Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hard i bittet"


Turnip

Recommended Posts

Når jeg var på valpekurs med Mike når han var liten, så tok de opp temaet lek med hunden, og vi pratet om drakamper med hunden, og hun sa da at drakamp med hunden anbefales ikke ta den kan bli hard i bittet. Har fundert på dette her en stund, og burde kanskje tatt det opp med instruktøren min da men... noen som vet hva hun mente med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel, sånn jeg har forstått, akkurat det det står. At du ved å ha drakamp med hunden trener den opp til å holde fast og ikke slippe, fordi du trigger viljen til å beholde objektet.

Om det er så farlig vet ikke jeg. Hunden min syns det er gøy, og jeg skal aldri drive apport med ham..ingen stor fare for at han skal tygge i stykker en fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden er hard i bittet er en ulempe på apporterende fuglehunder. Fuglen skal være i samme stand da den ble skutt som når den kommer inn til eier, det skal altså ikke være noen tannmerker etter hunden der.

Jeg bruker veldig mye drakamp på hunden min, og til tross for at hun har overbitt og dermed glipper leken mye lettere enn andre hunder, holder hun veldig godt fast om hun får godt nok tak. Samtidig har hun mykt og fint bitt når hun apporterer, og klarer altså fint å skille på det å hente dummy og det å holde igjen biteskinnet når jeg står i andre enden og drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel kanskje noe med bittet og når de er valper! mye som vokser i munn og mye felling av tenner o.l. og ikke det beste å drive drakamp under denne perioden. kan risikere å få et noe feilstilt bitt!

Det skal mer til enn litt drakamp for å få feilstilt bitt på valper. Man kan fint lese på dem om de syns det er litt ubehagelig eller ikke, og akkurat i den verste fellingstida kan det være greit å ta en liten pause fra heftig drakamp så hunden ikke skal forbinde det med noe vondt fordi et par tenner har falt ut underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi har jo litt drakamper her, bruker det for å "gire han opp" og motivere han, men driver jo mye med apport med han, men han slipper alltid når jeg ber han om det. Hadde vannapport med død måke i helgen, og gikk over alle forventninger, så tror ikke han har tatt noe "skade" av drakampene våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På RIK kurset sa de at det var best å være hard i bittet når det kom til denne sporten. Da var det et godt bitt. Det er veldig forskjell på raser der. Retrivere skal ikke være harde i munnen pga jakt, mens typiske tjenestehund raser er det bra. Det var aussie og flatcoat på kurset og de var ikke "flink" til å bite, men de slapp fort hvis det ble kamp. Det var en toller der også, men den bet skikkelig og hang fast i filla. Men så brukte dama ikke akkurat denne hunden til jakt, så da var det okei på en måte hehe. Men det kommer jo an på bruksområdet. Skal hunden være myk med munnen, er vel ikke kamplek det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...