Gå til innhold
Hundesonen.no

Yes! Snart valp!


Sunlily

Recommended Posts

Nå er det bare 30 dager igjen til jeg kan kjøpe valp! Men det er bare et problem, jeg vet ikke hva slags rase jeg skal kjøpe!! Jeg tror det mest sannsynlig blir en Gordon Setter, men kanskje det blir en blandings valp? :)

Men i hvertfall så gleder jeg meg noe syyykt!! :)

Håper bare Rocky slutter med å jokke sånn, ellers får vi kastrere han... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har tenkt å jakttrene hunden eller har en særdeles stor interesse for innkallingstrening ville jeg valgt bort GordonSetter og de andre stående fuglehundene. Nok av raser å velge i som man kan gå tur sammen med og ikke sitte og vente på mens 'alle andre' treffer den flygende i skogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på hvorfor det var nøyaktig 30 dager igjen til du skulle få valp, når du ikke en gang vet hvilken rase det blir?

:)

Jo for det er da jeg kan kjøpe valpen, da er pappa ferdig med prøvene sine fra skolen. Men det er ikke helt sikkert at jeg får valpen om 30 dager, men nesten helt sikkert... Dessuten så leter jeg etter valper på internett og i aviser, har alle rede sendt en e-post til noen med et blandings kull, men har ikke fått svar ennå om når de er leverings klare. :)

Jeg liker litt utfordringer og sånt, men jeg har ikke tenkt til å jakttrene den for det om den er en jakthund. Og jeg vet fra før av at setterne skal være litt vanskelige nesten å trene dem og at man må være veldig toldmodig ^_^

*Dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Bichon Frisé fra før av? Sant? En gordon setter vil jeg si er et veeeldig stort sprang. Og jeg mener nok at skal man ha en setter, så syns jeg den skal brukes til jakt.

Et tips, sett deg ned og tenk nøye over raser. Sett deg gjerne opp en liste (eller gjør som andre på sonen: skriv opp kriterier, hva du skal bruke den til osv osv, og spør hva golk her inne anbefaler).

Ikke for å være slem eller ekkel mot deg, men det virker ikke veldig godt gjennomtenkt.

Og vil ditt og den kommende hundens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Vil nok hive meg på de andre og si jeg ville gått bort fra en setter om du ikke skal drive jakt - det finnes så utrolig mange andre herlige raser å velge mellom, så hvorfor ta en med så mye jaktlyst som bare "går bort"?

Blir spennende å se hva du ender opp med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jo for det er da jeg kan kjøpe valpen, da er pappa ferdig med prøvene sine fra skolen. Men det er ikke helt sikkert at jeg får valpen om 30 dager, men nesten helt sikkert... Dessuten så leter jeg etter valper på internett og i aviser, har alle rede sendt en e-post til noen med et blandings kull, men har ikke fått svar ennå om når de er leverings klare. :)

Jeg liker litt utfordringer og sånt, men jeg har ikke tenkt til å jakttrene den for det om den er en jakthund. Og jeg vet fra før av at setterne skal være litt vanskelige nesten å trene dem og at man må være veldig toldmodig ^_^

*Dobbelpost*

En setter en en veldig krevende hund, og man må forberede seg på mye jobbing. Som noen har nevnt tidligere er det et stort sprang fra Bichon til Setter.

Ikke for å være frekk eller noe, men har du virkelig tenkt nøye igjennom rasevalget?

Jeg vet de fleste oppdretterne av settere bare selger til jegere. Så om du ikke skal jakttrene, gå på jakt ol, så kan det bli vanskelig å finne noen som faktisk vil selge til deg.

Hva skal du bruke hunden til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Bichon Frisé fra før av? Sant? En gordon setter vil jeg si er et veeeldig stort sprang. Og jeg mener nok at skal man ha en setter, så syns jeg den skal brukes til jakt.

Et tips, sett deg ned og tenk nøye over raser. Sett deg gjerne opp en liste (eller gjør som andre på sonen: skriv opp kriterier, hva du skal bruke den til osv osv, og spør hva golk her inne anbefaler).

