Gå til innhold
Hundesonen.no

Ag-regler


Huldra

Recommended Posts

Lurer på om noen kunne fortelle meg de viktigste reglene i ag. Leser jo de som ligger på nkk, men vet ikke om jeg får med meg halvparten engang.. :ahappy:

Berøringsfeil, vegring, disking, hvordan foregår dette, og hva gjør man når hunden fx vegrer seg. Hvor mange ganger kan hunden vegre seg, osv.

Og så tar jeg imot generelle tips til selve konkurransen, som er lette å glemme for en nybegynner.. :ahappy: (Vann skal jeg klare å huske, liksom..)

Hadde også vært fint om noen kunne fortalt om hvordan en konkurranse foregår, om man må være tilstede hele tiden. Jeg har aldri vært på noen ag-konkurranse dessverre, og plutselig skal jeg stille selv.. flaut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har heller aldri vært med i en konkurranse men jeg kan ihvertfall noen av reglene.

- Hvis du er nær hunden eller hunden er nær deg blir du diska

- Jeg tror det er 3 eller 5 vegringer

- Du har ikke love med godbiter i hånden

- Ikke kobbel eller hålsbånd inn på banen da blir det disk

- Hunden må gå inn på slalomen fra din venstre side altså for hunden blir du på høyre side (tror det var sånn ;) )

Det var de viktigste tror jeg. Sikkert noen jeg har glemt :P

Jaja håper de hjalp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vägran får du om hunden inte utför hindret. Det kan tex. vara att hunden går på utsidan av ett hinder eller att den springer mellan däcket och ramen. Då måste du ta om hindret innan du tar något mer hinder. Om hunden springer förbi ett hinder och tar nästa direkt, blir du diskad. Du blir också diskad om du får 3 vägringar under samma lopp.

Det är beröring du får fel för, du får vara nära hunden, men ni får inte röra varandra.

Ingången i slalom har ingenting att göra med hur du för hunden (på höger eller vänster sida). Hunden ska gå till höger om första slalompinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vägran får du om hunden inte utför hindret. Det kan tex. vara att hunden går på utsidan av ett hinder eller att den springer mellan däcket och ramen. Då måste du ta om hindret innan du tar något mer hinder. Om hunden springer förbi ett hinder och tar nästa direkt, blir du diskad. Du blir också diskad om du får 3 vägringar under samma lopp.

Det är beröring du får fel för, du får vara nära hunden, men ni får inte röra varandra.

Ingången i slalom har ingenting att göra med hur du för hunden (på höger eller vänster sida). Hunden ska gå till höger om första slalompinnen.

Takk for svar! :P Inngangen på slalåmen vet jeg hvordan gjøres, og vi har trent på det nå, hun velger rett inngang (pinne på høyre side av seg) ca 9 av 10 ganger. Håper hun gjør det på konkurransen også.

Hva med tidsfeil? Får man trekk/blir disket hvis man ikke gjennomfører løypa raskt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting her, ang vegring. I reglene står det under vegring:

"VEGRING

Hver vegring medfører 5 feilpoeng. Enhver vegring må umiddelbart korrigeres ved at hinderet passeres på nytt. Ellers diskvalifiseres ekvipasjen grunnet «feil hinder». Vegring dømmes ved følgende forhold:

• Hund som vegrer seg for å utføre et hinder (stopper opp).

• Fører som stopper hunden umiddelbart før et hinder.

• Fører som fysisk hjelper hunden ved hinderpassering.

• Hund som passerer forbi eller under et hinder."

Betyr det at man fx ikke kan "lokke" hunden gjennom slalåmen? Uten godis selvsagt, men "føre" med hånden. Og kan man ikke bremse ned hunden før et hinder? Er det forskjell på å bremse og å stoppe, det må vel være det? Tenker på når vi kommer til slalåmen i konkurransen, så er jeg pina nødt til å bremse Tulla, hvis ikke tror jeg hun får vegring (går utenom). Hvis jeg da sakker ned farten og sier påkaller mer oppmerksomhet, for så å lede henne korrekt inn i slalåmen, og liksom "lokker" henne gjennom, er det da vegring? Håper jeg slipper å gjøre det selvsagt, må se det litt an hvor flink hun er. Hun tok slalåmen som skal være på konkurransen (60 cm mellom pinnene) MYE bedre enn den vi trener på (den er 50 cm). Må høre om hvordan reglene praktiseres før jeg pønsker ut en handlingsplan. Lokking er ikke måten vi har trent det inn på sånn generelt, men det er liksom en "nødløsning" for å få henne til å gå den uten å hoppe over pinner og få feil pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :P Inngangen på slalåmen vet jeg hvordan gjøres, og vi har trent på det nå, hun velger rett inngang (pinne på høyre side av seg) ca 9 av 10 ganger. Håper hun gjør det på konkurransen også.

