Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig Tibetansk Spaniel


Recommended Posts

Som overskriften sier så trenger jeg litt slanketips, min mormor har en Tibetansk Spaniel (8år).

Denne hunden veier 12,5 kg , da den optimale vekten skal være på 7 kg. :shocked:

Jeg har aldri hatt hund eller husdyr før, så jeg trenger litt hjelp av dere.

Får vondt av å se på hunden, kan umulig ikke ha det bra med seg selv, jeg vet den får lite mosjon siden mormoren min ikke har mulighet til å gå så lange turer. ( blir som regel kun rundt i hagen)

Dette med mosjon skal bedres, det skal jeg ta meg av. Men om noen av dere hadde vært så snille å gitt meg noen tips på diet( evt. Diett-program). Og hvor mange ganger denne skal fores om dagen, hva den burde fores med osv.

Takker på forhand.

Mvh. Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår ikke jeg er "proff" men veit da at dette hjelper hvertfall: :o

Ikke noe som helst menneske mat! Ikke masse griseører ol.

Dersom mormoren de vil gi hunden noe godt og tygge på kan hun kjøpe Laika bein. Det er kun okse hud. Minimalt med fett, fåes i forskjellige smaks varianter. (bacon,naturell,kylling. tror jeg)

Fòr gjerne 2 ganger om dagen.

Finnes masse light fòr som er bra på dyrebutrikker. Prøv gjerne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt en helsjekk hos veterinær.

Det å være overvektig er selvfølgelig helseskadelig, men slankingen kan også være skadelig (om man plutselig begynner med for mye mosjon f.eks)

Veterinæren vil selvfølgelig kun anbefale eget slankefor og sånt, men det kan være lurt å sjekke for sukkersyke og andre fedmerelaterte sykdommer.

Diettfor, evt. sammen med annet som skal fylle magesekken som ikke inneholder noe spesielt med næring, sammen med mer mosjon vil nok hjelpe mye. Men det viktigste er å ikke synes synd på hunden og gi den noe i tillegg. (det er her det syndes mest)

Kan dere i familien stikke innom og ta med hunden på en liten tur hver dag og gradvis øke lengden, så vil det nok gjøre underverker.

Olivers (www.olivers.no) har noe de kaller politistaver, som er geniale for hunder til å tygge på (min er gale etter disse i "slankeperioder"), de har også kalorifattige kjeks.

Gi også streng beskjed om at det er HELT slutt på matrester, slikke tomme bokser osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivers (www.olivers.no) har noe de kaller politistaver, som er geniale for hunder til å tygge på (min er gale etter disse i "slankeperioder"), de har også kalorifattige kjeks.

Hvorfor trenger den å ha noe å tygge/spise på. Det finnes da andre ting den kan ta seg til selv om den skal slankes.

Helsesjekk eller ikke. Hunden trenger mindre mat og regelmessig mosjon (det skal ikke så mye til). Fordel fôret på flere måltider hver dag, og ikke gi mer enn anbefalingene på pakningen, evt litt mindre. Kanskje det kan være en ide å la hunden søke etter fôrknottene på gulvet (litt grisete, men men), eller på bakken ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med å slanke seg er vel lik for alle. Forbrenne mer enn det du tar inn ;) Altså mer mosjon og mindre mat.

Men det er kanskje greit å ta den mosjonen litt gradvis så tibben får bygget opp litt muskelmasse først ;) Lykke til :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger den å ha noe å tygge/spise på. Det finnes da andre ting den kan ta seg til selv om den skal slankes.

Fordi det er "mat" for hunden, og du da gjerne vil slippe mye av maset/tigginga etter mat.

Det er ikke så mye en mormor kan finne på for å aktivisere en hund (kommer jo selvfølgelig an på mormoren da, men siden hunden har nesten det dobbelte av normal vekt så er vel det ganske selvforklarende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier så trenger jeg litt slanketips, min mormor har en Tibetansk Spaniel (8år).

Denne hunden veier 12,5 kg , da den optimale vekten skal være på 7 kg. :shocked:

Jeg har aldri hatt hund eller husdyr før, så jeg trenger litt hjelp av dere.

Får vondt av å se på hunden, kan umulig ikke ha det bra med seg selv, jeg vet den får lite mosjon siden mormoren min ikke har mulighet til å gå så lange turer. ( blir som regel kun rundt i hagen)

Dette med mosjon skal bedres, det skal jeg ta meg av. Men om noen av dere hadde vært så snille å gitt meg noen tips på diet( evt. Diett-program). Og hvor mange ganger denne skal fores om dagen, hva den burde fores med osv.

Takker på forhand.

