Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundemat fra butikker - hysteri?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg hadde det vel trangt her en mnd så jeg tenkte jeg skulle prøve hundemat fra rema1000.

Det ble dyrt! Ene bikkja reagerte med alvorlig kløe,blodsår, mista bortimot all pelsen og ble slapp. De to andre begynte og røyte ekstremt og klø noe veldig.

Er det bare mine hunder som er "sære" eller er det fler som har denne erfaringen fra dette foret?

Det heter bare "hundemat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Kan også være at de reagerte slik hvis de plutselig fikk slik mat i stedet for sitt gamle - altså dersom hundene ikke fikk gradvis tilvenning til det nye fòret. Helst skal det jo gå en uke før hunden kan spise det nye fòret uten å blande inn det gamle. Hvis du skjønner! Ikke helt god til å forklare!

Men butikkfòr er som Aya sier, dårlige alternativ, og mange hunder fungerer dårlig på slike fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen hundene mine begynner å tygge drøv/raute, er det mulig jeg gir dem ku-mat.

Inntil dette skjer får mine kjøttetere kjøtt!

Hadde ikke latt mine beste venner spise tørrfor...uansett hvor det er kjøpt eller hva det heter!

Nå er vel hunder omniovorer (det så veldig feil ut plutselig), og trenger både planterike-mat og dyrerike-mat.. Så å si de er kjøttetere blir vel ikke helt riktig, eller hva? Og kvalitets-tørrfòrene er like gode alternativ som f.eks V&H eller NP. Men butikkfòr derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel hunder omniovorer (det så veldig feil ut plutselig), og trenger både planterike-mat og dyrerike-mat.. Så å si de er kjøttetere blir vel ikke helt riktig, eller hva? Og kvalitets-tørrfòrene er like gode alternativ som f.eks V&H eller NP. Men butikkfòr derimot..

Omnivorer er det.. :)

Men sier meg enig med deg.. Hunder er omnivorer og skal ikke kun gis kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel hunder omniovorer (det så veldig feil ut plutselig), og trenger både planterike-mat og dyrerike-mat.. Så å si de er kjøttetere blir vel ikke helt riktig, eller hva? Og kvalitets-tørrfòrene er like gode alternativ som f.eks V&H eller NP. Men butikkfòr derimot..

Jeg tillater meg å stille meg noget tvilende til at selv såkalte kvalitetsfor er like bra som f.eks. Vom og hundemat. Er det ingen som har stusset over den lange holdbarhetstiden på tørrforet? Selv med en fettprosent på 20%, så er holdbarheten 1-1;5 år.. Hva slags konserveringsmidler er det tilsatt forene, for å unngå harskning over så lang tid? Når man i tillegg tar i betraktning at foret gjerne blir oppbevart i romstemperatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom billig hundefôr er big business så tviler jeg på at det er vanlig at hunder blir syke/mister pels etc. av det. Da ville for det første ingen kjøpt det mer enn en kort tid, og for det andre ville de dårlige virkningene ha blitt kjent i hundemiljøene temmelig fort. At noen hunder reagerer er jo ikke noen bombe. Noen hunder reagerer på dyrt fôr også (bare sett igang en spørreundersøkelse her på sonen). Om billig fôr er dårligere enn dyrt kommer vi aldri til å bli enige om. Jeg blir bare litt mistenksom når jeg hører hvilke summer de som produserer de dyre merkene bruker på markedsføring.... Og det kan da ikke være så umulig å produsere billig og bra fôr hvis man ikke tenker å bruke millioner på å skaffe seg et navn? Det tenker nå jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å stille meg noget tvilende til at selv såkalte kvalitetsfor er like bra som f.eks. Vom og hundemat. Er det ingen som har stusset over den lange holdbarhetstiden på tørrforet? Selv med en fettprosent på 20%, så er holdbarheten 1-1;5 år.. Hva slags konserveringsmidler er det tilsatt forene, for å unngå harskning over så lang tid? Når man i tillegg tar i betraktning at foret gjerne blir oppbevart i romstemperatur..

Ja, det er en ting, nå tenkte jeg mer på innhold av animalsk/vegetabilsk protein, osv. Nå er det jo ikke så greit å fullfòre på V&H heller, før hunden er voksen, så med mindre man kjører BARF så er alternativet tørrfòr. Og jeg tror faktisk ikke kvaliteten på de to fòrtypene er så veldig, veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder er omnivore (alt-etende), men det betyr ikke at de MÅ ha plantemat! De KAN leve på bare kjøtt, men der er det så lite karbohydrater, at de trenger minst 33% protein for å syntetisere karbohydratene. At hunder er omnivore, betyr også at de kan leve på en kost UTEN kjøtt. De er ikke som katter, som faktisk MÅ ha kjøtt pga taurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket meg spesielt dette avsnittet:

