Gå til innhold
Hundesonen.no

Overstimulering?


siljestokka

Recommended Posts

Hm.. Har hørt en del om understimulering. Det er jo at hunden får for lite hjernemosjon og fysisk mosjon. Da kan de bli nervøse og aggressive å sånt

Men hva blir de viss de blir overstimulerte da :) ??.. De kan vell ikke bli aggressive, siden de får alltid noe å gjøre. Jeg ser for meg en nervøs hund. Har aldri sett noen overstimulerte hunder, så jeg bare lurer litt jeg :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overstimulert hund vil ha vanskelig for å roe seg ned har jeg inntrykk av. Hvis jeg går 3t tur 3 ganger om dagen med min valp på 8mnd og i tillegg trener agility og lydighet et par økter om dagen så tipper jeg at hun vil bli ganske så overstimulert. Jeg har merket på henne en gang eller to hvor hun har fått være med på litt lengre turer i marka hvor hun har fått slitt seg ganske mye ut.. Når vi kommer hjem tar det faktisk lengre tid å komme ut av tur-modusen enn når hun bare har fått en vanlig eller kort tur. Nesten som om hun blir "overtrøtt" .. Da er hun litt mer på vakt, litt mer skvetten, mer følsom for å bli tatt på.. Virker nesten litt stressa. Og stress er vel normalt hvis en hund er overstimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overstimulerte hunder kan reagere ved å være stresset, og kan i enkelte tilfeller føre til aggressiv atferd. De mangler selvkontroll fordi hodet er overbelastet, og det er vanskelig å bringe adrenalinet ned på normalnivå. Overstimulering over tid vil føre til en hund som ikke trives når det ikke skjer noe, de vil ha søvnvansker og alt det medfører. I bunn og grunn er understimulering og overstimulering like ille for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hodet blir overbelastet, selv om det også skjer; med kroppen i helspenn hele tiden blir det også en regelrett fysisk tilstand også - Anders Hallgren har snakket om det, når han tar for seg kroppens hormonsystem, som kan være med på å senke terskelen for aggressivitet, slike ting.

Men nå skal man ikke bli "helt Rugaas" heller, som nærmest ikke lar valpen gjøre noe som helst. Som alltid er det gyllen middelvei. Og totalt sett er det vel flere under- enn overstimulerte hunder, tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Men nå skal man ikke bli "helt Rugaas" heller, som nærmest ikke lar valpen gjøre noe som helst. Som alltid er det gyllen middelvei. Og totalt sett er det vel flere under- enn overstimulerte hunder, tror nå jeg.

Og hvor mye en hund "tåler" før den blir overstimulert er veldig individuelt. Det er også forskjell på hva slags aktivitet som kan få den enkelte hunden til å bli oversimulert. Og hvor mye av de forskjellige treningstypene (både mentale og fysiske) en hund tåler kommer ann på hvordan den har blitt trent tidligere(og den enkelte hunds potensiale). Å gå fra lite til mye aktivitet brått øker sansynligheten for overtrening i forhold til om den samme hunden gradvis hadde blitt trent opp til å takle (og kreve) mer og mer aktivitet. Mange hunder har potensiale for å takle mye trening, men man må bygge dem gradvis opp til å takle det høye nivået. Og driver man mye med stressende aktiviteter må man kanskje passe på å kompansere med mer rolige, konsentrasjonskrevende aktiviteter. Uansett hva man driver med og hvor mye man trener er det viktig å alltid la hunden få nok hvile, ro og mulighet til å ta seg inn igjen.

Men jeg tror helt ærlig ikke at overstimulering er et stort problem blandt norske hunder. Og selv om stress er et symptom på overstimulering er ikke alt stress overstimulering. Og kanskje er ikke den "overstimulerte" hunden overstimulert men feilstimulert eller for ensidig stimulert? Som sakt, hunder kan tåle ganske mye aktivitet bare de er trent opp til det.