Mvh. Christoffer

Hei,

Så flott at du vil hjelpe hunden og mormoren din! Det er klart at en liten tass som veier nesten det doble av idealvekten sliter og vil få forkortet liv og dårligere livskvalitet! Jevn og god mosjon (i starten kanskje bare 2 halvtimes turer pr dag i bånd rundt i nabolaget?) - pass på å ikke gå når det er alt for varmt (vi går mot sommer, tenk det! :o)

Dersom dere har råd/anledning så kan det være fornuftig å kjøpe et bra "slankefor" hos veterinær (hunden bør antagelig også sjekkes hos veterinær, da blir det sikkert lettere for mormoren din å forstå alvoret også, når veterinæren sier hvor farlig overvekten er?)...

Med et diettfor vil man kunne gi litt større mengder mat enn for oss hardhjerta som bare kutter på mengden og snur det døve øret til når hundene tigger etter mer...

Flere (bittesmå) måltider om dagen vil være gunstig - kutt ut godbiter, middagsrester, konfekt og brødskiva med leverpostei om morgenen (har hatt mormor selv, jeg ;) ) - og i påkommende tilfeller, hvis hunden blir DESPERAT (hvilket er tvilsomt, men bestemor tror kanskje det?) - så går det an å gi noen stykker med rå gulerot, gode å knaske på og relativt "lavkaloriete".

Lykke til og la oss høre hvordan det går!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hunden tykk ut? Min tibbe veier 10kg og kunne ikke veid mindre sier dyrlegen. Han er rett og slett stor. Hvilket for bruker du? Butikk for inneholder mye mer fett og andre stoffer enn spesial for. Selv så bruker jeg eukanuba til min tibbe på 6 år. (Small adult.) Og er strålende fornøyd med dette foret.

Jeg vet heller ikke om du har matfatet nede hele dagen eller om hunden får mat 3,2 ganger om dagen. Om hunden ikke får dette så anbefaler jeg deg og bare ta ned matfatet noen ganger til dagen. Og måle opp mengden.

En tibbe er en liten hund, men den trenger en god del mosjon! Kanskje det er noen som kan gå tur med ham ett par ganger i uka eller noe slikt?

Lykke til! Virker som om du vil hunden alt godt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hunden tykk ut? Min tibbe veier 10kg og kunne ikke veid mindre sier dyrlegen. Han er rett og slett stor. Hvilket for bruker du? Butikk for inneholder mye mer fett og andre stoffer enn spesial for. Selv så bruker jeg eukanuba til min tibbe på 6 år. (Small adult.) Og er strålende fornøyd med dette foret.

Jeg vet heller ikke om du har matfatet nede hele dagen eller om hunden får mat 3,2 ganger om dagen. Om hunden ikke får dette så anbefaler jeg deg og bare ta ned matfatet noen ganger til dagen. Og måle opp mengden.

En tibbe er en liten hund, men den trenger en god del mosjon! Kanskje det er noen som kan gå tur med ham ett par ganger i uka eller noe slikt?

Lykke til! Virker som om du vil hunden alt godt! :o

Ja den ser tykk ut, når den sitter bakpå så sklir bena ut på hver side, og når den går så ser det ut som magen subber i bakken :shocked: . Hun har vært hos vetrinær, og blitt fortalt at den MÅ slankes, men igjen så tilhører hun typen som gir etter for hundes syting.(syntes sååå synd på den)...

Men den tiden er over, har vært å pratet med henne, og fått henne til å skjønne at det hun gjør er ikke snilt, tvertimot. Så håper på at dette skal gå bra ;)

Takker igjen for all hjelp, supert forum ;)

Mvh Christoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan også dele opp maten så den får mat tre ganger om dagen, da setter dere opp forbrenningen til hunden.

Min hund hadde jeg veldig problemer med å få ned i riktig vekt (selvom vi er veldig aktive), men da jeg begynte å fôre hun tre ganger om dagen løsnet det.

Mormoren din vil kanskje føle at hun gir hunden litt mer også dersom hunden får mat tre ganger om dagen.

(hunden må selvsagt få dagsrasjonene sin delt opp i tre :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hills w/d gav stor effekt her hos meg. Bogar (11 år gammel kastrat som var litt rund i kantene) foret på 50% av w/d og 50% l/d. Bløter det opp, så fyller det magen godt og. Det fôret sveller veldig mye, så det gir god metthetsfølelse også.

Som Renate sider, så del opp rasjonen i tre mindre måltider. Øker forbrenning. Aktivitet må øke, men gjør det gradvis. Ikke plutselig start å gå 3 timers turer med en gang. Husk at han har en del ekstra vekt å dra på.

Husk at godiser også regnes med i matrasjonen på en dag. Jeg belønner mr B med w/d tørrforet, alle hundene her er gale etter det. Jeg har brukt disse tynne hudpinnene som godiser. De er en liten snask å tygge på, men som ikke inneholder for mye kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...