"Ut fra den kunnskap jeg har tilegnet meg gjennom 25 års ernæringsforskning, på grunnlag av egen erfaring med katt og hund, og på grunnlag av samtaler med mange hundeeiere er jeg sikker på at hunder, på lik linje med mennesker, kan gis et sunt og fullverdig "kosthold" både med rimelige ingredienser og med dyre ingredienser. De dyre fôrblandingene har dyrere ingredienser enn de billige, men forskjellene i næringsverdi er ikke tilsvarende store". (Sitat slutt)

Men myten om at billig fôr er dårlig fôr kommer til å eksistere så lenge det finnes hundeeiere som mener at de vet mer om ernæringsfysiologi enn ernæringsfysiologene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket meg spesielt dette avsnittet:

"Ut fra den kunnskap jeg har tilegnet meg gjennom 25 års ernæringsforskning, på grunnlag av egen erfaring med katt og hund, og på grunnlag av samtaler med mange hundeeiere er jeg sikker på at hunder, på lik linje med mennesker, kan gis et sunt og fullverdig "kosthold" både med rimelige ingredienser og med dyre ingredienser. De dyre fôrblandingene har dyrere ingredienser enn de billige, men forskjellene i næringsverdi er ikke tilsvarende store". (Sitat slutt)

Men myten om at billig fôr er dårlig fôr kommer til å eksistere så lenge det finnes hundeeiere som mener at de vet mer om ernæringsfysiologi enn ernæringsfysiologene.

Amen! Men det kommer jo også av at folk som jobber i dyrebutikker og på dyreklinikker, blir antatt å ha masse kunnskap. Veterinærer får ikke mer enn noen timer i ernæring, så de har ikke masse peiling, selv om folk tror det. I tillegg selger de fôr til hunder som trenger spesiell diett, noe slett ikke alle hunder gjør! Hunder med leversykdom trenger jo spesialfôr, men ikke en frisk hund. Folk som jobber i dyrebutikk har kanskje gått noen kurs hos fôrleverandører de bruker, men de er ikke akkurat nøytrale, og de fremmer jo sine egne fôr. Slike kurs er jo mer som reklame for fôrene de fører, enn opplysning.

Da jeg tok Innføring i Hundefag på HiNT, lærte vi også det samme som det Krogdahl skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Friséen min, Rocky på snart 7 år spiser kun Frolic. Det er butikk mat men, det er myke tørrfôr biter, han har nemlig litt mindre tenner enn de større hundene. Men han vil ikke spise noe annet heller da -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket meg spesielt dette avsnittet:

"Ut fra den kunnskap jeg har tilegnet meg gjennom 25 års ernæringsforskning, på grunnlag av egen erfaring med katt og hund, og på grunnlag av samtaler med mange hundeeiere er jeg sikker på at hunder, på lik linje med mennesker, kan gis et sunt og fullverdig "kosthold" både med rimelige ingredienser og med dyre ingredienser. De dyre fôrblandingene har dyrere ingredienser enn de billige, men forskjellene i næringsverdi er ikke tilsvarende store". (Sitat slutt)

Men myten om at billig fôr er dårlig fôr kommer til å eksistere så lenge det finnes hundeeiere som mener at de vet mer om ernæringsfysiologi enn ernæringsfysiologene.

Vel, det er jo tydelig forskjell på f.eks frolic og eukanuba. I eukanuba brukes kyllingkjøtt som hovedingrediens. I Frolic er det vel mais? Og selv om det står 32% proteiner på begge pakningene, så tar hunden bedre opp kyllingkjøtt (rundt 97% opptaksevne) enn mais (nærmere 60% opptaksevne). Hunden kan leve kjempebra uten at kjøtt er hovedingrediensen, men hundene mine trenger mer proteiner enn det. Jeg kan ikke ha en vorstehhund som mister all pelsen sin i jaktsesongen fordi den yter såpass mye på den tiden, når den samtidig er utstillingshund. Eller en aussie som ikke produserer skikkelig med underull, røyter og ikke kan løpe fire timer om dagen og i tillegg ha bra pels.

Bichon Friséen min, Rocky på snart 7 år spiser kun Frolic. Det er butikk mat men, det er myke tørrfôr biter, han har nemlig litt mindre tenner enn de større hundene. Men han vil ikke spise noe annet heller da -_-

Det går jo an å gjøre fôret bløtt

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Friséen min, Rocky på snart 7 år spiser kun Frolic. Det er butikk mat men, det er myke tørrfôr biter, han har nemlig litt mindre tenner enn de større hundene. Men han vil ikke spise noe annet heller da -_-

Frolic er et utrooolig dårlig for som man ikke burde bruke som fullfor! Det er sukker og masse usunne ting i frolic. Bæsjen blir oransje og kommer ut i store dunger! Hvorfor i all verden kan du ikke kjøpe hunden din mat på dyrebutikken? Jeg er sikker på pelsen hadde blitt noe helt annet, øynene hadde blitt klarere og BÆSJEN hadde blitt nærmest luktløs og MYE mindre! Hunden din hadde antagelig begynt å bæsje mindre om dagen også!