Red: Hehe, det var kronglete skrevet det, men håper hva jeg mente kom fram forde

Red2: Hm... begynte å tenke litt her. Kankje den overstimulerte hunden egentlig ikke er overstimulert, men bare mangler evne til å slappe av. Tror du den overstimulerte hunden hadde kunnet takle samme aktivitetsmengde hvis den hadde lært seg å slappe av mellom øvelsene og hjemme på kvelden? Når jeg skriver slappe av mener jeg virkelig slappe av og roe seg ned, ikke bare ligge stille. Kanskje den rett og slett blir dratt for høyt opp i stress gjennom all treningen uten at den noen gang har lært å slappe av og takle det stresset vi "påtvinger" den gjennom all treningen? Nå kommer det jo selvfølgelig ann på hunden og ikke minst hvordan aktivitet man driver med da. Kunne den samme hunde takla samme treningsmengde hvis den hadde lært å slappe av (fra den var valp)? Kanskje et veldig hypotetisk spm som er vanskelig å svare på men... jeg ble litt nysgjerrig jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer det an på hvilken type trening det er snakk om. Jeg tror en hund blir lettere overstimulert av fysisk trening, enn av mental trening. La meg forklare før jeg blir halshugd her; en hund vil bli raskere sliten, og klare å slappe av hvis den får mye mental trening. Mye fysisk aktivitet (som ikke kontrolleres av eieren), fx masse herjing/leking med andre hunder, å aldri la hunden få fred og ro, masse lek inne og ute, alltid full fart, vil gjøre en hund mer giret/overstimulert. Hvis hunden ikke evner å slappe av, eller klarer å roe seg (fordi den ikke har lært det, eller fordi den ikke får en sjanse til det), så tror jeg den blir raskere stresset av det, enn om eieren trener søksoppgaver, triks og hjernetrim generelt.

Man kan jo også, som Tijon skriver, lære en hund opp til å tåle (og dermed også kreve) mer aktivitet. Jeg har selv en hund som tåler temmelig mye mental trening, men holder ikke ut like lenge ved fysisk aktivitet. Dette er bevisst gjort fra min side. Jeg tror også at en hund blir raskere sliten ved mental trening enn fysisk trening sånn generelt. Forrige hunden jeg hadde var dautrøtt etter en halvtimes rolig godbitsøk i høyt gress, men han holdt ut fysisk lenger enn jakttrente fuglehunder (fra 8 om morgenen, til 24 om kvelden, lek, trening, osv).

Overstimulering tror jeg er et større problem blant valper/unghunder, enn voksne hunder, selv om det sikkert ikke er noe gigantisk problem der heller. Som Tijon skriver, tror jeg heller det handler om manglende evne/mulighet til å få roet seg ned, gjerne kombinert med at hunden aldri har blitt vant til å jobbe så mye, eller ikke har lært seg å roe ned og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Og så kommer det an på hvilken type trening det er snakk om. Jeg tror en hund blir lettere overstimulert av fysisk trening, enn av mental trening. La meg forklare før jeg blir halshugd her; en hund vil bli raskere sliten, og klare å slappe av hvis den får mye mental trening. Mye fysisk aktivitet (som ikke kontrolleres av eieren), fx masse herjing/leking med andre hunder, å aldri la hunden få fred og ro, masse lek inne og ute, alltid full fart, vil gjøre en hund mer giret/overstimulert. Hvis hunden ikke evner å slappe av, eller klarer å roe seg (fordi den ikke har lært det, eller fordi den ikke får en sjanse til det), så tror jeg den blir raskere stresset av det, enn om eieren trener søksoppgaver, triks og hjernetrim generelt.

Man kan jo også, som Tijon skriver, lære en hund opp til å tåle (og dermed også kreve) mer aktivitet. Jeg har selv en hund som tåler temmelig mye mental trening, men holder ikke ut like lenge ved fysisk aktivitet. Dette er bevisst gjort fra min side. Jeg tror også at en hund blir raskere sliten ved mental trening enn fysisk trening sånn generelt. Forrige hunden jeg hadde var dautrøtt etter en halvtimes rolig godbitsøk i høyt gress, men han holdt ut fysisk lenger enn jakttrente fuglehunder (fra 8 om morgenen, til 24 om kvelden, lek, trening, osv).

