Gå til innhold
Hundesonen.no

Å hente valpen før den er fylt 8 uker


Benedicte

Når kan man hente valpen hos oppdretter?  

35 stemmer

  1. 1.

    • 5 uker eller mindre
      0
    • 6 uker
      0
    • 9 uker MINST
      5
    • 8 uker
      27
    • 7 uker
      3


Recommended Posts

Ok, jeg begynner veldig, veldig forsiktig for å ikke få alle imot meg...

Hva syns dere om å hente en valp før den er fylt 8 uker? Stadig flere og flere henter de nærmere i 7ukers alderen, og det er ikke få som henter de når de er 6 uker heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Skjønner ikke hva folk skal ha valpene så tidlige for? [-X Hvorfor skal man ta fra den fra moren sin altfor tidlig? Så får man en hund som kan bli usikker og danne seg unødvendige vaner som å sutte osv..

Nei la valpen være hos moren til den er klar til å bli levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk da Diego når han var 7 1/2 uke gammal, og mener at det var for tidlig.. En valp bør minst være 8 uker gammal..

Noen kommer sikkert til å spørre meg hvorfor jeg fikk han så tidlig da, men det var pga veterinæren hadde sagt det var greit, også

var det litt problemer med fly tider.. Så han ble bare sendt så tidligt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere! Og siden mange oppdrettere begynner å korte ned leveringsalderen, så syns jeg at man burde sette en regel på 8 uker!

et er jo bare 8 uker den er me moren, så til og med bare noen dager betyr mye for den!

Oppdretteren vår spurte om vi ville hente Cita når hun var 7 uker, men vi takket nei. Vi hentet henne mye heller neste helg, da hun var blitt 8 uker og 1 dag gammel. Heller seint enn for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er bedre at valpen er litt for lenge enn for lite hos moren og oppdretteren. har hørt flere som har sagt at valpen får bedre mot, selvtillitt osv. av å vokse seg til, en stund. Alt avhenger nok av det oppdretteren gjør, men sånn generellt gjør det ingenting om valpen får en uke eller to ekstra på baken før den forlater "redet". Vi fikk vår valp når den var 9 uker.

Men for min del spiller det vel ingen rolle når folk får valpene sinde, så lenge valpene er klare for en levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som hentet valpen sin når den var 5uker, oppdretter lot ikke valpen være med moren og satt valpen alene i hundegård, så kjøper hentet valpen da fordi den ikke ble sosialisert, mener dere det var riktig?

Hadde nok hentet valpen jeg også da, når den ikke fikk være med moren, og ikke ble sosialisert.. Men det syns jeg var merkelig gjort av oppdretteren..

5 uker er jo altfor lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok hentet valpen jeg også da, når den ikke fikk være med moren, og ikke ble sosialisert.. Men det syns jeg var merkelig gjort av oppdretteren..

5 uker er jo altfor lite..

oi, jeg leste ikke det nederste om at den ikke var sosialisert... Hva for en oppdretter var det?! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte uker her også!

Selv om vi hentet Mona da hun var 7,5.. Men det var grunnen at det passer utrolig bra med tiden vi fikk sammen med henne, fridager osv. Men syns egentlig det er greit med en grense på åtte uker. Det var jo egentlig da vi skulle hente henne.

Dessuten er det en del dyrleger som ikke vil vaksinere før fylte åtte uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, jeg leste ikke det nederste om at den ikke var sosialisert... Hva for en oppdretter var det?! :-o

jepp, er fælt, heldigvis så har du som henta valpen peiling på hund, hun har alaska malamuter fra før(det var rasen valpen var av) og hun er utdannet instruktør, så hun må ha visst hva hun gjorde. Møtte den når den var 6uker, den var litt nervøs og reservert.

Man må ta oppgaven som oppdretter seriøst, eller så bør en bare drite i å få valper på tispa si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hentet hund når den var 12 uker gammel av gode grunner...

For at en oppdretter skal godkjennes av NKK må oppdretteres skrive under på at h*n ikke skal levere fra seg valpene før de er minst 7 uker gamle. Skulle gjerne ha visket ut det 7tallet og skrevet 8 istedetfor:p Men det er i hvert fall en fin lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, er fælt, heldigvis så har du som henta valpen peiling på hund, hun har alaska malamuter fra før(det var rasen valpen var av) og hun er utdannet instruktør, så hun må ha visst hva hun gjorde. Møtte den når den var 6uker, den var litt nervøs og reservert.

Man må ta oppgaven som oppdretter seriøst, eller så bør en bare drite i å få valper på tispa si!

Helt enig! Vi er selv litt mistenkelig på hvorfor Boris var så agressvi som han var. Oppdretteren hadde hatt oppdrett på chow chow i alle år og de fortalte oss etter at Boris var avlivet at en chow chow ikke skal ha kontakt med mennesker før den er 8 uker gammel!! Det er jo selvfølgelig helt på trynet!! Alle vet sikkert hva jeg tenkte om det... grøss...