Please kjøp annen mat til hunden din? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men myten om at billig fôr er dårlig fôr kommer til å eksistere så lenge det finnes hundeeiere som mener at de vet mer om ernæringsfysiologi enn ernæringsfysiologene.

Det vil alltid være individuelle forskjeller med hundene som gjør at noen kan fungere på ditt for, og andre på datt for. Hjelper ikke hvor mange doktorgrader en person har i emnet og sier at et for er bra, så lenge det ikke fungerer for gjeldende hund. Og når hundefolk deler erfaring om forskjellige merker, så snakker man jo om subjektiv mening om egne observasjoner. Ikke noe vitenskapelig testing eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være individuelle forskjeller med hundene som gjør at noen kan fungere på ditt for, og andre på datt for. Hjelper ikke hvor mange doktorgrader en person har i emnet og sier at et for er bra, så lenge det ikke fungerer for gjeldende hund. Og når hundefolk deler erfaring om forskjellige merker, så snakker man jo om subjektiv mening om egne observasjoner. Ikke noe vitenskapelig testing eller noe.

Jeg er helt enig i det, Nirm. Jeg snakket om billig fôr kontra dyrt fôr (såkalt kvalitetsfôr...). Selvfølgelig er egne erfaringer om hvordan en fôrtype fungerer på egen hund det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det, Nirm. Jeg snakket om billig fôr kontra dyrt fôr (såkalt kvalitetsfôr...). Selvfølgelig er egne erfaringer om hvordan en fôrtype fungerer på egen hund det viktigste.

Det gjelder jo uansett om det er et dyrt for, eller et billig for. Mange har dårlige erfaringer med butikkfor. Vi snakker hele fra egne erfaringer, og mange har dårlig erfaring fra disse billigforene. Ernæringsprofessorne veit bedre enn hundeeierne om akkurat hva som er inni forsekken, men det er hundeeierne som ser hvordan hundene fungerer på foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir til stadighet diskutert kvalitet på diverse hundefor om norsk eller utenlandsk, hva er best og enkelte hevder faktisk at butikkfor er dårlig, til og med farlig.

Det finnes ikke skadelig, eller dårlig fòr på det norske markedet. De som tror det bør kanskje sjekke fakta, ikke bare se blindt på innhold men også sjekke næringsopptaket på hvert enkelt for. Jeg kunne svært gjerne ønsket å se dokumentasjon på det dårlige butikkfòret og ikke bare synsing.

En av Sveriges mest merriterte tjeneste hund, som nettopp gikk av med pensjon har i hele sitt liv gått på butikkfòr(Pedigree) og den hunden har vel neppe vært hemmet av fòret.

Tror veldig mange av oss undervurderer våre hunder når det gjelder en masse, hunder er robuste dyr, men leter man med lys og lykte vil man sikkert finne noe "galt" som må skyldes foret.

Hva om alle hesteeiere skulle bli likedan ? Kun utenlandsk høy/gress, analyseringer på fibermengden fra hver leverandør ? Hundemat er millionbutikk, og det er klart at faghandelen frykter, og vil for enhver pris unngå at kundene går til dalgivarebutikkene å kjøper hundematen.

Selv lever jeg bra på blandings produkter som karbonader og fiskekaker, kroppen min har slettes ikke behov for indrefilèt hver dag. Er klar over at enkelte hunder reagerer forskjellig på ulike for men man må jo huske at det går minst 7 uker før et event. fòrbytte vil gi resultater.

Jeg for min del er glad for å kunne gi mine hunder et fòr til Kr.220.- (18 kg) istedet fra faghandelen til 600.- Kr på riktignog glanset papir og fin fòrtønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart - og veldig godt skrevet!

Men du er vel også enig i at det troligvis ER noe forskjell mellom kyllingkjøtt og ris - kontra "kjøtt-bi-produkter" og hvete?

På samme måte som det faktisk er forskjell på fiskepinner og kokt torsk/kveite eller hvasomhelst... Eller grønnsaker og iskrem? Cola og melk?

Selvsagt finnes det visse typer fôr som er bedre (høyere opptak av næring, mindre bi-produkter, etc) enn andre. Men i samme selvsagt-ånd så er det jo klart at hunder som dyreart faktisk er skapt for å kunne nyttegjøre seg utrolig mye som mat.

Så ja absolutt - de aller fleste hunder lever lenge og vel på potetskrell, middagsrester og kjip boksmat fra Rema. Men hvis man skal ha en hund til å fungere optimalt så MÅ man gi den riktig næring.

Toppidrettsutøvere kjøper ikke mesteparten av sin næring på McDonalds heller - selv om det smaker godt, og inneholder både kjøtt, fugl, fisk og grønt...

Det har "noe" med sammensetningen å gjøre også, selvsagt.

Men ja jøss - du har helt rett i at kul farge på fôret og en dyr annonsekampanje selvsagt IKKE garanterer et godt fôr for hundene våre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...