Ikke for å være slem eller ekkel mot deg, men det virker ikke veldig godt gjennomtenkt.

Og vil ditt og den kommende hundens beste.

Ja, jeg skjønner godt at dere begynner å lure når dere ser at jeg har en Bichon Frisé og har tenkt meg en Gordon, men jeg har faktisk også hatt en Luzern Støver og, hvis det gjør noe forskjell... :)

Men I hvertfall så har jeg tenkt til å bruke den til turer, litt "trekkhund" om vinteren når den blir gammel nok..., så skal vi flytte om et år til Finnmark så da må det være en hund som tåler litt kulde, som heller ikke er så dyr og så skal jeg bruke den til litt "hjemmelaget" agillity... Men er jo ikke helt sikker på om jeg skal ha Gordon eller Blanding...Å siden pappa vil ikke ha noen hund som er mindre enn toller (selv om Bichon er det, tror han er litt lei av en slik liten hund...) så vet jeg ikke helt hvordan hund jeg vil ha hvis dere mener at en Gordon blir et for stort sprang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempespennende med nye hund, men jeg ville gjort som bcRex her forslår, så er du mer sikker på at du velger riktig hund for deg :P Du kan o spørre her på forumet om noen har forslag til hvilken hund som kan passe deg? Lag en liten liste med kriterier og spør! :)

1) Tenk over hva du vil bruke den til. Agility? Lydighet? Familiehund/turkamerat? Da bør du ha en hund som kan passe til disse fomålene. Har du kapasitet til å ha en veldig aktiv hund? Eller bør du kanskje velge en som ikke krever fullt så mye?

2) Er du interessert i pelsstell? Vil du ha en hund som må klippes eller nappes, eller en med mer lettstelt pels?

3) Vil du ha en stor eller liten hund? Siden du har en liten hund fra før så er det kanske lurt å velge en som ikke er så altfor mye større?

4) Har du/dere tid/råd til valp akkurat nå? Hvem skal være hjemme med den lille valpen om dagene? Har dere god nok plass hjemme?

5) Når du mer eller mindre har bestemt deg for hva slags rase du vil ha, så kan det være en idé å kontakte raseklubben og oppdrettere for å spørre mer om rasen, og for å høre om hvilke valpekull som kan være aktuelle for dere.

Bare et par punkt jeg kom på akkurat nå. Er mye mer som er verdt å tenke over.

Lykke til med fremtidig valp! :)

Ja, jeg skjønner godt at dere begynner å lure når dere ser at jeg har en Bichon Frisé og har tenkt meg en Gordon, men jeg har faktisk også hatt en Luzern Støver og, hvis det gjør noe forskjell... :)

Men I hvertfall så har jeg tenkt til å bruke den til turer, litt "trekkhund" om vinteren når den blir gammel nok..., så skal vi flytte om et år til Finnmark så da må det være en hund som tåler litt kulde, som heller ikke er så dyr og så skal jeg bruke den til litt "hjemmelaget" agillity... Men er jo ikke helt sikker på om jeg skal ha Gordon eller Blanding...Å siden pappa vil ikke ha noen hund som er mindre enn toller (selv om Bichon er det, tror han er litt lei av en slik liten hund...) så vet jeg ikke helt hvordan hund jeg vil ha hvis dere mener at en Gordon blir et for stort sprang :P

Det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på når man snakker om "stort sprang". Heller aktivitetsnivået og forskjellen i type aktivitet og forskjellig instinkt/væremåte som en gordon setter har i forhold til en bichon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ja, jeg skjønner godt at dere begynner å lure når dere ser at jeg har en Bichon Frisé og har tenkt meg en Gordon, men jeg har faktisk også hatt en Luzern Støver og, hvis det gjør noe forskjell... :)

Men I hvertfall så har jeg tenkt til å bruke den til turer, litt "trekkhund" om vinteren når den blir gammel nok..., så skal vi flytte om et år til Finnmark så da må det være en hund som tåler litt kulde, som heller ikke er så dyr og så skal jeg bruke den til litt "hjemmelaget" agillity... Men er jo ikke helt sikker på om jeg skal ha Gordon eller Blanding...Å siden pappa vil ikke ha noen hund som er mindre enn toller (selv om Bichon er det, tror han er litt lei av en slik liten hund...) så vet jeg ikke helt hvordan hund jeg vil ha hvis dere mener at en Gordon blir et for stort sprang :)

Ja, det er et stort sprang.