Overstimulering tror jeg er et større problem blant valper/unghunder, enn voksne hunder, selv om det sikkert ikke er noe gigantisk problem der heller. Som Tijon skriver, tror jeg heller det handler om manglende evne/mulighet til å få roet seg ned, gjerne kombinert med at hunden aldri har blitt vant til å jobbe så mye, eller ikke har lært seg å roe ned og slappe av.

Jeg tror ikke det stemmer at en hund blir raskere overtrent av fysisk trening enn mental trening. Jeg tror det kommer ann på hva den er vandt til/trent opp til. Hunden din er vant til mye mental trening, men ikke så mye fysisk. Da kan det hende at den lettere vil kunne overstimuleres ved fysisk aktivitet enn mental. Men jeg har jobba en del med trekkhunder, og de trenes rimelig hardt fysisk, men får ikke noe spesifikk mental trening. Men jeg har hittil ikke vært borti en overstimulert husky. Og det tror jeg er fordi de er gradvis trent opp til det. Og de kan å slappe av.

Men med sånn fysisk aktivitet som du beskrev:

fx masse herjing/leking med andre hunder, å aldri la hunden få fred og ro, masse lek inne og ute, alltid full fart, vil gjøre en hund mer giret/overstimulert

tror jeg ikke det er den fysiske biten som gjør at hunden kan bli stressa (eller overstimulert om du vil) ved sånne aktiviteter, da tror jeg det er det at det er aktiviteter som drar hunden veldig opp i stress, girer den veldig opp. Og hvis den da ikke har lært seg å avreagere og slappe av vil den bli stressa eller om vi skal kalle det overstimulert (jeg tror vi er mer over på å diskutere stress her, men det er kanskje to sider av samme sak?). Da er vi jo tilbake til at den ikke klarer å slappe av. Men det er ikke sånne aktiviteter jeg vil definere som fysisk trening. Når jeg tenker fysisk trening tenker jeg lange turer i skogen, jogging, sykling, snørekjøring på ski osv. Trening hvor hunden blir fysisk sliten, men ikke er dratt spesielt høyt opp i stress etter trening. Det er selvfølgelig individuelt her, noen girer seg veldig opp når de ser sykkelen, men jeg har inntrykk av at de fleste jobber seg ned i stress når de kommer i gang og er relativt rolige når de er ferdige med sykkelturen. Hvis ikke kan vi kanskje snakke om overstimulering?

Jeg blir bare mer og mer forvirra på hva som faktisk er overstimulering jeg. Er ingen hunder overstimulert? Er det bare at de ikke klarer å slappe av? Nei, tror ikke jeg har godt av å tenke så mye jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mer og mer forvirra på hva som faktisk er overstimulering jeg. Er ingen hunder overstimulert? Er det bare at de ikke klarer å slappe av? Nei, tror ikke jeg har godt av å tenke så mye jeg icon_confused.gif

HEHE jeg også! Ofte jeg må stoppe meg selv i å spekulere mer i ting og tang, for det er liksom... Endeløst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fx masse herjing/leking med andre hunder, å aldri la hunden få fred og ro, masse lek inne og ute, alltid full fart, vil gjøre en hund mer giret/overstimulert. Hvis hunden ikke evner å slappe av, eller klarer å roe seg (fordi den ikke har lært det, eller fordi den ikke får en sjanse til det), så tror jeg den blir raskere stresset av det, enn om eieren trener søksoppgaver, triks og hjernetrim generelt.

De aktivitetene du nevner her tillegger jeg kategorien "mental trening". Ingen trening er kun fysisk, hodet er alltid med. Lek med andre hunder, lek med eier, gåturer i skog og mark - alt dette er mentalt utfordrende og gir hunden BÅDE fysisk aktivtet og hjernetrim.

Overstimulerte hunder mangler ikke trening i å slappe av, de klarer rett og slett ikke gjennomføre det de vet de burde gjøre (sove) fordi adrenalinet og psyken gjør dem rastløse og urolige.