I hvert fall, så hadde de gjort det samme med det første nuffekullet sitt også, og det var et C-kull i oppdrettet. Dvs at Boris nesten ikke hadde vært i kontakt med mennesker når vi fikk han 8 uker gammel. Vi merket tidlig at noe var galt, og gikk på privattimer på alle byens hundeskoler fra Boris var 13 uker gammel. Han utviklet seg, og uansett hva vi prøvde på, så fant vi aldri årsaken til problemet. Til slutt måtte han avlives bare 2 år gammel :P

Dette fikk jo vite ETTER at han var avlivet.. Som sagt, oppdretterne mente at chow's ikke skulle ha kontakt med mennesker før de var 8 uker gamle (%"#!@*!)

Men så fant de visst ut at newfoundlandshunder trengte den kontakten med mennesker *himle med øyenene*, så neste kull (et halvt år seinere) fikk masse oppmerksomhet. Fra det kullet (som da var D-kullet) kjøpte vi Balder av, og han var stikk motsatt av sin storebror (hihi, tro det eller ei, men de har begge to samme foreldre :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ???

Chow chow skal ikke ha kontakt med mennesker??

Wow, og de burde ikke avle..Hvorfor kjøpe valp nr 2 fra dem da?? :-o

En Chow chow er jo som sagt ikke den mest sosiale rasen, så de trenger all sosialisering de ka få i tidlig alder.

Har sosialiser diego dritt mye og har fått mye igjen for det..

Han er utadvent, gla i mennesker,dyr, barn..

Har fått skryt fra folk jeg treffer på at det nesten er den gladeste hunden de har møtt.. Han har alltid ett smil i fjeset for å si det sånn..

Også tripper han så lett og er alltid glad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ???

Chow chow skal ikke ha kontakt med mennesker??

Wow, og de burde ikke avle..Hvorfor kjøpe valp nr 2 fra dem da?? :-o

En Chow chow er jo som sagt ikke den mest sosiale rasen, så de trenger all sosialisering de ka få i tidlig alder.

Har sosialiser diego dritt mye og har fått mye igjen for det..

Han er utadvent, gla i mennesker,dyr, barn..

Har fått skryt fra folk jeg treffer på at det nesten er den gladeste hunden de har møtt.. Han har alltid ett smil i fjeset for å si det sånn..

Også tripper han så lett og er alltid glad..

Jeg vet det, jeg kunne ha holdt foredrag om hvor mye jeg forbannet den oppdretteren! HELDGVIS ble sønnen alergisk og de solgte alle hundene...

Som sagt, vi fikk vite dette når boris ble avlivet (ca 2-3 år), og vi kjøpte Balder når Boris var 6 mnd gammel, så da visste vi det ikke. Men vi hadde jo undersøkt grundig alle avkom fra oppdretteren nå i ettertid, og alle er helt gode i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iiik jeg trykkte på feil skulle trykke på 8 uker og så ble det 7 uker.

vi har levert en valp før den var 8 uker, men den har det helt fint og var helt avvent fra moren når den ble hentet, grunnen til at han ble hentet før tiden var forde at det var Jul og de ville helst ha hunden før julaften(han ble 8uker den 24des.) så han ble hentet noen dager før tiden.

ellers så har valper vært her til de er 8 uker og det skal dette kullet også være. har faktisk en som skal være her til den er nesten 3 mndr for de som skal ha hunden er på ferie når de er leveringsklare så vi har avtalt at vi skal holde valpen igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, jeg kunne ha holdt foredrag om hvor mye jeg forbannet den oppdretteren! HELDGVIS ble sønnen alergisk og de solgte alle hundene...

Som sagt, vi fikk vite dette når boris ble avlivet (ca 2-3 år), og vi kjøpte Balder når Boris var 6 mnd gammel, så da visste vi det ikke. Men vi hadde jo undersøkt grundig alle avkom fra oppdretteren nå i ettertid, og alle er helt gode i hodet!

Ok.. Da misforsto jeg.. :P Unnskyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 uker MINST! =D>

Har hørt flere tilfeller der Alaskan Malamute blir hentet for tidlig. Syns det virker som om folk ikke tror denne rasen trenger moren sin like mye som andre. Har hørt i hvertfall 5 tilfaller med AM.. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 uker. Hentet selv Hero da han var 7 uker, (vart faktisk anbefalt det) og det angret jeg ikke et sekund på. Det er noe med pregingsfasen i tiden mellom 7 og 8 uke. Når jeg skal hente neste valp i oktober så blir det og når hun er 7 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 uker. :P

Men Zico hentet jeg 2 dager før han var 7 uker grunnet flytider.

Og Oscar hentet jeg dagen før han ble 8 uker ettersom Oppdretter skulle reise på utstilling til Østerike dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...