På profilen din står det at du er 12 år. Er det du eller familien din som har hatt støver?

Støvere og settere er ganske forskjellige de også ,altså.

Reagerte veldig på utsagnet:

som heller ikke er så dyr

Du ser etter billige hunder du altså? Skal du ha en setter fra gode linjer, må du regne å legge ut over 7.000, men nå vet ikke jeg hva du ser på som billig?! Altså, om prisen på hunden er billig eller ei, det mener ikke jeg bør være grunnlaget til rasevalg.

Lykke til med rasevalget. Men husk at dette er noe du bør bruke god tid på, og du må ikke bestemme deg før du er 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Når det gjelder pris så betalte jeg forøvrig 10 000 kr for min setter... Ikke rasende billig akkurat.

Nei, ingen gode hunder er billige!

Vi betalte 6.000 for vår, men det er 5 år siden, og fra et lite oppdrett. Som ved andre ting så stiger ofte hundene i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her om at gordon setter kanskje ikke er en hund for deg, da dette er relativt krevende hunder. Spesielt dersom det er du som skal ha mye med hunden å gjøre ville jeg, hvis jeg var deg, vurdert andre raser. Er jo utrolig mange å velge mellom, og jeg er sikker på at du kan finne en som passer til deg.

Det du må gjøre, er å gå nøye gjennom hva du skal bruke hunden til og hvor mye aktivisering du har mulighet til å gi, og velge rase utifra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en haug av raser der ute som tåler kulde :) bare så det er sagt også. Og en haug andre som også kan brukes til "dine behov".

Start en sånn "hvilken rase kan passe for meg-tråd", fortell alt du kan tro kan være aktuelt å vite med tanke på et valg av rase. Så skal du ikke se bort ifra at du får mange gode tips der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Bare ett spørsmål! Men hva blor det store spranget mellom Bichon og Gordon? Er det størrelsen eller er det mosjonen, eller er det, det at det er en jakthund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål! Men hva blor det store spranget mellom Bichon og Gordon? Er det størrelsen eller er det mosjonen, eller er det, det at det er en jakthund?

Egentlig alt av det... Derfor det blir et stort sprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med "billig hund", så er det ikke først og fremst det du betaler når du kjøper hunden som avgjør om den er billig eller ikke. Det som koster penger er det å ha hund. Fôr, veterinærutgifter, bur og annet utstyr, kurs, ny mobil og nye tepper... Det blir endel tusenlapper tilsammen. Når du skal kjøpe valpen, bør du betale det det koster å skaffe den hunden som passer best for deg og din familie. Og sats på en god oppdretter, ikke en som parrer med nabohunden for å gjøre det billig. Å finne den rette hunden er noe man bør bruke litt tid på og legge litt arbeid i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du hunden billig, er det en viss sjanse for at du/dere må betale en god del mer enn "vanlig" for dyrlegeregninger. Mange billige hunder har ofte sykdom eller andre "problemer" enn de litt dyrere.

Er i hvert fall av det jeg har vært borti.

F eks: En billig cocker spaniel har ofte mer "mangler" enn en dyr cocker.

Jeg synes at du skal sette deg ned, og tenke litt mer. Ikke bare tenke at om 30 dager kan jeg kjøpe hund, så da må jeg bare ta en. Det straffes kanskje senere, om du velger en hund som ikke passer for deg.

Huff, ble ett litt rart innlegg dette her, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå kan jeg kjøpe en hund som koster litt mer. Men er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg vil ha. Men i hvertfall har jeg et til spørsmål: Hvis en valp har en knekk i halen vil det hindre den senere i livet? Vil knekken i halen gro eller er det sånn at man må kupere hele halen pga. knekken? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...