Det er nok lettere å få en understimulert hund, men jeg syns jeg ser stadig flere hunder som ikke evner å holde tritt med eierene. Ofte er dette familiehunder der barn og voksne drar med hunden på aktivteter i alle døgnets timer. Inn og ut, lek og herjing, kurs og trening, skogsturer og byturer, bilturer og bussturer, søksoppgaver og hjernetrim. At det går en kule varmt innimellom forstår jeg godt.

Stress er sunt i en passende dose, men en overstimulert hund vil ikke klare å kvitte seg med stresset/klare å avreagere.

Overstimulering skaper vel en form for panikk og frustrasjon fordi det er "too much" sansestimuli. Enhver hjerne trenger rekonvalesens (aner ikke skrivemåte i farten), og får man ikke det så vil det føre til at kroppen går i kriseberedskap.

Agility f.eks. Det er en grunn til at hundene skal trenes i maks 10 minutter av gangen. Ikke fordi de ikke orker mer, men fordi hjernen jobber fulltid og trenger å ta seg inn igjen for å fungere optimalt. Hadde man kjørt på og trent sammenhengende i to timer, kan det føre til at adrenalinet ikke roer seg fullstendig.

Av-knappen blir mindre tilgjengelig på overstimulerte hunder. En sunn hund med passe dose stimulering sover når den får fred, men hvis den fortsatt står å piper og virker rastløs etter en dag eller uker med intensive stimuli - da er det noe galt, og det trenger ikke ha noe med å gjøre at den ikke er LÆRT til å slappe av.

Men som det allerede er sagt; en normal hund med normale eiere og normal aktivitet vil nok aldri være i faresonen for overstimulering. Dessverre peker pendelen i motsatt retning der understimulerte hunder hoper seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som var rimelig ødelagt av FEILstimulering/overstimulering på enkelte områder.. Dette var en ung BC som aldri hadde fått brukt hodet, han hadde fra svært ung alder vært med på veldig lange joggeturer i bånd (og allerede her avslører jeg meg- jeg eide han ikke da:p), og det var det + pinnekasting som var de eneste aktivitetene/stimulansene han fikk fra han var liten. Resten av tiden lå han i bur inne. MEn jeg er enig med Tijon- tviler på at det er så mange rent overstimulerte hunder, det er vel heller feilstimulerte hunder, som har fått overvekt av stimuli på ett område, og lite eller ikke noe stimuli på andre områder, hvor det egentlig burde vært en jevn balanse. Også enig i at det er store individuelle, og rasebetingede, forskjeller når det gjelder hvor mye en hund tåler.

(Et annet eksempel er å se på mange av BC'ene som kun trener ag, og som trener de mye. Mange av disse har tydlige tegn på feilstimulering/ovrstimulering.. Stress, stress og stress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. først må jeg jo si at jeg skjønner jo at all form for fysisk trening innebærer en form for mental trening også. Det er i alle fall sjelden jeg kapper hodet av hunden før jeg drar ut og trener fysiske aktiviteter.

Og for alt jeg vet kan det godt være vi er inne på stress i stedet for overstimulering. Men er ikke det to sider av samme sak? For hvis overstimulering ikke skulle innebære stress, hva er da overstimulering? :)

Med fysisk aktivitet, fx pinnekasting, øker adrenalin-nivået, i motsetning til når man trener mer "rolige" ting, som fx spesialsøk. Det handler vel mye om arousal-nivå, tror jeg, og hvordan hunden takler dette. Det er jo forskjell på hunder, noen tåler pinnekasting i en halv time uten å bli helt på styr, andre blir jo helt snål i hodet (!) av det. Men det handler kanskje ikke om at man har gitt hunden for mye aktivitet, men heller om type aktivitet i forhold til hunden. Man girer jo hunden opp veldig, og den klarer ikke å roe seg ned igjen (snakker om noen hunder nå, for det er jo ikke alle som blir snål av pinnekasting).

Jeg vet ikke helt hva jeg skal frem til her, jeg bare tenker høyt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe tenke høyt er vel det jeg har gjort hele tida her :rolleyes:

Men jeg begynner å tro at det egnetlig er snakk om feilstimulering, stress og mangel på å roe ned/slappe av isteden for at det er for mye stimulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...