfrelst?

Personlig brukte jeg vel V&H lenge før de fleste en gang visste hva det var, og sånn for å drepe teorien din om at promping og karbohydrater har en sammenheng så kan jeg fortelle at når våre hunder fôres utelukkende på V&H så produseres nok gass til å forsyne ett middels stort byggefelt med strøm om jeg gadd nyttegjøre det - og det er ikke spesielt mye karbohydrater i det foret tror jeg ikke.............

Med tørrfor derimot har vi ingen gassavgang overhodet.

Nå er det forøvrig neppe fordøyelsessystemet som avgjør om en hund er allergisk eller ikke. I alle fall er det ikke det på mennesker, så hvor du tar den teorien fra vet ikke jeg.

Mennesker all over har samme fordøyelsessystem liksom, like fordømt er en del av oss allergisk - også mot matsorter, og problemet øker - og det er vel ingen tvil om at det øker som følge av genetiske disposisjoner. Allergi for hund for eksempel går lett i arv fra foreldre til barn........... det har ikke noe med fordøyelsessystemet å gjøre.

Vi bruker tørrfôr for det meste på våre hunder, ene og alene fordi de rett og slett ikke fungerer optimalt på ferskfôr ala V&H - og jeg har testet ut dette over lengre tid - faktisk har vi bruk V&H i flere år - og vi bruker det fortsatt vinterstid på hunder som ikke stilles ut, fordi det er billigere enn tørrfor faktisk. Men pelskvaliteten blir dårligere, og gassproduksjonen helt vanvittig. Bikkjene elsker det forøvrig, og ville nok foretrukket det fremfor tørrfor - men man gir jo ikke en unge sjokolade til middag hver dag heller fordi den selv ville foretrukket det fremfor kjøttkaker liksom (når vi først snakker om barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker tørrfôr for det meste på våre hunder, ene og alene fordi de rett og slett ikke fungerer optimalt på ferskfôr ala V&H - og jeg har testet ut dette over lengre tid - faktisk har vi bruk V&H i flere år - og vi bruker det fortsatt vinterstid på hunder som ikke stilles ut, fordi det er billigere enn tørrfor faktisk. Men pelskvaliteten blir dårligere, og gassproduksjonen helt vanvittig. Bikkjene elsker det forøvrig, og ville nok foretrukket det fremfor tørrfor - men man gir jo ikke en unge sjokolade til middag hver dag heller fordi den selv ville foretrukket det fremfor kjøttkaker liksom (når vi først snakker om barn)

... og det er vel akkurat det jeg har kommet fram til mht mitt lille, høyst uvitenskapelig opplagte "forsøk" med slikt ferskfôr også. Det ER ikke optimalt for MIN hund. Kanskje er det fett-sammensetningen som ikke har vært bra ? Kanskje er ikke innholdet riktig balansert for min hund ? For raser med litt lengre pels enn gjennomsnittet kan det hende det kreves litt ekstra av fôret for å få optimal effekt ? Jeg aner ikke...

Jeg er ganske sikker på at de færreste som hadde sett min hund ville merket noe forskjell på pelsen hennes nå og i fjor på denne tida f eks - kanskje ville ikke en gjennomsnitts eier av denne rasen merket noe heller - men jeg som er superoppmerksom på alle endringer, JEG har merket en forskjell - og jeg liker den ikke. Jeg skulle faktisk ønske at jeg kunne fôre på dette fôret jeg - det er enkelt og greit og billigere enn tørrfôret, men jeg krever faktisk mer av et fôr enn det jeg har fått av dette - og da er det takk og farvel :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... nei?

At hunder er omnivorer er opplest og vedtatt iht. artsbestemmelser osv. som ble gjort for flerfoldige tusner år siden.......... Altså - sånn er det og ferdig med det. At de ikke nyttegjør seg av alt betyr ikke at de ikke er omnivore liksom............ Det er heldigvis ikke opp til hver enkelt å bestemme hva en art er......

Nå aner jeg ikke hvorfor du tilsynelatende sliter med å lese innlegg - for jeg skriver da ingenting om at hundene mine promper hele tiden....... - jeg skriver at når de får annet enn hundemat, dvs. matrester, brødskiver med leverpostei, osv. fordi vi er tom for fôr så øker gassproduksjonen hos EN hund, den hunden hadde en mamma som reagerte på akkurat samme måte... (ble det vanskelig for deg?? Jeg kan ta det en gang til i så fall)

Nyfrelst?

Personlig brukte jeg vel V&H lenge før de fleste en gang visste hva det var, og sånn for å drepe teorien din om at promping og karbohydrater har en sammenheng så kan jeg fortelle at når våre hunder fôres utelukkende på V&H så produseres nok gass til å forsyne ett middels stort byggefelt med strøm om jeg gadd nyttegjøre det - og det er ikke spesielt mye karbohydrater i det foret tror jeg ikke.............

Med tørrfor derimot har vi ingen gassavgang overhodet.