Hva med tidsfeil? Får man trekk/blir disket hvis man ikke gjennomfører løypa raskt nok?

Hun skal ha første pinnen til venstre for seg (gå til høyre for første pinne) og kommer da ut med siste pinnen på høyre side av seg (går til venstre for siste pinne) på en to, fire, seks, åtte, ti og tolvpinners slalom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar "nær meg" som i berøring, eller hvor nære? 5 cm? Og hva om et av de digre ørene hennes dasker såvidt borti hånden min? (Må amputere, tror jeg.. :P )

Nær deg=at dere fysisk kommer i hverandre. Stort sett er dommerene veldig snille med berøringsfeil, spesielt i klasse 1. Stort sett er det om berøringen fører til endring av hundens retning, og det vil være en fordel. Men i reglementet er det generell berøring, også om hunden hopper på deg(Gud veit hvor mange ganger jeg har fått det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ha første pinnen til venstre for seg (gå til høyre for første pinne) og kommer da ut med siste pinnen på høyre side av seg (går til venstre for siste pinne) på en to, fire, seks, åtte, ti og tolvpinners slalom:)

Eh..! Ja. Jeg bare skrev litt raskere enn jeg tenkte.. :P Og høyre/venstre går litt i surr, så jeg kommer aldri til å bruke "høyre hopp" som kommando, siden jeg selv er så vimsete på akkurat det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her litt jeg...

Jeg har enda ikke skjønt åssen reglene på A, B og C hinder er ...

Er det sånn at hvis hunder vegrer på det hinderet i midten foreks. kan man da ta det neste hinderet og ta alle hinderene på nytt etterpå? A, B og C hinder er jo liksom et hinder.. Som som jeg har skjønt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her litt jeg...

Jeg har enda ikke skjønt åssen reglene på A, B og C hinder er ...

Er det sånn at hvis hunder vegrer på det hinderet i midten foreks. kan man da ta det neste hinderet og ta alle hinderene på nytt etterpå? A, B og C hinder er jo liksom et hinder.. Som som jeg har skjønt det..

Tenker du på kombinasjon av hopphinder? Fx tre hinder rett etter hverandre, i en rett linje? Jeg forstod reglene sånn at hunden da kunne fx hoppe, vegre (og der trenger du ikke gå tilbake, men du kan fortsette), hoppe siste hinder. Hadde det vært møne, hopp, hjulet, og hunden vegret på hopphinderet som stod "alene", så måtte du gå tilbake og ta det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp en gammel tråd. Det er ikke lov med gobit det har jeg skjønt. Men hva med ball? Føler jeg ser mange som kaster ball på slutten av banen, men det er på tv/nettvideoer. Altså ha ballen i lommen og kaste den på slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp en gammel tråd. Det er ikke lov med gobit det har jeg skjønt. Men hva med ball? Føler jeg ser mange som kaster ball på slutten av banen, men det er på tv/nettvideoer. Altså ha ballen i lommen og kaste den på slutten?

Ja, jøss - dette var en gammel tråd! :wub: Ball er ikke lov nei. På videoer kan det hende det ikke er en konkurranse du har sett, men en trening, og da får man selvsagt lov å gjøre hva man vil. Hvis det er en konkurranse, så kan man legge ballen (eller noe annet hunden vil ha) utenfor banen og belønne med dette når hunden er ferdig. Men her går en tynn, tynn grense - for det skal ikke fungere som en "target" eller noe hunden bevisst løper mot. Hunden skal kunne vite AT den blir belønnet etterpå, men den skal helst ikke vite hvor leken ligger; poenget er at det ikke skal fungere som en påvirkning utenfra, hvis du skjønner?

Når vi først er inne på saken, så er det jo mange som bruker kobbelet for å kampe med hunden etter et løp, og det får de jo inne på banen.. Syns det kunne vært en regel om at man ikke hadde lov å belønne hunden inne på banen, men at man måtte ut. Noen bruker også en caps de har på hodet (den er ganske drøy), eller de løper bort til der de sitter og tar frem en leke derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg bare følger reglene og ser om jeg finner en tråd med det tema først :wub: )

Jeg så nettopp film fra en konkurranse på youtube hvor hun hadde med seg en draleke. Eller vet ikke om det var med henne, men på en eller annen måte hadde hun den i hånden på enden av konkurransen.

Hmm tror jeg skal rive av meg bh'en og bruke det som belønning siden jeg ikke ville gått med caps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...