Nå er det forøvrig neppe fordøyelsessystemet som avgjør om en hund er allergisk eller ikke. I alle fall er det ikke det på mennesker, så hvor du tar den teorien fra vet ikke jeg.

Mennesker all over har samme fordøyelsessystem liksom, like fordømt er en del av oss allergisk - også mot matsorter, og problemet øker - og det er vel ingen tvil om at det øker som følge av genetiske disposisjoner. Allergi for hund for eksempel går lett i arv fra foreldre til barn........... det har ikke noe med fordøyelsessystemet å gjøre.

Vi bruker tørrfôr for det meste på våre hunder, ene og alene fordi de rett og slett ikke fungerer optimalt på ferskfôr ala V&H - og jeg har testet ut dette over lengre tid - faktisk har vi bruk V&H i flere år - og vi bruker det fortsatt vinterstid på hunder som ikke stilles ut, fordi det er billigere enn tørrfor faktisk. Men pelskvaliteten blir dårligere, og gassproduksjonen helt vanvittig. Bikkjene elsker det forøvrig, og ville nok foretrukket det fremfor tørrfor - men man gir jo ikke en unge sjokolade til middag hver dag heller fordi den selv ville foretrukket det fremfor kjøttkaker liksom (når vi først snakker om barn)

Nei, jeg sier ikke at tørrfôr "ødelegger" hundens fordøyelsessystem - det er det altfor mange hunder som motbeviser. Deriblant min forrige hund som bare spiste tørrfôr og var i fin form - helt til hun ble gammel alt for tidlig. Om det var maten tviler jeg på. Men at naturlig fôr er bedre enn tørrfôr *for* hundens helse er jeg 100% sikker på.

Om en hund er allergisk eller ikke er nok neppe et resultat av kun dårlig mat, men også dårlig avl. Men at det er kostholdet/livsstil til mennesket som gjør oss syke (hjerte/kar, kreft, diabetes, blodtrykk, fedme, osv) er det vel ingen tvil om? Og er det da så fjernt å tro at det samme gjelder dyra våre?

Når det gjelder at hunder er omnivore så er dette faktisk en sannhet med noen modifikasjoner. De er ofte referert til som sekundære omnivorer. I alle år har man trodd at ulven gikk etter magesekken på byttet når de spiste, men denne teorien er nå lagt på is - ulven går etter de kjøttfulle bitene. Ja hunder spiser gjerne frukt og grønt, men de nyttegjør seg ikke dette på langt nær så mye man skulle tro. De har rett og slett ikke tarmsystemet til det. Og selv om ikke det er tørrfôret som forårsaker prompingen i hunden din - karbohydrater og gass har definitivt en klar sammenheng.

Men, man kan ikke frelse alle - selv om jeg så gjerne vil :wub:

Jeg er ganske sikker på at min hund har det bedre, og får det hun trenger, når hun spiser Eukanuba-tørrfôret sitt enn om jeg skulle prøvd meg fram og gitt henne tilfeldige mengder med kjøtt, brød, potet etc. Jeg vil tro det er en veldig dårlig idé å anbefale folk å fôre rått hvis de ikke har tilstrekkelig med kunnskaper om ernæring på hund. Og Ola Nordmann (eller meg for den saks skyld) har nok ikke tilstrekkelig kunnskap om det emnet - derfor har nok Fido det bedre på et tørrfôr den fungerer godt på? Enten det er Hills, Labb eller Vom&hundemat...

Absolutt, hunden din har det sikkert kjempefint med tørrfor - det er kvikke, friske, raske hunder som aldri ser noe annet enn "knott" hele sitt liv og er superrfriske! Er man ikke interessert i å lære om råfôring så fortsetter man med tørrfôr. Vil man lære litt så er det masse info å hente på internett og i annen litteratur. Du nevner V&H som tørrfor, og det er det jo ikke...men det visste du nok helt sikkert. V&H er faktisk det letteste måten å råfôre på - det er ikke 100% naturlig da det er tilsatt vitaminer (noe ihuga råfôrere sikkert vil reagere på), men det er likevel rått uansett hvordan man snur og vender på det :-)

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg som en tulling til jeg får tak i V&H igjen. Vi brukte det bare på valpen i to uker, men allerede de to ukene merket jeg tydelig forskjell på hunden min. Hun var kvikkere, gladere, mer spretten, øynene var klare og rant mindre og bajsen hennes var pitteliten og lignet en kattebajs! Hun prompet ikke og hadde kjempe god matlyst. Nå spiser hun en gang om dagen og ikke særlig entusiastisk... *sukk*

Jeg innbiller meg også at på bare de to ukene der så forsvant den flassende huden hennes på ryggen. Hun hadde noe flass i pelsen, men jeg har faktisk ikke sett noe til det etter de to ukene på V&H - selv om vi har foret med RC siden da! Forøvrig gikk vi fra Hills til V&H, så RC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg aldri hadde hatt råd til å fóre hunden min med rått kjøtt og andre nødvendige ting den skulle hatt i løpet av en dag.

Ikke hadde jeg hatt tid, eller plass til råvarene heller. Og jeg har små hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...